I medfør af lov nr. 367 af 25. marts 2013 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for kandidatuddannelsen i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk ved Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 111 af 30. januar 2017 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Internationale og Tværkulturelle Studier
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Erhvervskommunikation, sprog og medier
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
En bacheloruddannelse i sprog og international virksomhedskommunikation eller i international virksomhedskommunikation med centralt fag i engelsk hhv. tysk giver ret til optagelse på kandidatuddannelsen i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk.
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Følgende bacheloruddannelser fra Aalborg Universitet kan give adgang til optag på kandidatuddannelsen i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk: engelsk plus tilvalgsfag, tysk plus tilvalgsfag, sprog og internationale studier, engelsk.
Følgende bacheloruddannelser fra øvrige universiteter kan give adgang til optag på kandidatuddannelsen i international virksomhedskommunikation engelsk og tysk:
Bacheloruddannelsen i Sprog og Økonomi (SPRØK)
For yderligere oplysninger, se www.uddannelsestjekker.aau.dk
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.mag. i international virksomhedskommunikation i engelsk. Den engelske betegnelse er Master of Arts (MA) in International Business Communication in English.
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre kandidatuddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Hvor intet andet er anført, er prøverne på dansk. Dette gælder både skriftlige og mundtlige prøver.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Kandidatuddannelsen i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk er en forskningsbaseret heltidsuddannelse, som skal give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på en ph.d.-uddannelse.Kandidaten
Det overordnede formål med kandidatuddannelsen i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.
Viden
De overordnede mål for den studerende er, at vedkommende efter endt kandidatuddannelse skal have viden om, forståelse af og indsigt i:
fremmedsproglig grammatik og lingvistik
tekstbearbejdning på højt niveau på fremmedsproget
sprog og kommunikation i den globalt orienterede virksomhed, herunder
globaliseringsprocesser set i et økonomisk, kulturelt og teknologisk perspektiv
organisationskultur og –kommunikation i fremmedsprogsområdet set i globalt perspektiv,
herunder sprog- og kommunikationspolitik
PR og kommunikation, herunder organisationskommunikation i offentlige medier og marketing
virksomhedens image og identitet i en interkulturel kontekst samt evne til:
at forholde sig analytisk og selvstændigt reflekterende til ovennævnte genstandsfelter og deres teorier og metoder
at identificere videnskabelige problemstillinger inden for uddannelsens fagområder.
Færdigheder
De overordnede mål for den studerendes udvikling af færdigheder er, at den studerende efter endt kandidatuddannelse ved hjælp af fagets teorier og metoder skal:
kunne analysere, udrede samt tilvejebringe relevant teoretisk og empirisk viden om problemer, der udspringer af sproglige og kulturelle/interkulturelle forhold
kunne formidle forskningsbaseret viden om uddannelsens genstandsfelter og diskutere videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister
kunne planlægge og gennemføre projekter i forbindelse med virksomhedens dokumentations- og kommunikationsopgaver på dansk og på fremmedsproget
kunne analysere og udarbejde tekster til brug for virksomhedens interne og eksterne kommunikation på baggrund af en forståelse af kulturelle forskelles betydning og med anvendelse af passende (fremmed)sproglige og retoriske strategier
kunne samarbejde med andre afdelinger i virksomheden/organisationen om at planlægge og gennemføre marketingopgaver og kampagner, fx informationskampagner, reklamekampagner og image/brandingkampagner
kunne udarbejde og gennemføre sprog- og kommunikationspolitik for virksomheden/organisationen
kunne opstille nye virksomhedsorienterede analyse- og løsningsmodeller for de problemstillinger, som opstår under udførelsen af ovenstående kommunikationsopgaver.
Kompetencer
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af kompetencer er, at den studerende efter endt kandidatuddannelse skal:
kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller
kunne igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar
kunne fortsætte videnstilegnelse og kompetenceudvikling inden for virksomhedsrelaterede sproglige/kommunikative og kulturelle fagområder i en akademisk eller professionel kontekst.
Det overordnede formål med kandidatuddannelsen i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.
Uddannelsen er modulopbygget og er tilrettelagt som en kombination af kurser, hjemmeopgaver samt problemorienterede og projektorganiserede emnestudier. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Obligatoriske moduler
sprogforståelse og sprogbrug | 7.sem. | 10 ECTS-point |
Virksomhedens image og identitet | 7. sem. | 15 ECTS-point |
Virksomheden i den globale verden | 8. sem*. | 10 ECTS-point |
Virksomhedens PR og strategiske markedskommunikation | 8. sem. | 15 ECTS-point |
Projektorienteret forløb (praktikophold) samt mundtlig sprogfærdighed og formidling på engelsk/tysk | 9. sem. | 30 ECTS-point |
Kandidatspeciale | 10. sem. | 30 ECTS-point |
* Den studerende forberedes på eksamination i modulet på 7. og 8. semester efter studienævnets planlægning
Valgfrie moduler/valgfag*, hvoraf den studerende skal vælge ét på 7. semester og ét på 8. semester, jf. dog stk. 2
Kondumentadfærd | 7. sem. | 5 ECTS-point |
Design, brugervenlighed og informationsarkitektur | 7. sem. | 5 ECTS-point |
Forbrugergrupper og forbrugerkultur | 8. sem. | 5 ECTS-point |
Intern organisationskommunikation | 8. sem. | 5 ECTS-point |
Organisationspsykologi | 8. sem. | 5 ECTS-point |
* Der oprettes et antal af de angivne valgfrie moduler efter studienævnets bestemmelse.
Den studerende kan søge studienævnet om tilladelse til at erstatte et af eller begge valgfrie moduler fra ovenstående liste med valgfag, som hører under andre studieordninger. Den studerende skal under alle omstændigheder på 7. semester have valgfag på i alt 5 ECTS-point og tilsvarende på 8. semester have valgfag på i alt 5 ECTS-point.
Obligatoriske moduler, valgfag og praktikophold giver samlet den studerende mulighed for at nå de i § 4 formulerede mål.
På uddannelsens 7. semester afholdes der kurser inden for følgende fagområder: sprogforståelse og sprogbrug, virksomhedens image og identitet og virksomheden i den globale verden. Herudover afholdes der kurser i valgfag.
På uddannelsens 8. semester afholdes der kurser inden for følgende fagområder: virksomheden i den globale verden og virksomhedens PR og strategiske markedskommunikation. Herudover afholdes der kurser i valgfag.
På uddannelsens 9. semester kan den studerende vælge mellem et projektorienteret forløb i en virksomhed eller organisation i udlandet eller Danmark og et studieophold ved et universitet i fremmedsprogsområdet med kurser på kandidatniveau inden for uddannelsens centrale fagområder, svarende til mindst 30 ECTS-point. Plan for det projektorienterede forløb henholdsvis studieophold udarbejdes af den studerende og godkendes af studienævnet inden semestrets begyndelse. Retningslinjerne for studiets projektorienterede forløb er, at det projektorienterede forløb skal have et omfang svarende til mindst 3 måneders fuldtidsarbejde, indeholde fagligt relevante arbejdsopgaver og have et væsentligt fremmedsprogligt, interkulturelt og/eller internationalt indhold, der relaterer sig til det studerede fremmedsprog/fremmedsprogsområde.
På uddannelsens 10. semester skrives kandidatspeciale. Den studerende vælger et specialeemne inden for uddannelsens rammer, idet fremmedsproget/fremmedsprogsområdet skal indgå heri. Specialeemnet godkendes af studienævnet på baggrund af en kort problemformulering. Ved godkendelsen fastsættes en frist for indleveringen af specialet. Den studerende kan ikke påregne at modtage vejledning efter udløbet af denne frist. Der afholdes en specialeforberedende forelæsning med særlig vægt på metodiske spørgsmål.
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
7. Semester
| |||||
Sprogforståelse og sprogbrug | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Virksomhedens image og identitet | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfrie moduler/valgfag
Den studerende skal vælge ét på 7. semester og ét på 8. semester
| |||||
8. Semester
| |||||
Virksomheden i den globale verden | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Virksomhedens PR og strategiske markedskommunikation | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfrie moduler/valgfag
Den studerende skal vælge ét på 7. semester og ét på 8. semester
| |||||
9. Semester
| |||||
Projektorienteret forløb samt mundtlig sprogfærdighed og formidling på | Projekt | 25 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | ||
10. Semester
| |||||
Kandidatspeciale | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt |
Valgfrie moduler/valgfag Den studerende skal vælge ét på 7. semester og ét på 8. semester | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
7. Semester
| |||||
Konsumentadfærd | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Design, brugervenlighed og informationsarkitektur | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
8. Semester
| |||||
Forbrugergrupper og forbrugerkultur | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Intern organisationskommunikation | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Organisationspsykologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Studienævnet offentliggør og vedligeholder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen.
Studieordningen er indstillet af Studienævnet for International Virksomhedskommunikation og godkendt af Dekanen. Studieordningen har virkning fra den 1. september 2014 og gælder for alle studerende, der påbegynder kandidatstudiet på denne dato eller senere.
Studerende, der har påbegyndt kandidatstudiet inden den 1. september 2014, forbliver på ældre studieordninger. Det besluttes af Studienævnet for International Virksomhedskommunikation og/eller Det Humanistiske Fakultetskontor, AAU, hvornår der sidste gang afholdes prøver efter nærværende studieordning.