I medfør af lov nr. 261 af 15. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for kandidatuddannelsen i byggeledelse. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved Det Tekniske Fakultet for IT og Design, Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1061 af 30. juni 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 258 af 18. marts 2015 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Kandidatuddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Byggeri, By og Miljø.
Kandidatuddannelsen hører under Ingeniørernes Landsdækkende Censorkorps/Bygning.
Optagelse på kandidatuddannelsen i byggeledelse, forudsætter en bacheloruddannelse i byggeri og anlæg; bygge- og anlægskonstruktion på Aalborg Universitet eller tilsvarende, (andre bacheloruddannelser fra byggeri og anlæg AAU kan optages med specielt tilvalg på bachelordelen). Endvidere optages
Yderligere information om adgangsgivende bacheloruddannelser kan findes på www.optagelse.aau.dk.
Studerende med en anden bacheloruddannelse vil efter ansøgning til studienævnet kunne optages efter en konkret faglig vurdering, såfremt ansøgeren skønnes at have uddannelsesmæssige forud-sætninger, der kan sidestilles hermed. Universitetet kan fastsætte krav om aflæggelse af supple-rende prøver forud for studiestart.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Civilingeniør, cand.polyt. i byggeledelse. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Engineering (Management in the Building Industry).
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre kandidatuddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende ved uddannelser, der udbydes på dansk, kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog. Ved uddannelser der udbydes på engelsk, forudsættes det, at den studerende kan læse akademiske tekster samt anvende opslagsværker mv. på engelsk.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende undervisnings- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Modulerne evalueres enten ved individuelle mundtlige eller skriftlige prøver som angivet i modulbeskrivelserne.
For individuelle skriftlige prøver opererer studienævnet med følgende muligheder:
For individuelle mundtlige prøver opererer studienævnet med følgende muligheder:
Hvis antallet af studerende, der følger et undervisningsmodul, er lavt, og/eller hvis antallet af studerende, der skal op til en omprøve, er lavt, kan studienævnet beslutte at en prøve foretages som enten en skriftlig eller mundtlig prøve under hensyntagen til praktiske og økonomiske forhold. Beslutningen skal offentliggøres for de studerende før starten af undervisningsmodulet i det første tilfælde og ved offentliggørelsen af tidspunktet for omprøven i det andet tilfælde.
Efterfølgende skema angiver ECTS-fordelingen på uddannelsens moduler på de enkelte semestre.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinsskalaen (7-skala) eller bestået / ikke bestået. Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Af uddannelsens 120 ECTS bedømmes 80 - 110 ECTS efter 7-trinsskalaen, og 45 - 75 ECTS be-dømmes med ekstern censur. Variationerne skyldes valgmulighederne på 3. semester.
De studerende gives generelt valgfrihed i projektmodulerne vha. mulighed for at vælge forskellige projekter inden for samme tema. Derudover gives de studerende mulighed for at vælge en række forskellige forløb på 3. semester. Derudover er emnet for kandidatspecialet frit, så længe det omhandler et relevant emne inden for byggeledelse. På uddannelsen er der samlet set valgfrihed for 60 ECTS, hvoraf de 30 ECTS vedrører 3. semester, og de sidste 30 ECTS vedrører valg af emne for kandidatspeciale.
Studienævnet for Byggeri og Anlæg kan beslutte, at et kursusmoduls faglige indhold på et semester undervises på pågældende semesters projektmodul, idet projektmodulets ECTS-omfang øges tilsvarende. Beslutningen kan begrundes i hensyn til kapacitet eller økonomi på det aktuelle semester.
Udbydes som:
| |||||
Linje: Byggeledelse | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Projektledelse og produktion i byggeriet | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Byggeprocessens styringsområder | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Byggeriets rammebetingelser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Udvikling af kvalitets- og projektstyringssystemer | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
2. Semester
| |||||
2. semester Valggruppe: Projekter | 15 | ||||
Informationsteknologi og bygningsmodellering | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Udvikling af avancerede kvalitets- og projektstyringssystemer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Strategi og performance measurements | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
3. Semester
Version A
| |||||
Innovation i byggeriet | Kursus | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
Version B
| |||||
Akademisk artikel | Kursus | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
Version C
| |||||
Projektorienteret forløb i en virksomhed | Kursus | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
Version D
| |||||
Studieophold på andet universitet | 30 | ||||
4. Semester
| |||||
Kandidatspeciale | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3-4. Semester
Version A
| |||||
Kandidatspeciale | Projekt | 60 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3-4. Semester
Version B
| |||||
3.-4. semester Valggruppe: Projekter | |||||
Studieophold på andet universitet ¹ |
Studerende der ikke tidligere har modtaget undervisning i problembaseret læring på Aalborg Universitet skal deltage i kurset “Problem-based Learning (PBL) and Student Responsibility” som en integreret del af projektmodulet på 1., 2. eller 3. semester, alt efter hvilket semester der først følges på Aalborg Universitet.
¹ Der henvises til Fællesbestemmelser. Bedømmelse og eksamination sker i henhold til relevant studieordning. Studienævnet skal godkende opholdet, før det påbegyndes. Antallet af ECTS, der følges på det andet universitet, kan være på mellem 15-30 ECTS. Såfremt opholdet ikke er 30 ECTS, suppleres op til 30 ECTS med kurserne under mulighed 3.-4. semester Valggruppe: Projekter.
2. semester Valggruppe: Projekter | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Ledelsessystemer i byggeriets virksomheder | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Ledelsessystemer i byggeriets Facilities Management virksomheder | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3.-4. semester Valggruppe: Projekter | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Regler om skriftlige opgaver, herunder kandidatspeciale
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Kandidatspecialet skal indeholde et resumé på engelsk.* Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk.** Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
* Eller et andet et fremmedsprog (efter studienævnets godkendelse)
** Studienævnet kan dispensere herfra
Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre kandidatuddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Eksamensregler
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultets hjemmeside.
Alle studerende som ikke har deltaget i Aalborg Universitets PBL-introduktionsforløb i løbet af deres bacheloruddannelse, skal følge og have godkendt introduktionsforløbet ”Problembaseret læring og projektledelse” inden de kan deltage i projekteksamen. For nærmere information omkring introduktionsforløbet, se Skolen for Ingeniør- og Naturvidenskabs hjemmeside.
Dispensation
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Uddybende information
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2017.
Studerende der ønsker at afslutte uddannelsen efter den tidligere studieordning fra 2015, skal senest afslutte uddannelsen til sommereksamen 2018, da der ikke efterfølgende udbydes moduler efter denne studieordning.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.