I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Politik og Samfund
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Politik, Samfund og Globale Forhold
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.scient.adm.. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Public Administration.
Såfremt uddannelsen læses med en specialisering, giver uddannelsen ret til følgende betegnelser:
Specialiseringen i ledelse og forvaltning giver ret til betegnelsen Cand.scient.adm. med specialisering i ledelse i forvaltning. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Public Administration with specialisation in Management and Governance.
Specialiseringen i politik og analyse giver ret til betegnelsen Cand.scient.adm. med specialisering i politik og analyse. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Public Administration with specialisation in Politics and Analytics.
Kandidatuddannelsen er en to-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Kandidatuddannelsen i politik og administration er et afrundende forløb, der udbygger og sammenknytter de kundskaber og den indsigt, de studerende har erhvervet på bacheloruddannelsen og bringer kundskaber og indsigt op til kandidatniveau. Kandidatuddannelsen indeholder to faglige specialiseringer, hvoraf den studerende skal vælge én, som er gennemgående på uddannelsens 1. og 2. semester. Gennem dette valg, i kombination med valg af projektemner og valgfag, er det muligt at tilrettelægge uddannelsen individuelt, hvilket indebærer, at de studerendes faglige profiler kan have forskellig toning.
Uddannelsens formål
Kandidatuddannelsen i politik og administration har til formål at kvalificere den studerende til selvstændigt og kritisk at kunne identificere, analysere og udarbejde løsninger i forhold til politiske og forvaltningsmæssige/administrative problemstillinger i den offentlige og private sektor. Det er centralt for uddannelsen, at den bibringer overblik over, og indsigt i, hvorledes man i en foranderlig verden tilvejebringer relevant viden, gennemfører kritisk refleksion og på det grundlag afdækker hensigtsmæssige handlemuligheder. Den studerende kvalificeres til varetagelse af akademiske funktioner inden for samfundsmæssige og politisk-administrative arbejdsfelter samt til deltagelse i videnskabeligt udviklingsarbejde, herunder forskeruddannelse.
Fælles kompetenceprofil
Kandidatuddannelsens identitet og overordnede kompetenceprofil konstitueres af en række moduler, der omhandler centrale videregående politiske og forvaltningsmæssige/administrative fag- og problemområder.
Den studerende opnår gennem uddannelsen viden, færdigheder og kompetencer, der sætter vedkommende i stand til at varetage akademiske funktioner som fordrer omfattende indsigt i, og kritisk refleksionsevne i forhold til, hvorledes relevant viden frembringes og udvikles samt i, hvorledes denne viden kan omsættes til hensigtsmæssig handling i relation til det relevante arbejdsfelt.
Kandidaten har
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Komptenceprofil for specialiseringer
Afhængig af hvilken specialisering den studerende vælger vil kandidaten endvidere opnå nedenstående kompetencer som supplement og toning i forhold til uddannelsens generelle kompetencer.
Kompetenceprofil for specialisering i Politik og Analyse (I)
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Kompetenceprofil for specialisering i Ledelse og Forvaltning (II)
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Kandidatuddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
De 120 ECTS-point fordeler sig således:
Obligatoriske moduler (1., 2. og 4. semester)
Valgfrie moduler (3. semester)
Kandidatuddannelsens 3. semester er defineret som et praksis- og valgfagssemester. Det samlede omfang af valgfag er 30 ECTS. Der er følgende ligeværdige og valgfrie muligheder, som eventuelt også kan kombineres:
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
Supplerende prøvebestemmelser
Det normerede omfang af projekter og opgaver fremgår af ”formalia vedr. eksamen” på studiets intranet, Moodle. "Eksamensordning for prøver ved Aalborg Universitet" samt "Kandidatspecialeregler for Det Humanistiske Fakultet og Det Samfundsvidenskabelige Fakultet" fremgår ligeledes af studiets intranet, Moodle.
En opgaves eller et projekts maksimale omfang er fastsat som normalsider. En normalside svarer til 2400 anslag (et bogstav, et tegn, et mellemrum mv. udgør alle et anslag).
Ved beregning af omfang af skriftlige opgaver og projekter indgår noter, mens titelblad, indholdsfortegnelse og resumé ikke indgår i beregningen. Et projekt kan forsynes med bilag. Bilag vil typisk ikke være eksaminandens egen tekst, men præsentation/reproduktion af kildemateriale, og indregnes ikke i sidetallet, men skal stå i rimeligt forhold til projektets omfang.
Ved aflevering af en skriftlig opgave eller et projekt skal antal anslag altid angives. Overskrides det normerede omfang, kan opgaven/projektet afvises.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Politik og analyse | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Aktuelt videregående undersøgelsesdesign | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Analyse af politiske processer og policy formulering | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Projektarbejde | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Arbejdsmarkeds- og teknologiforståelse | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Komparativ og international politik | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Projektarbejde | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Ledelse og forvaltning | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Aktuelt videregående undersøgelsesdesign | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Offentlig ledelse og governance | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Projektarbejde | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Arbejdsmarkeds- og teknologiforståelse | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Innovation og forandring i komparativt perspektiv | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Projektarbejde | Projekt | 25 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Ledelse og forvaltningPolitik og analyse | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
3. Semester
Version A
| ||||||
Projektorienteret forløb | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Version B
| ||||||
Valgfag | Kursus | 30 | ||||
3. Semester
Version C
| ||||||
Projektorienteret forløb | Projekt | 20 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag | Kursus | 10 | ||||
3. Semester
Version D
| ||||||
Valgfag | Kursus | 20 | ||||
Projektorienteret forløb | Projekt | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Klassikere i politisk tænkning og vor tids udfordringer | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Effektevaluering af policy-interventioner | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Arbejdsmarkeds- og politikudviklinger | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Forvaltningsetik | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Politisk sociologi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Kausal inferens i samfundsvidenskab | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Det civile samfund og sociale bevægelser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Information om tilrettelæggelsen af de enkelte moduler, eksamensformer, etc. fremgår af Moodle. På studienævnets hjemmeside vil du kunne finde oplysninger om kvalitetssikring af uddannelserne, studienævnets sammensætning, møder, etc.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2020.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2013 efter sommereksamen 2021.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
XX