I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Erhvervsøkonomi.
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps.
Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Economics and Business Administration.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Formålet med bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi er, at den studerende efter endt uddannelse har opnået følgende kompetenceprofil:
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
Arbejdstager kan forvente, at bacheloren vil være i stand til at:
På bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi prioriteres den studerendes udvikling og læring højt. Dette udtrykkes gennem forventninger til, hvad den studerende tilegner sig af viden, færdigheder og kompetencer gennem studiet og de enkelte moduler.
Studiet er funderet på en problembaseret læringstilgang (PBL), hvor den studerendes evne til at identificere, analysere og komme med anbefalinger til konkrete og aktuelle problemstillinger understøttes selvstændigt og sammen med andre både gennem projekt- såvel som kursusaktiviteter.
PBL er i uddannelsen en integreret del af projektarbejdet samt kursusaktiviteter, herunder forelæsninger, casearbejde, øvelser og virksomhedssamarbejde.
På studiet vægtes tværfaglighed, teamarbejde, individuel læring og progressionen inden for PBL kompetencer højt. Der skabes rum for, at den studerende alene og i samspil med andre gradvist styrker sine evne til at opbygge og forene praksis og teoretisk forankrede kompetencer på refleksiv vis.
Ydermere, at den studerende formår at argumentere og omsætte disse til konkrete løsningsforslag.
På studiet arbejdes der med at understøtte PBL progression ved, at den studerende styrker sine; problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og refleksive kompetencer. Dette sker ved, at den studerende afprøver og får erfaring med forskellige problemstillinger, samarbejdsrelationer, projektformer og refleksionsprocesser.
Det er målet, at den studerendes nysgerrighed, motivation og interesse for de erhvervsøkonomiske kernediscipliner inden for bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi skal have de optimale muligheder for at blive udspillet og indfriet.
Bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi sætter den studerende i stand til at identificere og analysere centrale erhvervsøkonomiske problemstillinger i et tværfagligt perspektiv, samt at udarbejde konkrete løsningsforslag, der er af forretningsmæssig betydning.
Den studerende opnår gennem uddannelsen erhvervsøkonomiske færdigheder i at styre interne processer i en ny eller etableret virksomhed - og organisation generelt - samt eksterne processer, hvor samspillet med virksomhedens omgivelser er afgørende.
Uddannelsesforløbet indeholder en bred vifte af teori, videnskabelige metodefag - herunder anvendt kvantitativ og kvalitativ metode - og øvrige redskabsfag til at analysere forretningsmæssige problemstillinger. Dette sker hovedsageligt gennem casearbejde, samarbejde med praksis, projektarbejde, øvelser, seminarer og forelæsninger, hvor samspillet mellem teori og praksis udforskes.
Den studerendes viden, færdigheder og kompetencer udvikles hovedsageligt på uddannelsen igennem problemorienteret læring, både individuelt og i teams, hvorfor den studerende sættes i stand til at samarbejde, kommunikere og styre opgaver relateret til konkrete erhvervsøkonomiske problemstillinger.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispensere fra ovenstående.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Introduktion til erhvervsøkonomi
(BAEØK20221) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Mikroøkonomi
(BAEØK20222) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Anvendt matematik for erhvervsøkonomer
(BAEØK20226) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
PBL, projektstyring og videnskabsteori
(BAEØK20224) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Makroøkonomi
(BAEØK20225) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Anvendt statistik for erhvervsøkonomer
(BAEØK20223) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Organisation
(BAEØK20227) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Eksternt regnskab
(BAEØK20228) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Grundlæggende erhvervsjura
(JUR-AND-2-22) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Anvendte kvantitative metoder
(BAEØK202210) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Økonomistyring
(BAEØK202211) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Marketing
(BAEØK202212) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Innovation, entreprenørskab og forretningsmodeller
(BAEØK202213) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Anvendte kvalitative metoder
(BAEØK202214) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Operations and Supply Chain Management
(BAEØK202215) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Finansiering
(BAEØK202216) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
5. Semester
| ||||||
Erhvervsøkonomiske problemstillinger i praksis
(BAEØK202217) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Strategi
(BAEØK202218) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Videregående anvendt videnskabsteori
(BAEØK202219) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk og Engelsk |
6. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(BAEØK202220) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag | 10 |
Valgfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Videregående marketing
(BAEØK202222) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
International Business
(BAEØK202223) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Koncernregnskab
(BAEØK202224) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Videregående økonomistyring
(BAEØK202226) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Forretningsmodeller og værdiskabelse
(BAEØK202227) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Investering og porteføljestyring
(BAEØK202228) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Informationsteknologi i virksomheder
(BAEØK202229) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Videregående organisation, strategi og ledelse
(BAEØK202231) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
På bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi er videnskabsteori og videnskabelig metode en integreret del af undervisningen, og fremtræder i særlig grad i følgende moduler:
Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke valgfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
For uddybende information se studiets hjemmeside.
Regler om skriftlige produkter findes her.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2024.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelsen har den 12. maj 2022 godkendt, at der tilføjes en forudsætning for indstilling til eksamen i modulet "Erhvervsøkonomiske problemstillinger" gældende fra efteråret 2022.
Prodekanen for uddannelse har den 10. juni 2022 godkendt, at prøveformen ændres fra mundtlig til skriftlig i modulet "Strategi" gældende fra efteråret 2022.
Prodekanen for uddannelse har den 30. november 2022 godkendt en revision af modulet ”Videregående organisation, strategi og ledelse” gældende fra foråret 2023.