I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Videnskabsministeriets bekendtgørelse nr. 1520 af 16. december 2013 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 670 af 19. juni 2014 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 257 af 18. marts 2015 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Idræt og Folkesundhedsvidenskab
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Idræt.
Optagelse på bacheloruddannelsen i Idræt forudsætter en gymnasial uddannelse.
Uddannelsens specifikke adgangskrav er bestået adgangsgivende eksamen (stx, eux, hf, hhx, htx, adgangskursus eller tilsvarende) med niveauerne:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i idræt. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Sports Science.
Bacheloruddannelsen giver også ret til betegnelsen bachelor (BSc) i Idræt (Bachelor of Science (BSc) in Sports
Science), når Idræt læses som centralt fag i en to-fags-kombination.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Kompetenceprofil | Et-fags-uddannelsen | To-fags-uddannelsen med idræt som centralt fag | To-fags-uddannelsen med idræt som sidefag | ||
---|---|---|---|---|---|
Viden | En bachelor i idræt skal have forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis inden for følgende naturvidenskabelige, sundhedsvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og læringsteoretiske/didaktiske områder: | ||||
Grundlæggende fysiologi og anatomi samt arbejds-, træningsfysiologi og ergonomi. | X | X | X | ||
Idrætsbevægelsernes biomekanik og motoriske styring. | X | X | X | ||
Det neuro-mekaniske grundlag for motorisk læring | X | X | |||
Idræt i relation til det brede sundhedsbegreb | X | X | |||
Læringsteori og didaktik | X | X | X | ||
Coaching og teambuilding | X | ||||
Videnskabsteori og videnskabelig metode | X | ||||
Idræt i et samfundsperspektiv | X | X | X | ||
Human og socialpsykologiske perspektiver på idræt | X | X | |||
Repræsentative praktiske idrætsgrene, samt idrætten som dannelsesfag | X | X | X | ||
Dannelsesmæssigt potentiale i koblinger mellem idrætspraktik og idrætsteori | X | X | X | ||
En bachelor i idræt kan forstå og reflektere over teori, metode og praksis indenfor vidensfeltet, og med udgangspunkt i denne refleksion, skabe mulighed for personlige perspektiver på idrætsfeltets muligheder | X | X | |||
Færdigheder | Kan anvende fagområdets videnskabelige metoder i forhold til at identificere og analysere komplekse problemstillinger ved idrætsaktivitet. | X | X | ||
Kan anvende fagområdets videnskabelige metoder i forhold til at identificere og analysere enkle problemstillinger ved idrætsaktivitet. | X | ||||
Kan kvantificere effekter af fysisk aktivitet ved hjælp at fysiske tests i felten eller i laboratoriet | X | ||||
Kan definere og designe idrætsrelevante undersøgelser eller forsøg på videnskabeligt grundlag og gennemføre disse med videnskabelige undersøgelsesmetoder | X | X | |||
Kan anvende idræt som sundhedsfremmende redskab | X | X | X | ||
Kan, med udgangspunkt i læringsteoretiske og didaktiske overvejelser, tilrettelægge, gennemføre og evaluere idrætsundervisning, træning og formidling | X | X | X | ||
Kan kommunikere hensigtsmæssigt og situationsbestemt i idrætslige sammenhænge | X | X | X | ||
Kan demonstrere egenfærdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner (vandaktiviteter, boldspil, atletik, friluftsliv, gymnastik og dans). | X | X | X | ||
Kan vurdere situationsbestemte teoretiske og praktiske problemstillinger og udfordringer, samt begrunde og vælge relevante idrætsfaglige redskaber, med henblik på efterfølgende at iværksætte hensigtsmæssige idrætsrelaterede handlinger. | X | X | X | ||
Kan i faglig terminologi formidle faglige problemstillinger til fagfæller både mundtligt og skriftligt. | X | X | X | ||
Kan formidle idræt og idrætsrelevante problemstillinger i ikke- idrætsspecialiserede kontekster. | X | X | |||
Kompetencer | En bachelor i idræt kan analysere, syntetisere og evaluere idrætsrelevante problemstillinger i en videnskabelig kontekst. | X | |||
En bachelor i idræt kan, ved hjælp af idrættens redskaber, håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge. | X | X | X | ||
En bachelor i idræt kan implementere idrætslige aspekter i forskellige ikke-idrætslige kontekster. | X | X | X | ||
En bachelor i idræt kan indgå i faglige og tværfaglige relationer med relevante samarbejdspartnere i arbejdssituationer, såvel som i udviklings og forskningssituationer. | X | X | |||
En bachelor i idræt kan indgå i faglige og tværfaglige relationer med relevante samarbejdspartnere i arbejdssituationer, og i visse udviklingssituationer | X | X | |||
En bachelor kan tage selvstændigt ansvar for konkrete arbejdsopgaver i forbindelse med de nævnte situationer. | X | X | |||
En bachelor i idræt kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige konkrete lærings sammenhænge. | X | X | X |
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af tværfaglige elementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point. Alle moduler indeholdende praksisområder er kombineret med teoriområder, med henblik på at sikre relevante koblinger mellem teori og praksis. Modulet afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra nedenstående arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve.
Moduler indeholdende videnskabsteori og videnskabelig metode er placeret på henholdsvis 1. semester og 5. semester. 1. semestermodulet ”Introduktion til problembaseret læring og forskningsmetode”, samt 5. semester modulet ”Videnskabelig metode og statistik”, opfylder således de lovbestemte krav på dette område. Modulerne har, som beskrevet, et omfang på 5 ECTS hver.
På 2. semester kan de studerende vælge mellem to projekter med to forskellige projektbeskrivelser. Dette indebærer at studieordningen indeholder 15 ECTS valgfag.
Uddannelsens konkrete undervisningsmoduler ses som redskaber i forhold til at udvikle viden, færdigheder og kompetencer. Undervisningen afholdes i størst muligt omfang og på alle niveauer af aktive forskere. Endvidere er det primære projektarbejde forankret i forskningsmiljøet på Institut for Medicin og Sundhedsteknologi.
Et-fagsuddannelsen
Et-fagsuddannelsen består af bacheloruddannelsen i Idræt af 6 semestre i Idræt, i alt 180 ECTS (se Tabel 1).
Der skrives bachelorprojekt på 6. semester.
To-fagsuddannelsen med idræt som centralt fag
To-fagsuddannelsens forløb er afhængig af valg af sidefag (se Tabel 2). Studerende som ønsker sidefag, skal
vælge dette i løbet af 4. semester. Sidefagene er beskrevet i de respektive studieordninger, hvor de enkelte fag
hører til. Den studerende følger 135 ECTS på det centrale fag og 45 ECTS på sidefaget.
To-fagsuddannelsen med idræt som sidefag
To-fagsuddannelsens forløb er afhængigt af valg af centralt fag (se Tabel 3). Studerende, der følger Idræt som
sidefag, følger idrætsfag på 5. og 6. semester. De centrale fag er beskrevet i de respektive studieordninger, hvor
de enkelte fag hører til. Den studerende følger 135 ECTS på det centrale fag og 45 ECTS på sidefaget.
Afslutning af bacheloruddannelsen
Bacheloruddannelsen skal være afsluttet senest 6 år efter, den er påbegyndt.
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Idrættens mange aspekter | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Introduktion til problembaseret læring og forskningsmetode | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Idrætssociologi i teori og praksis (Friluftsliv) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Anatomi, fysiologi og sundhed | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Læringsteori i praktisk idræt (boldspil) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
2. Semester
| |||||
Valgprojekt 2. semester
Vælg 1 = 15 ECTS
| Projekt | 15 | |||
Biomekanik i teori og praksis 1 (Vandaktiviteter) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Arbejds- og træningsfysiologi i teori og praksis 1 (Atletik) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Samfundsvidenskabelig teori og praksis i idrætten (Dans og Gymnastik) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
3. Semester
| |||||
Neuro-mekaniske og didaktiske perspektiver på motorisk læring | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Psykologi i teori og praksis (Vandaktiviteter) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Biomekanik i teori og praksis 2 (Boldspil) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Neurofysiologi i teori og praksis (Dans og gymnastik) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
4. Semester
| |||||
Formidling, læring og didaktik i idræt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Psykologi og coaching i teori og praksis (Boldspil) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Læringsteori og didaktik i praktisk idræt (Atletik) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Arbejds- og træningsfysiologi i teori og praksis 2 (Dans og gymnastik) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
| |||||
Registrering, analyse og vurdering af relevante data ved fysisk aktivitet | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Anvendt træningsfysiologi og idrætsinformatik | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Motivation til vedvarende fysisk aktivitet | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Videnskabelig metode og statistik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6. Semester
| |||||
Bachelorprojekt (Den videnskabelige undersøgelse) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Teams og teambaseret arbejde i teori og praksis | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Ergonomi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Valgprojekt 2. semester Vælg 1 = 15 ECTS | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Idræt og præstation | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Idræt og talentudvikling | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Udbydes som:
2-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Idrættens mange aspekter | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Introduktion til problembaseret læring og forskningsmetode | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Idrætssociologi i teori og praksis (Friluftsliv) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Anatomi, fysiologi og sundhed | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Læringsteori i praktisk idræt (boldspil) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
2. Semester
| |||||
Valgprojekt 2. semester
Vælg 1 = 15 ECTS
| Projekt | 15 | |||
Biomekanik i teori og praksis 1 (Vandaktiviteter) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Arbejds- og træningsfysiologi i teori og praksis 1 (Atletik) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Samfundsvidenskabelig teori og praksis i idrætten (Dans og Gymnastik) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
3. Semester
| |||||
Neuro-mekaniske og didaktiske perspektiver på motorisk læring | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Psykologi i teori og praksis (Vandaktiviteter) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Biomekanik i teori og praksis 2 (Boldspil) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Neurofysiologi i teori og praksis (Dans og gymnastik) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
4. Semester
| |||||
Formidling, læring og didaktik i idræt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Psykologi og coaching i teori og praksis (Boldspil) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Læringsteori og didaktik i praktisk idræt (Atletik) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Arbejds- og træningsfysiologi i teori og praksis 2 (Dans og gymnastik) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS på sidefag | |||||
Bachelorprojekt (Den videnskabelige undersøgelse) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
6. Semester
Semester på sidefag
|
Udbydes som:
Sidefag | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
Semester på centralt fag
| |||||
2. Semester
Semester på centralt fag
| |||||
3. Semester
Semester på centralt fag
| |||||
4. Semester
Semester på centralt fag
| |||||
5. Semester
Delt semester
| |||||
Centralt fag | 15 | ||||
Idrætssociologi i teori og praksis (Friluftsliv) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Anatomi, fysiologi og sundhed | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Læringsteori i praktisk idræt (boldspil) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6. Semester
| |||||
Valgprojekt 2. semester
Vælg 1 = 15 ECTS
| |||||
Biomekanik i teori og praksis 1 (Vandaktiviteter) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Arbejds- og træningsfysiologi i teori og praksis 1 (Atletik) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Samfundsvidenskabelig teori og praksis i idrætten (Dans og Gymnastik) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Valgprojekt 2. semester Vælg 1 = 15 ECTS | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Idræt og præstation | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Idræt og talentudvikling | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Studieordningen er vedtaget af Studienævn for Sundhed, Teknologi og Idræt, godkendt af dekanen for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2016.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2013, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2018, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.