Studieordning for bacheloruddannelsen i kommunikation og digitale medier, 2019, Aalborg

1: Forord

I medfør af Lovbekendtgørelse nr. 172 af 27. februar af 2018 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for bacheloruddannelsen i kommunikation og digitale medier samt sidefag i mediefag. Uddannelsen følger eksamensordningen, der er fastsat af fakultetet.

2: Bekendtgørelsesgrundlag

Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 107 af 12. februar 2018 (bacheloradgangsbekendtgørel­sen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).

For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb)

3: Campus

Uddannelsen udbydes i Aalborg.

4: Fakultetstilhørsforhold

Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

5: Studienævnstilhørsforhold

Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier

6: Censorkorpstilhørsforhold

Bacheloruddannelsen i kommunikation og digitale medier hører under censorkorps for Kommunikation og oplevelsesdesign.

7: Adgangskrav

Optagelse på bacheloruddannelsen i kommunikation og digitale medier forudsætter en gymnasial uddannelse (stx, hhx, htx eller hf) med følgende områdespecifikke faglige niveaukrav:

  • Dansk A
  • Engelsk B
  • Historie B eller Idehistorie B eller Samtidshistorie B
  • Yderligere et fremmedsprog (begyndersprog A/fortsættersprog B), medmindre det opfyldes via faget Kommunikation/it A

 

Forudsætninger for optagelse på sidefag i mediefag

Det er en forudsætning for at påbegynde sidefaget, at den studerende har bestået de to første år på det centrale fag. Studienævnet kan dispensere fra dette.

For at blive optaget på sidefaget i mediefag, skal ansøgeren desuden opfylde adgangskravene for optagelse på bacheloruddannelsen i kommunikation og digitale medier. 

8: Uddannelsens titel på dansk og engelsk

Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen bachelor (BA) i kommunikation og digitale medier: informationsvidenskab. Den engelske betegnelse er Bachelor of Arts (BA) in Communication and Digital Media: Information Science.

Eller:

Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen bachelor (BA) i kommunikation og digitale medier: interaktive digitale medier. Den engelske betegnelse er Bachelor of Arts (BA) in Communication and Digital Media: Interactive Digital Media.

Eller:

Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen bachelor (BA) i kommunikation og digitale medier: kommunikation. Den engelske betegnelse er Bachelor of Arts (BA) in Communication and Digital Media: Communication. 

 

9: Uddannelsens normering angivet i ECTS

Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.

 

10: Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet

Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).

Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).

Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.

11: Dispensationer

Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

12: Eksamensregler

Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

13: Regler om skriftlige opgaver, herunder bachelorprojektet

I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.

Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.

Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.

14: Regler om krav om læsning af tekster på fremmedsprog

Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.

15: Eksamensbevisets kompetenceprofil

Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:

En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.

En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.

16: Uddannelsens kompetenceprofil

Bacheloruddannelserne i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation er forskningsbaserede heltidsuddannelser, som skal give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på en kandidatuddannelse.

MÅL MED BACHELORUDDANNELSEN I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER: INFORMATIONSVIDENSKAB

Det overordnede formål med bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.

Viden

Den studerende skal gennem uddannelsen opnå viden om:

  • teori, metode og praksis inden for det kommunikationsteoretiske og informationsvidenskabelige felt
  • teori, metode og praksis inden for ikt (informations- og kommunikationsteknologi) og i særdeleshed i forhold til informationsvidenskabelige problemstillinger
  • og kunne forstå og reflektere over teori, videnskabelige metoder og praksis vedrørende medieret og/eller umedieret kommunikation og interaktion
  • og indsigt i samt forholde sig til problemstillinger af kommunikationsfaglig og informationsvidenskabelig art med fokus på tilrettelæggelse, formidling og konsekvens i uformelle såvel som i formelle, institutionaliserede sammenhænge
  • og kunne demonstrere forståelse af og forholde sig til designmæssige og tekniske aspekter vedrørende udvikling af informations- og kommunikationsteknologi ud fra et brugerorienteret synspunkt og i særdeleshed med fokus på relationerne mellem kommunikation og ikt, brugere og systemer
  • og kunne forstå og forholde sig til de kreative, designmæssige og tekniske sider af udviklingen og distributionen af digitalt indhold
  • og kunne forstå og reflektere over teori, videnskabelige metoder og praksis vedrørende og med fokus på relationen mellem kommunikation og ikt, brugere og systemer

Færdigheder

Den studerende skal gennem uddannelsen opnå færdigheder i:

  • at anvende et eller flere fagområders videnskabelige metoder og redskaber samt kunne demonstrere generelle færdigheder, der knytter sig til arbejdet med kommunikation og informationsteknologi samt designet og tilrettelæggelsen heraf
  • at analysere, planlægge og indgå i informations- og kommunikationsprocesser af såvel medieret som umedieret art, og med forståelse af egne og andres kommunikations- og interaktionsmønstre samt institutioners, organisationers og brugeres kommunikation og bredere kulturelle sammenhænge
  • at beskrive, analysere, vurdere og udvikle information og medier som kulturelle, teknologiske og samfundsmæssige fænomener, herunder budskaber og mediers anvendelse og effekt i såvel snævrere som bredere kommunikative sammenhænge og deres betydning anskuet ud fra såvel kvalitative som kvantitative metoder
  • at arbejde innovativt og konstruktivt med samarbejde, kommunikation og interaktion i digitale miljøer under hensyntagen til deres konkrete indplacering, det være sig i uformelle såvel som i formelle, institutionaliserede sammenhænge
  • at designe informations- og kommunikationsprocesser ud fra en brugercentreret tilgang
  • at formidle kommunikations- og ikt-faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister
  • at medvirke aktivt, kreativt, konstruktivt og kritisk i udvikling af informationsteknologiske og kommunikationsmæssige løsninger
  • at vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller.
  • at analysere, udvikle og designe ikt-systemer i forbindelse med menneskelig kompetence, kommunikation, sprog, etik, viden, læring og organisation
  • at organisere og varetage brugersupport, brugbarhedsanalyser og tests
  • at deltage aktivt, konstruktivt og kritisk i den informationsteknologiske udvikling.

Kompetencer 

Den studerende skal gennem uddannelsen opnå kompetencer til:

  • at indgå samarbejdende, ansvarligt og selvstændigt i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder med fokus på virtuelt understøttet samarbejde
  • at kunne identificere egne læringsbehov i relation til det faglige felt og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer samt herunder udvikle personlige færdigheder i skriftlig og mundtlig kommunikation samt kommunikation via audiovisuelle og digitale medier
  • at håndtere komplekse og designorienterede situationer i studie-, arbejds- eller handlingsmæssige sammenhænge
  • at arbejde og fungere i forhold til såvel det private erhvervsliv som i forhold til borgere og den politiske, almindelige offentlighed
  • at udgøre en kritisk, kreativ og konstruktiv aktør i relation til identificering, udvikling og implementering af kommunikationsfaglige og informationsvidenskabelige løsninger ud fra en brugercentreret tilgang, dvs. ud fra viden om målgrupper, brugere, brugbarhedskriterier, brugssituationer og bredere kulturelle sammenhænge
  • at beskrive, analysere, udvikle og evaluere information, kommunikation og medier som kulturelle, teknologiske og samfundsmæssige fænomener, herunder deres anvendelse og effekt i såvel snævrere som bredere kommunikative sammenhænge og kunne omsætte denne viden i et fagligt virke.
  • at udarbejde undersøgelser, analyser og beskrivelser i forbindelse med indførelse af iktsystemer i virksomheder og organisationer
  • at planlægge, designe, gennemføre og evaluere ikt-baseret uddannelse og efteruddannelse (e-learning).

MÅL MED BACHELORUDDANNELSEN I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER: INTERAKTIVE DIGITALE MEDIER

Det overordnede formål med bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Interaktive digitale medier er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.

Viden

Den studerende skal gennem uddannelsen opnå viden om:

  • teori, metode og praksis i relation til kommunikationsteori og interaktive digitale medier
  • og forståelse af designmæssige og tekniske aspekter vedrørende udvikling af informations- og kommunikationsteknologi fra et brugerorienteret synspunkt og i særdeleshed med fokus på relationerne mellem kommunikation og ikt, brugere og systemer
  • teori, videnskabelige metoder og praksis for medieret og/eller umedieret kommunikation og interaktion
  • og indsigt i problemstillinger af kommunikationsfaglig art med fokus på tilrettelæggelse, formidling og konsekvens i uformelle såvel som i formelle, institutionaliserede sammenhænge
  • kreative, designmæssige og tekniske sider af udviklingen og distributionen af digitalt indhold
  • funktionelle og æstetiske dimensioner af digitale medier i relation til formidling af kommunikation, samarbejde og underholdning.
  • teori, videnskabelige metoder og praksis vedrørende relationen mellem kommunikation og interaktive digitale medier
  • og teoretisk, metodisk og analytisk indsigt i interaktive digitale medier, herunder disse mediers interaktionelle og æstetiske karaktertræk.

Færdigheder

Den studerende skal gennem uddannelsen opnå færdigheder i:

  • at arbejde praktisk med de funktionelle og æstetiske dimensioner af interaktive digitale medier, herunder med skriftlig, grafisk, lydlig og audiovisuel kommunikation i relation til disse medier
  • at arbejde kreativt, konstruktivt og kritisk med skabelsen af interaktive, digitale medier, herunder specielt med formidling af oplevelser og viden gennem nye medier
  • at designe informations- og kommunikationsprocesser ud fra en brugercentreret tilgang
  • at planlægge, gennemføre og evaluere undersøgelser af nye medier.
  • at analysere, planlægge og indgå i informations- og kommunikationsprocesser af såvel medieret som umedieret art, og med forståelse af egne og andres kommunikations- og interaktionsmønstre samt institutioners og organisationers kommunikation og bredere kulturelle sammenhænge
  • at beskrive, analysere, vurdere og udvikle information og medier som kulturelle, teknologiske og samfundsmæssige fænomener, herunder budskaber og mediers anvendelse og effekt i såvel snævrere som bredere kommunikative sammenhænge og deres betydning anskuet ud fra såvel kvalitative som kvantitative metoder
  • at arbejde innovativt og konstruktivt med kommunikation, interaktion og underholdning i digitale miljøer under hensyntagen til deres konkrete indplacering, det være sig i uformelle såvel som i formelle, institutionaliserede sammenhænge
  • at formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister
  • at anvende videnskabelige metoder og redskaber med udgangspunkt i og/eller fokus på interaktive digitale medier samt kunne demonstrere generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for fagområdet.

Kompetencer 

Den studerende skal gennem uddannelsen opnå kompetencer til:

  • at indgå samarbejdende, ansvarligt og selvstændigt i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang
  • at identificere egne læringsbehov i relation til det faglige felt og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer samt herunder udvikle personlige færdigheder i skriftlig og mundtlig kommunikation samt kommunikation via audiovisuelle og digitale medier
  • at håndtere komplekse og designorienterede situationer i studie-, arbejds- eller handlingsmæssige sammenhænge
  • at arbejde og fungere i forhold til såvel det private erhvervsliv som i forhold til borgere og den politiske, almindelige offentlighed
  • at indgå som kritisk, kreativ og konstruktiv aktør i relation til identificering, udvikling og implementering af kommunikationsfaglige og informationsvidenskabelige løsninger ud fra en brugercentreret tilgang, dvs. ud fra viden om målgrupper, brugere, brugbarhedskriterier, brugssituationer og bredere kulturelle sammenhænge
  • at analysere, vurdere og designe interaktive digitale medier ud fra en brugercentreret tilgang
  • at beskrive, analysere, udvikle og evaluere information, kommunikation og medier som kulturelle, teknologiske og samfundsmæssige fænomener, herunder deres anvendelse og effekt i såvel snævrere som bredere kommunikative sammenhænge og kunne omsætte denne viden i et fagligt virke.
  • at beskrive og analysere interaktive digitale medier i deres bredere historiske, sociale og kulturelle sammenhænge
  • at indgå som kritisk og konstruktiv aktør i den informations- og medieteknologiske udvikling.

MÅL MED BACHELORUDDANNELSEN I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER: KOMMUNIKATION

Det overordnede formål med bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Kommunikation er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.

Viden

Den studerende skal gennem uddannelsen opnå viden om:

  • teori, metode og praksis inden for det kommunikationsteoretiske og informationsvidenskabelige felt
  • kreative, designmæssige sider af tilrettelæggelsen og distributionen af kommunikation via digitale medier
  • og forståelse af og forholde sig til designmæssige aspekter vedrørende udvikling af informations- og kommunikationsteknologi ud fra et brugerorienteret synspunkt og i særdeleshed med fokus på relationerne mellem kommunikation og ikt, brugere/modtagere og systemer
  • teori, videnskabelige metoder og praksis for medieret og/eller umedieret kommunikation og interaktion
  • og indsigt i problemstillinger af kommunikationsfaglig art med fokus på tilrettelæggelse, formidling og konsekvens i uformelle såvel som i formelle, institutionaliserede sammenhænge
  • funktionelle og æstetiske dimensioner af digitale medier i relation til formidling af kommunikation, samarbejde og underholdning.
  • teori, videnskabelige metoder og praksis for kommunikation
  • problemstillinger af kommunikationsfaglig art, herunder tilrettelæggelse og formidling

Færdigheder

Den studerende skal gennem uddannelsen opnå færdigheder i:

  • at anvende et eller flere fagområders videnskabelige metoder og redskaber samt kunne demonstrere generelle færdigheder, der knytter sig til arbejdet med kommunikation og informationsteknologi samt designet og tilrettelæggelsen heraf
  • at analysere, planlægge og indgå i informations- og kommunikationsprocesser af såvel medieret som umedieret art, og med forståelse af egne og andres kommunikations- og interaktionsmønstre samt institutioners og organisationers kommunikation og bredere kulturelle sammenhænge
  • at beskrive, analysere, vurdere og udvikle kommunikation, information og medier som kulturelle, teknologiske og samfundsmæssige fænomener, herunder budskaber og mediers anvendelse og effekt i snævre som brede kommunikative sammenhænge og deres betydning anskuet ud fra kvalitative og kvantitative metoder
  • at arbejde innovativt og konstruktivt med samarbejde, kommunikation og interaktion under hensyntagen til deres konkrete indplacering, det være sig i uformelle såvel som i formelle, institutionaliserede sammenhænge
  • at beskrive, analysere, vurdere og udvikle interpersonel kommunikation i uformelle såvel som i formelle, institutionaliserede sammenhænge
  • at designe informations- og kommunikationsprocesser ud fra en brugercentreret tilgang
  • at formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister
  • at deltage aktivt, kreativt, konstruktivt og kritisk i at udvikle informationsteknologiske og kommunikationsmæssige løsninger
  • at vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller.
  • at håndtere og analysere kommunikationsteoretiske problemstillinger
  • at beskrive, analysere, vurdere og udvikle skrift- og talesproglige såvel som audiovisuelle frembringelser af både analog og digital karakter
  • at beskrive, analysere, vurdere og udvikle medieformidlet kommunikation i form af dens tekst- og symbolproduktion og i form af dens iværksættelse i intern og ekstern organisationskommunikation.

Kompetencer 

Den studerende skal gennem uddannelsen opnå kompetencer til:

  • at indgå samarbejdende, ansvarligt og selvstændigt i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang
  • at identificere egne læringsbehov i relation til det faglige felt og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer samt herunder udvikle personlige færdigheder i skriftlig og mundtlig kommunikation samt kommunikation via audiovisuelle og digitale medier
  • at håndtere komplekse og designorienterede situationer i studie-, arbejds- eller handlingsmæssige sammenhænge
  • at arbejde og fungere i forhold til såvel det private erhvervsliv som i forhold til borgere og den politiske, almindelige offentlighed
  • at udgøre en kritisk, kreativ og konstruktiv aktør i relation til identificering, udvikling og implementering af kommunikationsfaglige og informationsvidenskabelige løsninger ud fra en brugercentreret tilgang, dvs. ud fra viden om målgrupper, brugere, brugbarhedskriterier, brugssituationer og bredere kulturelle sammenhænge
  • at beskrive, analysere, udvikle og evaluere information, kommunikation og medier som kulturelle, teknologiske og samfundsmæssige fænomener, herunder deres anvendelse og effekt i såvel snævrere som bredere kommunikative sammenhænge og kunne omsætte denne viden i et fagligt virke.
  • på kritisk og konstruktiv måde at deltage i informations- og kommunikationsopgaver ved at kunne identificere, formulere og løse komplekse problemstillinger inden for kommunikationsområdet
  • at planlægge og aktivt indgå i informations- og kommunikationsprocesser, herunder formidle viden om kommunikation i forhold til målgrupper på baggrund af indsigt i a) mønstre og mekanismer og tekster, b) brugere, brugssituationer og kulturel kontekst, c) egne og andres kommunikations- og interaktionsmønstre og d) institutioners og organisationers kommunikation.

MÅL MED BA-TILVALGET I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER: INFORMATIONSVIDENSKAB

Målet med BA-tilvalget, som omfatter 45 ECTS-point, er, at den studerende tilegner sig viden om centrale problemstillinger og teorier inden for informationsvidenskab og bliver fortrolig med informationsvidenskabelige fagområder som formidling af ikt, ikt og læring, menneske-maskine interaktion, praktisk system- og multimediedesign. Den studerende skal herunder demonstrere teoretisk funderet praktisk formåen inden for formidling af ikt og inden for systemdesign.

  • BA-tilvalget udgøres af følgende to moduler fra bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation samt 6. semester af bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier., Informationsvidenskab Modulet ”Design og Ikt med organisation som kontekst”. Modulet udbydes på 3. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.
  • Kommunikation og digitale medier: Modulet ”Kommunikationsdesign 1: Læring, netværk og organisering”. Modulet udbydes på 5. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.

Hvad angår kurser og øvelser herudover, er tilvalget identisk med 6. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab.
 

MÅL MED BA-TILVALGET I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER: INTERAKTIVE DIGITALE MEDIER

Målet med BA-tilvalget, som omfatter 45 ECTS-point, er, at den studerende tilegner sig viden om centrale problemstillinger og teorier vedrørende interaktive digitale medier og i den forbindelse bliver fortrolig med undersøgelse af brugere, de interaktive mediers formsprog, designprocesser og udformning af interaktive digitale mediesystemer. Den studerende skal herunder demonstrere teoretisk funderet praktisk formåen inden for design og udformning af interaktive digitale medier.

BA-tilvalget udgøres af følgende tre moduler fra bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier; Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation samt 6. semester på bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier, Interaktive digitale medier.

  • Modulet ”Medieproduktion. Modulet udbydes på 1. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.
  • Modulet ”Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum”, Modulet udbydes på 5. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.
  • Modulet ”Avanceret webdesign og analyse” Modulet udbydes på 6. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.
  • Modulet ”Fagets videnskabsteori; interaktive digitale medier”. Modulet udbydes på 6. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.
  • Modulet ”Kreativitet og kompetence”. Modulet udbydes på 6. semester, bacheloruddannelserne i Kommunikation og digitale medier: Interaktive digitale medier.
  • Modulet Bachelorprojekt: Interaktive digitale medier. Modulet udbydes på 6. semester, bacheloruddannelsen Kommunikation og digitale medier: Interaktive digitale medier.

MÅL MED BA-TILVALGET I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER: KOMMUNIKATION

Målet med BA-tilvalget, som omfatter 45 ECTS-point, er, at den studerende tilegner sig viden om centrale problemstillinger og teorier vedrørende kommunikation, herunder specifikt interpersonel kommunikation og strategisk kommunikation. Den studerende skal i den forbindelse blive fortrolig med kommunikations- og organisationsteori, kommunikationstræning, analyse af medieprodukter, -brugere og -afsendere. Den studerende skal demonstrere teoretisk funderet praktisk formåen med hensyn til at kunne analysere og planlægge kommunikation.

BA-tilvalget udgøres af følgende tre moduler fra bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier; Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation:

  • Modulet ”Kommunikationsprocesser”. Modulet udbydes på 2. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.
  • Modulet ”Kommunikationstræning: analyse af og feedback i forhold til her-og-nu kommunikationsprocesser”. Modulet udbydes på 2. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.
  • Modulet ”Kommunikation og strategi”. Modulet udbydes på 3. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.
  • Modulet ”Skriftlig kommunikation og retorik i praksis”. Modulet udbydes på 2. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.

 

BACHELORSIDEFAGSUDDANNELSEN I MEDIEFAG

Sidefagsuddannelsen i mediefag består af et bachelor- og et kandidatsidefag i mediefag, som er forskningsbaserede heltidstilvalg, som tilsammen udgør det ene af to fag (grundfag og sidefag) i en bachelor- og kandidatuddannelse, der er tilrettelagt med henblik på undervisning i de gymnasiale uddannelser.

Det overordnede formål med bachelor- og kandidatsidefaget er, at den studerende sammen med studier i hovedfaget skal opnå faglig kompetence til at undervise i to fag inden for fagrækken i de gymnasiale uddannelser.

Viden

Den studerende skal gennem sidefagsuddannelsen i mediefag opnå viden om:

  • og overblik over filmens, tv-mediets og de interaktive, digitale mediers historie, såvel nationalt som internationalt, som er baseret på forskning på højeste internationale niveau
  • og overblik over centrale genrer og programtyper inden for dokumentar, fiktion og blandinger af disse to former
  • film- og medievidenskabelig metodik og evnen til at identificere videnskabelige problemstillinger selvstændigt
  • grundlæggende film- og medievidenskabelige teorier, metodik og redskaber
  • faserne i en medieproduktions produktionsforløb omfattende eksempelvis informationssøgning og research, produktionstilrettelæggelse, herunder dramaturgi, synopsis, manuskript og storyboard, optagelse og optageteknik, redigering og redigeringsteknik, forholdet mellem produktionsform og indhold, formidlingssituation og målgruppe.

Færdigheder

Den studerende skal gennem sidefagsuddannelsen i mediefag opnå færdigheder i:

  • at kunne vurdere og vælge blandt film- og medievidenskabelige teorier, metoder, redskaber samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller
  • at kunne formidle forskningsbaseret viden i undervisningssammenhænge og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister
  • at kunne anvende principper og arbejdsmetoder knyttet til faserne i en medieproduktion
  • at kunne benytte it i forbindelse med såvel teoretiske som praktiske/produktionsmæssige og distributionsmæssige aktiviteter.

Kompetencer

Den studerende skal gennem sidefagsuddannelsen i mediefag opnå kompetencer til:

  • at kunne analysere og perspektivere film- og mediefaglige problemstillinger ud fra produktionsforhold, sammenhængen mellem udformning, formidlingssituation, distributionsteknologier og målgruppe samt mere generelle historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i national og international sammenhæng
  • selvstændigt og professionelt at kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.

17: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse

Bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier løber over i alt seks semestre (1.-6. semester). De første fem semestre svarende til 150 ECTS-point er fælles for alle studerende. På de enkelte semestre har den studerende mulighed for at tone sin uddannelse ved hjælp af valg (hhv. i form af studiefagsmoduler og valgfagsmoduler).

Ved udgangen af 5. semester vælger den studerende at specialisere sin bacheloruddannelse inden for fagområdet (specialiseringerne): informationsvidenskab, interaktive digitale medier eller kommunikation. På 6. semester skrives bachelorprojekt.

UDDANNELSERNES TILRETTELÆGGELSE

Uddannelserne er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.

Obligatoriske moduler, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab

Problembaseret læring (studiefagsmodul)1. semester5 ECTS-point
Kommunikationsprodukter (projektmodul)1. semester15 ECTS-point
Medieteknologi, kommunikation og samfund (studiefagsmodul)1. semester5 ECTS-point
Medieproduktion (studiefagsmodul)1. semester5 ECTS-point
Kommunikationsprocesser (projektmodul)2. semester20 ECTS-point
Kommunikationstræning: Analyse af og feedback i forhold til
her-og-nu kommunikationsprocesser (studiefagsmodul)
2. semester5 ECTS-point
Skriftlig kommunikation og retorik i praksis (studiefagsmodul)2. semester5 ECTS-point
Design og IKT med organisation som kontekst (studiefagsmodul)3. semester5 ECTS-point
Undersøgelses- og analysemetoder (studiefagsmodul)3. semester10 ECTS-point
Kommunikation og strategi (projektmodul)3. semester15 ECTS-point
Kommunikation og individ (projektmodul)4. semester15 ECTS-point
Kommunikationsdesign 1:Læring, netværksdannelse og
organisering (projektmodul)
5. semester10 ECTS-point
Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum (projektmodul)5. semester10 ECTS-point
Kommunikationsdesign 3: Kultur og værdier (projektmodul)5. semester10 ECTS-point
Bachelorprojekt: IKT I brug (projektmodul)6. semester15 ECTS-point
Fagets videnskabsteori (studiefagsmodul)6. semester5 ECTS-point

 

Studiefagsmoduler og valgfagsmoduler, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab

Æstetik og effekt (studiefagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Logik og argumentationsteori (studiefagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Mundtlig kommunikation: retorik i praksis (valgfagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Organisationskonsultation (valgfagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Informationspraksis og informationsadfærd (valgfagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Ikt, interaktion og organisation (studiefagsmodul)6. semester5 ECTS-point
Effekt og evaluering (valgfagsmodul)6. semester5 ECTS-point
Avanceret webdesign og analyse (valgfagsmodul)6. semester5 ECTS-point
Virksomhedsledelse (valgfagsmodul)6. semester5 ECTS-point

 

Obligatoriske moduler, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Interaktive digitale medier

Problembaseret læring (studiefagsmodul)1. semester5 ECTS-point
Kommunikationsprodukter (projektmodul)1. semester15 ECTS-point
Medieteknologi, kommunikation og samfund (studiefagsmodul)1. semester5 ECTS-point
Medieproduktion (studiefagsmodul)1. semester5 ECTS-point
Kommunikationsprocesser (projektmodul)2. semester20 ECTS-point
Kommunikationstræning: Analyse af og feedback i forhold til
her-og-nu kommunikationsprocesser (studiefagsmodul)
2. semester5 ECTS-point
Skriftlig kommunikation og retorik i praksis (studiefagsmodul)2. semester5 ECTS-point
Design og IKT med organisation som kontekst (studiefagsmodul)3. semester5 ECTS-point
Undersøgelses- og analysemetoder (studiefagsmodul)3. semester10 ECTS-point
Kommunikation og strategi (projektmodul)3. semester15 ECTS-point
Kommunikation og individ (projektmodul)4. semester15 ECTS-point
Kommunikationsdesign 1:Læring, netværksdannelse og
organisering (projektmodul)
5. semester10 ECTS-point
Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum (projektmodul)5. semester10 ECTS-point
Kommunikationsdesign 3: Kultur og værdier (projektmodul)5. semester10 ECTS-point
Bachelorprojekt: Interaktive digitale medier (projektmodul)6. semester15 ECTS-point
Fagets videnskabsteori (studiefagsmodul)6. semester5 ECTS-point

 

Studiefagsmoduler og valgfagsmoduler, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Interaktive digitale medier.

Æstetik og effekt (studiefagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Logik og argumentationsteori (studiefagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Mundtlig kommunikation: retorik i praksis (valgfagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Organisationskonsultation (valgfagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Informationspraksis og informationsadfærd (valgfagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Musik og lyd i audiovisuelle medier (studiefagsmodul)
Valgmulighed 1 af 2 på 6. semester
6. semester5 ECTS-point
Kreativitet og kompetence (studiefagsmodul)
Valgmulighed 2 af 2 på 6. semester
6. semester5 ECTS-point
Effekt og evaluering (valgfagsmodul)6. semester5 ECTS-point
Avanceret webdesign og analyse (valgfagsmodul)6. semester5 ECTS-point
Virksomhedsledelse (valgfagsmodul)6. semester5 ECTS-point

 

 

Obligatoriske moduler, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Kommunikation

Problembaseret læring (studiefagsmodul)1. semester5 ECTS-point
Kommunikationsprodukter (projektmodul)1. semester15 ECTS-point
Medieteknologi, kommunikation og samfund (studiefagsmodul)1. semester5 ECTS-point
Medieproduktion (studiefagsmodul)1. semester5 ECTS-point
Kommunikationsprocesser (projektmodul)2. semester20 ECTS-point
Kommunikationstræning: Analyse af og feedback i forhold til
her-og-nu kommunikationsprocesser (studiefagsmodul)
2. semester5 ECTS-point
Skriftlig kommunikation og retorik i praksis (studiefagsmodul)2. semester5 ECTS-point
Design og IKT med organisation som kontekst (studiefagsmodul)3. semester5 ECTS-point
Undersøgelses- og analysemetoder (studiefagsmodul)3. semester10 ECTS-point
Kommunikation og strategi (projektmodul)3. semester15 ECTS-point
Kommunikation og individ (projektmodul)4. semester15 ECTS-point
Kommunikationsdesign 1:Læring, netværksdannelse og
organisering (projektmodul)
5. semester10 ECTS-point
Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum (projektmodul)5. semester10 ECTS-point
Kommunikationsdesign 3: Kultur og værdier (projektmodul)5. semester10 ECTS-point
Bachelorprojekt: Kommunikationstilrettelæggelse og -processer (projektmodul)6. semester15 ECTS-point
Fagets videnskabsteori (studiefagsmodul)6. semester5 ECTS-point

 

Studiefagsmoduler og valgfagsmoduler, bacheloruddannelsen i Kommunikation

 

Æstetik og effekt (studiefagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Logik og argumentationsteori (studiefagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Mundtlig kommunikation: retorik i praksis (valgfagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Organisationskonsultation (valgfagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Informationspraksis og informationsadfærd (valgfagsmodul)4. semester5 ECTS-point
Organisatorisk læring gennem kommunikation og intervention
Valgmulighed 1 af 2 på 6. semester
6. semester5 ECTS-point
Kommunikationsplanlægning
Valgmulighed 2 af 2 på 6. semester
6. semester5 ECTS-point
Effekt og evaluering (valgfagsmodul)6. semester5 ECTS-point
Avanceret webdesign og analyse (valgfagsmodul)6. semester5 ECTS-point
Virksomhedsledelse (valgfagsmodul)6. semester5 ECTS-point

 

Uddannelserne bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:

  • forelæsninger
  • klasseundervisning
  • projektarbejde
  • workshop
  • opgaveløsning (individuelt og i grupper)
  • lærerfeedback
  • faglig refleksion
  • porteføljearbejde.

Uddannelsernes 1. til 4. og 6. semester udgøres af hhv. projektenhedsmoduler, og et eller to studiefagsmoduler, der rummer en valgmulighed, hvor den studerende ved hvert studiefagsmodul har mulighed for at tone sin faglighed. Hvert studiefagsmodul tillader følgelig den studerende mulighed for at tone og specialisere sin viden om semesterets faglighed; de respektive studiefagsmoduler indløser samme kompetencemål.

På uddannelsernes 4. og 6. semester indgår valgfag. På 4. semester deltager og prøves den studerende således i kurset “Mundtlig Kommunikation: retorik i praksis”, “Organisationskonsultation” eller "Informationspraksis og informationsadfærd" (valgfagsmodul) og den studerende afslutter valgfaget med tilhørende prøver. På 6. semester deltager og prøves den studerende i enten kurset ”Effekt og evaluering”, ”Avanceret webdesign og analyse” eller ”Virksomhedsledelse”. Den studerende afslutter valgfaget på 6. semester med den tilhørende prøver (Effekt og evaluering),  (Avanceret webdesign og analyse) eller (Virksomhedsledelse).

På uddannelsernes 5. semester afholdes der tre semesterkonferencer (Projektmoduler) af 10 ECTS-point. Hver semesterkonference består af et undervisnings- og vejledningsforløb, som understøtter den studerendes arbejde inden for følgende faglige områder:

  • Læring, netværk og organisering
  • Oplevelser og rum
  • Kultur og værdier.

Hvert projektmodul afsluttes i en semesterkonference, hvor den studerende præsenterer sit arbejde. I forlængelse heraf eksamineres den studerende.

På 6. semester Interaktive digitale medier indgår valgbare studiefag. På 6. semester Interaktive digitale medier prøves den studerende således i ”Musik og lyd i audiovisuelle medier” eller ”Kreativitet og kompetence”, og afslutter studiefaget med tilhørende prøver. På 6. semester Kommunikation indgår valgbare studiefag. På 6. semester Kommunikation prøves den studerende således i ”Organisatorisk læring gennem kommunikation og intervention” eller ”Kommunikationsplanlægning”, og afslutter studiefaget med tilhørende prøver. 

På uddannelsernes 6. semester udarbejder den studerende under vejledning et bachelorprojekt inden for uddannelsens faglige område.

BA-TILVALGET I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIERS TILRETTELÆGGELSE

Tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab indeholder følgende prøver:

Design og IKT med organisation som kontekst5. semester5 ECTS-point
Kommunikationsdesign 1: Læring, netværksdannelse og organisering5. semester10 ECTS-point
IKT i brug6. semester15 ECTS-point
Ikt, interaktion og organisation6. semester5-ECTS-point
Avanceret webdesign og analyse6. semester5 ECTS-point
Fagets videnskabsteori: Informationsvidenskab6. semester5 ECTS-point

 

Tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Interaktive digitale medier indeholder følgende prøver:

Medieproduktion5. semester5 ECTS-point
Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum5. semester10 ECTS-point
Avanceret webdesign og analyse6. semester5 ECTS-point
Fagets videnskabsteori: Interaktive digitale medier6. semester5 ECTS-point
Kreativitet og kompetence6. semester5 ECTS-point
Interaktive digitale medier6. semester15 ECTS-point

 

Tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Kommunikation indeholder følgende prøver:

Kommunikation og strategi (Communication)5. semester15 ECTS-point
Kommunikationsprocesser6. semester20 ECTS-point
Kommunikationstræning: Analyse af og feedback i forhold til her-og-nu kommunikationsprocesser6. semester5 ECTS-point
Skriftlig kommunikation og retorik i praksis6. semester5 ECTS-point

 

Omprøve
Vedrørende omprøvemuligheder uden for de ordinære eksamensterminer henvises til den til enhver tid gældende eksamensordning på Uddannelsesjuras hjemmeside.

BACHELORSIDEFAGET I MEDIEFAG

BA-sidefaget består af tre moduler på tilsammen 15 ECTS-point på den studerendes 5. semester, og to moduler på tilsammen 30 ECTS-point på den studerendes 6. Semester.

Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret og overvejende projektorganiseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.

Bachelorsidefaget består, af fem moduler i form af kurser og emnestudier. Modulerne indeholder praktisk medieproduktion, film- og medieanalyse, audiovisuel strategisk kommunikation og filmhistorie samt medieæstetik. Disse discipliner udgør det faglige grundlag for modulerne på kandidatsidefaget, som primært indeholder mediehistorie, mediesociologi og film- og medieteori samt værkanalyse og værkanalysens metodik. Hertil kommer to valgfag.

Obligatoriske moduler

Medieproduktion I: TV5. semester5 ECTS-point
Medieproduktion II: Film5. semester5 ECTS-point
Filmhistorie5. semester5 ECTS-point
Audiovisuel strategisk kommunikation6. semester20 ECTS-point
Film- og medieanalyse6. semester10 ECTS-point

 

Uddannelsens 5. semester er forankret i opbyggelse af produktive færdigheder samt viden om filmens historie. Til at understøtte de studerendes arbejde er der kursusundervisning i film- og medieproduktion samt i filmhistorie.

Uddannelsens 6. semester udgøres af modulet ”Audiovisuel strategisk kommunikation” og af modulet ”Film- og medieanalyse”.

Førsteårsprøven:

Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.

Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.

Generelle prøvebestemmelser

Projekter, emnestudier mv. kan udarbejdes i fællesskab af indtil 6 studerende. Ved bachelorprojekter kan studienævnet fastsætte egne maksimumtal for gruppernes størrelse. Ved prøver i projekter, emnestudier mv. gælder normalt følgende:

En mundtlig prøve med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre. Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten udgør følgelig grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation, jf. eksamensbekendtgørelsen § 4.

Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i en af den/de studerende udarbejdet projektrapport. Den studerende holder ved eksamenens start et oplæg af 5 minutters varighed om et fagligt emne i tilknytning til projektarbejdet.

Den enkelte studerende har mulighed for at få meddelt bedømmelsen i enrum. I givet fald dette ønskes meddeles dette ved eksaminationens påbegyndelse.

Hvor der ved skriftlige arbejder er fastsat regler for arbejdets omfang, svarer en side til 2400 enheder dvs. skrifttegn inkl. mellemrum. Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling, idet fx titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resume og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal medtælles noter, men ikke illustrationer. Sidetal og enheder anføres enten på forsiden eller i et forord.

De angivne prøvetider ved mundtlige prøver er inkl. votering og meddelelse af resultatet.

De studieelementer, der ligger til grund for den enkelte prøve, normeres som andele af årsværk, idet et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år inklusiv ferie. Et årsværk er lig med 60 ECTS-point.

For at uddannelsen kan anses som bestået skal alle prøver være bestået med mindst karakteren 02 eller bedømmelsen ’Bestået’. Der udregnes et vægtet gennemsnit af karaktererne fra de prøver, som bedømmes efter 7-trinsskalaen, på baggrund af de enkelte prøvers vægt i ECTS-point. Dvs. at gennemsnittet defineres som summen af de enkelte karakterer, hver multipliceret med den tilhørende prøves ECTS-omfang, divideret med summen af ECTS-pointene for de prøver, der indgår i gennemsnittet.

Ved beregningen indgår ikke prøver, som bedømmes med bestået/ikke bestået. Gennemsnittet anføres på eksamensbeviset med én decimal.

18: Uddannelsesoversigt

Nedenstående viser uddannelsesoversigt over bacheloruddannelsen med de 3 specialiseringer.

Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern bedømmelse). 

Udbydes som: 1-faglig
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Problembaseret læring Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Kommunikationsprodukter Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Medieteknologi, kommunikation og samfund Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Medieproduktion Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
2. Semester
Kommunikationsprocesser Projekt 20 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Kommunikationstræning: Analyse af og feedback i forhold til kommunikationsprocesser Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Skriftlig kommunikation og retorik i praksis Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig Dansk
3. Semester
Design og IKT med organisation som kontekst Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig Dansk
Undersøgelses- og analysemetoder Kursus 10 7-trins-skalaEkstern prøveSkriftlig Dansk
Kommunikation og strategi Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
4. Semester
Kommunikation og individ Projekt 15 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Studiefags- og valgfagsmoduler 4. semester
Vælg 15 ECTS
Kursus 15
5. Semester
Kommunikationsdesign 1: Læring, netværksdannelse og organisering Projekt 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum Projekt 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Kommunikationsdesign 3: Kultur og værdier Projekt 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk

Udbydes som: 1-faglig
Specialisering: Informationsvidenskab
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
6. Semester
Bachelorprojekt: IKT i brug Projekt 15 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk
Fagets videnskabsteori: Informationsvidenskab Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig Dansk
Studiefags- og valgfagsmoduler 6.semester: Informationsvidenskab
Vælg 10 ECTS
Kursus 10

Udbydes som: 1-faglig
Specialisering: Interaktive digitale medier
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
6. Semester
Bachelorprojekt: Interaktive Digitale Medier Projekt 15 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Fagets videnskabsteori: Interaktive digitale medier Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig Dansk
Studiefags- og valgfagsmoduler 6. semester: Interaktive Digitale Medier
Vælg 10 ECTS
Kursus 10

Udbydes som: 1-faglig
Specialisering: Kommunikation
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
6. Semester
Bachelorprojekt: Kommunikationstilrettelæggelse og -processer Projekt 15 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Fagets videnskabsteori: Kommunikation Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig Dansk
Studiefags- og valgfagsmoduler 6. semester: Kommunikation
Vælg 10 ECTS
Kursus 10

Studiefagsmoduler på 4. semester: Æstetik og effekt, Logik og argumentationsteori.

Valgfagsmoduler på 4. semester: Mundtlig kommunikation: Retorik i praksis, organisationskonsultation, Informationspraksis og informationsadfærd.

 
Studiefags- og valgfagsmoduler 4. semester
Vælg 15 ECTS
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Æstetik og effekt Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig Dansk
Logik og argumentationsteori Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig Dansk
Mundtlig kommunikation: Retorik i praksis Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Organisationskonsultation Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Informationspraksis og informationsadfærd Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk

Studiefagsmoduler på 6. semester Informationsvidenskab: IKT, interaktion og organisation.

Valgfagsmoduler på 6. semester Informationsvidenskab: Effekt og evaluering, avanceret webdesign og analyse, virksomhedsledelse.

 
Studiefags- og valgfagsmoduler 6.semester: Informationsvidenskab
Vælg 10 ECTS
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
IKT, interaktion og organisation Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig Dansk
Effekt og evaluering Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Avanceret webdesign og analyse Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Virksomhedsledelse Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk

Studiefagsmoduler på 6. semester Interaktive Digitale Medier: Musik og lyd i audiovisuelle medier, Kreativitet og kompetence.

Valgfagsmoduler på 6. semester Interaktive Digitale Medier: Effekt og evaluering, Avanceret webdesign og analyse, Virksomhedsledelse.

 
Studiefags- og valgfagsmoduler 6. semester: Interaktive Digitale Medier
Vælg 10 ECTS
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Musik og lyd i audiovisuelle medier Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig Dansk
Kreativitet og kompetence Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig Dansk
Effekt og evaluering Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Avanceret webdesign og analyse Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Virksomhedsledelse Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk

Studiefagsmoduler på 6. semester Kommunikation: Organisatorisk læring gennem kommunikation og intervention (valgmulighed 1 af 2) eller Kommunikationsplanlægning (valgmulighed 2 af 2).

Valgfagsmoduler på 6. semester Kommunikation: Effekt ogevaluering, Avanceret webdesign og analyse, virksomhedsledelse.

 
Studiefags- og valgfagsmoduler 6. semester: Kommunikation
Vælg 10 ECTS
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Organisatorisk læring gennem kommunikation og intervention Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig Dansk
Kommunikationsplanlægning Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig Dansk
Effekt og evaluering Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Avanceret webdesign og analyse Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Virksomhedsledelse Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk

Uddannelsesforløb for sidefag i mediefag

Udbydes som: Sidefag
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
5. Semester
Centralt fag 15
Medieproduktion I: TV Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Medieproduktion II: Film Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Filmhistorie Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
6. Semester
Audiovisuel strategisk kommunikation Kursus 20 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Film- og medieanalyse Kursus 10 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig Dansk

Uddannelsesoversigt over obligatoriske prøver, BA-tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab

 
BA-tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
5. Semester
Design og IKT med organisation som kontekst Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig Dansk
Kommunikationsdesign 1: Læring, netværksdannelse og organisering Projekt 10 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
6. Semester
IKT i brug Projekt 15 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
IKT, interaktion og organisation Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig Dansk
Avanceret webdesign og analyse Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Fagets videnskabsteori: Informationsvidenskab Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig Dansk

Uddannelsesoversigt over obligatoriske prøver, BA-tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Interaktive Digitale Medier

 
BA-tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Interaktive digitale medier
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
5. Semester
Medieproduktion Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum Projekt 10 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
6. Semester
Avanceret webdesign og analyse Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Fagets videnskabsteori: Interaktive digitale medier Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig Dansk
Kreativitet og kompetence Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig Dansk
Interaktive Digitale Medier Projekt 15 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk

Uddannelsesoversigt over obligatoriske prøver, BA-tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Kommunikation

 
BA-tilvalget i Kommunikation og digitale medier: kommunikation
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
5. Semester
Kommunikation og strategi Projekt 15 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
6. Semester
Kommunikationsprocesser Projekt 20 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Kommunikationstræning: Analyse af og feedback i forhold til kommunikationsprocesser Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Skriftlig kommunikation og retorik i praksis Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig Dansk

19: Henvisninger til uddybende information

20: Ikrafttrædelse og overgangsregler

Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 01.09.2019. Studieordningen træder i kraft for studerende, der pr. 1. september 2019 påbegynder deres 1., 3. og 5. semester.

Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2018 efter sommereksamen 2021.

21: Ændringer til studieordningen