I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Sociologi og Kriminologi.
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Sociologi.
Der er adgangsbegrænsning på kandidatuddannelsen i kriminologi. Antallet af pladser samt kriterier for udvælgelse, hvis der er flere ansøgere end der er pladser, er beskrevet på hjemmesiden: www.kriminologi.samf.aau.dk/optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Følgende adgangsgivende uddannelser udbudt på danske universiteter giver direkte adgang til at blive vurderet i forhold til udvælgelseskriterierne for optag på kandidatuddannelsen i kriminologi:
Studerende med andre uddannelser, som efter en konkret faglig vurdering vurderes at være adgangsgivende, vil ligeledes blive vurderet i forhold til udvælgelseskriterier for optag på kandidatuddannelsen i kriminologi.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.soc. i kriminologi. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Social Sciences in Criminology.
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Kandidatuddannelsen i kriminologi bygger videre på den viden, de færdigheder og kompetencer, som den studerende har opnået teoretisk og metodisk i løbet af den adgangsgivende bacheloruddannelse. Kandidatuddannelsen har til formål at give den studerende viden inden for teoretiske områder samt inden for samfundsvidenskabelige metoder i relation til det kriminologiske fagfelt. Herudover har kandidatuddannelsen til formål at kvalificere den studerende til at gennemføre samfundsvidenskabelige analyser af kriminalitetsforhold, sociale problemer og normbrud i samfundet, herunder årsager til og konsekvenser af kriminalitet samt kriminalitetsforebyggelse og samfundsreaktioner mod kriminalitet. På baggrund af den forudgående bacheloruddannelse skal kandidatuddannelsen give den studerende en individuel fagprofil. Kandidatuddannelsen i Kriminologi baserer sig på problembaseret læring og har til formål at styrke den studerendes problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og metakognitive kompetencer og derigennem kvalificere den studerende til samarbejde, projektorganisering, projektarbejde og deltagerstyring.
Uddannelsens fag
Kandidatuddannelsen i kriminologi, 1.-4. semester udgør en samlet studieenhed. Denne består af følgende fagområder:
De faglige og erhvervsrelevante kompetencer den studerende har efter afsluttet uddannelse
Kandidatuddannelsen i kriminologi har til formål at uddanne kandidater, der er i stand til at foretage dybdegående analyser af kriminalitetsforhold og relaterede problemstillinger – så som bandeproblemer, misbrugsproblemer, afvigelse, normbrud, ungdomskultur, social kontrol mv. – i Danmark med en komparativ vinkel. Kandidaterne skal kunne bistå med udvikling af viden i relation til afdækning, forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitetsforhold og relaterede problemer i samfundet, klarlægge årsager til og implementere løsninger i relation til generelle som specifikke kriminalitetsforhold, samt analysere konsekvenserne af udviklingen inden for kriminalitetsforhold og relaterede problemer. Den studerende opnår et videregående kendskab til kriminologiske teorier og metoder, som kan anvendes i forbindelse med belysning og løsning af konkrete, praktiske og relevante problemstillinger, samt en videregående kriminologisk kernefaglighed. Ud over viden om og færdigheder i at arbejde analytisk og resultatorienteret skal kandidaterne i Kriminologi også kunne indgå i forskellige samarbejdsrelationer, evne at tilrettelægge, styre og gennemføre et problembaseret projektarbejde og videreformidle dets resultater. I relation til projektorganisering og projektarbejde skal kandidaterne i Kriminologi tillige kunne reflektere over arbejdsprocesser og kvaliteten af eget arbejde.
Den viden, de færdigheder og de kompetencer, den studerende efter endt uddannelse har tilegnet sig, er:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Kandidatuddannelsen i kriminologi er opbygget således, at det første semester rummer en bredt funderet indføring i og gennemgang af juridiske aspekter, kriminalitet og straffeformer, centrale kriminologiske teorier, kvantitative metoder, datakilder og evaluering. De følgende to semestre rummer et modul i kvalitativ metode og evaluering samt mulighed for, bl.a. gennem problembaseret projektarbejde, valgfag og et problemorienteret forløb hos en ekstern aktør, at få indblik i forskellige dele af kriminologien, inden den studerende på sidste semester skriver sit kandidatspeciale.
Undervisnings-ECTS | Eksamens-ECTS | ||
1. semester | Indføring i kriminologien
Modul 1: Straffe- & straffeprocesret
Modul 2: Kriminologisk teori
Modul 3: Kvantitative metoder og evaluering |
5 (K)
15 (K)
10 (K) |
5 (K)
15 (K)
10 (K) |
2. semester | Kriminologisk specialisering
Modul 4: Kvalitative metoder og evaluering
Modul 5: Aktuelle kriminologiske forskningsfelter |
10 (K)
20 (K) |
10 (K)
20 (K) |
3. semester | Problemorienteret forløb og valgfag
Modul 6: Problemorienteret forløb hos ekstern aktør
Modul 7: Metodevalgfag |
30 eller 20 (K)
10 (V) |
30 eller 20 (K)
10 (V) |
4. semester | Modul 8: Kandidatspeciale | 30 (K) | 30 (K) |
I alt | 120 | 120 |
K= konstituerende fag
V= valgfag
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Straffe- og straffeprocesret
(KAKRI20201) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kriminologisk teori
(KAKRI20202) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfag 1. semester
Vælg 10 ECTS
| Kursus | 10 | ||||
2. Semester
| ||||||
Kvalitative metoder og evaluering
(KAKRI20204) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Aktuelle kriminologiske forskningsfelter
(KAKRI202012) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Version A
| ||||||
Problemorienteret forløb hos ekstern aktør
(KAKRI20207A) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag 3. semester
Vælg 10 ECTS
| 10 | |||||
3. Semester
Version B
| ||||||
Problemorienteret forløb hos ekstern aktør
(KAKRI20207) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KAKRI202011) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag 1. semester Vælg 10 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Kvantitative metoder og evaluering
(KAKRI20204F) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Metodevalgfag - Registre og forløbsanalyse
(KAKRI20139) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Metodevalgfag - Korrespondanceanalyse
(KAKRI202010) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfag 3. semester Vælg 10 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Metodevalgfag - Biografisk metode
(KAKRI20208) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Metodevalgfag - Korrespondanceanalyse
(KAKRI202010) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Metodevalgfag - Registre og forløbsanalyse
(KAKRI20139) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside: http://www.kriminologi.samf.aau.dk/kandidatuddannelsen-i-kriminologi/ mere udførlige oplysninger om uddannelsen - herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2020.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2013 efter sommereksamen 2021.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 23. september 2020 godkendt yderligere metodevalgfag på 1. semester gældende fra efteråret 2021.
Prodekanen for uddannelse har dne 11. februar 2021 godkendt en ændring af forudsætningerne for deltagelse i modulet "Aktuelle kriminologiske forskningsfelter" gældende fra foråret 2021.