I medfør af Lovbekendtgørelse nr. 172 af 27. februar af 2018 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere tilhørende eksamensordning ved Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministerietbekendtgørelse nr. 19 af 9. januar 2020 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 24 af 9. januar 2020(deltidsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Masteruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen hører under Studienævn for Efter- og videreuddannelse i Kultur og Læring.
Masteruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Uddannelsesvidenskab, Gymnasiepædagogik og Læring.
Masteruddannelsen i Læreprocesser er overordnet rettet mod følgende målgrupper:
Adgang til uddannelsen forudsætter, at ansøgeren mindst har gennemført en akademisk bacheloruddannelse, en professionsbacheloruddannelse, en mellemlang videregående uddannelse eller en diplomuddannelse inden for områder, som er relevante i forhold til studiet af læring og læreprocesser. Følgende videregående uddannelser giver direkte adgang til optagelse på uddannelsen:
Stk. 2
Adgangen til Masteruddannelsen i Læreprocesser forudsætter endvidere, at ansøgeren, efter endt, adgangsgivende uddannelse, har mindst to års relevant erhvervserfaring, eksempelvis pædagogisk og/eller ledelsesmæssig erfaring på forskellige niveauer i det formelle skole- og uddannelsessystem og på førskoleområdet; erfaring med udvikling af menneskelige ressourcer og videnledelse i organisationer og virksomheder; erfaring med uddannelsesdesign og –udvikling mm.
Stk. 3
Universitetet kan optage ansøgere, der ikke opfylder betingelserne i stk. 1, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed, herunder ansøgere der har gennemført en diplomuddannelse som fleksibelt forløb. Universitetet kan fastsætte, at ansøgeren senest inden det tidspunkt, der er fastsat for studiestarten, skal aflægge supplerende prøver.
Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i Læreprocesser. Den engelske betegnelse Master of Learning Processes. Hvis der er valgt specialisering, tilføjes navnet på specialiseringen til titlen.
Uddannelsen er normeret til 60 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog
En master har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er baseret på en integration af forskningsresultater og praksiserfaring.
En master kan gennem videnskabeligt grundlagte personlige og faglige kompetencer varetage højt kvalificerede funktioner i virksomheder, institutioner m.v
Masteruddannelsen tilbyder studerende med praktisk erhvervserfaring en forskningsbaseret videregående uddannelse inden for læring og læreprocesser. Uddannelsens overordnede formål er at give den studerende kompetence til at iværksætte, udvikle og vurdere læreprocesser i erhverv, uddannelse og samfund. Dette overordnede formål uddybes i nedenstående delmål.
Stk. 2
Målet for tilegnelsen af viden og forståelse er, at den studerende efter endt masteruddannelse skal have:
Stk. 3
Målet for tilegnelsen af færdigheder er, at den studerende efter endt masteruddannelse skal have opnået:
Stk. 4
Målet for tilegnelsen af kompetencer er, at den studerende efter endt masteruddannelse skal have opnået:
Stk. 5
Den studerende kan på uddannelsens 3. semester vælge at følge projektmodulet ’Læring og forandring’ eller vælge at følge et af følgende specialiseringsmoduler:
Nedenstående er specialiseringsområder, der indgår i særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, som følges fra 1.-4. semester.
Det afsluttende masterprojekt på uddannelsens 4. semester udarbejdes inden for det valgte specialiseringsområde.
Stk. 6
De specifikke læringsmål og prøvebestemmelser for uddannelsens moduler, herunder specialiseringsmodulerne, fremgår under modulbeskrivelserne §18.
Stk. 7
AAU tilrettelægger uddannelser med didaktisk afsæt i problembaseret læring (PBL). Som en problembaseret læringsuddannelse støtter Studieordningen for Masteruddannelsen i Læreprocesser med specialiseringer masterstuderende i at udvikle kompetencer inden for fire PBL-kompetencefelter:
Uddannelsen bygger på en tværfaglig, problemorienteret tilgang og vil i sin tilrettelæggelse inddrage deltagernes erfaring og praksis. Uddannelsen involverer en betydelig grad af samarbejde blandt de studerende. Uddannelsen vil være tilrettelagt som en kombination af forskellige undervisnings-, arbejds- og samarbejdsformer:
Obligatoriske moduler:
Læringsteori | 1. sem. | 5 ECTS |
Organisatorisk læring | 1. sem. | 5 ECTS |
Videnskabsteori og metode | 1. sem. | 5 ECTS |
Læring i praksis | 2. sem. | 10 ECTS |
Evaluering af læreprocesser | 2. sem | 5 ECTS |
Videnskabsteori og metode II - oplæg til masterprojekt | 3. sem. | 5 ECTS |
Masterprojekt* | 4. sem. | 15 ECTS |
* Studerende, der har valgt specialiseringsområde på 3. semester, skriver projektet inden for pågældende område.
Studerende, der på 3. semester har fulgt projektmodulet ‘Læring og forandring’ kan frit vælge en problemstilling inden for uddannelsens fagområder. (dog ikke de særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, som følges fra 1.-4. semester).
Valgfrie moduler, hvoraf den studerende skal vælge é
Evaluering og kvalitetsudvikling (specialiseringmodul) | 3. sem | 10 ECTS |
Forandringsledelse og arbejdsmiljø (specialiseringsmodul) | ||
Didaktik og professionsudvikling (specialiseringsmodul) | ||
Læring og forandring (projektmodul) | ||
Ledelses- og organisationspsykologi (specialiseringsmodul – del af særligt tilrettelagt forløb) | ||
Pædagogisk ledelse (specialiseringsmodul – del af særligt tilrettelagt forløb) | ||
Innovation og kreativt læringsdesign (specialiseringsmodul – del af særligt tilrettelagt forløb | ||
Offentlig Kapacitetsopbygning & Samskabelse ((specialiseringsmodul – del af særligt tilrettelagt forløb) |
Stk. 2
De angivne valgfrie moduler oprettes i det omfang, studienævnet vurderer, at der er tilstrækkelig tilslutning til dem.
Fag, som under valgfrie moduler er fremhævet med fed, indgår sædvanligvis i særligt tilrettelagte masterforløb over 4 semestre. Fagene kan dermed ikke gennemføres som enkeltfag men udelukkende følges af studerende, der fra studiestart følger masteruddannelsen tilrettelagt i form af et af disse særligt tilrettelagte forløb. Studienævnet kan også udbyde enkeltfagene løsrevet – enten i semestre, hvor de naturligt er placeret i forhold til igangværende masterforløb eller helt særskilt som enkeltfag. Uanset hvordan enkeltfagene er udbudt, kan de indgå i samlet master med samme specialisering
Stk. 3
Studerende kan vælge at erstatte det valgfri modul fra ovenstående liste med valgfag af tilsvarende omfang fra Masteruddannelsen i it, specialiseringen i organisation, som udbydes som led i it-Vest samarbejdet. Vælger man dette, opnår man titlen Master i Læreprocesser med Specialisering i It, Organisation. Den studerende kan desuden ansøge studienævnet om lov til at erstatte et valgfag fra ovenstående liste med et relevant fag af tilsvarende omfang og niveau, som udbydes ved Aalborg Universitet eller af andre universiteter. Valgfag/valgfrie moduler skal under alle omstændigheder tilsammen udgøre 10 ECTS-point.
Generelle prøvebestemmelser
Ved bedømmelsen af de enkelte prøver gives enten en karakter efter 7-trinsskalaen eller bedømmelsen bestået/ikke bestået.
Stk. 2
Prøverne er enten interne eller eksterne. Hvor intet andet er anført, bedømmes prøverne af eksaminator og en intern bedømmer eller en censor.
Stk. 3
Projekter, emnestudier mv. kan, hvor intet andet er bestemt, udarbejdes i fællesskab af indtil 5 studerende. Masterspecialet kan udarbejdes i fællesskab af indtil 4 studerende. Ved prøver i projekter, emnestudier mv. gælder, hvor intet andet er bestemt, følgende prøveform:
En projektprøve med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre. Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten udgør følgelig grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Ved en mundtlig projektprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse.
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i projektrapporten.
Prøvetiden er, hvor intet andet er bestemt normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højest i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle prøver. Disse angivelser er inklusive tid til votering og karaktergivning.
Stk. 4
Hvor der ved skriftlige arbejder er fastsat regler for arbejdets omfang, svarer en side til 2400 tegn med mellemrum. Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling, idet fx titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resume og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal medtælles noter, men ikke illustrationer. Sidetal anføres enten på forsiden eller i et forord.
Opgaver som ikke holder sig inden for det angivne sidetal i studieordningen er ikke afleveringsberettigede. Opgaven vil blive registreret som ”ikke afleveret”, og den studerende har brugt et eksamensforsøg. Den studerende har i sådanne tilfælde ikke ret til reeksamen, men kan først eksamineres ved næste ordinære eksamen.
Stk. 5
De angivne prøvetider ved mundtlige prøver er inkl. votering og meddelelse af resultatet.
Stk. 6
Uddannelsen skal være afsluttet senest seks år efter, at den er påbegyndt. Der kan ikke holdes orlov fra uddannelser under Lov om Åben Uddannelse.
Stk. 7
Det er en betingelse for at indstille sig til prøven i masterprojektet, at samtlige forudgående prøver inkl. prøver i valgfag i det foreskrevne omfang er bestået.
Stk.8
For at bestå uddannelsen skal alle prøver være bestået med mindst karakteren 02 eller bedømmelsen ”Bestået”. Der udregnes et vægtet gennemsnit af karaktererne fra de prøver, som bedømmes efter 7-trinsskalaen, på baggrund af de enkelte prøvers vægt i ECTS-point. Dvs. at
gennemsnittet defineres som summen af de enkelte karakterer, hver multipliceret med den tilhørende prøves ECTS-omfang, divideret med summen af ECTS-pointene for de prøver, der indgår i gennemsnittet. Ved beregningen indgår ikke prøver, som bedømmes med bestået/ikke bestået. Gennemsnittet anføres på eksamensbeviset med én decimal.
Stk. 9
Prøvebestemmelserne skal læses sammen med den til enhver tid gældende eksamensordning.
Udbydes som:
| ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Læringsteori, videnskabsteori og metode | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Organisatorisk læring | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Læring i praksis | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Evaluering af læreprocesser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Videnskabsteori og metode II - optakt til masterspeciale | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Specialiseringsmoduler
Vælg 10 ECTS
| ||||||
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Specialiseringsmoduler Vælg 10 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Læring og forandring | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Forandringsledelse og arbejdsmiljø | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Evaluering og kvalitetsudvikling | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Didaktik og professionsudvikling | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Ledelses- og organisationspsykologi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Læringsteori, videnskabsteori og metode | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Organisatorisk læring | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Læring i praksis | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Evaluering af læreprocesser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Videnskabsteori og metode II - optakt til masterspeciale | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Ledelses- og organisationspsykologi | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Pædagogisk ledelse | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Læringsteori, videnskabsteori og metode | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Organisatorisk læring | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Læring i praksis | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Evaluering af læreprocesser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Videnskabsteori og metode II - optakt til masterspeciale | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Pædagogisk ledelse i praksis | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Offentlig kapacitetsopbygning og samskabelse | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Læringsteori, videnskabsteori og metode | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Organisatorisk læring | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Læring i praksis | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Evaluering af læreprocesser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Videnskabsteori og metode II - optakt til masterspeciale | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Offentlig kapacitetsopbygning og samskabelse | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Innovation og kreativt læringsdesign | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Læringsteori, videnskabsteori og metode | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Organisatorisk læring | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Læring i praksis | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Evaluering af læreprocesser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Videnskabsteori og metode II - optakt til masterspeciale | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Innovation og kreativt læringsdesign | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Studienævnet offentliggør og vedligeholder løbende mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen, via uddannelsens e-læring platform.
Studieordningen er indstillet af Studienævnet for Efteruddanenlse i Læring og Filosofi og godkendt af dekanen. Studieordningen har virkning fra den 1. februar 2020 og gælder for alle studerende, der påbegynder masteruddannelsen på denne dato eller senere.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2018 efter vintereksamen 2021.
Der er pr. 1. juli 2016 foretaget korrektioner på baggrund af ændringer i den del af studieordningen, som vedrører specialiseringsmodulet i ’innovation og kreativt læringsdesign’. Specialiseringsmodulet erstatter specialiseringsmodulet ’kreativitet og entreprenørskab i uddannelseskontekster’, som udgår. Ændringerne vedrører studieordningens §23.
Der er pr. 1. februar 2017 foretaget korrektioner på baggrund af ændringer i den del af studieordningen, som vedrører modulet ’Læringsteori, videnskabsteori og metode 1’. Der er foretaget ændringer vedr. kravet til omfanget af den skriftlige opgave. Der er endvidere foretaget tekstmæssige ændringer, som vedrører modulet ’Ledelses- og organisationspsykologi’.
Der er pr. 1. juli 2017 tilføjet et specialiseringsmodul i ’Offentlig Kapacitetsopbygning & Samskabelse’. Ændringen vedrører studieordningens §27. Specialiseringsmodulet udbydes fra februar 2018.
Der er pr. 1. februar 2020 foretaget ændringer i samtlige modulers læringsmål med henblik på at integrere PBL læringsmål i uddannelserne. Der er ligeledes foretaget skift i eksamens- og bedømmelsesform i modulet ”Læringsteori, videnskabsteori og metode I” samt i bedømmelsesform på modulet ”Organisatorisk Læring”. Eksamensformen i ”Videnskabsteori og Metode II – optakt til masterprojekt” er ændret til en skriftlig opgave.