I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Politik og Samfund
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Politik, Samfund og Globale Forhold
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Derudover kan der søges om optagelse, hvis ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende bachelor- eller professionsbacheloruddannelse, hvor uddannelsens centrale fag og/eller fagområder som minimum indeholder:
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.scient.adm.. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Public Administration.
Såfremt uddannelsen læses med en specialisering, giver uddannelsen ret til følgende betegnelser:
Specialiseringen i ledelse og forvaltning giver ret til betegnelsen Cand.scient.adm. med specialisering i ledelse i forvaltning. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Public Administration with specialisation in Management and Governance.
Specialiseringen i politik og institutionel forandring giver ret til betegnelsen Cand.scient.adm. med specialisering i politik og institutionel forandring. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Public Administration with specialisation in Politics and Institutional Change.
Specialiseringen i social data science giver ret til betegnelsen Cand.scient.adm. med specialisering i Social Data Science. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Public Administration with specialisation in Social Data Science.
Kandidatuddannelsen er en to-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Derudover forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk og svensk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Kandidatuddannelsen i politik og administration bygger videre på kundskaber og indsigt, som er opnået på bacheloruddannelsen, og sikrer metodisk og faglig progression på kandidatniveau i et sammenhængende forløb. Kandidatuddannelsen indeholder tre faglige muligheder for specialisering, som de studerende skal vælge sig ind på, og er gennemgående på uddannelsens 1. og 2. semester. Herigennem og i kombination med valg af projektemner og valgfag, er det muligt for de studerende at tilrettelægge en del af uddannelsen med en individuel faglig og / eller metodisk profil.
Uddannelsens formål
Kandidatuddannelsen i politik og administration har til formål at kvalificere de studerende til selvstændigt og kritisk at kunne identificere og analysere problemstillinger indenfor det politologiske og nært beslægtede fagområder. Det er centralt for uddannelsen, at den bibringer de studerende viden på højt niveau om videnskabeligt og samfundsmæssigt relevante problemstillinger tilegnet gennem undervisning på højeste akademiske niveau. Efter uddannelsen kan kandidaterne gennemføre selvstændige, kritiske og metodisk sikre analyser af politologiske og samfundsvidenskabelige problemer på højt niveau. Kandidatuddannelsen kvalificerer derved til at varetage akademiske jobfunktioner indenfor uddannelsens faglige område i den offentlige og private sektor – nationalt og internationalt. Derudover kvalificerer uddannelsen til deltagelse i videnskabeligt arbejde og forskeruddannelse.
Fælles kompetenceprofil
Kandidatuddannelsens overordnede kompetenceprofil konstitueres af en række videregående moduler indenfor det politologiske og forvaltningsmæssige fagområde.
Den studerende opnår gennem uddannelsen viden, færdigheder og kompetencer, der kvalificerer til varetagelse af akademiske funktioner som forudsætter faglige og metodiske kompetencer til at skabe og analysere samfundsvidenskabelig viden, kritisk vurdere grundlaget for videnskabelige analyser, præsentere denne viden mundtligt og skriftligt, samt omsætte analytiske arbejder i handling og handlingsalternativer.
Kandidaten har
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Kompetenceprofil: Politik og institutionel forandring
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Kompetenceprofil: Ledelse og forvaltning
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Kompetenceprofil: Social Data Science
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Kandidatuddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige og problemorienterede tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
De 120 ECTS-point fordeler sig således:
Obligatoriske moduler (1., 2. og 4. semester)
Valgfrie moduler (3. semester)
Kandidatuddannelsens 3. semester er defineret som et praksis- og valgfagssemester. Det samlede omfang af valgfag er 30 ECTS. Der er følgende ligeværdige og valgfrie muligheder, som eventuelt også kan kombineres:
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
Supplerende prøvebestemmelser
Det normerede omfang af projekter og opgaver fremgår af ”formalia vedr. eksamen” på studiets intranet, Moodle. "Eksamensordning for prøver ved Aalborg Universitet" samt "Kandidatspecialeregler for Det Humanistiske Fakultet og Det Samfundsvidenskabelige Fakultet" fremgår ligeledes af studiets intranet, Moodle.
En opgaves eller et projekts maksimale omfang er fastsat som normalsider. En normalside svarer til 2400 anslag (et bogstav, et tegn, et mellemrum mv. udgør alle et anslag).
Ved beregning af omfang af skriftlige opgaver og projekter indgår noter, mens titelblad, indholdsfortegnelse og resumé ikke indgår i beregningen. Et projekt kan forsynes med bilag. Bilag vil typisk ikke være eksaminandens egen tekst, men præsentation/reproduktion af kildemateriale, og indregnes ikke i sidetallet, men skal stå i rimeligt forhold til projektets omfang.
Ved aflevering af en skriftlig opgave eller et projekt skal antal anslag altid angives. Overskrides det normerede omfang, kan opgaven/projektet afvises.
Projektgrupper defineres som min. 3 og max. 6 studerende. Projektprøven afholdes samtidig for de studerende, som i fællesskab har udarbejdet projektet. Til grund ligger et fælles skriftligt projekt, hvor den enkelte deltagers bidrag ikke skal markeres. Under prøven skal det sikres, at der gives en individuel bedømmelse af den enkelte studerende.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Politik og institutionel forandring | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Videregående metode og undersøgelsesdesign
(KAPAS202201A) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Policy Lab 1: Policy-analyse og Politikudvikling
(KAPAS202202) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Projektarbejde 1
(KAPAS202203) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Politologisk emneseminar
(KAPAS202216) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Policy Lab 2: Multi-level governance – Internationalisering af dansk politik
(KAPAS202205) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Projektarbejde 2
(KAPAS202224) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Version A
| ||||||
Projektorienteret forløb
(KAPAS202219) | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Version B
| ||||||
Valgfag | 30 | |||||
3. Semester
Version C
| ||||||
Projektorienteret forløb
(KAPAS202221) | Projekt | 20 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag | 10 | |||||
3. Semester
Version D
| ||||||
Projektorienteret forløb
(KAPAS202222) | Projekt | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag | 20 | |||||
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KAPAS202223) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Ledelse og forvaltning | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Videregående metode og undersøgelsesdesign
(KAPAS202201A) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Management lab: Styring og ledelse i den offentlige sektor
(KAPAS202208) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Projektarbejde 1
(KAPAS202203) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Politologisk emneseminar
(KAPAS202216) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Innovation lab: Innovation og digitalisering i den offentlige sektor
(KAPAS202211) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Projektarbejde 2
(KAPAS202224) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Version A
| ||||||
Projektorienteret forløb
(KAPAS202219) | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Version B
| ||||||
Valgfag | 30 | |||||
3. Semester
Version C
| ||||||
Projektorienteret forløb
(KAPAS202221) | Projekt | 20 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag | 10 | |||||
3. Semester
Version D
| ||||||
Projektorienteret forløb
(KAPAS202222) | Projekt | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag | 20 | |||||
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KAPAS202223) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Social Data Science | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Kvantitativ tekstanalyse i politisk videnskab
(KAPAS202213A) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Social Data Science I: Dataanalyse med Python
(KAPAS22VF07) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Projektarbejde 1
(KAPAS202203) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Politologisk emneseminar
(KAPAS202216) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Social Data Science II: Machine Learning i samfundsvidenskaben
(KASOC2022D10) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Projektarbejde 2
(KAPAS202224) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Version A
| ||||||
Projektorienteret forløb
(KAPAS202219) | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Version B
| ||||||
Valgfag - Social Data Science | 30 | |||||
3. Semester
Version C
| ||||||
Projektorienteret forløb
(KAPAS202221) | Projekt | 20 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag - Social Data Science | 10 | |||||
3. Semester
Version D
| ||||||
Projektorienteret forløb
(KAPAS202222) | Projekt | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag - Social Data Science | 20 | |||||
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KAPAS202223) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Aktuelle problemstillinger i politisk filosofi
(KAPAS22VF01) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Effektevaluering af policy-interventioner
(KAPAS22VF02) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Arbejdsmarkeds- og politikudviklinger
(KAPAS22VF03) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Forvaltningens værdimæssige dilemmaer
(KAPAS22VF04) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Social Data Science I: Dataanalyse med Python
(KAPAS22VF07) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Det civile samfund og sociale bevægelser
(BASOC202210V) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Videregående holdningsanalyse
(KAPAS22VF05) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Valgfag - Social Data Science | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Aktuelle problemstillinger i politisk filosofi
(KAPAS22VF01) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Effektevaluering af policy-interventioner
(KAPAS22VF02) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Arbejdsmarkeds- og politikudviklinger
(KAPAS22VF03) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Forvaltningens værdimæssige dilemmaer
(KAPAS22VF04) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Videregående metode og undersøgelsesdesign
(KAPAS202201A) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Det civile samfund og sociale bevægelser
(BASOC202210V) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Videregående holdningsanalyse
(KAPAS22VF05) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Information om tilrettelæggelsen af de enkelte moduler, eksamensformer, etc. fremgår af Moodle. På studienævnets hjemmeside vil du kunne finde oplysninger om kvalitetssikring af uddannelserne, studienævnets sammensætning, møder, etc.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2023.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 15. november 2022 godkendt en revision af modulet "Videregående metode og undersøgelsesdesign" gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 21. august 2023 godkendt en revision af prøveformen i modulet "Social Data Science 1: Dataanalyse med Python" gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 21. august 2023 godkendt en revision af modulet "Kvantitativ tekstanalyse i politisk videnskab" gældende fra efteråret 2023.