I medfør af lovbekendtgørelse nr. 172 af 27. februar 2018 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises yderligere til bekendtgørelse nr. 106 af 12. februar 2018 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Økonomi (cand.oecon.)
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Økonomi
Optagelse på kandidatuddannelsen i samfundsøkonomi (innovation og videnøkonomi) forudsætter en bacheloruddannelse i samfundsøkonomi fra Aalborg Universitet eller en bachelor uddannelse i samfundsøkonomi fra en af de øvrige danske økonomiske uddannelser, der hører under uddannelsesbekendtgørelsen. Studerende med en anden bacheloruddannelse vil efter ansøgning til studienævnet kunne optages efter en konkret faglig vurdering, hvoraf det vil fremgå, om der er krav om faglig supplering.
Stk. 2. Uddannelsens moduler 1-10 kan i øvrigt følges som valgfag for studerende fra andre kandidatuddannelser i det omfang de, efter en vurdering foretaget af Studienævnet for Samfundsøkonomi, har de nødvendige faglige kvalifikationer. Optagelse på uddannelsen forudsætter dokumenterede kundskaber i engelsk svarende til mindst B-niveau, jf. reglerne for gymnasial uddannelse eller erhvervsuddannelse. Hvis ansøgeren ikke kan dokumentere dette, kan vedkommende optages med dispensation og skal bestå et engelsk kursus på 1. semester
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.oecon.. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Economics.
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Formålet med kandidatuddannelsen i samfundsøkonomi (innovation og videnøkonomi) er at sætte kandidaterne i stand til at definere, analysere og implementere strategier for erhvervsudvikling og for vidensledelse og innovation i private og offentlige virksomheder og organisationer, herunder at kvalificere til arbejde med videnskabeligt udviklingsarbejde bl.a. gennem deltagelse i videreuddannelse i form af ph.d.-uddannelse.
Efter gennemførelse af kandidatuddannelsen i samfundsøkonomi (innovation og videnøkonomi) skal kandidaten have erhvervet følgende faglige og erhvervsrelevante kompetencer:
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer
Uddannelsen omfatter 11 moduler, der strækker sig over 4 semestre.
De 2 første semestre er opbygget som en kombination af kursusblokke med forelæsninger, seminarer, øvelser og tilknyttede skriftlige opgaver samt semesterprojekt. Projektarbejdet i de første 2 semestre defineres indenfor semestrets tematiske ramme, henholdsvis ’Innovation og forretningsudvikling i virksomheder og organisationer’ og ’Dynamik i organisationer og innovationssystemer’. Det tilstræbes, at projekterne tager afsæt i aktuelle økonomiske problemstillinger, som har relevans for virksomheder, brancher og organisationer, og at de studerende arbejder kritisk og konstruktivt med teorier/metoder i relation til disse problemstillinger.
På tredje semester vælger den studerende efter forhåndsgodkendelse af Studienævnet for Samfundsøkonomi mellem følgende studieaktiviteter med henblik på en individuelt tilrettelagt profil:
Specialeprojektet på 4. semester kan være teoretisk eller med integration af teori og empiri/praksis.
Stk. 2. Undervisningssproget er engelsk. Skriftlige opgaver, semesterprojekter og speciale skal udarbejdes på engelsk. Eksamenssproget er engelsk og dansk.
Udbydes som:
| ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Innovationssystemet som perspektiv - baggrund og anvendelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Innovationsledelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Udførelsen af nye forretningsideer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Videnskabelig metode | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Semesterprojekt indenfor temaet: Innovationssystemer og virksomheders forretningsudvikling | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
2. Semester
| ||||||
Industriel dynamic - regioner, klynger og evolution | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Organisatorisk forandring og forandringsledelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Valgfag | 5 | |||||
Semesterprojekt inden for temaet: Dynamics of organisations and systems of innovation (dynamik i organisationer og innovationssystemer) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
1. version
| ||||||
Projektorienteret studieforløb | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
3. Semester
2. version
| ||||||
Semesterprojekt | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
3. version
| ||||||
Creative Genius Semester | Kursus | 30 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
4. version
| ||||||
Specialisering i samspillet mellem viden, udvikling og globalisering | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale | Kursus | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udover ovenstående valgmuligheder på 3. semester kan den studerende vælge "specialiseringsfag inden for de faglige kerneområder". Modulet har til formål at udvide den studerendes kompetence inden for udvalgte økonomiske problemstillinger. Dette kan ske enten ved at tage nye faglige elementer ind eller ved at udbygge eksisterende. Den studerende kan vælge studieaktiviteter udbudt af studienævnet, andre studienævn ved den erhvervsøkonomiske skole, eller andre universiteter i Danmark eller udlandet. Specialiseringsfagene skal forhåndsgodkendes af studienævnet og evalueres som angivet i den for faget gældende studievejledning.
Modulet svarer til 30 ECTS point.
Valgfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Globalisering, innovation og økonomisk udvikling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2017.