I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministerietbekendtgørelse nr. 19 af 9. januar 2020 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 24 af 9. januar 2020(deltidsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Masteruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen hører under Studienævn for Efter- og videreuddannelse i Kultur og Læring.
Masteruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Uddannelsesvidenskab, Gymnasiepædagogik og Læring.
Optagelse er betinget af, at ansøgere har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse.
Relevante adgangsgivende uddannelser er:
* Den gl. officersgrunduddannelse + minimum ”VUT 1/L - Videreuddannelsestrin 1 for ledere”
* De nye officersuddannelser (inkl. afsluttende diplomforløb)
* De nye officersuddannelser + VUK.
Optagelse forudsætter desuden, at ansøgere har 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemførelse af den adgangsgivende uddannelse.
Relevant erhvervserfaring er:
Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i procesledelse og organisatorisk forandring. Den engelske betegnelse er Master of Process Leadership and Organizational Change.
Uddannelsen er tilrettelagt som deltidsuddannelse og har et omfang på 60 ECTS point.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog
En master har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er baseret på en integration af forskningsresultater og praksiserfaring.
Modul | Semester | Omfang |
Læring og coaching i teori og praksis | 1. semester | 15 ECTS-point |
Videnskabsteori og metode | 2. semester | 5 ECTS-point |
Coaching og facilitering i grupper og teams | 2. semester | 10 ECTS-point |
Procesledelse og coaching som organisatorisk udviklingsressource | 3. semester | 15 ECTS-point |
Masterprojekt | 4. semester | 15 ECTS-point |
Stk. 5.
De angivne prøvetider ved mundtlige prøver er inkl. votering og meddelelse af resultatet.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Linje: Organisatorisk coaching | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Læring og coaching i teori og praksis | Kursus | 15 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Videnskabsteori og metode | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Coaching og facilitering i grupper og teams | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Procesledelse og coaching som organisatorisk udviklingsressource | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Studienævnet formidler løbende mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 01.02.2020
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2014 efter vintereksamen 2022.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.