I medfør af bekendtgørelse om lov om universiteter nr. 261 af 18. marts 2015 (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning for kandidatuddannelsen i historie ved Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 111 af 30. januar 2017 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Politik og Samfund
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Historie
Optagelse på kandidatuddannelsen i almen historie forudsætter en 1- eller 2-faglig bacheloruddannelse i historie.
Studerende med en anden bacheloruddannelse vil efter ansøgning til studienævnet kunne optages efter en konkret faglig vurdering, såfremt ansøgeren skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed. Universitetet kan fastsætte krav om aflæggelse af supplerende prøver forud for studiestart.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.mag. i historie. Den engelske betegnelse er Master of Arts (MA) in History.
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Uddannelsens formål
Formålet med kandidatuddannelsen i almen historie er:
Uddannelsens fag
Kandidatuddannelsen i almen historie rummer følgende muligheder for specialisering:
1) anvendt historie med toning i kulturarvsformidling eller informationsforvaltning, 2) historie og 3) selvvalgt specialisering, sidstnævnte efter studienævnets godkendelse.
Studienævnet beslutter hvert år på baggrund af antallet af ansøgere, om en given specialisering oprettes. En kandidatspecialisering gennemføres kun, hvis tilstrækkeligt mange studerende søger optagelse på den.
Hver specialisering består af konstituerende fagelementer på mindst 90 ECTS, inklusive speciale på 30 ECTS, og valgfag på mindst 10 ECTS inden for de historiefaglige discipliner eller andre valgfag efter studienævnets godkendelse.
De faglige og erhvervsrelevante kompetencer den studerende har efter afsluttet uddannelse (uddannelsens kompetenceprofil)
Formålet med kandidatuddannelsen i almen historie er, at den studerende efter endt uddannelse:
Kandidatuddannelsen i almen historie ved Aalborg Universitet giver herudover den enkelte studerende særlige muligheder for en individuel kompetenceprofil.
Kandidatuddannelsen er et afrundet forløb, der udbygger de kundskaber og den indsigt, den studerende har erhvervet i bacheloruddannelsen.
Kandidatuddannelsen i almen historie er opbygget af moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer. Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng. Kandidatuddannelsen giver den studerende mulighed for at vælge mellem forskellige kompetenceprofiler.
Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en eller flere prøver, som det angives i denne studieordning. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudium – 1 ECTS-point til ca. 27 timers arbejde.
Kandidatuddannelsen i almen historie: Specialisering i anvendt historie
Semester | Museer og kulturarvsformidling | ECTS | Arkiver og informationsforvaltning | ECTS |
7. | Modul A: Kulturarvs- og informationsforvaltningspolitikker (K) Modul B: Skriftlig historieformidling (K) Modul C1: Museal praksis (K) Modul F0: Forprojekt kulturarvsformidling | 10 5 10 5 | Modul A: Kulturarvs- og informationsforvaltningspolitikker (K) Modul B: Skriftlig historieformidling (K) Modul C2: Arkivsystemer og - processer (K) | 10 5 5 |
8. | Modul D1: Museal kommunikation (K) Modul E: Kulturhistoriske formidlingspraksisser (K) Modul F1: Projekt i kulturarvsformidling (K) | 10 10 10 | Modul D2: Arkiver og informationsstrukturer (K) Modul E: Kulturhistoriske formidlingspraksisser (K) Modul F2: Projekt i informationsforvaltning (K) | 10 10 10 |
9. | Modul 19: Specialeforberedende modul Modul K: Valgfrit modul – projektorienteret forløb (V) | 5 25 | Modul 19: Specialeforberedende modul Modul K: Valgfrit modul – projektorienteret forløb (V) | 5 25 |
10. | Modul L: Kandidatspeciale (K) | 30 | Modul L: Kandidatspeciale (K) | 30 |
Kandidatuddannelsen i almen historie: Specialisering i historie
Semester | Historie | ECTS |
7. | Modul B: Historieformidling (K) Modul G: Projekt (K) Modul H: Periode (K) | 5 15 10 |
8. | Modul I: Projekt (K) Modul J: Kildeanalyse (K) | 20 10 |
9. | Modul K: Valgfrit modul – projektorienteret forløb/studieophold i udlandet (V) | 30 |
10. | Modul L: Kandidatspeciale (K) | 30 |
K= Konstituerende fag V= Valgfag
Semester | Selvvalgt Specialisering | ECTS |
7. | Selvvalgt specialisering efter studienævnets godkendelse | 30 |
8. | Selvvalgt specialisering efter studienævnets godkendelse | 30 |
9. | Modul 19: Specialeforberedende modul Modul K: Valgfrit modul (V) | 30 |
10. | Modul L: Kandidatspeciale (K) | 30 |
Kandidatuddannelsen i almen historie: Specialisering i anvendt historie
Udbydes som:
| ||||||
Linje: Museer og kulturarvsformidling | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
7. Semester
| ||||||
Kulturarvs- og informationsforvaltningspolitikker | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Skriftlig historieformidling | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Museal praksis: Strategier og praksis for registrering, indsamling og forskning | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Forprojekt i kulturarvsformidling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
8. Semester
| ||||||
Museal kommunikation: Udstilling og formidling | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kulturhistoriske formidlingspraksisser | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Projekt i kulturarvsformidling | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
9. Semester
| ||||||
Specialeforberedende modul | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave | |
Valgfrit modul – projektorienteret forløb/studieophold i udlandet | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | |||
10. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
| ||||||
Linje: Arkiver og informationsforvaltning | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
7. Semester
| ||||||
Skriftlig historieformidling | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Kulturarvs- og informationsforvaltningspolitikker | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Arkivsystemer og -processer | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
8. Semester
| ||||||
Arkiver og informationsstrukturer | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kulturhistoriske formidlingspraksisser | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Projekt i informationsforvaltning | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Dansk |
9. Semester
| ||||||
Specialeforberedende modul | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave | |
Valgfrit modul – projektorienteret forløb/studieophold i udlandet | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | |||
10. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Kandidatuddannelsen i almen historie: Specialisering i historie
Udbydes som:
| ||||||
Linje: Historie | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
7. Semester
| ||||||
Skriftlig historieformidling | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Projekt (historie) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Periode (historie) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
8. Semester
| ||||||
Projekt (historie) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kildeanalyse (historie) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
9. Semester
| ||||||
Specialeforberedende modul | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave | |
Valgfrit modul – projektorienteret forløb/studieophold i udlandet | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | |||
10. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Kandidatuddannelsen i almen historie: Selvvagt specialisering
Studienævnet offentliggør på Moodle mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2017. Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2014, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2020 idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.