I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Erhvervsøkonomi
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse:
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse:
Vurdering og prioritering af kvalificerede ansøgere sker på baggrund af en individuel vurdering af den enkelte ansøger.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi, cand.merc. (organisation og strategi). Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Economics and Business Administration (Organisation and Strategy).
Kandidatuddannelsen er en to-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Formålet med kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation og strategi) er, at kandidaten efter endt uddannelse har opnået følgende kompetenceprofil:
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
Arbejdsgiver kan forvente, at kandidaten vil være i stand til at:
På kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation og strategi) prioriteres den studerendes udvikling og læring højt. Dette udtrykkes gennem forventninger til, hvad den studerende tilegner sig af viden, færdigheder og kompetencer gennem studiet og de enkelte moduler.
Studiet er funderet på en problembaseret læringstilgang (PBL), hvor den studerendes evne til at identificere, analysere og komme med anbefalinger til konkrete og aktuelle problemstillinger understøttes selvstændigt og sammen med andre både gennem projekt- såvel som kursusaktiviteter.
PBL er i uddannelsen en integreret del af projektarbejdet samt kursusaktiviteter, herunder forelæsninger, casearbejde, øvelser og virksomhedssamarbejde.
På studiet vægtes tværfaglighed, teamarbejde, individuel læring og progressionen inden for PBL kompetencer højt. Der skabes rum for, at den studerende alene og i samspil med andre gradvist styrker sin evne til at opbygge og forene praksis- og teoretisk forankrede kompetencer på refleksiv vis.
Ydermere, at den studerende formår at argumentere og omsætte disse til konkrete løsningsforslag.
På studiet arbejdes der med at understøtte PBL progression ved, at den studerende styrker sine problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og refleksive kompetencer. Dette sker ved, at den studerende afprøver og får erfaring med forskellige problemstillinger, samarbejdsrelationer, projektformer og refleksionsprocesser.
Det er målet, at den studerendes nysgerrighed, motivation og interesse for de erhvervsøkonomiske kernediscipliner inden for kandiatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation og strategi) skal have de optimale muligheder for at blive udspillet og indfriet.
Kandidatuddannelsen i organisation og strategi er en specialiseret, problembaseret uddannelse. Den har til formål at kvalificere kandidaten til at kunne identificere, analysere, bearbejde og løse problemstillinger inden for det organisatoriske og strategiske område i virksomheder og institutioner og mellem organisationen og dens omgivelser. Særligt lægges der vægt på at udvikle kompetencer inden for forretningsforståelse igennem uddannelsens tre kernefaglige områder: organisation, strategi og ledelse.
Kandidatuddannelsen i organisation og strategi udvikler PBL kompetencer gennem praksisnær og forskningsbaseret undervisning med afsæt i aktuelle problemstillinger.
Formålet med uddannelsen er at udvikle kandidater, der med høj etik og kritisk refleksivitet kan analysere, vurdere, bidrage til og stå i spidsen for drift og udvikling af de organisationer, de bliver ansat i.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Den studerende skal gennem sin uddannelse som minimum tilegne sig 90 ECTS inden for den valgte cand. merc. retning. Den studerende kan vælge at tage valgfag inden for maksimalt 30 ECTS. Valgfagene kan tages på 1., 2., og/eller 3. semester.
Ønsker den studerende på sit 3. semester at tage på udlandsophold, følge et specialiseringssemester eller et andet 30 ECTS forløb, der er forhåndsgodkendt af studienævnet ved erhvervsøkonomi, skal den studerende følge de valgfag på 1. og 2. semester, der udbydes på den indskrevne cand. merc. retning – eller de valgfag fra de andre linjer som i henhold til valgfagskataloget anses for konstituerende og er markeret med en stjerne.
Udbydes som:
| ||||||
Specialisering:
Organisation og strategi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Videregående strategi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Analyse af organisationer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag 1. og 3. semester | 10 | |||||
2. Semester
| ||||||
Ledelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
HRM | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Organisatorisk forandring | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag 2. semester | 10 | |||||
3. Semester
1. version
| ||||||
Virksomhedssamarbejde | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Projektledelse | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Forsknings- og praksisbaseret seminar | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
3. Semester
2. version
| ||||||
Virksomhedssamarbejde | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Projektledelse | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Valgfag 1. og 3. semester | 10 | |||||
3. Semester
3. version
| ||||||
New Venture Creation/Corporate Entrepreneurship | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
4. version
| ||||||
Råvareøkonomi | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
5. version (innovation og samfundsudfordringer)
| ||||||
Aktuelle problemstillinger inden for innovation og iværksætteri | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Innovation og samfundsudfordringer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Videregående innovationsledelse | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
3. Semester
6. version (1. semester på økonomistyring)
| ||||||
Management Control Systems | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Managerial Accounting 1 | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Økonomistyring og videnskabelige metoder | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag 1. og 3. semester | 10 | |||||
3. Semester
7. version (1. semester på marketing)
| ||||||
Marketing, kundeværdi, salgsledelse og kundeadfærd | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Valgfag 1. og 3. semester | 10 | |||||
3. Semester
8. version (1. semester på finansiering)
| ||||||
Videregående finansieringsteori | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Kvantitative metoder i finansiering | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Valgfag 1. og 3. semester | 10 | |||||
3. Semester
9. version (1. semester på international business)
| ||||||
International forretningsteori: Handel, investering og MNE | Projekt | Engelsk | ||||
International iværksætteri | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
International strategisk ledelse | Projekt | Engelsk | ||||
Internationale styringsfunktioner | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Valgfag 1. og 3. semester | 10 | |||||
3. Semester
10. version (social data science)
| ||||||
M1: Applied Data Science and Machine Learning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
M2: Network Analysis and Natural Language Processing | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
M3: Deep Learning and Artificial Intelligence for Analytics | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
M4: Applied Social Data Science Capstone Project | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udover ovenstående valgmuligheder har den studerende på 3. semester mulighed for at vælge ”specialiseringsfag inden for de faglige kerneområder”. Dette valg giver den studerende mulighed for udvide sin viden, færdigheder og kompetencer inden for det erhvervsøkonomiske felt ved at følge 1. semester på en af de øvrige cand. merc. linjer udbudt af Aalborg Universitet.
Alternativt kan den studerende følge et andet semester på et dansk eller udenlandsk universitet. ”Specialiseringsfagene” skal forhåndsgodkendes af Studienævnet for Erhvervsøkonomi og evalueres som angivet i værtsstedets studieordning. Social Data Science (SDS) semestret på kandidatuddannelsen i økonomi på Aalborg Universitet er som standard forhåndsgodkendt af studienævnet.
Dette valg er en mulighed for studerende, der gennem 1. og 2. semester har fulgt de valgfag, der er udbudt på deres valgte cand. merc. linje. For kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation og strategi) er disse valgfag: ”Bæredygtig i organisationer ”og ”Business design” på uddannelsens 1. semester og ”Strategisk ledelse” og ”Teknologiforståelse og digitalisering i organisationer” på uddannelsens 2. semester – eller de valgfag fra de andre linjer som i henhold til valgfagskataloget anses for konstituerende og er markeret med en stjerne.
Valgfag 1. og 3. semester | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Bæredygtighed i organisationer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Engelsk |
Business design | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Strategisk brandledelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Ledelse af kunderejser og værdisamarbejde | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Eksternt regnskab | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Accounting Information Systems | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Porteføljeteori og dens anvendelser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Finansieringsteori i en international kontekst | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Internationalisering af forskellige organisatoriske former | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Multinationale selskaber og økosystemer: Innovation og værdiskabelse for bæredygtig udvikling | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Videregående innovationsledelse | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Valgfag 2. semester | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Strategisk ledelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Engelsk |
Teknologiforståelse og digitalisering i organisationer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Ledelse af salgsprocesser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Aktuelle fokusområder i marketing | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Effektbaseret økonomistyring i kommuner og regioner | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Præstationsmåling og belønningsstrukturer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Virksomhedsfusioner og virksomhedsovertagelser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Porteføljeforvaltning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Internationalisering af nye produkter og geografiske markeder | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Globale miljømæssige dynamikker og virksomhedsrespons | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Fremme af innovation og iværksætteri | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke valgfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
For uddybende information se studiets hjemmeside: https://www.aau.dk/uddannelser/kandidat/erhvervsoekonomi/specialiseringer/organisation-strategi/
Regler om skriftlige produkter findes på denne side: https://www.business.aau.dk/education/students/
Regler om kandidatspecialet findes på denne side: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2020.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2016 efter sommereksamen/vintereksamen 2021.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 30. september 2020 godkendt, at prøven på modulet "HRM" ændres fra at være en gruppeprøve til at være en individuel prøve gældende fra foråret 2021.
Prodekanen for uddannelse har den 9. november 2020 godkendt følgende ændringer gældende fra foråret 2021:
Prodekanen for uddannelse har den 9. december 2020 godkendt, at der tilføjes en forudsætning for deltagelse i kandidatspecialet gældende fra foråret 2021.
Prodekanen for uddannelsen har den 19. januar 2021 godkendt, at modulerne "HRM" og "Ledelse" ændrer prøveform fra "Skriftlig eller mundtlig" til "Mundtlig pba. projekt" gældende fra foråret 2021.
Prodekanen for uddannelse har den 29. januar 2021 godkendt, at et af videns-læringsmålene fra modulet "Organisatorisk forandring" på 2. semester flyttes til modulet "Virksomhedssamarbejde" på 3. semester gældende fra foråret 2021.