I medfør af lovbekendtgørelse nr. 172 af 27. februar 2018 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 107 af 12. februar 2018 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Teknisk Fakultet for IT og Design, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Datalogi
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Datalogi.
Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i datalogi. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Computer Science.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Bacheloruddannelsen i datalogi har som sit mål at give en velfunderet indsigt i faget datalogi, dets teorier og modeldannelser og de teknologiske muligheder, forståelsen af en computer som en programmerbar maskine giver. Efter gennemført studium skal en bachelor i datalogi derfor have opnået følgende:
Bacheloren
Viden
Færdigheder
kan anvende metoder og redskaber fra datalogi til at designe, implementere og analysere programmer
kan vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger inden for datalogi og begrunde og vælge relevante løsningsmodeller ud fra kendskab til de muligheder og begrænsninger, som er givet af datalogiens teorier og metoder
kan formidle datalogiske problemstillinger og løsningsmodeller til såvel fagfæller som ikke-specialister, samarbejdspartnere og brugere
Kompetencer
kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang
kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået. Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Analyse & problemformulering | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Et program, der løser et problem | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Imperativ programmering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Datalogiens teoretiske grundlag | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Et større program udviklet af en gruppe | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Algoritmer og datastrukturer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Internetværk og web-programmering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Sandsynlighedsteori og Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
3. Semester
| ||||||
En velstruktureret applikation | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Objektorienteret programmering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Systemudvikling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Design og evaluering af brugergrænseflader | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Design, definition og implementation af programmeringssprog | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Sprog og oversættere | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Praktisk | Dansk og Engelsk |
Syntaks og semantik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Computerarkitektur og operativsystemer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Valg projekter på 5. semester
Vælg 1 projekt
| Projekt | 15 | ||||
Agil software engineering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Maskinintelligens | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Databasesystemer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
Algoritmer og opfyldelighed | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modellering og verifikation | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Beregnelighed og kompleksitet | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Valg projekter på 5. semester Vælg 1 projekt | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Eksperimentel dataanalyse og modellering | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Teoridrevet dataanalyse og modellering | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Videnskabsteori og videnskabelig metode indlæres gennem kursusaktiviteterne Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (1. semester), Datalogiens teoretiske grundlag (1. semester), Sandsynlighedsteori og lineær algebra (2. semester) og bringes i anvendelse i projektmodulet Teoridrevet, dataanalyse og modellering eller Eksperimentel dataanalyse og modellering (5. semester) og Teori, værktøj og applikation (6. semester).
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2019
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2018 efter sommereksamen 2021.
Prodekanen har den 6. oktober 2020 godkendt ændring af prøveformen på modulet "Sprog og oversættere" fra "Skriftlig eller mundtlig" til "Praktisk" gældende fra foråret 2021.
Prodekanen for uddannelse har den 28. oktober 2020 godkendt, at modulet "Systemudvikling" skifter censurform fra "Intern" til "Ekstern" gældende fra september 2020.