I medfør af lovbekendtgørelse nr. 367 af 25. marts 2013 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for kandidatuddannelsen i økonomi.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 111 af 30. januar 2017 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Økonomi (cand.oecon.)
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Økonomi
Optagelse på kandidatuddannelsen i samfundsøkonomi forudsætter en bacheloruddannelse i økonomi fra Aalborg Universitet eller en bacheloruddannelse i økonomi fra en af de øvrige danske økonomiuddannelser, der henhører under bekendtgørelse om uddannelser i økonomi ved universiteterne.
Studerende med en anden bacheloruddannelse vil efter ansøgning til studienævnet kunne optages efter en konkret faglig vurdering, såfremt ansøgeren skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed. Universitetet kan fastsætte krav om aflæggelse af supplerende prøver forud for studiestart.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.oecon.. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Economics.
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Formålet med kandidatuddannelsen i økonomi er:
De faglige og erhvervsrelevante kompetencer den studerende har efter afsluttet uddannelse er:
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
Kandidatuddannelsen i økonomi ved Aalborg Universitet giver herudover den enkelte studerende særlige muligheder for en individuel kompetenceprofil gennem valgfag og projektorienteret studieforløb.
Kandidatuddannelsen i økonomi (1.– 4. semester) består af flere fag og valgfag. Kandidatuddannelsens konstituerende økonomiske fag udgør 100 ECTS og valgfag 20 ECTS.
Fagene på kandidatuddannelsen omfatter:
Kandidatuddannelsen er et afrundet forløb, der udbygger de kundskaber og den indsigt, den studerende har erhvervet i bacheloruddannelsen.
Kandidatuddannelsen i økonomi er opbygget af otte moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer. Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng. Kandidatuddannelsen giver den studerende mulighed for at vælge mellem forskellige kompetenceprofiler. Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en eller flere prøver, som det angives i denne studieordning. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudie.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Videregående makroøkonomisk teori, metode og politik | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
Videregående økonometri | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag | 10 | |||||
2. Semester
1. version
| ||||||
Mikroøkonometri | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Semesterprojekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Projektarbejde | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
2. version
| ||||||
Mikroøkonometri | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Semesterprojekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag | 10 | |||||
3. Semester
1. version
| ||||||
Projektorienteret studieforløb | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
2. version
| ||||||
Semesterprojekt | Kursus | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
3. version
| ||||||
M1: Applied Data Science and Machine Learning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Engelsk |
M2: Network Analysis and Natural Language Processing | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Engelsk |
M3: Deep Learning and Artificial Intelligence for Analytics | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Engelsk |
M4: Applied Social Data Science Capstone Project | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Speciale | Kursus | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Nærmere beskrivelse af den 3. version af 3. semester Social Data Science (SDS)
General Semester Description
Recent developments in information and communication technology (ICT), growing data quantities (Big Data), and rapidly improving techniques to analyse it are fundamentally changing the context that businesses, public organisations and researchers are facing. Competencies to identify patterns and make sense of data as well as to inform the decisions of managers, policymakers and other actors are in high demand on the labour market. This semester is developed as an intensive training course in Data Science - a new term to describe the combination of data sourcing, management, analytics, visualisation and communication. Data Scientists can apply their skills to problems in various areas. Within business, they can contribute to extracting and combining knowledge from existing Enterprise Resource Planning (ERP) systems, data warehouses, and external sources, and use them to support data-driven strategic decision making. They are able to use sophisticated visualisation techniques such as dynamic dashboards to provide business intelligence and executive guidance. The most prominent examples in marketing include recommender systems in online commerce and entertainment platforms, advanced segmentation approaches or brand perception analysis. In (public) healthcare, they are often contributing to the development of predictive models to make processes more efficient or for more precise diagnostics. In fields such as sociology and political science, Data Science methods provide access to data sources that have traditionally been out of reach, such as the daily interaction of millions on social media, and the data generated by sensors (Bluetooth, GPS, camera etc.) in the emerging "Internet of Things".
The semester consists of three course modules (M1-3), addressing different aspects of Data Science and Big Data analytics plus an applied "industry capstone project" (M4) to give students an excellent opportunity to apply the acquired skills to a real-life setting. Prospect students from other study programmes than cand.oecon. are expected to have taken the equivalent of 10 ECTS in quantitative methods, statistics, econometrics or comparable (to be evaluated case by case) courses on bachelor or master level.
M1Applied Data Science and Machine Learning is a condensed introduction to the “Data Science Pipeline”, taking students from data acquisition over pre-processing and modelling to evaluation and presentation.
M2 Network Analysis and Natural Language Processing will focus on unstructured network data. Students will learn how to explore and analyse natural language (text) as well as relational (network) data of various kinds.
M3 Deep Learning and Artificial Intelligence for Analytics focuses on the most recent developments in machine learning, which are deep learning and artificial intelligence (AI) applications, to analytics and particularly useful in Big Data settings. The module will provide a solid foundation to this exciting and rapidly developing field, and enable the students to on-demand update and acquire new knowledge.
The course modules will use online resources and e-learning tools such as podcasting, online tutorials, and mini-assignments, as integral parts of the teaching methodology in order to enhance student engagement outside the classroom. Physical face-to-face time will be centred around the tacit and interactive components of the problem-solving processes.
Module 4Applied Social Data Science Capstone Project is a 15 ECTS project to be completed in collaboration with an external partner (optimally). External organisations can not only provide real-life datasets but also motivate students through real problems, and help to adjust the curriculum to make contents most relevant in terms of employability. The teaching staff will assist students with significant guidance and coordination to identify potential, mutually benefiting areas of project-collaboration with external partners.
Students from other study programmes can enrol in the whole semester or single courses (M1-M3). Enrolment in single courses requires pre-approval by the student’s original study board.
Language of instruction: Main instruction language for Modules 1-3 is English. Assignments in these modules may be delivered in English or Danish. Module 4 (semester project) can be written in English or Danish.
På 3. semester kan den studerende ud over de anførte versioner ligeledes vælge en valgfri studieaktivitet. Ved valgfri studieaktivitet forstås fag og faglige aktiviteter, der kan indgå som konstituerende elementer i kandidatuddannelsen. Den studerende opnår herigennem en særlig faglig kompetence, der er led i den valgte profilering. En valgfri studieaktivitet kan udbydes af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter i Danmark eller udlandet. Studienævnet for Økonomi skal forhåndsgodkende en valgfri studieaktivitet for at sikre, at aktiviteten opfylder kravene til et konstituerende element i uddannelsen.
Valgfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Videregående finansieringsteori | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Finansiel ustabilitet og finansielle kriser | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Valgfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Videregående spilteori | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Entreprenørskab og virksomhedsteori | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Sundhedsøkonomi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Makroøkonomisk modellering | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
På 1. og 2. semester skal den studerende vælge valgfag, der svarer til 10 ECTS. Ved valgfag forstås fag og faglige områder, der ikke indgår som konstituerende elementer i kandidatuddannelsen. Studienævnet for Økonomi kan alene eller i samarbejde med andre studienævn udbyde studieaktiviteter, der kan godkendes som valgfag. Valgfag kan også udbydes af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter i Danmark eller udlandet. Valgfagene skal forhåndsgodkendes af studienævnet og evalueres som angivet i den for valgfaget gældende studieordning.
Det er målet, at de studerende efter modulet kan:
Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside: https://www.business.aau.dk/education/sbe/studienaevn-samfundsoekonomi/ mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2013.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2008, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2014, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
Prodekanen for uddannelse har den 9. december 2020 godkendt, at der tilføjes en forudsætning for deltagelse i kandidatspecialet gældende fra foråret 2021.