I medfør af lov nr. 960 af 14. marts 2014 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1520 af 16. december 2013 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 670 af 19. juni 2014 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 257 af 18. marts 2015 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Teknisk Fakultet for IT og Design, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Datalogi
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Datalogi.
Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i informatik. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Informatics.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Bacheloruddannelsens kompetenceprofil omfatter IT-kompetencer indenfor følgende aspekter: kommunikation, forretningsudvikling, innovation og globalisering, projektledelse, brugere og design, systemudvikling, programmering og implementering.
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trins-sskalaen eller bestået/ikke bestået. Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
På 6. semester skal den studerende vælge mellem to forskellige temaer til bachelorprojektet:
Udbydes som:
| |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Pervasive computing: kommunikation, teknologi og forretning i en digital tidsalder (P0) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Vurdering af et IT-system i brug (P1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Grundlæggende programmering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
IT-Systemer: Kulturel kontekst, kommunikation, brugbarhed og brugbarhedsevaluering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
2. Semester
| |||||
Konstruktion og afprøvning af et IT-system | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Datalogiens matematiske grundlag | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Design og evaluering af brugergrænseflader | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Kvalitative metoder og værdiopfattelse i en forretningsmæssig sammenhæng | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
3. Semester
| |||||
Kommunikation og strategi | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Undersøgelses- og analysemetoder | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Kommunikationsprodukter: Analyse af tekster | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
4. Semester
| |||||
Udvikling af databasesystem til en specifik anvendelse | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Databaseudvikling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Grundlæggende objektorienteret programmering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Systemanalyse og design | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
| |||||
Nye teknologier | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Algoritmik og datastruktur (AD2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Avancerede emner indenfor menneske-maskine interaktion | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Medieproduktion II: Film | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
6. Semester
| |||||
Software engineering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Værktøjer til udvikling af mobile applikationer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Mundtlig kommunikation: Retorik i praksis | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Valg projekt 6. semester |
Valg projekt 6. semester | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
BSc projekt (Fra modeller til virkelighed) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Bachelorprojekt (Systemudvikling) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Der gøres opmærksom på at uddannelsen er tværfaglig, hvorfor moduler evalueres efter gældende regler på de respentive 3-spor (teknologi, kommunikation og forretning).
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Teknisk - Naturvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2016. Studieordningen gælder også studerende, der påbegynder 3. og 5. semester pr. 1. september 2016.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres uddannelse efter den hidtidige studieordning skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2016, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.