I medfør af lov 695 af 22. juni 2011 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for Bacheloruddannelsen i Arkitektur og Design. Uddannelsen følger endvidere Rammestudieordningen og tilhørende Eksamensordning ved Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Videnskabsministeriets bekendtgørelse nr. 814 af 29. juni 2010 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer (uddannelsesbekendtgørelsen, ændringsbekendtgørelse nr. 429 af 10. maj 2012) og Videnskabsministeriets bekendtgørelse nr. 666 af 24/06/2012 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises i øvrigt til karakterbekendtgørelsen og adgangsbekendtgørelsen.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Teknisk Fakultet for IT og Design, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Arkitektur og Design
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Ingeniørernes Landsdækkende Censorkorps/Design.
Optagelse på bacheloruddannelsen i Arkitektur og Design forudsætter en gymnasial uddannelse.
Uddannelsens specifikke adgangskrav er Dansk A, Engelsk B, Matematik A samt Fysik B og Kemi C eller Fysik B og Bioteknologi A, jf. Adgangsbekendtgørelsen.
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen:
Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design med specialisering i arkitektur og urbant design). Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Architecture and Design with specialisation in Architecture and Urban Design).
Eller
Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design med specialisering i Industrielt design). Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Architecture and Design with specialisation in Industrial Design).
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Alle bachelorer (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design):
Viden |
* Integreret design: en metodisk proces, hvor der løbende anvendes og integreres forsknings- og evidensbaseret viden, gennem en række ingeniør-, design- og arkitekturfaglige teorier og metoder gennem projektets designproces
|
Færdigheder |
|
Kompetencer |
|
Bachelorer (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design med specialisering i arkitektur og urbant design):
Viden |
|
Færdigheder |
|
Kompetencer |
|
Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design med specialisering i industrielt design):
Viden |
|
Færdigheder |
|
Kompetencer |
|
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Uddannelsesoversigt:
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
For både ARK/URB og ID er 140 ETCS dækket af 7-trinsskala, og 60 ETCS dækket med ekstern prøve.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
For både ARK/URB og ID er 140 ETCS dækket af 7-trinsskala, og 60 ETCS dækket med ekstern prøve.
Arkitektur og Urbant Design hhv. Industrielt Design fælles 1. BSc og 2. BSc
Som det ses af tabellen, rummer bacheloruddannelsen en udstrakt grad af valgfrihed. Først og fremmest muliggøres en gradvis specialisering mellem ”Arkitektur og Urbant Design” hhv. ”Industrielt Design” allerede fra 3. semester.
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Specialisering:
Arkitektur og urbant designIndustrielt design | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Tektonik: Materialer, konstruktion, form | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Modelleringsteknik og renderingsmetoder i 2D | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Videnskabsteori og projektarbejde | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Form og teknik 1: Form, rum og konstruktion | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Bygning og lys | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
2. Semester
| |||||
Matematik: Struktur og form | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Modelleringsteknik og renderingsmetoder i 3D | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Ingeniørens teori og metode i designfeltet | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Form og teknik 2: Form og produktion | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Produkt og proces | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Specialisering:
Industrielt design | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
3. Semester
| |||||
Integreret produktudvikling: Redesign | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Procesteknik og materialeegenskaber | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Styrkelære | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Industrielt produkt: Analyse og redesign | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
4. Semester
| |||||
Bionik | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Integreret produktudvikling: Koncept | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Digitalt understøttede brugerflader og produkter | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Matematik og parametriske strukturer i industrielt design | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Interaktivt digitalt produkt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
5. Semester
| |||||
Integreret produktudvikling: Interaktion | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Det brugerorienterede designfelt: Teorier, processer og metoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Mekatroniske produkter og systemer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Interaktivt fysisk produkt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
6. Semester
| |||||
Integreret produktudvikling: Designprocesser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Styrkelære og anvendt FEM | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Bachelorprojekt: Integreret design | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Specialisering:
Arkitektur og urbant design | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
3. Semester
| |||||
Husbygning 1: Statik og styrkelære | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Detaljering af bygninger | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Teknologi, samfund og arkitektur 1 | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Byrummets struktur, funktion og materialitet | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Den kompakte bolig | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
4. Semester
| |||||
Urbane teknologier 1: Lys, energi og trafik | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Matematik og parametriske strukturer i arkitektur og urbant design | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Teknologi, samfund og arkitektur 2 | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Planlægning og bybygning | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
5. Semester
| |||||
Husbygning 2: Hygrotermisk bygningsfysik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Klimasimulering i byens rum og bygninger: Konceptuelle overvejelser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Teknologi, samfund og arkitektur 3 | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Energioptimeret byggeri | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
6. Semester
Version A
| |||||
Husbygning 3: Strukturelt design og projektering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Dimensionering og design af bygningens installationer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Bachelorprojekt: Integreret bygningsdesign: Multifunktionel bygning | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
6. Semester
Version B
| |||||
Urbane teknologier 2: Planlægning og realisering af funktioner og strukturer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Landskab og bygning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Bachelorprojekt: Den store hybride bygning | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
På 6. semester skal den studerende vælge mellem valgmulighed A eller valgmulighed B.
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Regler om skriftlige opgaver, herunder bachelorprojektet
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk[1]. Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk[2]. Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
[1] Eller et andet et fremmedsprog (fransk, spansk eller tysk) efter studienævnets godkendelse
[2] Studienævnet kan dispensere herfra
Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet
Studienævnet kan i hvert enkelt tilfælde godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se Rammestudieordningen.
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående, hvis den studerende har haft orlov. Orlov gives på første studieår kun i tilfælde af barsel, adoption, værnepligtstjeneste, FN-tjeneste eller hvor der foreligger usædvanlige forhold.
Afslutning af bacheloruddannelsen
Bacheloruddannelsen skal være afsluttet senest seks år efter, den er påbegyndt.
Særligt projektforløb
Den studerende kan på 3., 4. eller 5. semester, efter ansøgning, sammensætte et uddannelsesforløb, hvor projektarbejdet erstattes af andre studieaktiviteter jf. Rammestudieordningens afsnit 9.3.1.
Eksamensregler
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultets hjemmeside.
Dispensation
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Uddybende information
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Prøveformer
Evaluation formats for the Bachelor and Master programmes under the Board of Studies for Architecture and Design, School of Architecture, Design and Planning.
Please refer to the study guide of the relevant semester and module for further descriptions of the chosen evaluation format.
Project modules
Evaluation format C– Project module with external examination:
The module is assessed by an oral assessment based on written material, typically a jointly prepared (or in exceptional cases, prepared by the individual student) project module report (containing the report/analyzes/posters/drawings/models or similar) where the individual examinee’s contribution is not indicated. It is further presumed that the student has regularly and actively participated in evaluation seminars etc..
The module is assessed with external examination.
The written material is submitted in physical form to the semester secretary and also digitally uploaded to the directory assigned by the semester secretary. This according to the current delivery requirements in the Semester Description or Study Guide.
Evaluation format P– Project module with internal examination:
The module is assessed by an oral assessment based on written material, typically a jointly prepared (or in exceptional cases, prepared by the individual student) project module report (containing the report/analyzes/posters/drawings/models or similar) where the individual examinee’s contribution is not indicated. It is further presumed that the student has regularly and actively participated in evaluation etc..
The module is assessed with internal examination.
The written material is submitted in physical form to the semester secretary and also digitally uploaded to the directory assigned by the semester secretary. This according to the current delivery requirements in the Semester Description or Study Guide.
Course modules:
Evaluation format L– Course module, oral or written assessment.
Comprising of:
Evaluation format La– Course module, oral assessment:
The module is assessed with an oral assessment based on written material prepared by the individual student such as a portfolio presentation or a (possibly jointly prepared) project module report (containing the report/analyses/posters/drawings/models or similar). It is further presumed that the student has regularly and actively participated in evaluation seminars.
Oral assessment with aid and without preparation time.
The written material must be digitally uploaded to the directory assigned by the semester secretary. This according to the current delivery requirements in the Semester Description or Study Guide.
Evaluation format Lb– Course module, oral assessment:
The module is assessed with an oral exam based on the objectives for the course module. The examinee pulls a known and predefined question, after which the assessment begins.
Oral assessment without aid and without preparation time
Evaluation format Lc– Course module, oral assessment:
The module is assessed with an oral exam based on the objectives for the course module. The examinee pulls a question, gets preparation time, after which the assessment begins.
Oral assessment without aid and with preparation time – aid is allowed in the preparation time.
Evaluation format Ld– Course module, written assessment:
The module is assessed with a written assignment based on central parts of the objectives for the course module through one or more written assignments (including reports/analyses/posters/drawings/models or the like).
A written assignment is developed during the execution of the course module.
The written material must be digitally uploaded to the directory assigned by the semester secretary. This according to the current delivery requirements in the Semester Description or Study Guide.
Evaluation format Le– Course module, written assessment:
The module is assessed with a written assignment based on central parts of the objectives for the course module.
A written assignment given by the end of the course module and completed within a defined time frame.
The written material must be digitally uploaded to the directory assigned by the semester secretary. This according to the current delivery requirements in the Semester Description or Study Guide.
Evaluation format V– Course module:
The module is passed by the student’s regular and active participation in teaching/ evaluation seminars or the like and by compliance with the assignment requirements of the course module.
The module is assessed by internal assessment.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2013.
Studerende der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2011 skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2016 idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
I henhold til Rammestudieordningen og kvalitetshåndbogen for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Aalborg Universitet skal studieordningen tages op til revision senest 5 år efter dens ikrafttræden.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.