I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2017 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Internationale og Tværkulturelle Studier
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Erhvervskommunikation, sprog og medier.
Optagelse på bacheloruddannelsen i International Virksomhedskommunikation forudsætter en uddannelse på gymnasialt niveau (studentereksamen, hf, hhx eller htx) samt opfyldelse af eventuelle område- og uddannelsesspecifikke adgangskrav. Der henvises endvidere til studienævnets hjemmeside for yderligere oplysninger.
Der kan dispenseres fra adgangskravene, hvis ansøgeren skønnes at have tilsvarende kvalifikationer erhvervet på anden vis fx via udlandsophold, erhvervsarbejde og/eller anden uddannelse. Der henvises i øvrigt til adgangsbekendtgørelsen.
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation, engelsk. Den engelske betegnelse er Bachelor of Arts (BA) in International Business Communication in English.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Hvor intet andet er anført, er prøverne på dansk. Dette gælder både skriftlige og mundtlige prøver.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Bacheloruddannelsen international virksomhedskommunikation er en forskningsbaseret heltidsuddannelse, som skal give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på en kandidatuddannelse.
Det overordnede formål for bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.
Følgende vil fremgå af kompetenceprofilen på eksamensbeviset: En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø. En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Bacheloruddannelsen i international virksomhedskommunikation giver den studerende viden, færdigheder og kompetencer inden for nedenstående områder.
UDDANNELSENS KOMPETENCEPROFIL
Viden
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af viden er, at den studerende efter endt bacheloruddannelse skal have viden om og forståelse af følgende fagområder og skal kunne reflektere over teori, metode og praksis inden for disse områder:
Færdigheder
De overordnede mål for den studerendes udvikling af færdigheder er, at den studerende efter endt bacheloruddannelse selvstændigt skal kunne:
Kompetencer
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af kompetencer er, at den studerende efter endt bacheloruddannelse skal:
Bacheloruddannelsen løber over seks semestre (1.-6. semester). Der læses Engelsk, Spansk eller Tysk efter den studerendes valg. På 3., 5. og 6. semester har den studerende mulighed for at tone sin uddannelse ved hjælp af valgmoduler. På 6. semester skrives bachelorprojekt. Uddannelsens 4. semester kan udgøres af et studieophold ved et universitet i udlandet; studieaktiviteterne ved det pågældende udenlandske universitet træder da i stedet for studieaktiviteterne på 4. semester. Studieprogrammet godkendes inden studieopholdet af koordinatorerne på vegne af studienævnet.
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
På uddannelser under Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet, defineres et modul ved 5 henholdsvis 10 eller 15 ECTS-point svarende til de tilknyttede prøvers ECTS-point.
Obligatoriske moduler
PBL, videnskabsteori og akademisk praksis | 1. sem. | 5 ECTS |
Kultur, kommunikation og samfund | 1. sem. | 15 ECTS |
Grammatik | 1. sem. | 5 ECTS |
Skriftlig tekstproduktion | 1. sem. | 5 ECTS |
Kultur, kommunikation og organisationer | 2. sem. | 15 ECTS |
Virksomheds- og forretningsforståelse | 2. sem. | 5 ECTS |
Grammatik og skriftlig tekstproduktion | 2. sem. | 5 ECTS |
Diskurs og organisation | 2. sem. | 5 ECTS |
Interperseonel kommunikation i fremmedsprogsområdet | 3. sem. | 5 ECTS |
Virksomhedens kommunikation* | 3. sem. | 10 ECTS |
Skriftlig produktion af specialiserede tekster | 3. sem. | 5 ECTS |
Retorik | 3. sem. | 5 ECTS |
Kultur og erhverv | 4. sem. | 15 ECTS |
Medier og kommunikation | 4. sem. | 10 ECTS |
Udvalgt emne i international virksomhedskommunikation | 4. sem. | 5 ECTS |
Organisation, kommunikation og interessenter | 5. sem. | 15 ECTS |
Erhvervsjuridisk kommunikation og virksomheden | 5. sem. | 5 ECTS |
Webkommunikation og søgemaskineoptimering | 5. sem. | 5 ECTS |
Sprog, kommunikation og professionel praksis | 6. sem. | 5 ECTS |
Erhvervsjuridisk kommunikation og marked | 6. sem. | 5 ECTS |
Bachelorprojekt | 6. sem. | 15 ECTS |
* Den studerende forberedes på eksamination i modulet på 2. og 3. semester efter studienævnets planlægning.
Valgfrie moduler, hvoraf den studerende skal vælge ét på hvert af de angivne semestre, jf. § 6, stk. 2 (der vælges moduler svarende til i alt 15 ECTS-point)*
Kinesisk kultur og kommunikation | 3. sem. | 5 ECTS |
Organisationspsykologi | 3. sem. | 5 ECTS |
Forretningsudvikling og entreprenørskab | 3. sem. | 5 ECTS |
Kinesisk organisations- og virksomhedskultur | 5. sem. | 5 ECTS |
Webdesign og grafiske værktøjer | 5. sem. | 5 ECTS |
Segmentering og målgruppeanalyse | 5. sem. | 5 ECTS |
Kinas marked og forbrugere | 6. sem. | 5 ECTS |
Kommunikationsplanlægning i teori og praksis | 6. sem. | 5 ECTS |
Adfærdsdesign i teori og praksis | 6. sem. | 5 ECTS |
* Den studerende kan søge studienævnet om tilladelse til at erstatte et af eller alle tre valgfrie moduler fra ovenstående liste med valgfag udbudt af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter. Valgfag/valgfrie moduler skal under alle omstændigheder tilsammen udgøre 15 ECTS-point. De angivne valgfrie moduler oprettes i det omfang studienævnet vurderer, at der er tilstrækkelig tilmelding til dem.
Uddannelsen løber over seks semestre (1.-6. semester). På 3., 5. og 6. semester har den studerende mulighed for at tone sin uddannelse ved hjælp af valgmoduler. På 6. semester skrives bachelorprojekt. I uddannelsen kan indgå et ophold i udlandet. Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
På uddannelser under Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet, defineres et modul ved 5 henholdsvis 10 eller 15 ECTS-point svarende til de tilknyttede prøvers ECTS-point.
Obligatoriske moduler
Obligatoriske moduler | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
PBL, videnskabsteori og akademisk praksis | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Kultur, kommunikation og samfund | Projekt | 15 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Grammatik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Skriftlig tekstproduktion | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
| |||||
Kultur, kommunikation og organisation | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Virksomheds- og forretningsforståelse | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Grammatik og skriftlig tekstproduktion | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Diskurs og organisation | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
3. Semester
| |||||
Interpersonel kommunikation i fremmedsprogsområdet | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Virksomhedens kommunikation | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Skriftlig produktion af specialiserede tekster | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Retorik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Valgfrie basismoduler
Den studerende skal vælge ét på hvert af de angivne semestre,
| |||||
4. Semester
| |||||
Kultur og erhverv | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Medier og kommunikation | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Udvalgt emne i international virksomhedskommunikation | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
5. Semester
| |||||
Organisation, kommunikation og interessenter | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Erhvervsjuridisk kommunikation og virksomheden | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Webkommunikation og søgemaskineoptimering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Valgfrie basismoduler
Den studerende skal vælge ét på hvert af de angivne semestre,
| |||||
6. Semester
| |||||
Sprog, kommunikation og professionel praksis | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Erhvervsjuridisk kommunikation og marked | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfrie basismoduler
Den studerende skal vælge ét på hvert af de angivne semestre,
|
Valgfrie basismoduler Den studerende skal vælge ét på hvert af de angivne semestre, | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
3. Semester
| |||||
Kinesisk kultur og kommunikation | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Organisationspsykologi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Forretningsudvikling og entreprenørskab | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
5. Semester
| |||||
Kinesisk organisations- og virksomhedskultur | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Webdesign og grafiske værktøjer | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Segmentering og målgruppeanalyse | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
6. Semester
| |||||
Kinas marked og forbrugere | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Kommunikationsplanlægning i teori og praksis | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Adfærdsdesign i teori og praksis | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Den studerende kan søge studienævnet om tilladelse til at erstatte et af eller alle tre valgfrie moduler fra ovenstående liste med valgfag udbudt af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter. Valgfag/valgfrie moduler skal under alle omstændigheder tilsammen udgøre 15 ECTS-point. De angivne valgfrie moduler oprettes i det omfang studienævnet vurderer, at der er tilstrækkelig tilmelding til dem.
Uddannelsen løber over seks semestre (1.-6. semester). På 3., 5. og 6. semester har den studerende mulighed for at tone sin uddannelse ved hjælp af valgmoduler. På 6. semester skrives bachelorprojekt. I uddannelsen kan indgå et ophold i udlandet. Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Studienævnet offentliggør og vedligeholder på sin hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen. Du kan læse mere om uddannelsen på www.aau.dk/uddannelser/bachelor/engelsk-international-virksomhedskommunikation
Studieordningen er indstillet af Studienævnet for International Virksomhedskommunikation og godkendt af dekanen. Studieordningen har virkning fra den 1. september 2017 og gælder for alle studerende, der påbegynder bacheloruddannelsen denne dato eller senere.
Det besluttes af Studienævnet for International Virksomhedskommunikation og/eller Det Humanistiske Fakultetskontor, AAU, hvornår der sidste gang afholdes prøver efter nærværende studieordning.