I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning for bacheloruddannelsen i engelsk ved Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2017 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Dansk, Engelsk, Kulturforståelse og Anvendt Filosofi
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Engelsk.
Optagelse på bacheloruddannelsen i engelsk forudsætter en gymnasial uddannelse (stx, hhx, htx eller hf) med følgende områdespecifikke faglige niveaukrav:
Der kan endvidere gælde uddannelsesspecifikke adgangskrav. Der henvises til uddannelsens hjemmeside for yderligere oplysninger.
Der kan dispenseres fra adgangskravene, hvis ansøgeren skønnes at have tilsvarende kvalifikationer erhvervet på anden vis, fx via udlandsophold, erhvervsarbejde og/eller anden uddannelse.
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BA) i engelsk. Den engelske betegnelse er Bachelor of Arts (BA) in English.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
En bachelor i engelsk har nedenstående specifikke engelskfaglige og generelle humanistiske kompetencer opnået gennem uddannelsen i engelsk som centralt fag. Derudover har bacheloren specifikke kompetencer opnået gennem sit BA-sidefag eller BA-tilvalgsfag
Stk. 2
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af viden er, at den studerende efter endt bacheloruddannelse skal:
De overordnede mål for den studerendes udvikling af færdigheder er, at den studerende efter endt bacheloruddannelse skal:
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af kompetencer er, at den studerende efter endt bacheloruddannelse skal:
Uddannelsen består af et centralt fag med et omfang på 135 ECTS-point (4½ semesters studier) og et BA-sidefag i et andet fag på 45 ECTS-point (1½ semesters studier). I det centrale fag indgår valgfag på tilsammen 10 ECTS-point og et bachelorprojekt på 15 ECTS-point. Bachelorprojektet skrives på uddannelsens 5. semester.
Uddannelsens tilrettelæggelse
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret og overvejende projektorganiseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Stk. 2
Uddannelsen løber over seks semestre, inkl. den studerendes BA-sidefag eller BA-tilvalg på 45 ECTS-point. Uddannelsens 1.-4. semester studeres inden for engelsk, 5. semester studeres inden for både engelsk og den studerendes sidefag, og 6. semester studeres inden for sidefaget. På 5. semester skrives bachelorprojekt. Uddannelsen bygger på en kombination af engelskfaglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges med følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Stk. 3
Uddannelsens 1. semester omfatter studier af litteraturanalyse og litteraturhistorie; studiemetoder; engelskfagligt centrale grundbegreber i humanistisk videnskab samt engelsk sprogforståelse og sprogproduktion.
Stk. 4
Uddannelsens 2. semester omfatter studier af historie, kultur og samfundsforhold, engelsksprogede tekster i forskellige genrer og medier og deres kulturelle og samfundsmæssige kontekster, litteraturanalyse og litteraturhistorie, medieanalyse, samt engelsk sprogforståelse og sprogproduktion.
Stk. 5
Uddannelsens 3. semester omfatter studier af det engelske sprog og dets rolle i den moderne verden og i kulturelle processer (herunder diskursanalyse, pragmatik og anvendt sprogvidenskab); kulturteori og kulturanalyse og tekstrevision og oversættelse.
Stk. 6
Uddannelsens 4. semester omfatter studier af britiske, amerikanske og postkoloniale litteratur-, medie- og kulturprodukter, tekst- og litteraturteori, samt to valgfag.
Stk. 7
Uddannelsens 5. semester omfatter bachelorprojektet samt studieaktiviteter inden for BAsidefaget.
Stk. 8
Uddannelsens 6. semester består alene af studieaktiviteter inden for BA-sidefaget.
Stk. 9
Den studerende kan vælge at inkludere et meritgivende studieophold ved et udenlandsk universitet i sin bacheloruddannelse (jf. § 5, stk. 3). Hvis studieopholdet indgår i det centrale fag i engelsk, anbefales det at placere det på 4. semester. Den studerendes kursusfag ved det udenlandske universitet skal forhåndsgodkendes af studienævnet.
Udbydes som:
2-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Litteraturanalyse og litteraturhistorie (med problembaseret læring) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Grundbegreber i humanistisk videnskab | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Sprogforståelse og sprogproduktion 1 | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Fonetik og fonologi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
| |||||
Tekster og kontekster | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Tekst- og medieanalyse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Sprogforståelse og sprogproduktion 2 | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Grammatik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
3. Semester
| |||||
Diskurs og samfund | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Kulturteori og kulturanalyse | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Valgmuligheder | |||||
4. Semester
| |||||
Tekst- og litteraturvidenskab | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Mundtlig sprogfærdighed | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig |
Valgfag | |||||
5. Semester
| |||||
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Valgmuligheder | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Tekstrevision og oversættelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Stil- og argumentationsanalyse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Valgfag | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
4. Semester
| |||||
Litterære strømninger i det 20. århundrede | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Visuel kultur | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Diskursstudier | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Videregående grammatik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Oversættelse og oversættelsesteori | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Sproglæring og sprogundervisning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Fri tekstproduktion | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Studienævnet beslutter hvert år, hvilke af ovenstående valgfri moduler der udbydes. Studerende på 4. semester skal vælge to af de udbudte valgfri moduler. Den studerende kan søge studienævnet om tilladelse til at erstatte ét eller begge valgfri moduler med moduler udbudt af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter. Den studerendes valgfag/valgfri moduler skal i alle tilfælde tilsammen udgøre 10 ECTS-point.
Studienævnet offentliggør og vedligeholder på sin hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen
Studieordningen er indstillet af Studienævnet for Engelsk, Tysk og Kulturforståelse og godkendt af dekanen. Studieordningen har virkning fra den 1. september 2018 og gælder for alle studerende, der påbegynder bacheloruddannelsen denne dato eller senere.
Det besluttes af Studienævnet for Engelsk, Tysk og Kulturforståelse og/eller Det Humanistiske Fakultetskontor, AAU, hvornår der sidste gang afholdes prøver efter nærværende studieordning.