I medfør af Lovbekendtgørelse nr. 172 af 27. februar af 2018 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 106 af 12. februar 2018 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Økonomi (cand.oecon.).
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Økonomi.
Optagelse på kandidatuddannelsen i økonomi (innovation og videnøkonomi) forudsætter en bacheloruddannelse i økonomi fra Aalborg Universitet eller en bachelor uddannelse i økonomi fra en af de øvrige danske økonomiske uddannelser, der hører under uddannelsesbekendtgørelsen. Studerende med en anden bacheloruddannelse vil efter ansøgning til studienævnet kunne optages efter en konkret faglig vurdering, hvoraf det vil fremgå, om der er krav om faglig supplering.
Optagelse på uddannelsen forudsætter dokumenterede kundskaber i engelsk svarende til mindst B-niveau, jf. reglerne for gymnasial uddannelse eller erhvervsuddannelse. Hvis ansøgeren ikke kan dokumentere dette, kan vedkommende optages med dispensation og skal bestå et engelsk kursus på 1. semester
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.oecon. (innovation og videnøkonomi). Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Economics (Innovation, Knowledge and Economic Dynamics).
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Undervisningssproget er engelsk. Skriftlige opgaver, semesterprojekter og kandidatspeciale skal udarbejdes på engelsk. Eksamenssproget er engelsk og dansk.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Formålet med kandidatuddannelsen i økonomi (innovation og videnøkonomi) er at sætte kandidaterne i stand til at definere, analysere og implementere strategier for erhvervsudvikling og for vidensledelse og innovation i private og offentlige virksomheder og organisationer, herunder at kvalificere til arbejde med videnskabeligt udviklingsarbejde bl.a. gennem deltagelse i videreuddannelse i form af ph.d.-uddannelse.
Efter gennemførelse af kandidatuddannelsen i økonomi (innovation og videnøkonomi) skal kandidaten have erhvervet følgende faglige og erhvervsrelevante kompetencer:
Viden
Kandidaten:
Færdigheder
Kandidaten:
Kompetencer
Kandidaten:
De to første semestre er opbygget som en kombination af kursusblokke med forelæsninger, seminarer, øvelser og tilknyttede skriftlige opgaver samt semesterprojekt. Projektarbejdet i de to første semestre defineres indenfor semestrets tematiske ramme, henholdsvis ’Innovationssystemer og virksomheders forretningsudvikling’ og ’Dynamiske processer i organisationer og innovationssystemer’. Det tilstræbes, at projekterne tager afsæt i aktuelle økonomiske problemstillinger, som har relevans for virksomheder, brancher og organisationer, og at de studerende arbejder kritisk og konstruktivt med teorier/metoder i relation til disse problemstillinger.
På tredje semester vælger den studerende efter forhåndsgodkendelse af Studienævnet for Økonomi mellem følgende studieaktiviteter med henblik på en individuelt tilrettelagt profil:
Fjerde semester udgøres af kandidatspecialet, som kan være teoretisk eller med integration af teori og empiri/praksis.
Kandidatspecialet skal dokumentere færdigheder i at anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et fagligt afgrænset emne.
Der indgås en specialekontrakt mellem de(n) studerende, vejleder og studieleder/repræsentant for studieleder. I forbindelse hermed godkendes opgaveformuleringen og der fastsættes en afleveringsfrist for specialet.
Hvis de(n) studerende ikke afleverer kandidatspecialet inden for den fastsatte frist, godkender vejleder og studieleder en ændret opgaveformulering, der skal ligge inden for sammen emneområde, og fastsætter samtidig hermed en ny afleveringsfrist på tre måneder.
Hvis de(n) studerende ikke afleverer kandidatspecialet inden for den nye frist, kan de(n) studerende få et tredje eksamensforsøg efter samme regler, som gælder for andet eksamensforsøg.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
Innovationssystemer og virksomheders forretningsudvikling
| ||||||
Innovationssystemet som perspektiv - baggrund og anvendelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Innovationsledelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Realisering af nye forretningsideer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Videnskabelig metode | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Semesterprojekt indenfor temaet: Innovationssystemer og virksomheders forretningsudvikling | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
2. Semester
Dynamiske processer i organisationer og innovationssystemer
| ||||||
Industriel dynamik - regioner, klynger og evolution | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Organisatorisk forandring og forandringsledelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Valgfag | 5 | |||||
Semesterprojekt inden for temaet: Dynamik i organisationer og innovationssystemer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
1. version
| ||||||
Creative Genius Semester | Kursus | 30 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
2. version
| ||||||
Specialisering i samspillet mellem viden, udvikling og globalisering | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
3. version
| ||||||
Projektorienteret studieforløb | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
3. Semester
4. version
| ||||||
Semesterprojekt | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
5. version
| ||||||
Projektorienteret studieforløb | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Semesterprojekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
6. version
| ||||||
Semesterprojekt | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Semesterprojekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
7. version
| ||||||
Projektorienteret studieforløb | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Valgfag | 10 | |||||
3. Semester
8. version
| ||||||
Semesterprojekt | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Valgfag | 10 | |||||
3. Semester
9. version
| ||||||
Semesterprojekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Valgfag | 20 | |||||
3. Semester
10. version/Institutions, Innovation and Development
| ||||||
Aktuelle problemstillinger inden for innovations- og udviklingsforskning og -politik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
M1: Applied Data Science and Machine Learning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Engelsk |
Valgfag | 5 | |||||
Semesterprojekt inden for temaet: Institutioner, innovation og udvikling | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale | Kursus | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
På 2. semester skal den studerende have en valgfri studieaktivtet på 5 ECTS point. Ved valgfri studieaktivitet forstås fag og faglige aktiviteter, der kan indgå som elementer i kandidatuddannelsen. En valgfri studieaktivitet kan udbydes af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter i Danmark eller udlandet. Studienævnet for Økonomi skal forhåndsgodkende en valgfri studieaktivitet for at sikre, at aktiviteten opfylder kravene til et element i uddannelsen.
Valgfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Globalisering, innovation og økonomisk udvikling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Udover ovenstående 3. semesters versioner og angivne valgfag kan den studerende vælge andre studieaktiviteter udbudt af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter i Danmark eller udlandet på i alt 30 ECTS. Studienvænet for Økonomi skal forhåndsgodkende studieaktiviteten for at sikre, at kravene til uddannelsen opfyldes. Den studerendes 3. semesters studieplan tilrettelægges i samråd med liniekoordinatoren.
Valgfag | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2019.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2017 efter sommereksamen 2020.
Pr. 1. september 2019 er der sket følgende ændringer i studieordningen: