I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2017 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Teknisk Fakultet for IT og Design, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Datalogi
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Datalogi.
Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i datalogi. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Computer Science.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Bacheloruddannelsen i datalogi har som sit mål at give en velfunderet indsigt i faget datalogi, dets teorier og modeldannelser og de teknologiske muligheder, forståelsen af en computer som en programmerbar maskine giver.
Efter gennemført studium skal en bachelor i datalogi derfor have opnået følgende:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået. Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Hvis programmer er løsningen - hvad er så problemet | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Fra eksisterende software til modeller (P1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Datalogiens teoretiske grundlag | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Imperativ programmering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
2. Semester
| |||||
Programmering og problemløsning (P2) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Sandsynlighedsteori og Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Computerarkitektur | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Objektorienteret programmering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
3. Semester
| |||||
Udvikling af applikationer – fra brugere til data, algoritmer og test – og tilbage igen | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Systemudvikling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Design og evaluering af brugergrænseflader | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Algoritmik og datastrukturer 1 | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
4. Semester
| |||||
Design, definition og implementation af programmeringssprog | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Syntaks og semantik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Principper for styresystemer og parallelitet | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Sprog og oversættere | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
| |||||
Intelligente eller massivt parallelle systemer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Software Engineering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Beregnelighed og kompleksitet | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
1 - faglig - Valgfag 5. semester | |||||
6. Semester
| |||||
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Databasesystemer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Videnskabsteori | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
1- faglig - Valgfag 6. semester |
1 - faglig - Valgfag 5. semester | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Maskinintelligens | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Distribuerede systemer og netværk | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
1- faglig - Valgfag 6. semester | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Avancerede algoritmer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Modellering og verifikation | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Videnskabsteori og videnskabelig metode indlæres gennem kursusaktiviteterne Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (1. sem.) og Videnskabsteori (6. sem.) og bringes i anvendelse i det problemorienterede projektarbejde på hvert semester
Under modulbeskrivelserne i denne studieordning fremgår der for en nogle af modulerne en række anbefalede faglige forudsætninger. De beskrevne forudsætninger er vejledende og beskriver hvilke tidligere moduler pågældende forløb bygger videre på. Forudsætningerne indikerer således, hvilke moduler det anbefales at have gennemført, for at få det nødvendige udbytte af pågældende modul.
Udbydes som:
2-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Tofagsuddannelsen med datalogi som hoved- eller sidefag Datalogi udbydes som gymnasielærerfag på Aalborg Universitet.
Ved optagelse på centralt fag eller sidefag i datalogi får den studerende sammensat et studie forløb for den pågældende
kombination af studienævnet
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Datalogi udbydes som gymnasielærerfag på Aalborg Universitet.
Studerende vil ved optagelse på centralt-fag eller sidefag i datalogi får sammensat et studieforløb for den pågældende kombination af studienævnet.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Tekniske Fakultet for IT og Design og træder i kraft pr. 1. september 2017.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2015, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2019, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.