I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2017 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Sociologi og Kriminologi
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Sociologi.
Optagelse på bacheloruddannelsen i sociologi forudsætter en gymnasial uddannelse.
Specifikke adgangskrav
Der er specifikke adgangskrav til uddannelserne under det samfundsvidenskabelige hovedområde, såvel som for den enkelte uddannelse. Disse adgangskrav fremgår af Adgangsbekendtgørelsens bilag 1 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=140232, eller kan findes på Undervisningsministeriets optagelsesportal (http://www.optagelse.dk).
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i sociologi. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Sociology.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
| Bacheloruddannelsens kompetenceprofil |
Viden | En bred fagligt funderet viden om sociologiske fag- og problemområder og en viden om relaterede samfundsvidenskabelige områder
Viden om sociologiske teoritraditioner, videnskabsteori og samfundsvidenskabelige metoder, herunder forståelse af kvantitative og kvalitative metoder
Viden om og forståelse af de dynamiske og komplekse sociale og kulturelle kræfter og processer (på globalt, nationalt, regionalt og lokalt niveau), der påvirker samfundsudviklingen på makro-, meso- og mikroniveau
|
Færdigheder | Inden for uddannelsens faglige områder at anvende centrale begreber, teorier og metoder ved analyser af konkrete sociologiske og samfundsmæssige problemer
Inden for det sociologiske område selvstændigt at tilrettelægge og gennemføre en undersøgelse og forholde sig kritisk til det anvendte teoretiske og metodiske grundlag
Selvstændigt at indsamle og vurdere større informationsmængder (data og litteratur)
Formidle sociologisk funderet viden på en velstruktureret og videnskabelig måde i skriftlig og mundtlig form
|
Kompetencer | Evne til at tilegne sig videnskabelig produceret viden og tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
Evne til at arbejde selvstændigt, problemorienteret og tværfagligt
Evne til at samarbejde, at arbejde i teams og at indgå i projektorganiserede læringsmiljøer |
Formålet med bacheloruddannelsen i sociologi er at den studerende opnår en bred grundlæggende viden om fagets teorier og metoder og anvendelsesmuligheder, således at han/hun kan identificere, formulere, analysere og løse komplekse sociologiske problemstillinger.
Uddannelsens fag
Bacheloruddannelsen i Sociologi består af følgende fag, der er fordelt på forskellige moduler:
Fagene 1-4 udgør bacheloruddannelsens konstituerende fagelementer, i alt 155 ECTS.
En Bacheloruddannelse er et afrundet forløb, der bygger videre på de færdigheder, den studerende har erhvervet i den adgangsgivende uddannelse.
Bacheloruddannelsen i sociologi er opbygget af 19 moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer. Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng.
Bacheloruddannelsen i sociologi kvalificerer den studerende til videreuddannelse på en relevant kandidatuddannelse og til udøvelse af erhvervsfunktioner. Studerende, der gennemfører bacheloruddannelsen i sociologi, vil kvalificere sig til optagelse på kandidatuddannelsen i sociologi på henholdsvis Aalborg Universitet og Københavns Universitet samt en række andre kandidatuddannelser på Aalborg Universitet.
Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en eller flere prøver, som det angives i denne studieordning. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudium.
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående, hvis den studerende har haft orlov. Orlov gives på første studieår kun i tilfælde af barsel, adoption, værnepligtstjeneste, FN-tjeneste eller hvor der foreligger usædvanlige forhold.
Bacheloruddannelsen i sociologi skal være afsluttet senest 5 år efter den er påbegyndt.
Videnskabsteori og metode er en del af hele uddannelsen men særligt i følgende moduler:
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Introduktion til PBL, design og metode | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Introduktion til sociologi | Kursus | ||||
Det danske samfund i sociologisk belysning | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Grundlæggende sociologi | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
2. Semester
| |||||
Klassisk sociologisk teori | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Klassisk sociologisk metode | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Videnskabsteori og projektdesign | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
| |||||
Kulturanalyse og moderne hverdagsliv | Kursus | ||||
Kvalitativ metode | Kursus | 25 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfag | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
4. Semester
| |||||
Introduktion til kvantitative metoder | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Nyere sociologiske teorier | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Valgfag | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
| |||||
Strukturel forandring og social differentiering | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Kvantitativ metode og statistik | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfag | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6. Semester
| |||||
Videregående videnskabsteori | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Bachelorprojekt | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfag | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Studienævnet offentliggør på studiets intranet mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2013
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2010, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2017, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
Studienævnet for Sociologi har pr. april 2014 besluttet at ændre eksamensformen på modul 1 fra aktivt fremmøde med bestået/ikke-bestået til 24 timers eksamen med graduerede karakterer (7-skalaen).
Pr. 1. maj 2014 er studieordningen tilpasset nye bekendtgørelsesnumre.
Pr. 24. februar 2015 har studienævnet besluttet at foretage sproglige rettelser i modul 7.