I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Kunst, Sundhed og Teknologi
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Musikvidenskab, -didaktik og -terapi.
Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Inden påbegyndelsen af bacheloruddannelsen skal den studerende have bestået en adgangsprøve, der afholdes af universitetet. Der henvises til særskilte regler herom på uddannelsens hjemmeside.
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BA) musikterapi. Den engelske betegnelse er Bachelor of Arts (BA) in Music Therapy.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Bacheloruddannelsen i musikterapi er en forskningsbaseret heltidsuddannelse, som skal give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på en kandidatuddannelse.
Det overordnede formål med bacheloruddannelsen i musikterapi er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.
Viden
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af viden er, at den studerende efter endt bacheloruddannelse i musikterapi på forståelses- og refleksionsniveau har grundlæggende viden om:
Færdigheder
De overordnede mål for den studerendes udvikling af færdigheder er, at den studerende efter endt bacheloruddannelse skal kunne:
Kompetencer
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af kompetencer er, at den studerende efter endt bacheloruddannelse skal kunne:
Bacheloruddannelsen løber over seks semestre (1.-6. semester). På de enkelte semestre har den studerende mulighed for at tone sin uddannelse ved hjælp af valgmoduler. På 6. semester skrives bachelorprojekt. På 2. og 6. semester er der indbygget obligatoriske projektorienterede forløb. Det projektorienterede forløb på 2. semester kan foregå i udlandet forudsat, at studienævnet kan godkende forløbet.
UDDANNELSENS TILRETTELÆGGELSE
Uddannelsen er modulopbygget, og studiet bygger på problembaseret læring. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Studieaktiviteterne omfatter kurser og projektenheder inden for hhv. obligatoriske moduler og valgfrie moduler samt projektorienteret forløb på 2. og 6. semester. De obligatoriske moduler omfatter i alt 170 ECTS-point, mens de valgfrie moduler omfatter i alt 10 ECTS-point. Disse moduler giver tilsammen den studerende mulighed for at nå de i § 16 formulerede mål.
OBLIGATORISKE MODULER:
Problembaseret Læring | 1. semester | 5 ECTS-point |
Musikpsykologi | 1. semester | 10 ECTS-point |
Musikalsk formidling | 1. semester | 10 ECTS-point |
Læreterapi: gruppeterapi 1 | 1. semester | 5 ECTS-point |
Observation og beskrivelse af musikterapeutisk praksis | 2. semester | 15 ECTS-point |
Musikalsk ledelse 1 | 2. semester | 10 ECTS-point |
Læreterapi: Gruppeterapi 2 | 2. semester | 5 ECTS-point |
Udviklings- og neuropsykologi | 3. semester | 10 ECTS-point |
Stemmebrug | 3. semester | 10 ECTS-point |
Læreterapi: Gruppeterapi 3 | 3. semester | 5 ECTS-point |
Musikterapiteori og -forskning 1 | 4. semester | 15 ECTS-point |
Musikalsk ledelse 2 | 4. semester | 10 ECTS-point |
Improvisation | 4. semester | 5 ECTS-point |
Musikterapiteori og -forskning 2 | 5. semester | 15 ECTS-point |
Kliniske gruppemusikterapifærdigheder 1 | 5. semester | 5 ECTS-point |
Terapirettet krop og stemme | 5. semester | 5 ECTS-point |
Bachelorprojekt / Musikterapiteori og -forskning 3 | 6. semester | 15 ECTS-point |
Kliniske gruppemusikterapifærdigheder 2 | 6. semester | 10 ECTS-point |
Gruppesupervision af klinisk musikterapi | 6. semester | 5 ECTS-point |
VALGFRIE MODULER
Musikterapeutisk sangskrivning | 3. og 5. sem. | 5 ECTS-point |
Musik og identitet | 3. og 5. sem. | 5 ECTS-point |
Problembaseret læring i klinisk kontekst | 3. og 5. sem | 5 ECTS-point |
Musikæstetik* | 3. og 5. sem | 5 ECTS-point |
* fra bacheloruddannelsen i musik.
De angivne valgfrie moduler oprettes i det omfang studienævnet vurderer, at der er tilstrækkelig tilmelding til dem. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder. Valgfag/valgfrie moduler skal under alle omstændigheder tilsammen udgøre 10 ECTS-point.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
På uddannelsens 1. semester afsluttes følgende obligatoriske moduler: Problembaseret læring, Musikpsykologi, Musikalsk formidling og Læreterapi: gruppeterapi 1.
På uddannelsens 2. semester afsluttes følgende obligatoriske kursusmoduler: Observation og beskrivelse af musikterapeutisk praksis (i forbindelse med uddannelsens første projektorienterede forløb), Musikalsk ledelse 1 og Læreterapi: gruppeterapi 2.
På uddannelsens 3. semester afsluttes følgende obligatoriske kursusmoduler: Udviklings- og neuropsykologi, Stemmebrug, Læreterapi: gruppeterapi 3 samt et valgfrit modul.
På uddannelsens 4. semester afsluttes følgende obligatoriske kursusmoduler: Musikterapiteori og -forskning 1, Musikalsk Ledelse 2 og Improvisation.
På uddannelsens 5. semester afsluttes følgende obligatoriske kursusmoduler: Musikterapiteori og -forskning 2, Kliniske gruppemusikterapifærdigheder 1, Terapirettet krop og stemme, samt samt et valgfrit modul.
På uddannelsens 6. semester afsluttes følgende obligatoriske kursusmoduler: Bachelorprojekt/Musikterapiteori og -forskning 3, Kliniske gruppemusikterapifærdigheder 2, Gruppesupervision af klinisk musikterapi (i forbindelse med uddannelsens anden projektorienterede forløb).
GENERELLE PRØVEBESTEMMELSER
Projekter, emnestudier m.v. kan udarbejdes i fællesskab af indtil 5 studerende. Bachelorprojekter kan udarbejdes i fællesskab af indtil 3 studerende.
Ved prøver i projekter, emnestudier m.v. gælder denne prøveform: En projektprøve med med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er lavet individuelt eller i samarbejde med andre. Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten udgør følgelig grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Ved en mundtlig projektprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation.
De studieelementer, der ligger til grund for den enkelte prøve, normeres som andele af årsværk, idet et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år inklusiv ferie. Et årsværk er lig med 60 ECTS-point.
For at bestå uddannelsen skal alle prøver være bestået med mindst karakteren 02 eller bedømmelsen "Bestået". Der udregnes et vægtet gennemsnit af karaktererne fra de prøver, som bedømmes efter 7-trinsskalaen, på baggrund af de enkelte prøvers vægt i ECTS-point. Dvs. at gennemsnittet defineres som summen af de enkelte karakterer, hver multipliceret med den tilhørende prøves ECTS-omfang, divideret med summen af ECTS-pointene for de prøver, der indgår i gennemsnittet.
Ved beregningen indgår ikke prøver, som bedømmes med bestået/ikke bestået. Gennemsnittet anføres på eksamensbeviset med én decimal.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse. Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående
Undervisningsformen
Undervisningsformen på bacheloruddannelsen varierer imellem forelæsninger, workshops og færdighedsundervisning, som tilrettelægges afhængigt af det enkelte moduls læringsmål.
Ved bedømmelsen af de enkelte prøver gives enten en karakter efter 7-trinsskalaen eller bedømmelsen bestået/ikke bestået. Prøverne er enten interne eller eksterne.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Problembaseret læring
(BAMTP20201) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Musikpsykologi
(BAMTP20202) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Musikalsk formidling
(BAMTP20203) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Praktisk | Dansk |
Læreterapi: Gruppeterapi 1
(BAMTP20221) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Observation og beskrivelse af musikterapeutisk praksis
(BAMTP20222) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Musikalsk ledelse 1
(BAMTP20206) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Praktisk | Dansk |
Læreterapi: Gruppeterapi 2
(BAMTP20207) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Udviklings- og neuropsykologi
(BAMTP20208) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
Stemmebrug
(BAMTP20209) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Praktisk | Dansk |
Læreterapi: Gruppeterapi 3
(BAMTP20223) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfrie moduler 3. og 5. semester
Vælg 5 ECTS
| ||||||
4. Semester
| ||||||
Musikterapiteori og -forskning 1
(BAMTP202011) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Musikalsk ledelse 2
(BAMTP202012) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Praktisk | Dansk |
Improvisation
(BAMTP202013) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Praktisk | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Musikterapiteori og -forskning 2
(BAMTP20224) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kliniske gruppemusikterapifærdigheder 1
(BAMTP202015) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Terapirettet krop og stemme
(BAMTP202016) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfrie moduler 3. og 5. semester
Vælg 5 ECTS
| ||||||
6. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(BAMTP202017) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Kliniske gruppemusikterapifærdigheder 2
(BAMTP202018) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Praktisk | Dansk |
Gruppesupervision af klinisk musikterapi
(BAMTP20225) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Nedenstående er oversigt over de valgfrie moduler studerende kan vælge og valgfag/valgfrie moduler skal udgøre 10 ECTS-point.
Musikterapeutisk sangskrivning, Musik og identitet og Musikæstetik er placeret på 3. og 5. semester (kurset afholdes hvert år med de to semestre samlet)
Problembaseret læring i klinisk kontekst er placeret på 3. og 5. semester (modulet udbydes i det omfang studienævnet vurderer, at der er tilstrækkelig tilmelding til det. De studerende vil dog altid have mulighed for 10 ECTS-point valgfag).
Valgfrie moduler 3. og 5. semester Vælg 5 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Musikterapeutisk sangskrivning
(BAMTP202020) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Musik og identitet
(BAMTP20226) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Problembaseret læring i klinisk kontekst
(BAMTP202022) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Musikæstetik
(BAMUS20226) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Videnskabsteori og videnskabelig metode
Videnskabsteori og videnskabelig metode indlæres gennem kursusaktiviteterne Problembaseret læring (1.sem), Musikpsykologi (1. sem.), Observation og beskrivelse af klinisk praksis (2. sem.), Musikterapiteori og -forskning 1 (4. sem.), Musikterapiteori og -forskning 2 (5. sem.), Bachelorprojekt / Musikterapiteori og -forskning 3 (6. sem.)
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2024.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 15. november 2022 godkendt en revision af modulet "Gruppesupervision af klinisk musikterapi" gældende fra foråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 9. juni 2023 godkendt en revision af modulet "Udviklings- og neuropsykologi" gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 21. november 2024 godkendt en mindre revision af prøveformen i modulet "Observation og beskrivelse af musikterapeutisk praksis" gældende fra foråret 2025.