Studieordning for bacheloruddannelsen i økonomi (oecon), 2020

1: Forord

I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.

Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.

2: Bekendtgørelsesgrundlag

Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørel­sen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).

3: Campus

Uddannelsen udbydes i Aalborg.

4: Fakultetstilhørsforhold

Bacheloruddannelsen hører under Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

5: Studienævnstilhørsforhold

Bacheloruddannelsen hører under Studienævnet for Økonomi

6: Censorkorpstilhørsforhold

Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Økonomi.

7: Adgangskrav

Optagelse på bacheloruddannelsen i økonomi forudsætter en gymnasial uddannelse.

I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:

  • Dansk A
  • Engelsk B
  • Matematik A
  • Historie B eller Idehistorie B eller Samfundsfag B eller Samtidshistorie B

8: Uddannelsens titel på dansk og engelsk

Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i økonomi. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Economics.

9: Uddannelsens normering angivet i ECTS

Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.

10: Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet

Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).

Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).

Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.

11: Dispensationer

Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/

12: Eksamensregler

Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/

13: Regler om skriftlige opgaver, herunder bachelorprojektet

I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.

Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.

Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.

14: Regler om krav om læsning af tekster på fremmedsprog

Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.

15: Eksamensbevisets kompetenceprofil

Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:

En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.

En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.

16: Uddannelsens kompetenceprofil

Formålet med bacheloruddannelsen i økonomi er, at den studerende efter endt uddannelse har opnået følgende kompetenceprofil:

Viden:

  • demonstrere en grundlæggende viden om centrale økonomiske teorier og deres anvendelsesområder.
  • indføre den studerende i centrale økonomiske teorier og deres anvendelsesområder.
  • give den studerende teoretisk viden og metodiske færdigheder indenfor hjælpedisciplinerne statistik, økonometri, matematik og IT.
  • forstå og reflektere over teoriers og metoders anvendelighed og begrænsninger.

Færdigheder:

  • identificere samfundsøkonomiske problemstillinger.
  • anvende kvantitative økonomiske metoder.
  • give den studerende en evne til at kombinere økonomisk viden med andre fagdiscipliner med henblik på at kunne analysere komplekse problemstillinger på forskellige samfundsmæssige niveauer.
  • afgrænse og analysere samfundsøkonomiske problemstillinger for at opstille løsningsforslag.

Kompetencer:

  • give den studerende en indføring i Aalborg Universitets PBL-model. Dette opnås blandt andet gennem projektarbejde i grupper på en del af uddannelsens semestre.
  • give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på kandidatuddannelserne (cand. oecon.) på Aalborg Universitet og andre universiteter.
  • formidle samfundsøkonomiske problemstillinger og løsningsmodeller på en velstruktureret måde i skriftlig og mundtlig form til fagfæller og ikke-specialister.
  • strukturere egen læring.
  • arbejde problemorienteret og forberede den studerende til tværfagligt arbejde.
  • samarbejde, arbejde i teams og varetage projektledelse.

17: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse

Uddannelsens fag
Bacheloruddannelsen i økonomi (1.– 6. semester) består af flere fag, valgfag og projektarbejde. Bacheloruddannelsens konstituerende økonomiske fag udgør 130 ECTS, obligatoriske støttefag 40 ECTS og valgfag 10 ECTS.

Uddannelsen rummer som udgangspunkt tre søjler. Disse kan sammenfattes til makroøkonomi, mikroøkonomi og redskabsfag. Hertil kommer international økonomi, økonomisk metodologi og valgfag.

Bacheloruddannelsen i økonomi er opbygget af 23 moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer.

Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng mellem kursusmoduler og projektarbejde. Der er progression i makro- og mikroøkonomiske fag og redskabsfag, hvor undervisningen bevæger sig fra elementær indføring til avanceret læring i fagene med brug af øvelser. Progressionen i PBL kommer til udtryk ved, at de forskellige aspekter af projektarbejdet øges i kompleksitet med voksende kompetenceniveau – herunder evnen til samarbejde, projektplanlægning, problemidentifikation og - håndtering.

Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en eller flere prøver, som det angives i denne studieordning. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudie.

Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:

  • forelæsninger
  • klasseundervisning
  • projektarbejde
  • workshops
  • opgaveløsning (individuelt og i grupper)
  • underviserfeedback
  • peer review
  • digitalt understøttet undervisning
  • faglig refleksion
  • porteføljearbejde

18: Uddannelsesoversigt

Mål, indhold, omfang, undervisnings- og arbejdsformer, tidsmæssig placering, forudsætningskrav for deltagelse, generelle og specifikke læringsmål (viden, færdigheder og kompetencer), vurderingskriterier samt prøveformer for de enkelte semestre og de tilhørende moduler beskrives kronologisk nedenfor:

Udbydes som: 1-faglig
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve
1. Semester
Makroøkonomi I Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig
Mikroøkonomi I Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig
Dansk økonomi i Europa Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig
Matematik I Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig
PBL og projektarbejde Projekt 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
2. Semester
Makroøkonomi II Kursus 5 7-trins-skalaEkstern prøveSkriftlig
Matematik II Kursus 10 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig
International økonomi Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig
Projektarbejde med videnskabsteori Projekt 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
3. Semester
Makroøkonomi III Kursus 10 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig
Mikroøkonomi II Kursus 10 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig
Statistik Kursus 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig
4. Semester
Makroøkonomi IV Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig
Mikroøkonomi III - Arbejdsmarkedsøkonomi Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig
Økonometri I Kursus 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig
Makroøkonomisk projekt Kursus 10 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig
5. Semester
Økonometri II Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt
Mikroøkonomi IV - Adfærdsøkonomi Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig
Mikroøkonomi V – Innovationsøkonomi Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig
Økonomisk metodologi Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig
Empirisk projekt Kursus 10 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig
6. Semester
Bachelorprojekt Kursus 20 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt
Valgfag 10

 
Valgfag
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve
Videregående spilteori Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig
Entreprenørskab og virksomhedsteori Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Finansielle markeder Kursus 10 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Sundhedsøkonomi Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Makroøkonomisk modellering Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig
Adfærdsøkonomi Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig

På 6. semester skal den studerende vælge valgfag, som udgør i alt 10 ECTS-point. Målet med valgsfagsmoduler er at give den studerende grundlæggende faglig indblik i og overblik over et af de udbudte valgfag. Udbuddet af valgfag bestemmes af studienævnet på baggrund af studenterårgangens faglige interesser og af mulighederne for at finde kvalificerede undervisere.

Valgfaget giver den studerende et særligt indblik i samt faglig og praktisk kompetence inden for et økonomisk delemne eller fagområde med tæt tilknytning til samfundsøkonomi. Faget supplerer de økonomiske kernefag i teori og metode. Hvert valgfag baseres på et nærmere angivet pensum.

Det er målet, at den studerende efter modulet kan:

  • redegøre for et økonomisk valgfags indhold på et grundlæggende niveau
  • formulere, vurdere og formidle centrale problemstillinger inden for faget
  • belyse, diskutere og analysere aktuelle problemstillinger inden for faget i et økonomisk perspektiv
  • reflektere selvstændigt over fagets centrale problemstillinger herunder konkurrerende perspektiver, metoder og anvendelsesområder.

Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke valgfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.

Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.

19: Henvisninger til uddybende information

Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside: http://www2.business.aau.dk/Education/sbe/studienaevnsamfundsoekonomi/ mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.

20: Ikrafttrædelse og overgangsregler

Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2020.

Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2017 efter sommereksamen 2022.

Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.

21: Ændringer til studieordningen