I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Den 4-årige erhvervskandidatuddannelse er derudover tilrettelagt i henhold til bekendtgørelse nr. 1605 af 19. december 2017 (erhvervskandidatbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Erhvervsøkonomi.
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps.
Adgang til kandidatuddannelsen i Revision forudsætter, at ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende bachelor- eller professionsbacheloruddannelse. En bachelor- eller professionsbacheloruddannelse defineres som relevant, hvis uddannelsens centrale fag og/eller fagområder giver kompetencer i et omfang svarende til et minimum af ECTS indenfor:
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse:
Ansøgere med en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse med speciale i regnskab og økonomistyring HD(R) eller i finansiering HD(F) kan optages på kandidatuddannelsen på betingelse af, at de inden for de første to semestre består erhvervsøkonomiske fag og hertil knyttede redskabsfag, som til sammen har et omfang på mindst 20 ECTS-point.
Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke redskabsfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.
Der opkræves deltagerbetaling for deltagelse i redskabsfagene.
Forudsætningen for optagelse på uddannelsen er, at ansøgeren besidder viden, kundskaber og færdigheder svarende til dem, der erhverves gennem uddannelsen til den almene erhvervsøkonomiske bacheloruddannelse (HA). De erhvervsøkonomiske fag skal udgøre mindst 75 ECTS-point.
Ansøgere med en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse med speciale i regnskab og økonomistyring HD(R) eller i finansiering HD(F) kan optages på uddannelsen, på betingelse af at de inden for en i studieordningen fastsat tidsfrist består erhvervsøkonomiske fag og hertil knyttede redskabsfag svarende til mindst 20 ECTS-point.
Særlige adgangskrav i forhold til den 4-årige erhvervskandidatuddannelse:
For optagelse på erhvervskandidatuddannelsen i revision skal du ydermere kunne dokumentere:
Vurdering og prioritering af kvalificerede ansøgere sker på baggrund af en individuel vurdering af den enkelte ansøger.
HD-redskabsfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
PBL, projektstyring og videnskabsteori
(HDRED20221) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Anvendte kvalitative metoder
(HDRED20224) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Videregående økonomistyring
(BAEØK202026) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.merc.aud. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Business Economics and Auditing.
Den 2-årige kandidatuddannelse er en forskningsbaseret heltidsuddannelse og den 4-årige erhvervskandidatuddannelse er en forskningsbaseret deltidsuddannelse. Uddannelsen er i begge tilfælde normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Formålet med kandidatuddannelsen i revision er, at den studerende efter endt uddannelse har opnået følgende kompetenceprofil:
Viden:
Færdigheder:
Skal mestre fagområdets videnskabelige metoder og redskaber samt mestre generelle og digitale færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for blandet andet revision, skatte- og erhvervsret samt den finansielle sektor.
Skal kunne vurdere og vælge blandt fagområdets videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller, der er i tråd med samfundets udvikling.
Kompetencer:
Arbejdsgiver kan forvente, at kandidaten vil være i stand til at:
På kandidatuddannelsen i revision prioriteres den studerendes udvikling og læring højt. Dette udtrykkes gennem forventninger til, hvad den studerende tilegner sig af viden, færdigheder og kompetencer gennem studiet og de enkelte moduler.
Studiet er funderet på en problembaseret læringstilgang (PBL), hvor den studerendes evne til at identificere, analysere og komme med anbefalinger til konkrete og aktuelle problemstillinger understøttes selvstændigt og sammen med andre både gennem projekt- såvel som kursusaktiviteter.
PBL er i uddannelsen en integreret del af projektarbejdet samt kursusaktiviteter, herunder forelæsninger, casearbejde, øvelser og virksomhedssamarbejde.
På studiet vægtes tværfaglighed, teamarbejde, individuel læring og progressionen inden for PBL-kompetencer højt. Der skabes rum for, at den studerende alene og i samspil med andre gradvist styrker sin evne til at opbygge og forene praksis og teoretisk forankrede kompetencer på refleksiv vis.
Ydermere, at den studerende formår at argumentere og omsætte disse til konkrete løsningsforslag.
På studiet arbejdes der med at understøtte PBL-progression ved, at den studerende styrker sine problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og refleksive kompetencer. Dette sker ved, at den studerende afprøver og får erfaring med forskellige problemstillinger, samarbejdsrelationer, projektformer og refleksionsprocesser.
Det er målet, at styrke den studerendes nysgerrighed, motivation og interesse for de faglige kernediscipliner inden for revision.
Formålet med kandidatuddannelsen i revision er, at den studerende udbygger den faglige viden og kunnen, som vedkommende har erhvervet under bachelor- eller diplomuddannelsen og øger de teoretiske og metodiske kvalifikationer samt selvstændigheden i forhold til bachelor- og HD-niveauet.
Den studerende skal via faglig fordybelse blive i stand til selvstændigt at anvende videregående elementer af teorier og metoder, som anvendes inden for revision. Den studerende skal kvalificere sig til at deltage i videnskabeligt udviklingsarbejde, herunder forskeruddannelse (ph.d.-uddannelse) og specialiserede erhvervsfunktioner i den offentlige og private sektor.
Kandidatuddannelsen i revision udvikler PBL-kompetencer gennem praksisnær og forskningsbaseret undervisning med afsæt i aktuelle problemstillinger.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion (listen er ikke udtømmende):
Der vil gennem studiet være en faglig relevant kombination af undervisning på campus og online.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Linje: 2-årig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Erhvervsret 1
(KAREV20221) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Revision 1
(KAREV20222) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Skatteret 1
(JUR-AND-4-23) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Ekstern rapportering 1
(KAREV20224) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Revision 2
(KAREV20225) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Skatteret 2
(JUR-AND-5-23) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Ekstern rapportering 2
(KAREV20227) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Internationalt regnskab og IFRS
(KAREV20228) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
3. Semester
| ||||||
Regnskabsanalyse
(KAREV20229) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Rådgivning
(KAREV202210) | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag | 20 | |||||
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KAREV202218) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Linje: 4-årig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Erhvervsret 1
(KAREV20221) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Skatteret 1
(JUR-AND-4-23) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Skatteret 2
(JUR-AND-5-23) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Internationalt regnskab og IFRS
(KAREV20228) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
3. Semester
| ||||||
Revision 1
(KAREV20222) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Ekstern rapportering 1
(KAREV20224) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Revision 2
(KAREV20225) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Ekstern rapportering 2
(KAREV20227) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Regnskabsanalyse
(KAREV20229) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Valgfag | 10 | |||||
6. Semester
| ||||||
Rådgivning
(KAREV202210) | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag | 10 | |||||
7-8. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KAREV202218) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
CSR, bæredygtighed og integreret rapportering
(KAREV202211) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Revision og dataanalyse
(KAREV202212) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
International skatteret
(KAREV202213) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Internt regnskab
(KAREV202214) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Erhvervsret 2 og international selskabsret
(KAREV202215) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Revision i den offentlige sektor
(KAREV202216) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Virksomhedssamarbejde
(KAREV202217) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke valgfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
For uddybende information se studiets hjemmeside.
Regler om skriftlige produkter findes her.
Regler om kandidatspecialet findes her.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2021 efter sommereksamen 2025.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 12. maj 2022 godkendt, at følgende tre HD-redskabsfag udgår gældende fra efteråret 2022:
Prodekanen for uddannelse har den 7. marts 2023 godkendt en revision af modulet ”CSR, bæredygtighed og integreret rapportering” gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 20. september 2023 godkendt, at prøveformen ændres fra "Mundtlig" til "Skriftlig eller mundtlig" i modulet "Skatteret I" gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 22. november 2023 godkendt, at max antal gruppemedlemmer ændres fra 4 til 5 i modulet "CSR, bæredygtighed og integreret rapportering” gældende fra efteråret 2024.
Prodekanen for uddannelse har den 22. november 2023 godkendt, at der tilføjes en forudsætning for indstilling til eksamen i modulerne ”Skatteret 1” og ”Skatteret 2”. Dette er gældende fra foråret 2024.