I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 35 af 13. januar 2022(adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Økonomi (cand.oecon.).
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Økonomi.
Optagelse på bacheloruddannelsen i økonomi forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i økonomi. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Economics.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Formålet med bacheloruddannelsen i økonomi er, at den studerende efter endt uddannelse har opnået følgende kompetenceprofil:
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
På bacheloruddannelsen i økonomi prioriteres den studerendes udvikling og læring højt. Dette udtrykkes gennem forventninger til, hvad den studerende tilegner sig af viden, færdigheder og kompetencer gennem studiet og de enkelte moduler.
Studiet er funderet på en problembaseret læringstilgang (PBL), hvor den studerendes evne til at identificere, analysere og komme med anbefalinger til konkrete og aktuelle problemstillinger understøttes selvstændigt og sammen med andre både gennem projekt- såvel som kursusaktiviteter.
PBL er i uddannelsen en integreret del af projektarbejdet samt kursusaktiviteter, herunder forelæsninger, casearbejde, øvelser og virksomhedssamarbejde.
På studiet vægtes tværfaglighed, teamarbejde, individuel læring og progressionen inden for PBL-kompetencer højt. Der skabes rum for, at den studerende alene og i samspil med andre gradvist styrker sine evne til at opbygge og forene praksis og teoretisk forankrede kompetencer på refleksiv vis.
Ydermere, at den studerende formår at argumentere og omsætte disse til konkrete løsningsforslag.
På studiet arbejdes der med at understøtte PBL progression ved, at den studerende styrker sine; problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og refleksive kompetencer. Dette sker ved, at den studerende afprøver og får erfaring med forskellige problemstillinger, samarbejdsrelationer, projektformer og refleksionsprocesser.
Bacheloruddannelsen i økonomi sætter den studerende i stand til at identificere og analysere centrale økonomiske problemstillinger i et tværfagligt perspektiv, samt at udarbejde konkrete løsningsforslag, der er af samfundsmæssig betydning.
Den studerende opnår gennem uddannelsen økonomiske færdigheder indenfor makroøkonomi, mikroøkonomi og centrale redskabsfag herunder statistik, økonometri, matematik og IT.
Uddannelsesforløbet indeholder en bred vifte af teori, videnskabelige metodefag og øvrige redskabsfag, hvor undervisningen gennem faglig progression bevæger sig fra elementær indføring til avanceret læring gennem brug af øvelser.
Den studerendes viden, færdigheder og kompetencer udvikles hovedsageligt på uddannelsen igennem problemorienteret læring, både individuelt og i teams, hvorfor den studerende sættes i stand til at samarbejde, kommunikere og styre opgaver relateret til konkrete økonomiske problemstillinger.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispensere fra ovenstående.
Mål, indhold, omfang, undervisnings- og arbejdsformer, tidsmæssig placering, forudsætningskrav for deltagelse, generelle og specifikke læringsmål (viden, færdigheder og kompetencer), vurderingskriterier samt prøveformer for de enkelte semestre og de tilhørende moduler beskrives kronologisk nedenfor:
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Makroøkonomi I
(BAØKO20231) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Mikroøkonomi I
(BAØKO20232) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Dansk økonomi i Europa
(BAØKO20233) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Matematik for økonomer I
(BAØKO20234) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
PBL og projektarbejde
(BAØKO20235) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Makroøkonomi II
(BAØKO20236) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Matematik for økonomer II
(BAØKO20237) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
International økonomi
(BAØKO20238) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Projektarbejde med videnskabsteori
(BAØKO20239) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Makroøkonomi III
(BAØKO202310) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Dansk og Engelsk |
Mikroøkonomi II
(BAØKO202311) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Statistik for økonomer
(BAØKO202312) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk og Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Makroøkonomi IV
(BAØKO202313) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Mikroøkonomi III - Arbejdsmarkedsøkonomi
(BAØKO202314) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Økonometri I
(BAØKO202315) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Makroøkonomisk projekt
(BAØKO202316) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
5. Semester
| ||||||
Økonometri II
(BAØKO202317) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Mikroøkonomi IV - Adfærdsøkonomi
(BAØKO202318) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Mikroøkonomi V – Innovationsøkonomi
(BAØKO202319) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Økonomisk metodologi
(BAØKO202320) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Empirisk projekt
(BAØKO202321) | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
6. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(BAØKO202322) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag | 10 |
Valgfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Spilteori
(BAØKO202323) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Entreprenørskab og virksomhedsteori
(BAØKO202324) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Finansielle markeder
(BAØKO202325) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Sundhedsøkonomi
(BAØKO202326) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Det økonomiske monetære samarbejde i EU
(BAØKO202328) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Økonomiske modeller I
(BAØKO202329) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Økonomiske modeller II
(BAØKO202330) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Samfundsøkonomisk problemstilling
(BAØKO202331) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Projekt om samfundsøkonomisk problemstilling
(BAØKO202332) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
På bacheloruddannelsen i Økonomi er videnskabsteori og videnskabelig metode en integreret del af undervisningen, og fremtræder i særlig grad i følgende moduler:
På 6. semester skal den studerende vælge valgfag, som udgør i alt 10 ECTS-point. Målet med valgsfagsmoduler er at give den studerende grundlæggende faglig indblik i og overblik over et eller flere af de udbudte valgfag.
Valgfagene giver den studerende et særligt indblik i, samt faglige og praktiske kompetence indenfor, et økonomisk delemne eller fagområde med tæt tilknytning til samfundsøkonomi. Fagene supplerer de økonomiske kernefag i teori og metode. Hvert valgfag baseres på et nærmere angivet pensum.
Det er målet, at den studerende efter et valgfagsmodul kan:
Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke valgfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
For uddybende information se studiets hjemmeside.
Regler om skriftlige produkter findes her.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2023.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2022 efter sommereksamen 2025.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.