I medfør af lov 367 af 25. marts 2013 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for bacheloruddannelsen i Teknoantropologi. Uddannelsen følger endvidere rammestudieordningen og tilhørende eksamensordning ved Det TekniskNaturvidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2017 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i København.
Bacheloruddannelsen hører under Det Teknisk Fakultet for IT og Design.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Teknoantropologi og Bæredygtigt Design.
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Ingeniørernes Landsdækkende Censorkorps/Matematik, fysik og samfundsfag (grundfag).
Optagelse på bacheloruddannelsen i Teknoantropologi forudsætter en gymnasial uddannelse.
Uddannelsens specifikke adgangskrav er Dansk A, Engelsk B, Matematik B jf. Adgangsbekendtgørelsen.
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i teknoantropologi. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Techno-Anthropology.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Bacheloren
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret og projektorienteret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Aktiviteter kan foregå ved såvel fysisk tilstedeværelse i undervisningslokaler som via elæringsplatform der understøtter uddannelsens parallelle forløb i Aalborg og København.
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående, hvis den studerende har haft orlov. Orlov gives på første studieår kun i tilfælde af barsel, adoption, værnepligtstjeneste, FN-tjeneste eller hvor der foreligger usædvanlige forhold.
Særligt projektforløb
Den studerende kan på 3., 4. eller 5. semester, efter ansøgning, sammensætte et uddannelsesforløb, hvor projektarbejdet erstattes af andre studieaktiviteter jf. Rammestudieordningens afsnit 9.3.1.
Afslutning af bacheloruddannelsen
Bacheloruddannelsen skal være afsluttet senest seks år efter, den er påbegyndt.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået. Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Linje: Teknoantropologi | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Teknovidenskab (miniprojekt) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Mennesket og teknologien (projekt) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Cases i anvendt teknologi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Introduktion til antropologi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
| |||||
Teknologisk innovation og etik (projekt) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Teknologi på mikroplan: Fra naturvidenskab til teknologiske løsninger | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Teknologi og etik | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
3. Semester
| |||||
Teknologi i antropologisk perspektiv (projekt) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Antropologiske metoder | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Analyse af teknologiens aktører | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Valgfag | Kursus | 5 | |||
4. Semester
| |||||
Brugerdreven innovation og formidling af ny teknologi (projekt) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Teknologi i et makroperspektiv: Fra innovation til industri | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Metoder til Antropologi-drevet design | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Valgfag | Kursus | 5 | |||
5. Semester
| |||||
Deltagende observation i teknologikulturer (projekt) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Portfolio i antropologisk arbejde | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Valgfag | Kursus | 5 | |||
6. Semester
| |||||
Bachelorprojekt | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Interdisciplinær videnskabsteori | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Valgfag | Kursus | 5 |
Videnskabsteori
Uddannelsen rummer en række moduler med fokus på videnskabsteori, videnskabsetik samt metode. Det drejer sig om:
1. semester: Teknovidenskab (miniprojekt), Introduktion til antropologi og Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
2. semester. Teknologi og etik
3. semester. Antropologiske metoder
6. semester. Interdisciplinær videnskabsteori
Herudover stilles der krav om behandling af videnskabsteoretiske aspekter i projektmodulerne på samtlige semestre i uddannelsen.
Valgfagsmoduler
Valgfag kan være fag, som udbydes af Studienævnet for Teknoantropologi eller som udbydes af andre studienævn på AAU eller på andre universiteter i ind- eller udland.
Valgfagene skal placerer sig indenfor uddannelsens discipliner og fagområder eller kombination af disse. Valgfagene skal kunne relateres til uddannelsens overordnede kompetenceprofil.
Uddannelsen vedligeholder og formidler løbende via sin e-læringsplatform en liste over forhåndsgodkendte valgfag.
Studerende, som måtte ønske at deltage på et valgfag, som ikke er på listen over forhåndsgodkendte fag, skal skriftligt ansøge Studienævnet om godkendelse heraf.
Gældende for valgfagene, der måtte udbydes af Studienævnet for Teknoantropologi er, at disse oprettes såfremt der er det fornødne studentergrundlag herfor.
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2013, og er gældende for studerende, der starter på uddannelsens 1. og 3. semester.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2011, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2013, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
I henhold til Rammestudieordningen for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet ved Aalborg Universitet skal studieordningen tages op til revision senest 5 år efter dens ikrafttræden.
Redaktionelle ændringer er foretaget i forbindelse med digitaliseringen af studieordningen.