I medfør af lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriet bekendtgørelse nr. 19 af 9. januar 2020 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 2272 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (deltidsbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Masteruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen hører under Studienævn for Masteruddannelsen i Offentlig Ledelse (MPG).
Masteruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Politik, Samfund og Globale Forhold.
Adgang til masteruddannelsen i offentlig ledelse er betinget af, at ansøgeren har gennemført mindst:
Ansøgere skal desuden have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse, herunder erfaring med ledelsesmæssige opgaver. Der lægges vægt på, at ansøgerens erhvervserfaring som helhed er relevant for uddannelsen.
Universitetet kan optage ansøgere, der ikke opfylder adgangskravene, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed. Dog kan der ikke dispenseres fra kravet om to års relevant erhvervserfaring.
Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i offentlig ledelse. Den engelske betegnelse er Master of Public Governance.
Masteruddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret deltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 60 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Studienævnet kan fastsætte, om, og i hvilket omfang, den studerendes sproglige præstation indgår i bedømmelsen af den enkelte prøve.
Ved afsluttende prøver (bachelorprojekt, afgangsprojekt, masterprojekt og kandidatspeciale) indgår stave- og formuleringsevne altid i bedømmelsen.
Bedømmelsen er en helhedsvurdering, hvorfor den studerendes sproglige præstation ved afsluttende prøver både bedømmes i den skriftlige projektrapport og ved den mundtlige prøve.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ved ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere fra kravet om, at stave- og formuleringsevnen indgår i bedømmelsen,
medmindre stave- og formuleringsevnen er en væsentlig del af prøvens formål.
Masterprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forventes, at den studerende kan læse akademiske tekster på engelsk samt anvende opslagsværker m.v. på engelsk.
Endvidere forventes det, at den studerende besidder skriftlige og mundtlige færdigheder i engelsk på et niveau, der muliggør aktiv deltagelse i gruppediskussioner.
Masteruddannelsen i offentlig ledelse (MPG) ved Aalborg Universitet har til formål at kvalificere og udvikle den offentlige leders evne til at udføre professionel ledelse i en politisk styret og offentlig sammenhæng med henblik på at styrke lederens kompetence til at reflektere over og videreudvikle egen ledelsespraksis.
Uddannelsen er en internationalt anerkendt videregående uddannelse inden for samfundsvidenskab og ledelse for personer med et fagligt og personalemæssigt ansvar, der er er ansat i staten, regioner, kommuner, hel- og halvoffentlige selskaber og virksomheder eller private organisationer (virksomheder, foreninger m.m.), der udfører opgaver for det offentlige, samt ledere, der på anden måde har markante relationer til den offentlige sektor.
Uddannelsen skal sætte den studerende i stand til at bruge en bred vifte af metoder, teorier og perspektiver, der bidrager til indsigt i og udsyn om vilkår og muligheder for professionel ledelse i en politisk og offentlig kontekst. Den studerende tilegner sig ny viden om værdier, strategier og vilkår for ledelse i offentlige organisationer, arbejder med sin evne til at identificere og imødegå forandringsbehov samt styrker sin refleksion over egen ledelsespraksissis.
For at imødekomme denne overordnede kompetenceprofil skal uddannelsen facilitere opfyldelsen af følgende kompetencemål for studerende, der gennemfører et fuldt uddannelsesforløb:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Masteruddannelsen er et afrundet forløb, der udbygger de kundskaber og den indsigt, den studerende har erhvervet i adgangsgrundlaget.
Masteruddannelsen er normeret til 1 årsværk, svarende til 60 ECTS-point. Et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år inklusiv ferie, hvilket svarer til en årlig arbejdsbelastning på 1650 arbejdstimer. Arbejdsbelastningen omfatter skemalagt undervisning, hjemmeforberedelse, udarbejdelse af skriftlige arbejder, projekter, øvrige aktiviteter i forbindelse med undervisningen samt selvstudium og eksamensforberedelse og –deltagelse.
Masteruddannelsen i offentlig ledelse er opbygget af grundmoduler, kernemoduler og valgfrie moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer.
Grundmoduler (GM):
Ledelsesfagligt grundforløb (5 ECTS) har til formål at introducere den studerende til lederskabets forskellige aspekter (herunder det personlige lederskab, ledelse af andre og ledelse med andre) og særligt den offentlige leders udfordringer i en politisk styret kontek
Personligt udviklingsforløb (5 ECTS) har til formål, på et solidt teoretisk grundlag, at udvikle den studerendes personlige lederskab i samspillet mellem egen person (indersiden) og den organisatoriske opgave (ydersiden) inden for den offentlige sektors institutionelle kontekst.
Forskningsdesign og –metode (3 ECTS) har til formål at udvikle den studerendes kritiske sans og evne til at forstå samfundsvidenskabelige undersøgelser samt gennemføre egne undersøgelser og analyser i forbindelse med de skriftlige opgaver på uddannelsen og masterprojektet. De studerende introduceres samtidig til problembaseret læring (PBL).
Kernemoduler (KM):
Kernemodulerne (5 ECTS) har til formål at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer vedrørende centrale ledelsesopgaver i en politisk og offentlig kontekst og på forskellig måde give uddybninger af de elementer, der er taget op i ledelsesfagligt grundforløb. Den studerende skal deltage i kernemoduler i et omfang svarende til 20 ECTS.
Valgmoduler (VM):
De valgfrie moduler (5 ECTS) har til formål at give den studerende mulighed for uddybninger af kernemodulerne og for selvstændige specialiseringer. Den studerende skal deltage i valgfrie moduler i et omfang svarende til 15 ECTS.
Masterprojekt:
Masterprojektet (12 ECTS) har til formål at træne den studerende i at beskrive, analysere, bearbejde og afrapportere en eller flere komplekse problemstillinger på et højt fagligt niveau. Herunder skal den studerende kunne reflektere over problemstillingens relation til egen rolle som leder og/eller til egen organisation. Masterprojektet skrives individuelt eller i grupper på højest tre personer og faciliteres af metodeworkshops og projektvejledning. Den fulde uddannelse afsluttes med masterprojektet.
Regler om afslutning af uddannelsen
Uddannelsen kan gennemføres som en 2-årig deltidsuddannelse og skal være afsluttet senest 6 år efter studiestart.
Studienævnet kan dispensere herfra.
Masterprojektet afslutter uddannelsen. Den studerende kan først gennemføre prøven i masterprojektet, når alle uddannelsens foregående moduler er bestået
Grundmoduler: Den studerende skal i løbet af uddannelsen gennemføre alle tre grundmoduler: Forskningsdesign og -metode, Ledelsesfagligt Grundforløb, og Personligt Udviklingsforløb.
Kernemoduler: Den studerende skal i løbet af uddannelsen vælge fire af de seks moduler (i alt 20 ECTS-point).
Valgfrie moduler: Den studerende skal i løbet af uddannelsen vælge tre valgfrie moduler (i alt 15 ECTS-point). De valgfrie moduler udskiftes løbende så de så vidt muligt tilpasses aktuelle udviklinger og de studerendes efterspørgsel.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
| Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
|
Forskningsdesign og -metode
(SMG140097F) | Kursus | 3 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
| Grundmoduler | Kursus | 5 | ||||
| Kernemoduler | Kursus | 5 | ||||
| Valgfrie moduler | Kursus | 5 | ||||
2. Semester
| ||||||
| Grundmoduler | Kursus | 5 | ||||
| Kernemoduler | Kursus | 5 | ||||
| Valgfrie moduler | Kursus | 5 | ||||
3. Semester
| ||||||
| Kernemoduler | Kursus | 10 | ||||
| Valgfrie moduler | Kursus | 5 | ||||
4. Semester
| ||||||
|
Masterprojekt
(SMG140024C) | Kursus | 12 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Grundmoduler | ||||||
| Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
|
Ledelsesfagligt grundforløb - LFG
(SMG140242S) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Personligt Udviklingsforløb - PUF
(SMG140004S) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kernemoduler | ||||||
| Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
|
Kommunikation og ledelse
(SMG140015C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Ledelse af reform og forandring
(SMG140014C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Offentlig styring
(SMG140018C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Det personlige lederskab og dialogisk coaching
(SMG140017C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Strategisk HRM: Attraktive arbejdspladser og arbejdsliv
(SMG140016C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Strategisk ledelse i offentlig politisk kontekst
(SMG140019C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfrie moduler | ||||||
| Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
|
Bæredygtig ledelse i offentlige organisationer. Perspektiver på ledelse med relation til FNs verdensmål
(SMG140090BÆ) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Evaluering, performance og offentlig ledelse
(SMG140093F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Ledelse af fagprofessionelle
(SMG140106F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Ledelse af medarbejder- og brugerdrevet innovation af velfærdsservice
(SMG140096F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Paradoksledelse - at navigere i spændingsfelter
(SMG140107F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Rekruttering og fastholdelse i den offentlige sektor
(SMG141093R) | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Forandrings- og projektledelse
(SMG140094F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Ledelse af kunstig intelligens og digital transformation i den offentlige sektor
(SMG140092B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Sundhedsjura
(SMG140093B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Økonomi og ledelse: Udvikling af økonomistyringen
(SMG140095F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Forvaltningsret for offentlige ledere
(SMG1400025FR) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Gruppebeslutninger/Forhandling
(SMG1401GR) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Ledelse af offentlig digitalisering
(SMG140025IT) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Ledelse af uddannelsesinstitutioner
(SMG140092UDD) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Uddannelsesledelse
(SMG140098U) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Yderligere oplysninger om uddannelsen kan findes på www.mpg.aau.dk.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2025.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2018 efter sommereksamen 2026.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 30. april 2025 godkendt, at modulet "Uddannelsesledelse" tilføjes til de valgfrie moduler gældende fra foråret 2026.