I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2017 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Kemi og Biovidenskab
Bacheloruddannelsen hører under censorkorps for kemi
Optagelse på bacheloruddannelsen i kemi forudsætter en gymnasial uddannelse.
Uddannelsens specifikke adgangskrav er:
Og ét af følgende sær krav:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen bachelor (BSc) i kemi. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Chemistry.
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen bachelor (BSc) i kemi / Bachelor of Science (BSc) in Chemistry, når kemi læses som centralt fag i en to-fags-kombination.
Studerende, der gennemfører et andet (individuelt) studieforløb til bachelorniveau med hovedvægt inden for kemi, og som fagligt kan godkendes af studienævnet for Kemi, Miljø og Bioteknologi, får den tilsvarende ovennævnte titel.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Personer der opnår grader på dette niveau
Viden
En bachelor i kemi har forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis inden for følgende naturvidenskabelige områder:
Færdigheder
En bachelor i kemi kan anvende fagområdets videnskabelige metoder og redskaber samt generelle færdigheder til identificering og analyse af komplekse problemstillinger og inden for det kemiske område. Her indgår især færdigheder til at måle og fortolke data fra forsøg med kemiske reaktioner og processer, samt at fortolke kemiske problemer på en måde der muliggør målinger, eksperimenter, og modellering.
En bachelor i kemi kan vurdere teoretiske og praktiske kemiske problemstillinger samt foretage begrundede valg af relevante løsninger.
En bachelor i kemi kan formidle kemiske problemstillinger og løsninger til fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere gennem diskussion såvel som skriftlig og mundtlig afrapportering.
Kompetencer
En bachelor i kemi kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver i studie-, undervisnings- eller arbejdssammenhænge.
En bachelor i kemi kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre faggrupper, som ingeniører og teknisk personale fra de kemiske, teknisk kemiske og beslægtede områder med en professionel tilgang.
En bachelor i kemi kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer.
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående, hvis den studerende har haft orlov. Orlov gives på første studieår kun i tilfælde af barsel, adoption, værnepligtstjeneste, FN-tjeneste eller hvor der foreligger usædvanlige forhold.
Opbygning af uddannelsen i kemi
Uddannelsen i Kemi består af bachelor- og kandidatuddannelsen i Kemi. Uddannelsen kan følges som to-fags-uddannelse med kemi som centralt fag. Desuden kan Kemi læses som sidefag i kombination med et andet centralt fag. Kandidatuddannelsen i Kemi er beskrevet i en selvstændig studieordning.
To-fags-uddannelsen med kemi som centralt fag
For den tofaglige bacheloruddannelse er forløbet afhængigt af valg af sidefag. Studerende som ønsker tilvalgsfag skal vælge dette i løbet af 3. semester. Sidefagene er beskrevet i de respektive studieordninger for de fag, hvor de hører til.
Sidefag på Bachelor- og Kandidatuddannelserne
Studerende, der følger Kemi som sidefag, følger Kemi på bacheloruddannelsens 5. og 6. semester, samt på kandidatuddannelsens 3. semester.
Særligt projektforløb
Den studerende kan på 3., 4. eller 5. semester, efter ansøgning, sammensætte et uddannelsesforløb, hvor projektarbejdet erstattes af andre studieaktiviteter jf. Fællesbestemmelserne afsnit 9.3.1.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trins-skalaen ellerbestået/ikke bestået. Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Kemi i sammensatte systemer 1 | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Kemi i sammensatte systemer 2 | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen Kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Calculus | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
| |||||
Kemisk ligevægt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen biologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Fagenes videnskabsteori og metode | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
3. Semester
| |||||
Kemiske processer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Fysisk kemi og transportprocesser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Fysiske og kemiske analysemetoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
Grundlæggende organisk og uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
4. Semester
| |||||
Kemisk analyse | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Opløsningers struktur | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Organiske og uorganiske kemiske laboratorieøvelser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
NMR og MS | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
Valgmulighed A
| |||||
Sol-gel teknikker | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Videregående uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Reaktor- og procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Kemiske enhedsoperationer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
Valgmulighed B
| |||||
Sol-gel teknikker | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Videregående uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Reaktor- og procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Dataopsamling og procesregulering | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
6. Semester
Valgmulighed A
| |||||
Videregående organisk kemi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Integreret procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Bachelorprojekt (Organisk syntese) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
6. Semester
Valgmulighed B
| |||||
Videregående organisk kemi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Modellering af heterogene processer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Bachelorprojekt (Organisk syntese) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Udbydes som:
2-faglig | |||||
Linje: Biologi og NAT | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Kemi i sammensatte systemer 1 | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Kemi i sammensatte systemer 2 | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen Kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Calculus | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
| |||||
Kemisk ligevægt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen biologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Fagenes videnskabsteori og metode | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
3. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS sidefag | |||||
Fysisk kemi og transportprocesser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Fysiske og kemiske analysemetoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
Grundlæggende organisk og uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
4. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS sidefag | |||||
Opløsningers struktur | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Organiske og uorganiske kemiske laboratorieøvelser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
NMR og MS | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
Delt semester, valgmulighed A
| |||||
15 ECTS sidefag | |||||
Videregående uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Reaktor- og procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Kemiske enhedsoperationer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
Delt semester, valgmulighed B
| |||||
15 ECTS sidefag | |||||
Videregående uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Reaktor- og procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Dataopsamling og procesregulering | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
6. Semester
Delt semester
| |||||
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
5 ECTS sidefag | |||||
5 ECTS sidefag | |||||
5 ECTS sidefag |
Udbydes som:
2-faglig | |||||
Linje: HUM/SAMF og Idræt | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Kemi i sammensatte systemer 1 | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Kemi i sammensatte systemer 2 | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen Kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Calculus | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
| |||||
Kemisk ligevægt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen biologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Fagenes videnskabsteori og metode | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
3. Semester
| |||||
Kemiske processer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Fysisk kemi og transportprocesser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Fysiske og kemiske analysemetoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
Grundlæggende organisk og uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
4. Semester
| |||||
Kemisk analyse | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Opløsningers struktur | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Organiske og uorganiske kemiske laboratorieøvelser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
NMR og MS | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
Delt semester
| |||||
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
5 ECTS sidefag | |||||
5 ECTS sidefag | |||||
5 ECTS sidefag | |||||
6. Semester
Semester på sidefag
| |||||
15 ECTS sidefag | |||||
5 ECTS sidefag | |||||
5 ECTS sidefag | |||||
5 ECTS sidefag |
Udbydes som:
Sidefag | |||||
Linje: Kemi | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
Delt semester
| |||||
10 ECTS centralt fag | |||||
5 ECTS centralt fag | |||||
Almen Kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Calculus | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS centralt fag | |||||
Almen biologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Fagenes videnskabsteori og metode | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
3. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS centralt fag | |||||
Fysisk kemi og transportprocesser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Fysiske og kemiske analysemetoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
Grundlæggende organisk og uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
4. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS på centralt fag | |||||
Opløsningers struktur | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Organiske og uorganiske kemiske laboratorieøvelser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
NMR og MS | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS på centralt fag | |||||
Kemiske processer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
6. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS på centralt fag (BSc projekt) | |||||
5 ECTS på centralt fag | |||||
Videregående organisk kemi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
5 ECTS valgfag |
Udbydes som:
Sidefag | |||||
Linje: NAT | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
Delt semester
| |||||
10 ECTS centralt fag | |||||
5 ECTS centralt fag | |||||
Almen Kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Calculus | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS centralt fag | |||||
5 ECTS på centralt fag | |||||
Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Fagenes videnskabsteori og metode | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
3. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS centralt fag | |||||
Fysisk kemi og transportprocesser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Fysiske og kemiske analysemetoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
Grundlæggende organisk og uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
4. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS på centralt fag | |||||
Opløsningers struktur | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Organiske og uorganiske kemiske laboratorieøvelser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
NMR og MS | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
Delt semester, valgmulighed A
| |||||
15 ECTS på centralt fag | |||||
Videregående uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Reaktor- og procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Kemiske enhedsoperationer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
Delt semester, valgmulighed B
| |||||
15 ECTS på centralt fag | |||||
Videregående uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Reaktor- og procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Dataopsamling og procesregulering | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
6. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS på centralt fag (Bsc projekt) | |||||
Videregående organisk kemi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
5 ECTS valgfag | |||||
5 ECTS valgfag |
Udbydes som:
Sidefag | |||||
Linje: HUM/SAMF og Idræt | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
Semester på centralt fag
| |||||
2. Semester
Semester på centralt fag
| |||||
3. Semester
Semester på centralt fag
| |||||
4. Semester
Semester på centralt fag
| |||||
5. Semester
Delt semester
| |||||
15 ECTS på centralt fag (BSc projekt) | Projekt | ||||
Kemi i sammensatte systemer 1 | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen Kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Calculus | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6. Semester
| |||||
Kemisk ligevægt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen biologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Fagenes videnskabsteori og metode | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
Valgfag
Bacheloruddannelsen giver den studerende valgfrihed til individuel profilering af sin uddannelse. Denne valgfrihed opnås på 5. og 6. semester, hvor der er mulighed for at vælge op til 10 ECTS kurser blandt universitetets uddannelser, samt i forbindelse med muligheden for at sammensætte et individuelt semester.
En liste med forhåndsgodkendte kurser er på skolens hjemmeside
http://www.ses.aau.dk/til-studerende/valgfrie-kurser/
1-faglig:
På 5. og 6. semester vælges valgmulighed A eller B
2-faglig, biologi og nat
På 5. semester vælges valgmulighed A eller B
Sidefag, nat
På 5. semester vælges valgmulighed A eller B
Videnskabsteori og videnskabelig metode
Videnskabsteori og videnskabelig metode indlæres gennem kursusaktiviteterne Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (1. semester) og Fagenes og videnskabsteori og metode (2. semester) og bringes i anvendelse i projektmodulet Kemisk ligevægt (2. semester).
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Alle studerende som ikke har deltaget i Aalborg Universitets PBL-introduktionsforløb i løbet af deres bacheloruddannelse, skal følge og have godkendt introduktionsforløbet ”Problembaseret læring og projektledelse” inden de kan deltage i projekteksamen. For nærmere information omkring introduktionsforløbet, se kursusbeskrivelsen
Studieordningen er vedtaget af studienævnet for Kemi, miljø- og Bioteknologi og er godkendt af dekanen for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2016.
Studieordningen træder også i kraft for studerende, der starter på uddannelsens 3. semester 2016.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2014, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2017, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på www.ses.aau.dk.
Afslutning af bacheloruddannelsen
Bacheloruddannelsenskal være afsluttet senest seks år efter, den er påbegyndt.
Studieordningen er revideret efteråret 2017, med ikrafttrædelse 1. september 2018. I studieordningen er valgfagene på 5. og 6. semester specificeret, og modulbeskrivelserne er oprettet i studieordningen.
For følgende moduler er det nu en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har deltaget aktivt i undervisningen, og at deltagelsen er godkendt:
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.
25. januar 2019: Der er indført karakterkrav på mindst 4,0 i Matematik A gældende fra 1. september 2019.