I medfør af Lovbekendtgørelse nr. 960 af 14. august 2014 om Universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for masteruddannelsen i universelt design og tilgængelighed. Uddannelsen følger endvidere Fællesbestemmelser for uddannelser og tilhørende Eksamensordning ved Det Teknisk- Naturvidenskabelige Fakultet.
Studieordningen træder i kraft pr. 1. februar 2016.
Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Videnskabsministeriets bekendtgørelse nr. 1187 af 7. december 2009 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 1188 af 7. december 2009 (deltidsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 670 af 16. december 2013 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i København.
Masteruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet.
Masteruddannelsen hører under Studienævn for Byggeri, By og Miljø.
Masteruddannelsen er tilknyttet Ingeniørernes Landsdækkende Censorkorps/Design.
Optagelse på masteruddannelsen forudsætter en relevant bacheloruddannelse eller/og kandidatuddannelse indenfor bygge-‐ og anlægsbranchen, herunder mere specifikt en uddannelse indenfor henholdsvis arkitekt-‐, bygningsingeniør-‐ og bygningskonstruktøruddannelsen samt minimum to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende eksamen.
Studerende med en anden bacheloruddannelse eller tilsvarende kandidatuddannelse vil efter ansøgning til studienævnet kunne optages efter en konkret faglig vurdering, såfremt ansøgeren skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed. Universitetet kan fastsætte krav om aflæggelse af supplerende prøver forud for studiestart.
Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i universelt design og tilgængelighed. Den engelske betegnelse er Master of Universal Design and Accessibility.
Masteruddannelsen er en 2‐årig forskningsbaseret deltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 60 ECTS‐point, der svarer til 1 års heltidsstudier.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
Formålet med masteruddannelsen er at give studerende med praktisk erhvervserfaring en videregående uddannelse i universelt design og tilgængelighed. Uddannelsen skal på et højt kvalificeret niveau give de studerende teoretisk, analytisk, metodisk og praktisk specialiseret viden i forskellige fagområder indenfor universelt design og tilgængelighed. Herunder skal de studerende foretage vurderinger af centrale teoretiske og praktiske problemstillinger på feltet, der sætter dem i stand til at implementere og sikre flerfaglig udvikling i private og offentlige virksomheder.
Masterens kompetenceprofil
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-‐point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds-‐ og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Master i Universelt Design og Tilgængelighed | Speciale (med tilknyttet ekskursion) | 4. semester |
Investering, etik og kvalitetssikring | 3. semester | |
Universelt design og tilgængelighed i et analytisk perspektiv | 2. semester | |
Introduktion til universelt design og tilgængelighed | 1. semester |
I nedenstående skema gives en mere udførlig oversigt over modulerne på masteruddannelsen. Skemaet viser de fire semestres indhold, ECTS-‐fordeling, bedømmelse og prøveform.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-‐trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Linje: Universelt design og tilgængelighed | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Krop og Rum - Generel indføring i teori, begreber og metoder indenfor universelt design og tilgængelighed | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Internationale perspektiver og historie | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Strategi og implementering af universelt design og tilgængelighed | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Universelt design og tilgængelighed i praksis | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Investering i universelt design og tilgængelighed | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Etik og ligeværd | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kvalitetssikring og metode | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Alle moduler er obligatoriske dvs. konstituerende for uddannelsens identitet og kompetenceprofil.
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Teknisk-‐Naturvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. februar 2016.
Studieordningen skal tages op til revision senest 5 år efter dens ikrafttræden.
Masteruddannelsen skal være afsluttet senest fire år efter, den er påbegyndt.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.