I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Teknisk Fakultet for IT og Design, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Arkitektur og Design
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Ingeniørernes Landsdækkende Censorkorps/Design.
Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Samt ét af følgende sæt krav:
Bacheloruddannelsen giver ret til følgende betegnelser afhængig af valg af specialisering:
Specialisering i arkitektur og urbant design:
Specialisering i industrielt design:
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Studerende som gennemfører uddannelsen vil have opnået følgende:
Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design med specialisering i industrielt design):
Viden
Færdigheder
kompetencer
Bachelorer (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design med specialisering i arkitektur og urbant design):
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrette-lægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
- forelæsninger
- klasseundervisning
- projektarbejde
- workshops
- opgaveløsning (individuelt og i grupper)
- lærerfeedback
- faglig refleksion
- porteføljearbejde
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispensere fra ovenstående.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Arkitektur og urbant designIndustrielt design | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Introduktion til integreret design i en problembaseret læringskontekst
(AODB1P201) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Den integrerede design-ingeniør I: Matematik, geometriske strukturer og parametrisk design
(B-MAT1-MGP1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Problembaseret læring
(ADPBL20) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Introduktion til arkitektur-ingeniørens faglighed
(AODB1P203) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Introduktion til industrielt design-ingeniørens faglighed
(AODB2P201) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Introduktion til urban design-ingeniørens faglighed
(AODB2P202) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Industrielt design | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
3. Semester
| ||||||
Den integrerede design-ingeniør II: Matematik, rumlige strukturer og parametrisk design
(B-MAT3-MRP2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Integreret produktudvikling I: Konceptudvikling
(AODIB3K202) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Frembringelse I: Styrkelære og materialer
(M-AODIB3K203) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Produktdesign I
(AODIB3P204C) | Projekt | 15 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Frembringelse II: Strategisk materialevalg I
(AODIB4K202) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Integreret produktudvikling II: Brugerorienteret design
(AODIB4K201C) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Produktdesign II: Brugerorienteret designproces
(AODIB4P203C) | Projekt | 20 | Bestået/ikke bestået | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Integreret produktudvikling III: Produkt og system
(AODIB5K201) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Frembringelse III: Styrkelære og anvendt simulering
(M-AODIB5K202) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Produktdesign III: Varianter og system
(AODIB5P203) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Integreret produktudvikling IV: Designprocesser
(AODIB6K201) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Frembringelse IV: Strategisk materialevalg II
(AODIB6K202) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Bachelorprojekt: Industrielt design
(AODIB6P203) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Arkitektur og urbant design | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
3. Semester
| ||||||
Byrummets formgivning I: Urbane strukturer, funktioner og materialitet
(AODAUB3K201) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Den integrerede design-ingeniør II: Matematik, rumlige strukturer og parametrisk design
(24BMAT3MRP2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Den integrerede design-ingeniør III: Arkitektonisk projektering og detaljering af simple bygningskonstruktioner
(AODAUB3K202C) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Formgivning af den kompakte bolig: Integration af kontekst, konstruktion og klima
(AODAUB3P203) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Den integrerede design-ingeniørs historie: På tværs af teknologi, samfund og formgivning
(AODAUB4K201) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Integreret design-ingeniør IV: Passive og aktive designstrategier for bæredygtige bygninger
(B-AD-B4-1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Formgivning af det offentlige byggeri: Integration af brugerkrav og energioptimering
(AODAUB4P203) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Den Integrerede Design-Ingeniør V: By og bygningers bæredygtighedscertificering, livscyklus og værdisættelse
(AODAUB5K201) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Byrummets formgivning II: Konceptuelt design og relationer mellem bygningen og byens rum
(AODAUB5K202) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Formgivning af den tætte by: Integrationen af by-klimatekniske, infrastrukturelle og vejtekniske krav
(AODAUB5P203C) | Projekt | 20 | Bestået/ikke bestået | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Valgfag på 6. semester af specialiseringen Arkitektur og Urbant Design
Vælg to valgfag
| Kursus | 10 | ||||
Bachelorprojekt: Formgivning af den store hybride bygning
(AODAUB6P205) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfag på 6. semester af specialiseringen Arkitektur og Urbant Design Vælg to valgfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
6. Semester
| ||||||
Byrummets formgivning III-A: Planlægning og realisering af funktioner og strukturer
(AODAUB6K201) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Byrummets formgivning III- B: Landskab og bygning
(AODAUB6K202) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Den Integrerede Design-Ingeniør VI-A: Udvidet arkitektonisk projektering med strukturelt design og FE-simuleringer
(AODAUB6K203) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Den Integrerede Design-Ingeniør VI-B: Simuleringer af løsningsrummet for bygningens indeklima og energiforbrug
(B-AD-B6-1) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Bemærk: Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er mindre end 20 studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
Videnskabsteori og videnskabelig metode
Videnskabsteori og videnskabelig metode indlæres gennem kursusaktiviteterne Problembaseret læring (1. semester), Den integrerede design-ingeniørs historie: på tværs af teknologi, samfund og formgivning (4. semester) samt Integreret produktudvikling IV – Designprocesser (6. semester) og bringes i anvendelse i projektmodulet Introduktion til arkitektur-ingeniørens faglighed (1. semester) samt efterfølgende projektmoduler
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 01.09.2020. Studieordningen træder i kraft for studerende, der pr. 01.09.2020 påbegynder deres 1. og 3. semester.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2017 efter sommereksamen 2022.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen har den 18. februar 2020 godkendt en overgangsstudieordning. Pr. 1. september 2020 træder studieordningen derfor i kraft for studerende, der starter på 1. og 3. semester.
Prodekanen for uddannelse har den 11. november 2020 godkendt, at modulet "Introduktion til integreret design i en problembaseret læringskontekst (P0)” på 1. semester ændres fra at være et ”kursus” til at være et ”projekt” gældende fra efteråret 2020.
Prodekanen for uddannelse har den 21. december 2020 godkendt, at modulet ”Integreret design-ingeniør IV: Passive og aktive designstrategier for bæredygtige bygninger” ændrer prøveform til ”Skriftlig eller mundtlig” gældende fra foråret 2021.
Prodekanen for uddannelse har den 7. september 2021 godkendt, at modulet ”Byrummets formgivning II: Konceptuelt design og relationer mellem bygningen og byens rum” på 5. semester (specialisering i arkitektur og urbant design) ændrer prøveform til ”Skriftlig” gældende fra efteråret 2021.
Prodekanen for uddannelse har den 11. februar 2022 godkendt, at følgende moduler ændrer bedømmelsesform fra "7-trins-skala" til "Bestået/ikke bestået" gældende fra efteråret 2022:
Prodekanen for uddannelse har den 30. august 2022 godkendt, at bedømmelsesformen på modulet "Formgivning af den tætte by: Integrationen af by-klimatekniske, infrastrukturelle og vejtekniske krav" ændres fra 7-trins-skala til bestået/ikke bestået gældende fra efteråret 2022.
Prodekanen for uddannelse har den 22. november 2023 godkendt, at modulet ”Den integrerede design-ingeniør II: Matematik, rumlige strukturer og parametrisk design” ændrer prøveform fra ”Skriftlig eller mundtlig” til ”Mundtlig pba. projekt” gældende fra efteråret 2024.