I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier.
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Kommunikation og oplevelsesdesign.
Adgangskravet til kandidatuddannelsen i interaktive digitale medier er en gennemført relevant bacheloruddannelse eller professionsbacheloruddannelse. En bacheloruddannelse eller professionsbacheloruddannelse defineres som relevant hvis det centrale fagområde giver kompetence inden for interaktive digitale medier (medier, medieteori, medieteknologi, informationssystemer, IKT, interaktionsteori, menneske-maskine interaktion, kommunikationsteori, kulturteori, organisationsteori, design, videnskabsteori) i et omfang svarende til mindst 60 ECTS-points.
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.it. i interaktive digitale medier. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Information Technology (Interactive Digital Media).
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Kandidatuddannelsen i interaktive digitale medier ved Aalborg Universitet er en forsknings- og problembaseret heltidsuddannelse, som skal give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på ph.d.-uddannelser.
Den overordnede målsætning med kandidatuddannelsen i interaktive digitale medier er at uddanne kandidater med kompetence til at indgå i virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner for her kritisk at designe, planlægge og formidle interaktive digitale medier. Uddannelsens genstandsfelt er interaktive digitale medier, deres teoretiske og metodiske grundlag samt deres design, brug og betydning. Kandidaten lærer at mestre feltet teoretisk, metodisk, analytisk og praktisk. Kandidaten skal dermed kunne udføre erhvervsfunktioner inden for arbejdsmarkedet, hvor interaktive digitale medier spiller en afgørende rolle ved at skabe værdi for brugeren i dennes hverdag samt den virksomhed, der leverer produktet eller ydelsen. Kandidaten skal være i stand til at anlægge et kritisk og designmæssigt perspektiv på mediemæssige og teknologiske problemstillinger med relation til interaktive digitale medier og deres anvendelse. Kandidatuddannelsen i interaktive digitale medier videreudvikler og supplerer de teoretiske og metodiske kundskaber og de analytiske og praktiske færdigheder med henblik på studiet og konstruktionen af interaktive digitale medier, den studerende har opnået i løbet af den forudgående bacheloruddannelse. Kandidaten vil bl.a. kunne arbejde med projekt- og produktledelse, user experience design, strategisk design, design af interaktive digitale medieprodukter, indholdsproduktion, undervisning, analyse, rådgivning, iværksætteri m.m.
Gennem kandidatuddannelsen har den studerende mulighed for at profilere sin uddannelse ved valg af projekt- og specialeemner, deltagelse i valgfag og ved at deltage i modulet DADIU – Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning. Trods muligheden for specialiseringer lægger uddannelsen vægt på, at den studerende er i stand til at kunne inddrage og håndtere alle typer af interaktive digitale medier i forhold til de konkrete opgaver og kontekster.
Den studerende skal gennem uddannelsen opnå:
Viden om
medie- og designteori i relation til interaktive digitale medier, som er baseret på højeste internationale forskning
innovationsformer og teknologiforståelse
projekt- og produktledelse samt virksomhedsforståelse
fagrelateret videnskabsteori, videnskabelige metoder og praksis i forhold til interaktive digitale medier og design
Færdigheder i
at mestre videnskabelige teorier, metoder og redskaber, der knytter sig til interaktive digitale medier
at mestre interaktive digitale mediers praksisser, herunder at identificere, bruge og vurdere værktøjer og metoder til at designe digitale produkter
kritisk at kunne vurdere og vælge blandt interaktive digitale mediers videnskabelige teorier, metoder, redskaber og praksisser samt på et videnskabeligt grundlag opstille og anvende nye analyse- og løsningsmodeller
samt at kunne formidle forskningsbaseret viden, herunder undersøgelsesresultater, og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister
Kompetencer til
at kunne reflektere over feltet interaktive digitale medier på et videnskabeligt grundlag og kunne identificere videnskabelige problemstillinger inden for feltet
at kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller inden for arbejdet med og design af interaktive digitale medier
selvstændigt at kunne igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar, herunder kritisk og etisk stillingtagen til interaktive digitale mediers design, brug og betydning
selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering
Kandidatuddannelsen løber over fire semestre (1.-4. semester). Igennem kandidatuddannelsen har den studerende mulighed for at profilere sin uddannelse via valg af projekt- og specialeemner samt valgfag. På 3. semester vælges mellem enten a) et projektorienteret forløb i en relevant virksomhed eller organisation i en national eller international kontekst, b) et teoretisk metodisk forløb hvor den studerende selvstændigt arbejder med at diskutere og formidle en videnskabelig problemstilling eller c) et forløb i computerspil ved Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning (DADIU). Deltagelse på DADIU forudsætter optagelse ved samme. Den studerende skal selv søge om optagelse. Studienævnet er ikke forpligtet til at optage alle ansøgere. På 4. semester skrives kandidatspeciale. I uddannelsen kan indgå et studieophold i udlandet.
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et overvejende projektorganiseret, problembaseret studium bestående af obligatoriske projektmoduler, obligatoriske studiefagsmoduler og et obligatorisk speciale. Hertil kommer et valgfagsmodul. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Obligatoriske moduler, med visse valgmuligheder:
Metodologi og designpraksis inden for interaktive digitale medier (studiefagsmodul) | 1. semester | 10 ECTS |
Konceptudvikling af interaktive digitale medier (projektmodul) | 1. semester | 10 ECTS |
Forståelsesrammer for interaktive digitale medier (studiefagsmodul) | 1. semester | 10 ECTS |
Strategisk design og projektledelsesformer (projektmodul) | 2. semester | 20 ECTS |
Interaktive digitale medier i praksis (projektmodul) valgmulighed 1 af 3 | 3. semester | 30 ECTS |
Computerspil ved Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning DADIU) (projektmodul) valgmulighed 2 af 3 | 3. semester | 30 ECTS |
Teoretisk forløb inden for det interaktive, digitale medieområde (projektmodul) valgmulighed 3 af 3 | 3. semester | 30 ECTS |
Kandidatspeciale | 4. semester | 30 ECTS |
Valgfrie moduler, hvoraf den studerende skal vælge et på 1. semester og et på 2. semester *
Valgfag | 2. semester | 10 ECTS |
* Den studerende kan vælge valgfag udbudt af Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier. De angivne valgfrie moduler udbydes og oprettes efter studienævnets beslutning. Valgfagsmoduler skal under alle omstændigheder tilsammen udgøre 10 ECTS-point af hele kandidatuddannelsen.
Uddannelsens 1. semester er forankret i et 10 ECTS-point studiefagsmodul i ”Metodologi og designpraksis inden for interaktive digitale medier”, et 10 ECTS-point projektmodul i "Konceptudvikling af interaktive digitale medier", et 10 ECTS-point studiefagsmodul "Forståelsesrammer for interaktive digitale medier ".
Uddannelsens 2. semester udgøres af et 20 ECTS-point projektmodul i "Strategisk design og projektledelsesformer " og et valgfagsmodul på 10 ECTS-point.
Uddannelsens 3. semester indeholder valgmulighed mellem et 30 ECTS-point projektmodul i "Interaktive digitale medier i praksis", et 30 ECTS-point projektmodul i "Computerspil ved Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning (DADIU)" eller et 30 ECTS-point projektmodul i ”Teoretisk forløb inden for det interaktive, digitale medieområde”.
Uddannelsens 4. semester indeholder, under vejledning af den studerende, udarbejdelsen af et kandidatspeciale inden for uddannelsens faglige område.
Generelle prøvebestemmelser
Projekter, emnestudier mv. kan udarbejdes i fællesskab af indtil 6 studerende. Kandidatspecialer kan udarbejdes i fællesskab af indtil 3 studerende. Ved prøver i projekter, emnestudier mv. gælder normalt følgende prøveform:
En projektprøve med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre. Projektrapporten/der skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten udgør grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation, jf. eksamensbekendtgørelsen § 4, stk.2.
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator og intern medbedømmer med udgangspunkt i projektrapporten.
Hvor der ved skriftlige arbejder er fastsat regler for arbejdets omfang, svarer en side til 2400 tegn med mellemrum. Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling, idet fx titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resume og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal medtælles noter, men ikke illustrationer. Sidetal anføres enten på forsiden eller i et forord.
Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højst i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle prøver. De angivne prøvetider ved mundtlige prøver er inkl. votering og meddelelse af resultatet. Hvor intet andet er anført, er prøven på dansk.
Det er en betingelse for at indstille sig til prøven i kandidatspeciale, at den studerende har bestået mindst 60 ECTS af sin kandidatuddannelse
De studieelementer, der ligger til grund for den enkelte prøve, normeres som andele af årsværk, idet et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år inklusiv ferie. Et årsværk er lig 60 ECTS-point.
For at bestå uddannelsen skal alle prøver være bestået med mindst karakteren 02 eller bedømmelsen ”Bestået”. Der udregnes et vægtet gennemsnit af karaktererne fra de prøver, som bedømmes efter 7-trinsskalaen, på baggrund af de enkelte prøvers vægt i ECTS-point. Dvs. at gennemsnittet defineres som summen af de enkelte karakterer, hver multipliceret med den tilhørende prøves ECTS-omfang, divideret med summen af ECTS-pointene for de prøver, der indgår i gennemsnittet.
Ved beregningen indgår ikke prøver, som bedømmes med bestået/ikke bestået. Gennemsnittet anføres på eksamensbeviset med én decimal.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (af eksaminator og evt. intern medbedømmer).
Kandidatuddannelsen i Interaktive digtitale medier består af en række obligatoriske og valgfrie moduler, som kan ses nedenfor.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Metodologi og designpraksis inden for interaktive digitale medier
(KAIDM202010) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Konceptudvikling af interaktive digitale medier
(KAIDM20202) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Forståelsesrammer for interaktive digitale medier
(KAIDM20203) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Strategisk design og projektledelsesformer
(KAIDM20204) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfrie moduler
Vælg 10 ECTS
| Kursus | 10 | ||||
3. Semester
Version A: Interaktive digitale medier i praksis
| ||||||
Interaktive digitale medier i praksis
(KAIDM20206) | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Version B: DADIU
| ||||||
Computerspil ved Det Danske Akademi for Digital Interaktiv Underholdning (DADIU)
(KAIDM20207) | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
Version C: Teoretisk forløb inden for det interaktive, digitale medieområde
| ||||||
Teoretisk forløb inden for det interaktive, digitale medieområde
(KAIDM202011) | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KAIDM20209) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfrie moduler
Den studerende kan vælge valgfag udbudt af Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier. Valgfagsmoduler skal under alle omstændigheder tilsammen udgøre 10 ECTS-point af hele kandidatuddannelsen. De angivne valgfrie moduler udbydes og oprettes efter studienævnets beslutning.
Valgfrie moduler Vælg 10 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Konsulentrollen i teori og praksis
(KAKDMVM207) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Medieproducer
(KAKDMVM2016) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
IT i sundhed – implementering, ibrugtagning og evaluering
(KAKDMVM2031) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Dialog- og Kommunikationsfilosofi i praksis og som innovativt værktøj
(KAKDMVM2032) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk og Engelsk |
Digital læring i professionelle kontekster
(KAKDMVM2033) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Mennesker i loopet: Menneskecentreret forskning i robotter og AI
(KAKDMVM2034) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Event, kultur og kritik
(KAKDMVM2035) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk og Engelsk |
Kommunikation og formidling i et æstetiseret samfund
(KAKDMVM2036) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Mobilitet
(KAKDMVM2043) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk og Engelsk |
Organisatorisk rekonfiguration
(KAKDMVM2044) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk og Engelsk |
Spildesign & Gamification
(KAKDMVM2045) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk og Engelsk |
Studienævnet offentliggør og vedligeholder på sin hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen. Du kan læse mere om uddannelsen på www.aau.dk/uddannelser/kandidat/interaktive-digitale-medier
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 01.09.2020. Studieordningen er gældende for studerende, der påbegynder uddannelsen efter 1. september 2020.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2019 efter sommereksamen 2021.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har d. 30. november 2020 godkendt dispensation til følgende:
Ændringer vedrørende adgangskrav (angivelse af uddannelsesinstitutioner)
Dispensationen er gældende fra foråret 2021