I medfør af lovbekendtgørelse nr. 172 af 27. februar 2018 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for Masteruddannelsen i it, Organisation (MIT) ved Aalborg Universitet i it-vest samarbejdet.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Denne studieordning er udstedt i medfør af Videnskabsministeriets bekendtgørelse nr. 1187 af 07/12/2009 om masteruddannelser ved universiteterne. https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=127798
Der fastsættes nærværende studieordning for masteruddannelsen i it (MIT) ved Kultur og læring i It-vest samarbejdet.
Der henvises i øvrigt til deltidsuddannelsesbekendtgørelsen, eksamensbekendtgørelsen og karakterskalabekendtgørelsen.
Love og bekendtgørelser samt universiteternes regler på uddannelsesområdet kan findes i universiteternes elektroniske regelsamlinger.
Uddannelsen udbydes af Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet i regi af It-vest – samarbejdende universiteter.
Masteruddannelsen i it, linjen i Organisation ved Kultur og læring hører under Efteruddannelse i læring og filosofi
Studieordningen består af studieordningen og et fagbilag.
Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministerietbekendtgørelse nr. 19 af 9. januar 2020 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 24 af 9. januar 2020(deltidsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen hører under Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet.
Uddannelsen udbydes i it-vest samarbejdet af Aarhus Universitet, Syddansk Universitet og Aalborg Universitet.
Uddannelsen hører under det Humanistiske fakultet.
Masteruddannelsen i it, linjen i Organisation ved Aalborg Universitet hører under Studienævnet for Efteruddannelse i Læring og Filosofi.
Master i it, linjen organisation hører under censorkorpset for informationsvidenskab og interaktive medier.
3 Adgangskrav og forudsætninger
Ansøger til linjen i organisation skal have gennemført mindst:
Ønsker den studerende, at en fagpakke (valgfagspakke) fra en anden linje end den linje, vedkommende er optaget på, skal indgå i den samlede masteruddannelse, skal den studerende opfylde adgangskravene for fagpakken og den linje fagpakken hører til.
Adgangskrav (Erhvervsmæssige)
Ansøger skal have mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. Der kan ikke dispenseres fra dette krav.
Relevant erhvervserfaring betyder for linjen i Organisation:
Udvælgelse af studerende og ansøgere
Ved eventuel adgangsbegrænsning på en fagpakke indgår følgende kriterier i udvælgelsen blandt de studerende og kvalificerede ansøgere, i prioriteret rækkefølge:
Den, der har bestået uddannelsen, har ret til at betegne sig ”Master i it, organisation”.På engelsk anvendes titlen”Master of IT, Organisation”.
Masteruddannelsen er normeret til et årsværk (60 ECTS-point).
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
I studiets pensum indgår bøger og artikler forfattet på engelsk, og den studerende kan komme til at møde engelsktalende undervisere. Deltagelse på studiet forudsætter derfor, at den studerende er i stand til at læse og forstå faglitteratur og fagsprog på engelsk.
Kompetenceprofil for linjen organisation
Foruden de generelle kompetencer for uddannelsen supplerer linjen organisation ved at give den studerende nedenstående viden, færdigheder og kompetencer:
Viden og forståelse
En Master i it, organisation
Færdigheder og kompetencer
En Master i it, organisation kan vælge og på et videnskabeligt grundlag anvende relevante teorier fra faget til at:
Specialisering i informationssikkerhed
Den studerende kan på linjen organisation vælge at specialisere sig i informationssikkerhed.
En Master i it, organisation med specialiseringen i informationssikkerhed kan vælge og på et videnskabeligt grundlag reflektere over teorier, metoder, teknikker og værktøjer i forbindelse med:
I fagbilaget er angivet hvilke fagpakker, der skal vælges for at opnå informationssikkerhedsspecialiseringen.
Kompetenceprofil for uddannelsen
Masteruddannelsen i it giver den studerende nedenstående viden, færdigheder og kompetencer.
Viden og forståelse
En Master i it har:
Færdigheder
En Master i it kan vælge og på et videnskabeligt grundlag anvende relevante teorier fra faget til at:
Kompetencer
En Master i it har kompetencer til at:
Uddannelsens faglige retning og vigtigste fagområder
Masteruddannelsen i it vil give kompetencer, som gør it-professionelle i stand til opnå specialiserede kompetencer inden for ledelse af it, udvikling af it, implementering af it eller undervisning i it-fagligheden.
Struktur
Masteruddannelsen i it består af fire moduler: tre fagpakker og et masterprojekt.
Hver fagpakke er på 15 ECTS-point og består af op til tre enkeltfag af et omfang på 5, 10 eller 15 ECTS-
point.
Masteruddannelsen i it har tre linjer: ”softwarekonstruktion”, ”interaktionsdesign og multimedier” samt ”organisation”. To fagpakker skal gennemføres inden for linjen, hvilket konstituerer den obligatoriske del af uddannelsen i overensstemmelse med de specificerede kompetencer for linjen; den tredje fagpakke (valgfagpakke) kan vælges frit inden for uddannelsen.
Uddannelsen afsluttes med et masterprojekt, som udarbejdes inden for linjen.
Hvis der er valgt en specialisering, kan der være yderligere krav til obligatoriske fagpakker, og masterprojektet skal skrives på baggrund af specialiseringens fagpakker.
Efteruddannelse i læring og filosofi har ansvar for at sikre, at uddannelsen og dens fagpakker opfylder masteruddannelsens sammensætningskrav for linjen.
Der henvises til fagbilaget for en beskrivelse af fagpakker og prøvedetaljer.
Ramme for uddannelsens færdiggørelse
Masteruddannelsen er normeret til et årsværk (60 ECTS-point). Uddannelsen er tilrettelagt som deltidsstudium, dvs. en fagpakke (15 ECTS) vil normalt kunne gennemføres på et halvt til et helt år og hele uddannelsen i løbet af to til tre år.
Den studerende skal senest have afsluttet uddannelsen seks år efter at have påbegyndt den.
Betaling
Deltagerbetaling dækker undervisning i den periode, den studerende er indskrevet på fagpakken/enkeltfaget, vejledning og tre eksamensforsøg.
Generelle regler
Merit og fleksibilitet
Studienævnet har mulighed for at godkende, at beståede uddannelseselementer efter masterbekendtgørelsen eller tilsvarende udenlandsk uddannelse træder i stedet for uddannelseselementer i en anden masteruddannelse. Mulighed for merit afgøres efter en faglig bedømmelse og godkendelse i studienævnet.
Der kan ikke gives merit for enkeltfag i kandidatuddannelser, og et masterprojekt fra en afsluttet masteruddannelse kan ikke meritoverføres til en ny masteruddannelse. Se masterbekendtgørelsen og eksamensbekendtgørelsen.
Tilmelding og afmelding af prøver
Indskrivning sker ved den institution, der udbyder den pågældende uddannelsesaktivitet (enkeltfag, fagpakke eller masterprojekt). For tilmeldings- og afmeldingsregler se universiteternes regler om placering af tilmelding til, deltagelse i og afmelding af fag og prøver.
Hvis der er tilmelding til et undervisningsforløb, som har tilknyttet en eller flere prøver, vil tilmelding til undervisningen medføre tilmelding til prøve jf. eksamensbekendtgørelsen. Det er den studerendes pligt at kontrollere, at tilmeldinger til prøver er korrekte. Kontrol af egne tilmeldinger sker via studerendes selvbetjening senest umiddelbart før afmeldingsfristens udløb.
Stave og formuleringsevne
Ved bedømmelsen af masterprojektet og andre større skriftlige opgaver vil der ud over det faglige indhold også blive lagt vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges der vægt på ortografisk korrekthed og overensstemmelse med normerne for formelt, akademisk skriftsprog samt stilistisk sikkerhed. Det faglige indhold vægtes tungest i bedømmelsen.
Ved bedømmelsen af samtlige skriftlige prøver vil der blive lagt vægt på, at den studerende kan formidle en faglig problemstilling og disponere en akademisk opgave herunder opfylde formelle akademiske krav (referencer, citathåndtering mv.) Ved bedømmelsen af samtlige mundtlige prøver vil der blive lagt vægt på, at den studerende kan præsentere et fagligt stof, strukturere en mundlig præsentation og indgå i en faglig konstruktiv dialog.
Regler for større skriftlige afleveringer
Omfangsbestemmelser fremgår af beskrivelsen af det enkelte uddannelseselement i fagbilaget. Hvor der ved skriftlige arbejder er fastsat regler for arbejdets omfang, svarer en side til 2400 anslag (tegn plus mellemrum). Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling aflevering, idet fx titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resume og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal medtælles noter, men ikke illustrationer. Skriftlige afleveringer, der ikke overholder de angivne omfangsbestemmelser, kan ikke antages til bedømmelse.
Regler for brug af computer ved prøver
De fleste af de skriftlige eksamener på universiteterne bliver afviklet i digitale eksamenssystemer. Der henvises til universiteternes studieportaler for yderligere information herom.
Der henvises i øvrigt til universiteternes gældende regler for tilsynsprøver.
Dispensationer
Institutionen kan, når det er begrundet i usædvanlige forhold, dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet.
En dispensation er en afvigelse fra den eller de regler, der almindeligvis gælder for det pågældende område. Dispensation kan gives på baggrund af ansøgning til den myndighed, der har kompetencen til at give dispensation. Ansøgning om dispensation indgives til studienævnet. Hvis en anden myndighed har kompetencen, videresender studienævnet ansøgningen til rette myndighed (f.eks. dekan, rektor eller ministerium). En dispensationsansøgning skal være skriftlig og begrundet, og skal indgives hurtigst muligt. Hvis ansøgningen umiddelbart skal kunne behandles, skal den indeholde tydelig angivelse af, hvad det er for en regel der søges dispensation fra og hvad der ønskes opnået med dispensationen (f.eks. tilladelse til hjælpemidler, forlænget prøvetid, udsættelse af tidsgrænse). Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for de usædvanlige forhold, der begrunder ansøgningen. Udokumenterede forhold kan sædvanligvis ikke tillægges betydning.
Anke og klage
Klage over prøver indgives til universitetet, der har afviklet prøven. Forudsætningen for, at en klage umiddelbart kan behandles er, at den er skriftlig og begrundet. Det skal fremgå af klagen, hvad der klages over, og hvad der ønskes opnået med klagen. Klager over prøver skal indgives senest 14 dage efter fristen for offentliggørelse af prøvens resultat jf. eksamensbekendtgørelsen. Der henvises til universiteternes studieportaler for yderligere information om eksamensklager.
Prøver
En fagpakke består af et antal enkeltfag, der hver afsluttes med en prøve. Hver prøve bestås for sig. De enkelte prøvers formål og eksamensform er beskrevet i studieordningens fagbilag.
Prøverne er enten interne eller eksterne.
Ved bedømmelsen af de enkelte prøver gives enten en karakter efter gældende karakterskala eller bedømmelsen bestået/ikke-bestået.
De angivne prøvetider ved mundtlige prøver er inkl. votering og meddelelse af resultatet.
Ved indskrivning af en studerende til et enkeltfag eller en fagpakke er den studerende automatisk tilmeldt prøven eller prøverne hørende til det pågældende enkeltfag eller fagpakke. Den institution, der udbyder faget fastsætter en frist for rettidig framelding til faget og orienterer den studerende om fristen.
Har den studerende ikke bestået en omprøve eller sygeprøve, som afholdes efter reglerne beskrevet i dette afsnit, skal den studerende have mulighed for at deltage i en omprøve inden 6 måneder.
De nærmere bestemmelser om hvordan, og i hvilket omfang, den studerende skal have deltaget i undervisningen ved prøveformen undervisningsdeltagelse, fremgår af beskrivelsen af det enkelte uddannelseselement i fagbilaget.
Alle prøvers resultater fremgår af eksamensbeviset med deres ECTS-vægt. Hver bedømmelse indgår i beregningen med sin ECTS-vægt.
Eksamenssprog: Der undervises som hovedregel på dansk, men ved enkelte fag kan undervisningen foregå på engelsk. Hvis undervisningen i et fag har været meddelt på engelsk, aflægges prøven ligeledes på engelsk.
Udveksling
Der er ikke mulighed for udveksling.
Eksamensbevis
Den institution, hvor den enkelte uddannelsesaktivitet (enkeltfag, fagpakke eller masterprojekt) er gennemført, udsteder dokumentation for beståede prøver. Samlet eksamensbevis for gennemført masteruddannelse udstedes af den institution, hvor den studerende har gennemført masterprojektet.
Af eksamensbeviset fremgår
Ved indskrivning til masterprojekt har den studerende ansvar for at fremvise dokumentation for prøver bestået ved andre institutioner i samarbejdet.
Fagpakker
Med mindre andet er anført, kan en fagpakke kun benyttes som linjefagpakke under den linje, hvor den er anført. Hvor intet andet er anført, kan en fagpakke benyttes som valgfagpakke inden for en vilkårlig linje.
Med mindre andet er anført skal en fagpakkes enkeltfag tages i rækkefølge for at understøtte progression i fagpakken.
Ud over de listede fagpakker kan der undtagelsesvist indgå valgfri fagpakker så længe de overordnede mål og kompetencer på uddannelsen opfyldes. Valgfri fagpakker kan kun indgå efter individuel vurdering og godkendelse i studienævnet.
Fagpakker og moduler
Fagpakken It-lederen | ||
Lederrollen og gruppeledelse | 5 ects | |
Kommunikation og forandringsledelse | 5 ects | |
It-lederen i praksis | 5 ects | |
Fagpakken it-forandringsagenten - håndtering af den menneskelige faktor | ||
Forandring af arbejdsfællesskaber | 5 ects | |
Forandringer af medarbejdere | 5 ects | |
It-forandringsagenten | 5 ects | |
Fagpakken Online ledelse, samarbejde og læring | ||
Online ledelse, samarbejde og læring | 15 ects | |
Fagpakken it-sikkerhed i organisationer | ||
Sikker IT – Etik og ret | 5 ects | |
IT-sikkerhedspraksis | 5 ects | |
IT-sikkerhedsgovernance | 5 ects | |
Fagpakken Datadrevet udvikling af it-understøttet arbejde | ||
Datadrevet udvikling af it-understøttet arbejde | 15 ects | |
Fagpakken Teknisk It-sikkerhed for generalister | ||
Grundlæggende teknisk IT-sikkerhed | 5 ects | |
Cyberangreb: Forebyggelse, detektion og håndtering | 5 ects | |
Hacker Lab | 5 ects | |
Masterprojekt, linjen i organisation | ||
Masterprojekt | 15 ects |
It-lederen
Engelsk titel
The IT manager
Mål
Viden
Gennem fagpakken opnår deltageren viden og forståelse for it-teorier, -metoder og -modeller inden for følgende områder:
Færdigheder
Deltageren opnår gennem fagpakken færdighed i at anvende teorier, metoder og modeller fra ovennævnte områder til at analysere egen praksis, komme med forslag til løsning af egne konkrete ledelsesmæssige udfordringer i denne praksis samt til ændring af egen ledelsespraksis. Deltageren opnår desuden færdighed i at argumentere for valgte teorier, metoder og modeller til udarbejdelse af løsningsforslag samt den udøvede praksis. Endelig opnår deltageren gennem fagpakken at kunne reflektere over konsekvenser og begrænsninger af egen ledelsesmæssig praksis i forhold til konkrete udfordringer inden for fagets teoriområder.
Kompetencer
Som deltager i denne fagpakke lærer man at identificere, analysere og afprøve løsningsforslag til personlige ledelsesmæssige udfordringer. Det sker under inddragelse af de relevante dele af fagområdets teorier, metoder og modeller. Helt konkret forventes det, at deltageren efter gennemførelse af fagpakken er i stand til:
Igennem hele fagpakken skal deltagerne præsentere og redegøre for egne ledelsesmæssige overvejelser og egen praksis. De skal pege på forhold i egen praksis, som de specifikt ønsker en opkvalificering indenfor. Deltagerne modtager såvel faglig vejledning som personlig coaching i relation hertil. De deltager desuden i gruppearbejde med henblik på udvikling af egne personlige ledelsesmæssige kompetencer.
Indhold
Fagpakken ”It-lederen” tager sit afsæt i de udfordringer, som moderne it-organisationer og dermed også it-lederen står overfor i dag. Deltagerne på fagpakken opnår indsigt i de kompetencer, som moderne it-ledelse kræver samtidig med, at de gennem et personligt coachingforløb udbygger egne ledelseskompetencer.
It-lederens udfordringer i dag skal bl.a. ses i forhold til udnyttelsen af it overalt i organisationen i såvel produktudvikling, produktion som administration. Der er vedvarende udfordringer som følge af den øgede globalisering, og it-lederen udsættes for pres fra forretningen om it-dreven innovation, om bedre ledelse af medarbejdere med forskellige faglige baggrunde, om at levere synlig forretningsmæssig værdi mv. It-lederen skal desuden være i stand til at kommunikere med forretningen og med eksterne interessenter som fx leverandører og outsourcing partnere. Endelig skal it-lederen besidde evnen til at forstå de organisatoriske forandringer, som implementering af it afstedkommer.
For at kunne håndtere disse udfordringer, kræver det, at it-lederen besidder generelle ledelsesmæssige kompetencer. Men det kræver også, at it-lederen besidder specifikke kompetencer inden for områderne kommunikation, forandringsledelse samt ledelse af it-medarbejdere og grupper af medarbejdere. Det er netop kompetencer som disse, som denne fagpakke vil udbygge. Deltagerne vil efter endt forløb have udbygget deres kompetencer, således at de bedre kan imødekomme og lede i forhold til de udfordringer, som it-ledere i moderne organisationer - såvel private som offentlige - står overfor. Gennem et coachingforløb får deltagerne desuden udbygget deres personlige ledelseskompetencer. Fagpakken er bygget op af tre enkeltfag. De to første enkeltfag giver en teoretisk indføring i emnerne. Det tredje enkeltfag kører sideløbende med de to teoretiske enkeltfag. Her skal deltagerne anvende teorierne i praksis i forhold til egne, konkrete ledelsesmæssige udfordringer og gennem et individuelt coachingforløb få opbygget og udviklet deres personlige ledelseskompetencer.
Akademisk metode
Jf. afsnittet Måbeskrivelse er der på fagpakken, foruden de faglige teorier og modeller som knytter sig til emnet, også et krav om at forholde sig til relevante akademiske metoder. Det forventes således, at de studerende i deres arbejde (fx rapportafleveringer) forholder sig både til faglige teorier, akademiske metoder og teknikker (fx ift valg af metode til indsamling af data og analyse af data) og til almen akademisk praksis (fx kritisk refleksion over litteratur og fund i egne data)”.
Forudsætninger
Tredje enkeltfag: ”It-lederen i praksis” forudsætter deltagelse i de to øvrige enkeltfag.
It-lederen | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Lederrollen og gruppeledelse
(MAITOITL121) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kommunikation og forandringsledelse
(MAITOITL221) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
It-lederen i praksis
(MAITOITL321) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
It-forandringsagenten – håndtering af den menneskelige faktor
Engelsk titel
The IT-Change Agent - Handling the Human Factor in IT-Change Projects
Mål
Fagpakken giver de studerende solide redskaber til håndtering af forandringer i it-projekter med særligt fokus på den menneskelige side af organisationen. De studerende vil opnå indsigt i og en række metoder til at skabe læring på individ-, gruppe- og organisatorisk niveau. Endvidere vil de studerende skabe en integreret, personlig stil som forandringsagent og læringsfacilitator.
Viden
Gennem fagpakken opnår de studerende viden om teorier, metoder og teknikker inden for følgende områder:
De studerende vil ydermere kunne forholde sig kritisk og refleksivt i forhold til disse emner.
Færdigheder
De studerende skal kunne anvende teorier, metoder og modeller fra ovennævnte områder til at identificere, analysere og vurdere konkrete forandringsudfordringer og problemer og komme med forslag til løsning af dem. Den studerende skal kunne argumentere for relevansen af de valgte teorier, metoder og modeller samt for det udarbejde løsningsforslag. Desuden skal den studerende kunne reflektere over betydningen for den sammenhæng løsningen indgår i.
Konkret forventes det, at den studerende efter gennemførelse af fagpakken er i stand til:
Kompetencer
Den studerende skal kunne reflektere over og udvikle egen praksis i relation til fagpakkens emne og påtage sig ansvar i udviklings- og forandringsprojekter i egen organisation. Konkret forventes det, at den studerende efter gennemførelse af fagpakken er i stand til:
Indhold
Fagpakken er bygget op af tre enkeltfag:
De to første fag har som mål at de studerende tilegner sig en række relevante teorier om og metoder til den kompetente forandringshåndtering af den menneskelige faktor relateret til it-projekter. I det tredje enkeltfag skal de studerende anvende og udfordre teorierne i praksis i forhold til egen rolle i projekter i egen organisation eller interesseområde for hermed at udvikle egen tilgang som forandringsagent.
Akademisk metode
Jf. afsnittet Måbeskrivelse er der på fagpakken, foruden de faglige teorier og modeller som knytter sig til emnet, også et krav om at forholde sig til relevante akademiske metoder. Det forventes således, at de studerende i deres arbejde (fx rapportafleveringer) forholder sig både til faglige teorier, akademiske metoder og teknikker (fx ift valg af metode til indsamling af data og analyse af data) og til almen akademisk praksis (fx kritisk refleksion over litteratur og fund i egne data)”.
Målgruppe
It-medarbejdere og it-konsulenter, der har it-baserede forandringer og ændringer af organisationsmedlemmers arbejdsvaner som del af deres arbejdsopgaver.
Forudsætninger
Deltagelse i tredje enkeltfag forudsætter deltagelse i de to øvrige enkeltfag.
It-forandringsagenten | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Forandring af arbejdsfællesskaber – it-medarbejderens håndtering af læring og forandring i organisationen
(MAITOITF121) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Forandringer af medarbejdere - den menneskelige faktor i arbejdet med it-projekter
(MAITOITF221) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
It-forandringsagenten– den integrerede, personlige stil
(MAITOITF321) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Online ledelse,samarbejde og læring
Engelsk titel
Online Leadership, collaboration and learning
Mål
Fagpakken giver den studerende indsigt i emnet online ledelse, samarbejde og læring, og den studerende opnår erfaring med digitale empiriindsamlings-, analyse- og designmetoder. Mange ansatte i IT branchen skal lede samarbejde eller lære online med kolleger på andre lokaliteter, med samarbejdspartnere i andre organisationer, med udenlandske partnere osv. Studerende på fagpakken får viden om og vil arbejde konkret med digitale og distribuerede samarbejdsformer, kommunikation og kulturelle aspekter, og med hvordan IT kan understøtte online IT-lederen og IT medarbejderen i online samarbejdet, videndeling og læring for at opnå effektiv og værdiskabende processer, ligesom der skabes et rum for at undersøge i teori og praksis, hvad det vil sige at organisere samarbejde og læring online. Der er fokus på it-strategiske og it-organisatoriske opgaver ift. både udvikling, implementering og drift.
Viden
Gennem fagpakken skal den studerende opnå viden om teorier, metoder og teknikker inden for følgende områder:
Den studerende skal desuden kunne forholde sig kritisk og refleksivt i forhold til disse teoretiske emner.
Færdigheder
Den studerende skal kunne anvende teorier, metoder og modeller om online ledelse, samarbejde og læring til at identificere, analysere, vurdere og komme med forslag til løsning af konkrete problemstillinger fra praksis. Den studerende skal kunne argumentere for relevansen af de valgte teorier, metoder og modeller samt for det udarbejdede løsningsforslag.
Det forventes, at den studerende efter gennemførelse af fagpakken har kompetencer til at:
Kompetencer
Konkret forventes det, at den studerende efter gennemførelse af fagpakken har kompetencer til at:
Indhold og undervisningsform
Fagpakken er bygget op af tre faglige temaer, nemlig 1) det intra og inter-organisatoriske, 2) det globale, nationale og lokale, 3) Udfordringer og potentialer i online ledelse, samarbejde og læring.
De to første giver teoretisk indføring i fagpakkens emner. I det tredje tema skal deltagerne anvende teorierne i praksis i forhold til egen organisation eller interesseområde og herunder skabe ny viden inden for det valgte område. På tværs af disse temaer vil der være et gennemgående metodisk fokus, hvor særligt digitale tilgange til at undersøge, analysere og udvikle rammerne for online ledelse, samarbejde og læring er i fokus.
Undervisningen gennemføres som en kombination af online og tilstedeværelses undervisning. Det supplerer og sikrer at fagets faglighed kommer i spil i praksis. Der afholdes 2 seminarer med hver én fysisk tilstedeværelsesdag (hel dag), og 3 online seminarer (halve dage),. Disse dage består af underviser-oplæg kombineret med gruppearbejde, øvelser og fælles diskussioner. Der tilknyttes en vejleder til projektet.
Mellem seminarerne er der online gruppearbejde, vejledning og obligatoriske opgavebesvarelser eller online indlæg, jf. beskrivelsen i eksamensformen. Det vil således på fagpakken være muligt at fokusere ens studiearbejde, via et problem-baserede lærings (PBL) projekt, som den/de studerende selv definerer og udfolder (oftest gennem egen erhvervspraksis). Studerende vil dermed kunne zoome specifikt ind på teori-praksis relationen på én eller flere problemstillinger inden for online ledelse, samarbejde og læring. Der tilknyttes en vejleder til projektet.
Meget litteratur vil være på engelsk.
Akademisk metode
Jf. afsnittet Måbeskrivelse er der på fagpakken, foruden de faglige teorier og modeller som knytter sig til emnet, også et krav om at forholde sig til relevante akademiske metoder. Det forventes således, at de studerende i deres arbejde (fx rapportafleveringer) forholder sig både til faglige teorier, akademiske metoder og teknikker (fx ift valg af metode til indsamling af data og analyse af data) og til almen akademisk praksis (fx kritisk refleksion over litteratur og fund i egne data)”.
Ønskede forudsætninger
Det vil være en fordel for den studerende at have erfaring med ledelse og/eller organisering af samarbejds- eller læringsprocesser i fx It-afdelinger. Desuden bør den studerende kunne læse og arbejde med faglige engelsksprogede tekster.
Særlige forhold
Fagpakken erstatter de tidligere udbudte fagpakker Globale projekter - håndtering af distribueret samarbejde og IT og Online distanceledelse. Derfor kan disse fagpakker ikke indgå i et masterprogram sammen med denne fagpakke.
Online ledelse, samarbejde og læring | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Online ledelse, samarbejde og læring
(MAITOONL21) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Engelsk titel: IT Security in Organisations
Målgruppe
Fagpakken er rettet mod målgrupper, som ønsker at arbejde professionelt med it-sikkerhed i organisationer. Det kan fx være ledere eller medarbejdere med ansvar for udarbejdelse, implementering og evaluering af it-sikkerhedsprocedurer i organisationer eller teknikere der arbejder med netværkssikkerhed eller softwaresikkerhed og har brug for en helhedsforståelse af sikkerhed i organisationer. Målgruppen søger større viden om IT-sikkerhed i organisationer og efterspørger redskaber til grundige metoder til at analysere, beskrive og forstå organisationens IT-sikkerhedsløsninger i relation til organisationens medarbejdere, brugere og/eller kunder.
Mål
Den studerende opnår indsigt i områder af betydning for arbejdet med it-sikkerhed i organisationer, får et helhedsorienteret syn på it-sikkerhed og kan på et videnskabeligt grundlag arbejde med at identificere og analysere problemstillinger og udarbejde løsningsforslag.
Viden:
Gennem fagpakken skal den studerende opnå viden om:
Færdigheder:
Gennem fagpakken skal den studerende opnå færdigheder til at:
Kompetencer:
Gennem fagpakken skal den studerende opnå kompetencer til:
Indhold
Fagpakken består af 3 enkeltfag:
Akademisk metode
Jf. afsnittet Måbeskrivelse er der på fagpakken, foruden de faglige teorier og modeller som knytter sig til emnet, også et krav om at forholde sig til relevante akademiske metoder. Det forventes således, at de studerende i deres arbejde (fx rapportafleveringer) forholder sig både til faglige teorier, akademiske metoder og teknikker (fx ift valg af metode til indsamling af data og analyse af data) og til almen akademisk praksis (fx kritisk refleksion over litteratur og fund i egne data)”.
Forudsætninger
Deltagelse i 2. og 3. enkeltfag forudsætter deltagelse i forudgående enkeltfag.
It-sikkerhed i organisationer | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Sikker IT - Etik og ret
(MITITSO211) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
IT-sikkerhedspraksis
(MITITSO212) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
IT-sikkerhedsgovernance
(MITITSO213) | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Dansk |
Datadrevet udvikling af it-understøttet arbejde
Engelsk titel: Data-driven development of it-supported work
Mål
Fagpakken vil understøtte evalueringer og strategiske beslutninger ift. organisationens it-understøttende arbejde, f.eks. i spørgsmålet om organisationens eksisterende systemers effektivitet, potentialer og barrierer, samt i forbindelse med nyudvikling. Fagpakken giver de studerende færdigheder og kompetencer til, i dialog med organisationen, at finde svar på udfordringer eller potentialer som organisationen står i, som relaterer sig til, hvordan forskellige teknologier understøtter (eller ikke understøtter) arbejdsprocesser. De studerende vil kunne identificere relevante spørgsmål og datasæt, få styrket evnen til at reflektere over de mønstre, tematikker og strukturer, som ses i datamaterialet, samt kunne begrunde, hvad der er relevant for organisationen at handle på.
Viden
Gennem fagpakken skal den studerende opnå viden om:
Færdigheder
Gennem fagpakken skal den studerende opnå færdigheder til at:
Kompetencer
Gennem fagpakken skal den studerende opnå kompetencer til:
Indhold og undervisningsform
Jf. afsnittet Mål er der på fagpakken, foruden de faglige teorier og modeller som knytter sig til emnet, også et krav om at forholde sig til relevante akademiske metoder. Det forventes således, at de studerende i deres arbejde (fx rapportafleveringer) forholder sig både til faglige teorier, akademiske metoder og teknikker (fx ift valg af metode til indsamling af data og analyse af data) og til almen akademisk praksis (fx kritisk refleksion over litteratur og fund i egne data).
Fagpakken vil indeholde værktøjer til at arbejde datadrevet, både ift. metoder for dataindsamling og for dataanalyse. Der vil blive lagt vægt på at arbejde med at kunne redegøre for valg og fravalg, fx ift. valg af relevante teorier. Der arbejdes med et specifikt fokus på it-understøttet arbejde, men de datasæt, som kan inddrages, kan have forskellige tematikker for den enkelte studerende. Nogen vil måske arbejde med data, der allerede findes i virksomheden/organisationen (som fx logfiler, mails eller mødenoter) og andre måske med eksterne data (som fx fra offentlige tilgængelige debatter eller kundefeedback på sociale medier). Der vil også blive arbejdet med forskellige typer af ustruktureret data, fx tekst og billeder. Desuden vil der blive arbejdet med etiske forhold i data-anvendelsen.
Undervisningen bygger på vekselvirkning mellem oplæg, dialog og cases, samt case-materialer, som inddrages eksemplarisk og dermed giver mulighed for at arbejde hands-on tidligt i processen. Der skal udarbejdes et projekt, som deltagerne bliver mundtlig eksamineret i. Dette problem-baserede læringsprojekt (PBL), kan den/de studerende selv definere og udfolde faciliteret i en dialog med en vejleder. Studerende vil dermed kunne zoome specifikt ind på én eller flere faglige teorier, metoder eller teknikker fra fagpakken. I PBL-projektet vil der være mulighed for at arbejde med spørgsmål fra ens egen organisation, og i forlængelse heraf arbejde med data på basis af egen organisation, offentlige tilgængelige data eller på basis af case materialer. Der gives individuel og klyngevejledning i forbindelse med PBL-projekterne, og det anbefales, at de studerende bruger tilbuddet om vejledning.
Undervisningen gennemføres som en kombination af online og tilstedeværelsesundervisning. Det supplerer og sikrer, at fagets faglighed kommer i spil i praksis i hverdagens arbejdsliv, også selvom man laver et projekt på casematerialer og/eller offentlige tilgængelige data, da disse dermed kan ses i relation til organisationens aktuelle problemstillinger. Der afholdes to heldagsseminarer med tilstedeværelse (en i starten og en i slutningen af perioden), samt jævnlige møder på en fast ugedag online (3 timer inkl. klyngevejledning). Der vil derudover i perioden være et par opgavebesvarelser / online indlæg og feedback, der har til hensigt at sikre fremdriften i projekterne, ligesom læsning af fagets litteratur udgør en del af arbejdsbelastningen.
Datoer, sted og tidsrum udmeldes på universitetets hjemmesider og e-læringsplatform sammen med øvrige praktiske informationer som litteratur. Meget litteratur vil være på engelsk, ligesom det er forventeligt, at nogle oplæg og dialoger vil være på engelsk.
Ønskede forudsætninger
Deltagerne skal kunne læse og arbejde med faglige engelsksprogede tekster og oplæg.
Datadrevet udvikling af it-understøttet arbejde | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Datadrevet udvikling af it-understøttet arbejde
(MAITODDU211) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Teknisk IT-sikkerhed for generalister
Engelsk titel Technical IT-security for generalists
Mål
Forudsætningen for at lykkes med at sikre virksomheder og organisationer mod cybertrusler er at man kortlægger og forstår organisationens risici, og træffer de rigtige og tilstrækkelige forholdsregler – ikke bare i forhold til at forebygge angreb, men i lige så høj grad i forhold til at detektere og respondere på de hændelser der opstår. Dette forudsætter i de fleste organisationer af en vis størrelse et tæt samarbejde mellem generalister og tekniske specialister, og en god kommunikation på tværs af discipliner. Fagpakken henvender sig til generalister, der gerne vil opnå en indsigt i de tekniske begreber, teknikker og metoder med henblik på at understøtte en holistisk tilgang til IT-sikkerhed.
Målet med fagpakken er at sætte de studerende i stand til at forstå teknikkerne bag de vigtigste typer af cyberangreb, og hvordan disse kan detekteres og forebygges. De studerende opnår færdigheder i at forstå og vurdere risici, og de får indsigt i hvilke typer af løsninger der er anvendelige i forhold til specifikke problemer – også under hensyntagen til etik og jura. Fagpakken er målrettet generalister, og sætter den studerende i stand til at kommunikere og bygge bro imellem de organisatoriske, etiske, juridiske og tekniske aspekter af IT-sikkerhed.
På fagpakken er der, foruden de faglige teorier og modeller som knytter sig til emnet, også et krav om at forholde sig til relevante akademiske metoder. Det forventes således, at de studerende i deres arbejde (fx rapportafleveringer) forholder sig både til faglige teorier, akademiske metoder og teknikker (fx ift valg af metode til indsamling af data og analyse af data) og til almen akademisk praksis (fx kritisk refleksion over litteratur og fund i egne data)”
Viden:
Gennem fagpakken skal den studerende opnå viden om teorier, teknologier, discipliner, metoder og teknikker inden for følgende områder:
Færdigheder:
Den studerende skal kunne anvende teorier, metoder og modeller fra ovennævnte områder til at identificere, analysere, vurdere og komme med forslag til løsning af konkrete problemstillinger i praksis. Den studerende skal kunne argumentere for relevansen af de valgte teorier, metoder og modeller samt for det udarbejdede løsningsforslag. Desuden skal den studerende kunne reflektere over betydningen for den sammenhæng løsningen indgår i. Konkret forventes det at den studerende efter gennemførelse af fagpakken er i stand til at:
Kompetencer:
Den studerende skal kunne reflektere over og udvikle egen praksis i relation til fagpakkens emne, kommunikere om problemstillinger og løsningsmodeller med såvel specialister som brugere og beslutningstagere, indgå i et tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar for at styre og udvikle komplekse arbejdssituationer, der forudsætter nye løsningsmodeller. Konkret forventes det, at den studerende, efter gennemførelse af fagpakken, er i stand til at:
Indhold
Fagpakken er opbygget af tre enkeltfag. Det første enkeltfag dækker introduktion til informationssikkerhed, databeskyttelse og IT-sikkerhed, herunder netværkssikkerhed i teori og praksis, netværksovervågning, sikkerhed på trådløse netværk og anvendelse af social engineering. Det andet enkeltfag dækker offensiv og defensiv sikkerhed, herunder de vigtigste it-sikkerhedstrusler og angrebstyper, motivation og forretningsmodeller bag cyberkriminalitet, forebyggelse, detektion og håndtering af angreb, samt etiske og juridiske problemstillinger. I det sidste enkeltfag bringes teorierne fra de to første enkeltfag i spil, og der arbejdes med identifikation og håndtering af trusler og risici i praksis. Det sidste enkeltfag dækker også udfordringerne ved nye teknologier som Internet of Things og Cloud Computing, ligesom teknologier som f.eks. honeypots introduceres.
Forudsætninger
Fagpakken henvender sig til studerende uden en baggrund inden for computernetværk eller datalogi, der ønsker en forståelse af begreber og koncepter inden for den tekniske del af it-sikkerhed, dvs. forstå de teknologier der understøtter Informationssikkerheden. Der kræves ingen tekniske forudsætninger, men det er nødvendigt at kunne læse og arbejde med engelsksproget, fagligt stof.
Undervisningsform:
Undervisningen er baseret på en kombination af forelæsninger, aktiv læring, problemløsning og cases. Der veksles mellem selvstudie, fysiske seminarer/workshops af 1-2 dages varighed og miniprojekter der løses individuelt eller i grupper.
Akademisk metode
”Jf. afsnittet Mål er der på fagpakken, foruden de faglige teorier og modeller som knytter sig til emnet, også et krav om at forholde sig til relevante akademiske metoder. Det forventes således, at de studerende i deres arbejde (fx rapportafleveringer) forholder sig både til faglige teorier, akademiske metoder og teknikker (fx ift valg af metode til indsamling af data og analyse af data) og til almen akademisk praksis (fx kritisk refleksion over litteratur og fund i egne data)”
Teknisk It-sikkerhed for generalister | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Grundlæggende teknisk IT-Sikkerhed
(ESNITV1204) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk og Engelsk |
Cyberangreb: Forebyggelse, detektion og håndtering
(ESNITV1205) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk og Engelsk |
Hacker Lab
(ESNITV1206) | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Masterprojekt på linjen i organisation
Engelsk titel:
Master’s Thesis
Formålet med udarbejdelsen af masterprojektet er, at den studerende demonstrerer en selvstændig evne til dels at indkredse og afgrænse en kompleks organisatorisk og informationsteknologisk problemstilling, dels at gennemføre en teoretisk undersøgelse af denne, gerne med inddragelse af selvstændigt indsamlet empiri, og dels at kunne foretage en kritisk analyse og vurdering af såvel teori som fremgangsmåde i projektet. Det afsluttende arbejde skal demonstrere fagligt overblik og indsigt med hensyn til at kunne arbejde videnskabeligt ved behandling af den valgte problemstilling.
Kvalifikationsbeskrivelse
Ved bedømmelse af den studerendes præsentation ved eksamen lægges vægt på i hvor høj grad den studerende kan:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Undervisnings- og arbejdsform
I tilknytning til den studerendes udarbejdelse af masterprojektet tilbydes der vejledning.
Ved starten på masterprojektet aftaler vejleder og studerende i fællesskab emneområde, titel samt tidspunkt for aflevering med videre inden for de rammer, der gælder for den udbydende institution.
Det forventes, at den studerende selv tager initiativ til vejledningsmøder.
Vejledningen ydes som sparring til den studerende med afsæt i den studerendes egne overvejelser om projektets struktur og udformning og inddragelse af teori, metode og empiri i problemløsningsprocessen. Emnet godkendes af vejleder. Det forventes, at den studerende selv tager initiativ til vejledningsmøder.
Et masterprojekt har et omfang på 15 ECTS og dermed normalt en varighed på mellem et halvt og et helt år. Masterprojektet kan efter aftale afvikles på fuld tid.
Projektrapporten skal udarbejdes på dansk eller engelsk. Der skal i alle tilfælde indgå et resume på engelsk.
Obligatoriske forudsætninger
Optagelse på denne fjerde og afsluttende fagpakke kræver, at den studerende forinden har bestået (og dokumenteret erhvervelsen af) tre fagpakker på Master i it. Minimum to af disse fagpakker skal tilhøre organisationslinjen.
Tidsramme
Masterprojektet skal være afsluttet med 1. eksamensforsøg senest 1 år efter optagelse på masterprojekt fagpakken. Det tilstræbes dog, at aktiviteten afsluttes inden for et semester. For evt. 2. og 3. eksamensforsøg henvises til de rammer, der gælder for den udbydende institution.
Masterprojekt | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Masterprojekt
(MAITOMP121) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
https://master-it-vest.dk/fagpakker/organisation/
Studieordningen træder i kraft den 1. august 2021.
2021:
Kompetenceprofil for linjen i organisation, afsnit om specialisering i informationssikkerhed er tilføjet.