Studieordning for kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation og strategi), 2020

1: Forord

I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning.

Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.

2: Bekendtgørelsesgrundlag

Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).

3: Campus

Uddannelsen udbydes i Aalborg.

4: Fakultetstilhørsforhold

Kandidatuddannelsen hører under Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

5: Studienævnstilhørsforhold

Kandidatuddannelsen hører under Studienævnet for Erhvervsøkonomi

6: Censorkorpstilhørsforhold

Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Erhvervsøkonomi

7: Adgangskrav

Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse:

  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Aalborg Universitet (AAU).

Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse:

  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Copenhagen Business School (CBS).
  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Roskilde Universitet (RUC).
  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Syddansk Universitet (SDU).
  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Aarhus Universitet (AU).

Vurdering og prioritering af kvalificerede ansøgere sker på baggrund af en individuel vurdering af den enkelte ansøger.

8: Uddannelsens titel på dansk og engelsk

Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi, cand.merc. (organisation og strategi). Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Economics and Business Administration (Organisation and Strategy).

9: Uddannelsens normering angivet i ECTS

Kandidatuddannelsen er en to-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.

10: Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet

Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).

Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).

Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.

11: Dispensationer

Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/

12: Eksamensregler

Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/

13: Regler om skriftlige opgaver, herunder kandidatspeciale

I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.

Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.

Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.

14: Regler om krav om læsning af tekster på fremmedsprog

Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.

15: Eksamensbevisets kompetenceprofil

Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:

En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.

Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.

16: Uddannelsens kompetenceprofil

Formålet med kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation og strategi) er, at kandidaten efter endt uddannelse har opnået følgende kompetenceprofil:

Viden:

  • Skal inden for organisation og strategi have viden, som er baseret på højeste internationale forskning inden for fagområdet.
  • Skal kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over fagområdets viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.

Færdigheder:

  • Skal mestre fagområdets videnskabelige metoder og redskaber samt mestre generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for organisation og strategi.
  • Skal kunne vurdere og vælge blandt fagområdets videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller.
  • Skal kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister.

Kompetencer:

  • Skal kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
  • Skal selvstændigt kunne igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.
  • Skal selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglige udvikling og specialisering.

 

Arbejdsgiver kan forvente, at kandidaten vil være i stand til at:

  • selvstændigt tilrettelægge og gennemføre analyser af centrale problemstillinger inden for organisation og strategi samt omsætte denne viden til løsningsforslag.
  • sammenholde komplekse teoretiske og praktiske problemstillinger inden for organisation og strategi og argumentere for fordele og ulemper forbundet med forskellige løsningsforslag.
  • lede og samt på konstruktiv vis understøtte, at gruppeprocesser forløber professionelt og skaber værdi til kerneforretningen.
  • indgå som en professionel  bidragsyder i faglige og tværfaglige teamprocesser i relation til organisation og strategi.
  • selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne omsætte teoretisk viden inden for organisation og strategi til konkrete løsningsforslag.
  • påtage sig et professionelt ansvar for at lede mennesker og processer inden for organisation og strategi fra idéfase til implementering.
  • yde strategisk og driftsmæssig sparring i forhold til organisation og strategi, der er af forretningsmæssig betydning.
  • omsætte abstrakt teoretisk og faglig praktisk viden og indsigt inden for organisation og strategi til forståelige budskaber for forskellige målgrupper.

På kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation og strategi) prioriteres den studerendes udvikling og læring højt. Dette udtrykkes gennem forventninger til, hvad den studerende tilegner sig af viden, færdigheder og kompetencer gennem studiet og de enkelte moduler.

Studiet er funderet på en problembaseret læringstilgang (PBL), hvor den studerendes evne til at identificere, analysere og komme med anbefalinger til konkrete og aktuelle problemstillinger understøttes selvstændigt og sammen med andre både gennem projekt- såvel som kursusaktiviteter.

PBL er i uddannelsen en integreret del af projektarbejdet samt kursusaktiviteter, herunder forelæsninger, casearbejde, øvelser og virksomhedssamarbejde.

På studiet vægtes tværfaglighed, teamarbejde, individuel læring og progressionen inden for PBL kompetencer højt. Der skabes rum for, at den studerende alene og i samspil med andre gradvist styrker sin evne til at opbygge og forene praksis- og teoretisk forankrede kompetencer på refleksiv vis.

Ydermere, at den studerende formår at argumentere og omsætte disse til konkrete løsningsforslag.

På studiet arbejdes der med at understøtte PBL progression ved, at den studerende styrker sine problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og refleksive kompetencer. Dette sker ved, at den studerende afprøver og får erfaring med forskellige problemstillinger, samarbejdsrelationer, projektformer og refleksionsprocesser.

Det er målet, at den studerendes nysgerrighed, motivation og interesse for de erhvervsøkonomiske kernediscipliner inden for kandiatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation og strategi) skal have de optimale muligheder for at blive udspillet og indfriet.

17: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse

Kandidatuddannelsen i organisation og strategi er en specialiseret, problembaseret uddannelse. Den har til formål at kvalificere kandidaten til at kunne identificere, analysere, bearbejde og løse problemstillinger inden for det organisatoriske og strategiske område i virksomheder og institutioner og mellem organisationen og dens omgivelser. Særligt lægges der vægt på at udvikle kompetencer inden for forretningsforståelse igennem uddannelsens tre kernefaglige områder: organisation, strategi og ledelse. 

Kandidatuddannelsen i organisation og strategi udvikler PBL kompetencer gennem praksisnær og forskningsbaseret undervisning med afsæt i aktuelle problemstillinger.

Formålet med uddannelsen er at udvikle kandidater, der med høj etik og kritisk refleksivitet kan analysere, vurdere, bidrage til og stå i spidsen for drift og udvikling af de organisationer, de bliver ansat i.

Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:

  • forelæsninger
  • klasseundervisning
  • projektarbejde
  • workshops
  • opgaveløsning (individuelt og i grupper)
  • underviserfeedback
  • peer review
  • digitalt understøttet undervisning
  • faglig refleksion
  • porteføljearbejde

Den studerende skal gennem sin uddannelse som minimum tilegne sig 90 ECTS inden for den valgte cand. merc. retning. Den studerende kan vælge at tage valgfag inden for maksimalt 30 ECTS. Valgfagene kan tages på 1., 2., og/eller 3. semester.

Ønsker den studerende på sit 3. semester at tage på udlandsophold, følge et specialiseringssemester eller et andet 30 ECTS forløb, der er forhåndsgodkendt af studienævnet ved erhvervsøkonomi, skal den studerende følge de valgfag på 1. og 2. semester, der udbydes på den indskrevne cand. merc. retning.

18: Uddannelsesoversigt

Udbydes som:
Specialisering: Organisation og strategi
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve
1. Semester
Videregående strategi Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig
Analyse af organisationer Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
Valgfag 1. og 3. semester 10
2. Semester
Ledelse Kursus
HRM Kursus 10 7-trins-skalaEkstern prøveSkriftlig eller mundtlig
Organisatorisk forandring Projekt 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
Valgfag 2. semester 10
3. Semester
1. version
Virksomhedssamarbejde Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
Projektledelse Projekt 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig
Forsknings- og praksisbaseret seminar Projekt 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
3. Semester
2. version
Virksomhedssamarbejde Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
Projektledelse Projekt 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig
Valgfag 1. og 3. semester 10
3. Semester
3. version
New Venture Creation/Corporate Entrepreneurship Projekt 30 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
3. Semester
4. version
Råvareøkonomi Projekt 30 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
3. Semester
5. version (innovation og samfundsudfordringer)
Aktuelle problemstillinger inden for innovation og iværksætteri Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig
Innovation og samfundsudfordringer Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
Videregående innovationsledelse Kursus 10 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig
3. Semester
6. version (1. semester på økonomistyring)
Management Control Systems Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig
Managerial Accounting 1 Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig
Økonomistyring og videnskabelige metoder Projekt 10 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt
Valgfag 1. og 3. semester 10
3. Semester
7. version (1. semester på marketing)
Kundeværdi, marketing strategi og salgsledelse Kursus
Grundlag for kunders købsadfærd Kursus
Grundlaget for marketing, værdiskabelse og salgsledelse Projekt 20 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt
Valgfag 1. og 3. semester 10
3. Semester
8. version (1. semester på finansiering)
Videregående finansieringsteori Kursus 10 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig
Kvantitative metoder i finansiering Projekt 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
Valgfag 1. og 3. semester 10
3. Semester
9. version (1. semester på international business)
International forretningsteori: Handel, investering og MNE Projekt
International iværksætteri Projekt 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
International strategisk ledelse Projekt
Internationale styringsfunktioner Projekt 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
Valgfag 1. og 3. semester 10
3. Semester
10. version (social data science)
M1: Applied Data Science and Machine Learning Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig
M2: Network Analysis and Natural Language Processing Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig
M3: Deep Learning and Artificial Intelligence for Analytics Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig
M4: Applied Social Data Science Capstone Project Projekt 15 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt
4. Semester
Kandidatspeciale Projekt 30 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt

Udover ovenstående valgmuligheder har den studerende på 3. semester mulighed for at vælge ”specialiseringsfag inden for de faglige kerneområder”. Dette valg giver den studerende mulighed for udvide sin viden, færdigheder og kompetencer inden for det erhvervsøkonomiske felt ved at følge 1. semester på en af de øvrige cand. merc. linjer udbudt af Aalborg Universitet.

Alternativt kan den studerende følge et andet semester på et dansk eller udenlandsk universitet. ”Specialiseringsfagene” skal forhåndsgodkendes af Studienævnet for Erhvervsøkonomi og evalueres som angivet i værtsstedets studieordning. Social Data Science (SDS) semestret på kandidatuddannelsen i økonomi på Aalborg Universitet er som standard forhåndsgodkendt af studienævnet.

Dette valg er en mulighed for studerende, der gennem 1. og 2. semester har fulgt de valgfag, der er udbudt på deres valgte cand. merc. linje. For kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation og strategi) er disse valgfag: ”Bæredygtig i organisationer ”og ”Business design” på uddannelsens 1. semester og ”Strategisk ledelse” og ”Teknologiforståelse og digitalisering i organisationer” på uddannelsens 2. semester.

 
Valgfag 1. og 3. semester
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve
Bæredygtighed i organisationer Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig og mundtlig
Business design Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Strategisk brandledelse Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Ledelse af kunderejser og værdisamarbejde Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Eksternt regnskab Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Accounting Information Systems Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Porteføljeteori og dens anvendelser Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Finansieringsteori i en international kontekst Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Internationalisering af forskellige organisatoriske former Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig
Multinationale selskaber og økosystemer: Innovation og værdiskabelse for bæredygtig udvikling Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Videregående innovationsledelse Kursus 10 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig

 
Valgfag 2. semester
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve
Strategisk ledelse Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig og mundtlig
Teknologiforståelse og digitalisering i organisationer Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Ledelse af salgsprocesser Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Mundtlig
Aktuelle fokusområder i marketing Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Effektbaseret økonomistyring i kommuner og regioner Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Præstationsmåling og belønningsstrukturer Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Virksomhedsfusioner og virksomhedsovertagelser Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig og mundtlig
Porteføljeforvaltning Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Internationalisering af nye produkter og geografiske markeder Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig
Globale miljømæssige dynamikker og virksomhedsrespons Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Fremme af innovation og iværksætteri Kursus 10 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig

Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke valgfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.

Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.

19: Henvisninger til uddybende information

For uddybende information se studiets hjemmeside: https://www.aau.dk/uddannelser/kandidat/erhvervsoekonomi/specialiseringer/organisation-strategi/

Regler om skriftlige produkter findes på denne side:

Regler om kandidatspecialet findes på denne side: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/

20: Ikrafttrædelse og overgangsregler

Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2020.

Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2016 efter sommereksamen/vintereksamen 2021.

Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.

21: Ændringer til studieordningen