I medfør af lovbekendtgørelse nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) fastsættes følgende studieordning for Kandidatuddannelsen i Erhvervsøkonomi (International Marketing).
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 111 af 30. januar 2017 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Erhvervsøkonomi
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps
Optagelse på Kandidatuddannelsen i Erhvervsøkonomi (International Marketing) forudsætter en Bacheloruddannelse i Erhvervsøkonomi (HA-almen-linje) eller anden uddannelse, hvor tilsvarende forudsætninger er erhvervet.
Stk. 2 Der kan optages ansøgere, der ikke opfylder betingelserne i stk. 1, under forudsætning af, at de efter optagelse på kandidatuddannelsen gennemfører en supplerende uddannelsesaktivitet ved universitetet svarende til højst 30 ECTS-point. Den supplerende uddannelsesaktivitet skal være bestået senest 12 måneder efter studiestart.
Stk. 3 Den studerende har tre prøveforsøg til at bestå den eller de prøver, der indgår i den supplerende uddannelsesaktivitet.
Stk. 4 Den supplerende uddannelsesaktivitet består efter Studienævnet for Erhvervsøkonomis bestemmelse i gennemførelse af en eller flere prøver fastlagt i ”Studieordning for Bacheloruddannelsen i Erhvervsøkonomi (HA), 2. del, Aalborg Universitet, september 2013” (eller nyere). Reglerne for prøverne, læringsmål mv. følger bestemmelserne i bachelorstudieordningen.
Stk. 5 Indtil 31. august 2016 er der en overgangsordning, der indebærer, at ansøgere, som ikke opfylder kravene enten i stk. 1 eller stk. 2, men som har bestået en bacheloreksamen af relevans for området, kan gives adgang efter en individuel bedømmelse og med en særligt fastlagt supplering. Det er muligt at tage supplerende aktivitet efter afsluttet bacheloruddannelse med henblik på at opfylde adgangskravene til en kandidatuddannelse. Sidste gang dette er muligt, er for de kandidatuddannelser, der har studiestart 1. september 2016.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi, cand.merc.. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Economics and Business Administration.
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Alle moduler udbydes og afvikles på engelsk og kun engelsk. Det er muligt at udarbejde semesterprojekter på såvel dansk som engelsk. Hvis der f.eks. vælges dansk i projektet, vil eksamenssproget også være dansk. Sprogvalget vil fremgå af den studerendes eksamensbevis.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Formålet med kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (international marketing) er:
Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (international marketing) rummer muligheder for valgfag svarende til 30 ECTS-point. Valgfag fra andre uddannelsesinstitutioner skal godkendes af koordinator og Studienævnet for Erhvervsøkonomi. De konstituerende fagelementer er på 90 ECTS-point, inklusive kandidatafhandlingen på 30 ECTS-point.
Den studerendes faglige og erhvervsrelevante kompetencer efter afsluttet uddannelse:
Formålet med kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (international marketing) er, at den studerende efter endt uddannelse kan:
Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (international marketing) ved Aalborg Universitet giver herudover den enkelte studerende særlige muligheder for at opnå en individuel kompetenceprofil som følge af friheden til at sammensætte valgfag på tredje semester samt gennemførelse af projektarbejde i alle semestre.
Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse kan ses i § 18.
Kandidatafhandlingen afslutter uddannelsen. Der indgås en specialekontrakt mellem den studerende og studieleder/repræsentant for studieleder. I forbindelse hermed godkendes opgaveformuleringen, og der fastsættes en afleveringsfrist for kandidatafhandlingen.
Hvis den studerende ikke afleverer afhandlingen inden for den fastsatte frist, godkender studieleder/repræsentant for studieleder en ændret opgaveformulering, der skal ligge inden for samme emneområde, og de fastsætter samtidig en ny afleveringsfrist på tre måneder. Hvis den studerende ikke afleverer afhandlingen inden for den nye frist, kan den studerende få et tredje eksamensforsøg efter samme regler, som gælder for andet eksamensforsøg.
En opgaves eller et projekts maksimale omfang er fastsat som normalsider. En normalside svarer til 2.400 anslag (et bogstav, et tegn, et mellemrum udgør alle et anslag). For yderligere information omkring projekters omfang henvises til de relevante modulbeskrivelser.
Regler om projektorienterede forløb:
Uddannelsen bygger på en kombination af projektarbejde, seminarer, øvelser og forelæsninger. Det tilstræbes, at den studerende anvender mindst halvdelen af sin tid med at arbejde med forskellige former for projekter og den øvrige tid med seminarer, øvelser og forelæsninger. Det tilstræbes i øvrigt, at den studerende i dele af projektarbejdet knytter kontakt til og arbejder sammen med organisationer uden for universitetet, ligesom projektorienterede elementer kan udgøre dele af studieaktiviteterne.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
International Strategic Marketing and Consumer Behaviour | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
E-marketing/E-commerce | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Semesterprojekt: International Marketing in a Theoretical and Methodological Perspective | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
2. Semester
| ||||||
International Branding and Marketing Communication | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Semesterprojekt: Empirical Investigations for International Marketing | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Valgfag
Der skal vælges et A og et B modul (fremgår af modulkoden)
| 10 | |||||
3. Semester
1. version
| ||||||
Valgfri studieaktivitet | ||||||
3. Semester
2. version (1. semester på marketing)
| ||||||
Kundeværdi, marketing strategi og salgsledelse | Kursus | Engelsk | ||||
Grundlag for kunders købsadfærd | Kursus | Engelsk | ||||
Grundlaget for marketing, værdiskabelse og salgsledelse | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Valgfag
Vælg 10 ECTS
| Kursus | 10 | ||||
3. Semester
3. version (Råvareøkonomi)
| ||||||
Råvareøkonomi inkl. projekt | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
4. version (Innovation og Societal Challanges)
| ||||||
Aktuelle problemstillinger inden for innovation og iværksætteri | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Innovation og samfundsudfordringer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Videregående innovationsledelse | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatafhandling | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Engelsk |
Valgfag Der skal vælges et A og et B modul (fremgår af modulkoden) | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Eksportmarketing | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Contemporary Issues in International Marketing | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
International Business Models and Strategies | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Contemporary Issues in International Business | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Formålet med valgsfagsmodulerne er: (1) at give den studerende indsigt i og færdigheder til at formulere internationale forretningsmodeller og -strategier og (2) at præsentere og analysere aktuelle internationale virksomheds- økonomiske problemstillinger.
Studerende på kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (international marketing) kan deltage i valgfagsmodulerne på 2. semester på kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (international virksomhedsøkonomi).
Valgfri studieaktivitet | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Virksomhedssamarbejde (projektorienteret forløb i virksomhed med afsluttende projekt) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Arbejde på et akademisk projekt i Danmark | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Udover de to ovenstående moduler kan den studerende vælge "specialiseringsfag inden for de faglige kerneområder". Målet med modulet er at udvide den studerendes kompetence inden for udvalgte internationale virksomhedsøkonomiske problemstillinger. Dette kan ske enten ved at tage nye faglige elementer ind eller ved at udbygge eksisterende. Den studerende kan vælge studieaktiviteter udbudt af Studienævnet for Erhvervsøkonomi ved Aalborg Universitet, andre studienævn ved den erhvervsøkonomiske skole eller andre universiteter i Danmark eller udlandet. Specialiseringsfagene skal forhåndsgodkendes af Studienævnet for Erhvervsøkonomi og evalueres som angivet i den for faget gældende studieordning. Den studerendes studieplan for 3. semester tilrettelægges i samråd med liniekoordinatoren. Den studerende opnår gennem den valgfri studieaktivitet en særlig faglig kompetence, der er et led i den valgte profilering
ECTS point: 30
Valgfag Vælg 10 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Strategisk brandledelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Ledelse af kunderejser og værdisamarbejde | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Bæredygtighed i organisationer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Engelsk |
Business design | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Eksternt regnskab | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Accounting Information Systems | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Porteføljeteori og dens anvendelser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Finansieringsteori i en international kontekst | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Internationalisering af forskellige organisatoriske former | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Multinationale selskaber og økosystemer: Innovation og værdiskabelse for bæredygtig udvikling | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Videregående innovationsledelse | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og træder i kraft 1. september 2016.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2008, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2019, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning
Pr. 1. september 2019 er der sket følgende ændringer i studieordningen:
1. Suppleringskravet i studieordningens § 7 er ændret fra 15 til 30 ECTS.
Prodekanen for uddannelse har den 11. juni 2020 godkendt yderligere valgmuligheder på 3. semester gældende for efteråret 2020.