I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb) med senere ændringer
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Dansk, Engelsk, Kulturforståelse og Anvendt Filosofi.
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Dansk.
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Adgangskrav for optagelse på uddannelsen som sidefag:
Adgangsbetingelserne til kandidatsidefaget i Dansk er, at den studerende har gennemført en bacheloruddannelse med Dansk som bachelorsidefag.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.mag. i dansk. Den engelske betegnelse er Master of Arts (MA) in Danish.
Kandidatuddannelsen er en to-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Kandidatuddannelsen i dansk er en forskningsbaseret heltidsuddannelse, som skal give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på ph.d.- og masteruddannelser.
Uddannelsens formål
Det overordnede formål for kandidatuddannelsen i dansk er, at uddannelsen skal give den studerende videregående videnskabelige kvalifikationer inden for mindst to af danskfagets tre hovedområder: sprog, litteratur og medier.
Uddannelsens kompetenceprofil
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af viden er, at den studerende efter endt kandidatuddannelse skal have:
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af færdigheder er, at den studerende efter endt kandidatuddannelse skal:
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af kompetencer er, at den studerende efter endt kandidatuddannelse skal:
Kandidatuddannelsen med dansk som centralt fag (7.-10. semester) består af et centralt fag i dansk med et omfang på 75 ECTS-point og et kandidatsidefag med et omfang på 45 ECTS-point (ved studietidsforlængelse 75 ECTS-point). I det centrale fag indgår valgfag med et omfang på i alt 10 ECTS-point.
Kandidatspecialet (30 ECTS-point) skrives på uddannelsens 10. semester. I uddannelsen kan indgå et studieophold i udlandet; studieaktiviteterne ved det pågældende udenlandske universitet træder da i stedet for studieaktiviteter inden for kandidatuddannelsen.
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret og overvejende projektorganiseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Obligatoriske moduler
Aktuelle danskfaglige teorier og metoder | 2. sem. | 5 ECTS-point |
Emnekursus i aktuel dansk og nordisk forskning | 2. sem. | 10 ECTS-point |
Projektorienteret forløb | 3. sem. | 10 ECTS-point |
Projektmodul i litteratur, sprog eller medier | 3. sem. | 10 ECTS-point |
Kandidatspecialemodul | 4. sem. | 30 ECTS-point |
Valgfrie moduler, hvoraf den studerende skal vælge to*
Valgfag 1 | 3. sem. | 5 ECTS-point |
Valgfag 2 | 3. sem. | 5 ECTS-point |
* Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder. Valgfag/valgfrie moduler skal under alle omstændigheder tilsammen udgøre 10 ECTS-point.
Uddannelsen løber over fire semestre (1.-4. semester). På de enkelte semestre har den studerende mulighed for at tone sin uddannelse ved hjælp af valgmoduler. På 4. semester skrives kandidatspeciale. I uddannelsen kan indgå et ophold i udlandet. Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Obligatoriske fagområder
Den studerende skal i kandidatuddannelsens centrale fag dansk dække følgende fagområder:
Den studerende fastlægger selv, inden for hvilke af ovenstående tre fagområder modulet ’Aktuelle danskfaglige teorier og metoder’, modulet ’Emnekursus i aktuel dansk og nordisk forskning’, projektmodulet og kandidatspecialemodulet placeres, og kan herved profilere sin kandidatuddannelse. To områder skal dog være dækket.
1. semester
Den studerende er på sit sidefag (30 ECTS).
2. semester
Uddannelsens 2. semester (15 ECTS på danskfaget) er forankret i modulerne ’Emnekursus i aktuel dansk og nordisk forskning’ samt ’Aktuelle danskfaglige teorier og metoder’. Til at understøtte den studerendes arbejde udbydes der kurser inden for begge moduler.
Desuden arbejder den studerende med sit sidefag (15 ECTS).
3. semester
Uddannelsens 3. semester er forankret i projektmodulet i litteratur, sprog eller medier.
Til at understøtte den studerendes arbejde udbydes der kurser med sigte på projektmodulet inden for litteratur, sprog eller medier. Desuden arbejder den studerende med et projektorienteret modul med kurser inden for danskfagets didaktik, generel læringsteori og formidlingsteknik. Det projektorienterede modul omfatter et forløb, normalt af kortere varighed, gennemført ved en relevant institution, organisation eller virksomhed (jf. § 11). Hertil kommer to valgfag.
4. semester
Uddannelsens 4. semester er forankret i kandidatspecialearbejdet.
Den studerende udarbejder under vejledning et kandidatspeciale inden for uddannelsens faglige områder, dansk litteratur, sprog eller medier.
Sidefag i dansk
Bachelor- og kandidatsidefagene i Dansk varer 1½ år, svarende til 90 ECTS-point og strækker sig over fire semestre. Bachelorsidefaget læses på 5. og 6. semester af den studerendes bacheloruddannelse. Kandidatsidefaget læses på 7. og 8. semester af den studerendes kandidatuddannelse.
Bachelor- og kandidatsidefaget består af 4 moduler på tilsammen 15 ECTS-point på den studerendes 5. semester, 4 moduler på tilsammen 30 ECTS-point på den studerendes 6. semester, 5 moduler på tilsammen 30 ECTS-point på den studerendes 7. semester og 2 moduler på tilsammen 15 ECTS på den studerendes 8. semester.
Sidefagssupplering
Hvis den studerendes centrale fag ligger på et andet hovedområde end humaniora, forlænges sidefaget på kandidatdelen i Dansk med 30 ECTS til i alt 75 ECTS. Jf. http://www.aau.dk/uddannelser/bliv-gymnasielaerer/gymnasielaereruddannelser/
Studerende, der kombinerer flere hovedområder, skal således have i alt 120 ECTS på deres sidefag.
De ekstra 30 ECTS placeres som hovedregel på kandidatuddannelsens 8.-9. semester og omfatter følgende moduler:
Modulet Aktuelle danskfaglige teorier og metoder | 8. semester | 5 ECTS |
Modulet Emnekursus i aktuel dansk og nordisk forskning | 8. semester | 10 ECTS |
Modulet Projekt i litteratur, sprog eller medier | 9. semester | 10 ECTS |
Et valgfrit modul | 9. semester | 5 ECTS |
Generelle prøvebestemmelser
Ved bedømmelsen af de enkelte prøver gives enten en karakter efter 7-trinsskalaen eller bedømmelsen bestået/ikke bestået.
Prøverne er enten interne eller eksterne. Hvor intet andet er anført, bedømmes prøverne af eksaminator og en intern eller ekstern censor.
Hvor intet andet er anført, er prøverne på dansk. Dette gælder både skriftlige og mundtlige prøver.
Projekt
Projekter kan udarbejdes i fællesskab af indtil 5 studerende. Kandidatspecialer kan udarbejdes i fællesskab af indtil 3 studerende. Ved prøver i projekter gælder følgende prøveform:
En projektprøve med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre. De studerende, som i fællesskab har udarbejdet et projekt, går til eksamen som gruppe. Projektet eller det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektet udgør følgelig grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektet og den mundtlige præstation. Projektprøven er mundtlig og den enkelte studerende skal eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af de studerendes præstation.
Den enkelte studerende har mulighed for at få meddelt bedømmelsen i enrum. Hvis den studerende ønsker dette, meddeles det ved eksaminationens påbegyndelse.
Regler vedr. det skriftlige arbejdes omfang
Hvor der ved skriftlige arbejder er fastsat regler for arbejdets omfang, svarer en side til 2400 tegn inkl. mellemrum. Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling, idet fx titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resume og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal og antal skrifttegn inkl. mellemrum medtælles noter, men ikke illustrationer. Sidetal anføres enten på forsiden eller i et forord.
Mundtlige prøver
De angivne prøvetider ved mundtlige prøver er inkl. votering og meddelelse af resultatet.
Bedømmelsen af skriftlige arbejder
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder indgår en vurdering af den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk korrekthed og overensstemmelse med normerne for formelt, akademisk skriftsprog samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig faktor i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Årsværk
De studieelementer, der ligger til grund for den enkelte prøve, normeres som andele af årsværk, idet et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år inklusiv ferie. Et årsværk er lig 60 ECTS-point.
Vægtet gennemsnit
For at bestå uddannelsen skal alle prøver være bestået med mindst karakteren 02 eller bedømmelsen ”Bestået”. Der udregnes et vægtet gennemsnit af karaktererne fra de prøver, som bedømmes efter 7-trinsskalaen, på baggrund af de enkelte prøvers vægt i ECTS-point. Dvs. at gennemsnittet defineres som summen af de enkelte karakterer, hver multipliceret med den tilhørende prøves ECTS-omfang, divideret med summen af ECTS-pointene for de prøver, der indgår i gennemsnittet.
Ved beregningen indgår ikke prøver, som bedømmes med bestået/ikke bestået. Gennemsnittet anføres på eksamensbeviset med én decimal.
Eksamensordning
Studieordningens prøvebestemmelser er underordnet den til enhver tid gældende eksamensordning ved Aalborg Universitet.
Ved bedømmelsen af de enkelte prøver gives enten en karakter efter 7-trinsskalaen eller bedømmelsen bestået/ikke bestået.Prøverne er enten interne eller eksterne.
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Kandidat i Dansk | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Sidefag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
Sidefag | 15 | |||||
Aktuelle danskfaglige teorier og metoder | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Emnekursus i aktuel dansk og nordisk forskning | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Projektorienteret forløb | Projekt | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Projekt i litteratur, sprog eller medier | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
KA Dansk valgfag
Valgfrie moduler hvoraf den studerende skal vælge to
| Kursus | 10 | ||||
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
KA Dansk valgfag Valgfrie moduler hvoraf den studerende skal vælge to | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Medier og kultur | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Sprog og kontekst | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Kritikhistorie | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Skriftlig formidling og kreativ skrivning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Litteratur og kultur | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Sprogvidenskabeligt projekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Litterær tekstanalyse III (Litteraturteoretiske retninger) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Medievidenskab III (Medieplatforme og serialitet) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Norsk og svensk | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Litteraturhistorie III (1900 til i dag) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Centralt fag | 15 | |||||
Litteraturvidenskabeligt projekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Litterær tekstanalyse IV (Litteraturteoretiske tekster) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 |
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Linje: KA-sidefag i Dansk med sidefagsforlængelse ved hovedområdeskift | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Sprogvidenskabeligt projekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Litterær tekstanalyse III (Litteraturteoretiske retninger) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Medievidenskab III (Medieplatforme og serialitet) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Norsk og svensk | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Litteraturhistorie III (1900 til i dag) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Litteraturvidenskabeligt projekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Litterær tekstanalyse IV (Litteraturteoretiske tekster) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Aktuelle danskfaglige teorier og metoder | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Emnekursus i aktuel dansk og nordisk forskning | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Centralt fag | 15 | |||||
Projekt i litteratur, sprog eller medier | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag sidefagsforlængelse
Valgfrie moduler hvoraf den studerende skal vælge et
| 5 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
10-11. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 |
Valgfag sidefagsforlængelse Valgfrie moduler hvoraf den studerende skal vælge et | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Medier og kultur | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Sprog og kontekst | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Kritikhistorie | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Skriftlig formidling og kreativ skrivning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Litteratur og kultur | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Studienævnet offentliggør og vedligeholder i Moodle mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen. Du kan læse mere om uddannelsen på https://www.aau.dk/uddannelser/kandidat/dansk
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 01.09.2020.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2018 efter sommereksamen 2021.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.