Fold alle ud
1: Forord
I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
2: Bekendtgørelsesgrundlag
HD-uddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 774 af 12. juni 2018 om den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises yderligere til bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
3: Campus
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
4: Fakultetstilhørsforhold
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 1. del hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
5: Studienævnstilhørsforhold
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 1. del hører under studienævnet for Studienævn for MBA og HD
6: Censorkorpstilhørsforhold
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 1. del er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps
7: Adgangskrav
Adgang til uddannelsen er betinget af, at ansøgere har gennemført en af følgende uddannelser:
- en gymnasiel uddannelse
- en relevant uddannelse på mindst samme niveau som 1.
Stk. 2. Universitetet kan optage ansøgere, der ikke opfylder betingelserne i stk. 1, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige og faglige forudsætninger, der kan sidestilles hermed. Universitetet kan fastsætte, at ansøgeren senest inden det tidspunkt, der er fastsat for studiestarten, skal aflægge supplerende prøver.
8: Uddannelsens titel på dansk og engelsk
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 1. del giver ret til betegnelsen HD 1. del. Den engelske betegnelse er Graduate Certificate in Business Administration.
9: Uddannelsens normering angivet i ECTS
Uddannelsen er normeret til 1 årsværk, svarende til 60 ECTS.
Et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år.
Stk. 2. Uddannelsen er opdelt i 3 semestre af 15 ECTS samt et afgangsprojekt på 15 ECTS.
10: Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
11: Dispensationer
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
12: Eksamensregler
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
13: Regler om skriftlige opgaver
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation. Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
14: Regler om krav om læsning af tekster på fremmedsprog
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog
15: Eksamensbevisets kompetenceprofil
'§15: Eksamensbevisets kompetenceprofil' indgår ikke i HD-studieordninger.
16: Uddannelsens kompetenceprofil
HD 1. del har som formål at give den studerende følgende Viden, Færdigheder og Kompetencer:
Viden:
- Den studerende skal opnå grundlæggende akademisk viden om erhvervsøkonomisk teori, metode og redskaber.
Færdigheder:
- Den studerende skal kunne anvende erhvervsøkonomisk teori og metode i relation til virkelige problemstillinger.
- Den studerende skal kunne formidle og diskutere erhvervsøkonomisk teori og metode samt resultater af analyser og løsninger på erhvervsøkonomiske problemstillinger.
Kompetencer:
- Den studerende skal være i stand til at vurdere og reflektere over eget videns-, færdigheds- og kompetenceniveau og i forlængelse heraf egne behov for læring og uddannelse.
- Den studerende skal selvstændigt og i samspil med andre kunne gennemføre og deltage i ledelsen af projektforløb. I forbindelse hermed skal den studerende kunne kommunikere, argumentere samt reflektere over processen og selve resultatet heraf med fokus på de antagelser og forudsætninger, projektgennemførelsen bygger på.
- Den studerende skal kunne arbejde bevidst og reflekterende med de problemstillinger, man kan møde i forbindelse med et professionelt virke i en privat eller offentlig virksomhed.
17: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 1. del er et afrundet forløb, der udbygger den viden såvel som de færdigheder og kompetencer, den studerende har erhvervet i adgangsgrundlaget.
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 1. del er opbygget af en række moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer. Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng
18: Uddannelsesoversigt
Bemærk: Modul 2: Erhvervsøkonomi er en del af et sammenhængende modul på 1. semester (10 ECTS) og 2. semester (5 ECTS). Eksamination af modulet ligger på 2. semester.
Studienævnet offentliggør og vedligeholder på sin hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen.
Studienævnets hjemmeside kan tilgås ved at klikke her.
20: Ikrafttrædelse og overgangsregler
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. d. 1. september 2017.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2018, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter de hidtidige studieordninger.
21: Ændringer til studieordningen
Pr. 1. september 2017 ændres valgfag: ”Ledelse i offentlige og private virksomheder” til ”Projektledelse”