I medfør af lovbekendtgørelse nr. 367 af 25. marts 2013 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2017 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Politik og Samfund
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps.
Optagelse på bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering forudsætter en gymnasial uddannelse.
Stk. 2. Specifikke adgangskrav Der er specifikke adgangskrav til uddannelserne under det samfundsvidenskabelige hovedområde, såvel som for den enkelte uddannelse. Disse adgangskrav fremgår af Bacheloradgangsbekendtgørelsen.
Kravene er dansk A, engelsk B, matematik B samt enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B. Alle fag skal være bestået.
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i innovation og digitalisering. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Innovation and e-Government.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen. Derudover forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og anvende opslagsværker m.v. på andre europæiske sprog
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Uddannelsens formål Bacheloruddannelsens formål er, at den studerende opnår en bred grundlæggende viden inden for:
Den studerende skal gennem uddannelsen opnå en bred grundlæggende viden om fagets teorier, metoder og praksis, så den studerende kan identificere, formulere, analysere og løse komplekse problemstillinger relateret til innovation og digitalisering i den offentlige sektor. Bacheloruddannelsen kvalificerer den studerende til videreuddannelse på en relevant kandidatuddannelse og til udøvelse af erhvervsfunktioner. Bacheloruddannelsen er således adgangsgivende til følgende kandidat uddannelser:
Uddannelsens fag
Bacheloruddannelsen omfatter tre tværfaglige grundfag ”IT og digitalisering”, ”Organisation og ledelse”, samt ”Innovation og forandring”, inden for rammerne af disse grundfag er uddannelsen opbygget af 22 moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer.
På hvert semester, undtagen det afsluttende semester, udbydes et kursusmodul inden for hvert af de tre grundfag: ”IT og digitalisering”, ”Organisation og ledelse”, samt ”Innovation og forandring”. De tre kursusmoduler understøtter det overordnede tema for semestret, og gennem udarbejdelse af et studie projekt (det 4. modul på et semester) anvender de studerende udvalgte teorier og metoder fra semestrets kursus moduler på en central problemstilling inden for semestrets tema.
De faglige og erhvervsrelevante kompetencer den studerende har efter afsluttet uddannelse
Bacheloruddannelsen har et særligt fokus på den offentlige sektor, herunder hvordan man kan udvikle offentlig administration, organisationsformer og ydelser inden for de store velfærdsområder ved hjælp af innovativ brug af informationsteknologi, og bachelorerne opnår således kompetence til at:
Bachelorer, som vælger at stoppe deres uddannelsesforløb efter endt bacheloruddannelse, forventes at finde ansættelse inden for IT-virksomheder (IT er kernen i forretningsgrundlaget), der udvikler IT-systemer i bred forstand (således også indlejrede systemer i fx robotter, IT systemer der understøtter pædagogiske processer og anden velfærdsteknologi), eller IT-intensive funktioner i offentlige institutioner, som arbejder med digitalisering og organisations- og serviceudvikling. Det forventes dog, at langt de fleste bachelorstuderende vil fortsætte på en af de ovennævnte kandidatuddannelser.
Kandidater fra cand.it. i IT-ledelse finder ansættelse inden for IT-virksomheder (IT er kernen i forretningsgrundlaget) og i IT-intensive virksomheder (IT indgår som en integreret komponent i virksomhedens ydelser), eller i forskningsenheder. Kandidaterne varetager typisk generelt funktioner som:
Kandidater fra cand.it. i IT, læring og organisatorisk omstilling finder ansættelse i virksomheder, der beskæftiger sig med IT-understøttelse af læreprocesser, fx som:
De kandidater, der kombiner en bacheloruddannelse i Innovation og Digitalisering med en af de ovennævnte kandidatuddannelser, vil være særligt kvalificerede til at arbejde med IT-udvikling, digitalisering, innovation, og organisations- og serviceudvikling i offentlige institutioner, enten som:
Kandidater fra cand.it.i IT-ledelse har forholdsvis brede IT-ledelses relaterede kompetencer (fx omkring IT strategi, samarbejde mellem IT-funktioner og resten af organisationen, projektledelse og forretningsanalyse), mens kandidaterne i IT, læring og organisatorisk omstilling er specialiserede inden for undervisningsområdet.
Den efterfølgende kompetenceprofil udtrykker de kompetencer, som de studerende besidder efter endt uddannelse. De påsatte numre bruges efterfølgende i modul oversigten mhp. at skabe sporbarhed mellem de enkelte moduler og den overordnede kompetenceprofil.
Kompetence profil
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer
Regler om moduler, fagelementer og valgfag
Bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering er et afrundet forløb, der bygger videre på de færdigheder, den studerende har erhvervet i den adgangsgivende uddannelse. Bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering er opbygget af 22 moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer. Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng. Bacheloruddannelsen giver den studerende mulighed for at vælge mellem kandidatuddannelsen IT-ledelse (cand.it i it-ledelse) eller IT, læring og organisatorisk omstilling (fysisk og digital tilstedeværelse), og giver umiddelbart erhvervskompetence. Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en eller flere prøver, som det angives i denne studieordning. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudium.
Nedenstående oversigt viser hele bacheloruddannelsens moduler med angivelse af deres placering på semester, ECTS-point og deres status som hhv. konstituerende fag og valgfag.
Placering | Modul | Undervisnings ECTS | Eksamens ECTS |
1. semester | Tema: Innovation i den offentlige sektor | 5 ECTS 5 ECTS 5 ECTS 15 ECTS | 5 ECTS 5 ECTS 5 ECTS 15 ECTS |
2. semester | Tema: Offentlig service og digital selvbetjening | 5 ECTS 5 ECTS 5 ECTS 15 ECTS | 5 ECTS 5 ECTS 5 ECTS 15 ECTS |
3. semester | Tema: Velfærds- og sundhedsteknologi Modul 9: IT og digitalisering 3: Velfærds- og sundhedsteknologi (K) Modul 10: Organisation og ledelse 3: Politikdannelse, -analyse, implementering og evaluering (K) Modul 11: Innovation og forandring 3: Entreprenørskab, service-, produkt- og procesinnovation (K) Modul 12: Semesterprojekt: Velfærds- og sundhedsteknologi (K) |
5 ECTS |
5 ECTS |
4. semester | Tema: IT som et pædagogisk værktøj Modul 13: IT og digitalisering 4: IT som pædagogisk værktøj (K) Modul 14: Organisation og ledelse 4: Kvalitetsstyring og performancemanagement (K) Modul 15: Innovation og forandring 4: Brugerfokuseret innovation og design (K) Modul 16: Semesterprojekt: IT som pædagogisk værktøj (K) |
|
|
5. semester | Tema: IT og styring |
5 ECTS |
5 ECTS |
Modul 21: Valgfag – faglig fordybelse (V) Modul 22: Bachelorprojekt (K) | 15 ECTS 15 ECTS | 15 ECTS 15 ECTS |
Uddannelsens design samt efterfølgende revisioner, skal respektere følgende principper defineret af fakultetet bl.a. med afsæt i gældende bekendtgørelser:
Principper defineret af uddannelsesansvarlige:
I det efterfølgende beskrives de enkelte semestre og moduler.
Udbydes som:
| |||||
Linje: Uddannelsesoversigt | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
Dette semester introducerer de studerende til organisering og ledelse af den offentlige sektor, samt til vilkår og muligheder for at reformere den offentlige sektor gennem innovative tiltag. Semestret udgør grundlaget for de efterfølgende semestre i den forstand, at de studerende opnår en generel forståelse for organisationsteori, hvordan den offentlige sektor er opbygget, innovation og udvikling af informationsteknologi, samt til projektarbejdsformen og centrale videnskabsteoretiske problemstillinger
| |||||
Modul 1: IT og digitalisering 1: Udvikling af IT | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modul 2: Organisation og ledelse 1: Organisation og offentlig forvaltning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Modul 3: Innovation og forandring 1: Offentlig innovation | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modul 4: Semesterprojekt: Offentlig innovation | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
2. Semester
Dette semester fokuserer på digitalisering af offentlige serviceydelser og de datalogiske, organisatoriske, forvaltningsmæssige og forandringsmæssige problemstillinger der er knyttet hertil.
| |||||
Modul 5: IT og digitalisering 2: Human-Computer-Interaction (HCI) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modul 6: Organisation og ledelse 2: Offentlig forvaltning og e-Government | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modul 7: Innovation og forandring 2: Forandringsledelse og forandringskommunikation | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Modul 8: Semesterprojekt: Design, evaluering og implementering af digitale serviceydelser | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
Dette semester fokuserer på udvikling af teknologier inden for pleje- og sundhedsområdet og de særlige problemstillinger, der er forbundet anvendelse af teknologi inden for disse områder.
| |||||
Modul 9: IT og digitalisering 3: Velfærds- og sundhedsteknologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modul 10: Organisation og ledelse 3: Politikdannelse, -analyse, -implementering og evaluering. | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Modul 11: Innovation og forandring 3: Entreprenørskab, service-, produkt- og proces- innovation. | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modul 12: Semesterprojekt: Velfærds- og sundhedsteknologi. | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
4. Semester
Dette semester fokuserer på udvikling og anvendelse af IT som et pædagogisk værktøj. Herunder hvordan pædagogiske processer kan nytænkes gennem anvendelse af IT, og hvordan IT kan anvendes til at facilitere læring samt styrke kreativitet og innovation.
| |||||
Modul 13: IT og digitalisering 4: IT som pædagogisk værktøj. | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modul 14: Organisation og ledelse 4: Kvalitetsstyring og performance management. | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modul 15: Innovation og forandring 4: Brugerfokuseret innovation og design. | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modul 16: Semesterprojekt: IT som pædagogisk værktøj. | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
5. Semester
Dette semester fokuserer på udvikling og anvendelse af IT som et styringsredskab, der understøtter ledelse og effektivisering af den offentlige sektor. På dette semester udbydes al undervisning på engelsk og projektrapporter udarbejdes på engelsk. Det er ligeledes muligt at tage 5. semester på et udenlandsk universitet svarende til 30 ECTS.
| |||||
Modul 17: IT og digitalisering 5: Business intelligence. | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modul 18: Organisation og ledelse 5: Offentlig budgetlægning og økonomistyring. | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Modul 19: Innovation og forandring 5: Ledelse af innovation: Gevinster og gevinstrealise-ring. | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modul 20: Semesterprojekt: IT som styringsredskab. | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
6. Semester
De studerende kan på dette semester specialisere og fordybe sig, og skrive bachelorprojekt, inden for et af de temaer, som er omfattet af de tidligere semestre. Derudover tilbydes valgfag rettet mod de primære kandidatuddannelser, som bacheloruddannelsen er rettet mod.
| |||||
Modul 21: Valgfag | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Modul 22: Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Uddybende information om uddannelsen fås enten via hjemmesiden for Skolen for Statskundskab http://www.skolenforstatskundskab.aau.dk/ eller via studieguiden http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/innovation-digitalisering
AAU-studerende finder flere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen, kursusplaner m.m. i moodle.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2014.
Bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering skal være afsluttet senest 5 år efter, den er påbegyndt.
I 2016 skiftede uddannelsen navn fra "Offentlig Innovation og Digitalsering" til "Innovation og Digitalsering".