Studieordning for masteruddannelsen i offentlig ledelse, 2025

1: Forord

I medfør af lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.

Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.

2: Bekendtgørelsesgrundlag

Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriet bekendtgørelse nr. 19 af 9. januar 2020 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 2272 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (deltidsbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen).

3: Campus

Uddannelsen udbydes i Aalborg.

4: Fakultetstilhørsforhold

Masteruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

5: Studienævnstilhørsforhold

Masteruddannelsen hører under Studienævn for Masteruddannelsen i Offentlig Ledelse (MPG).

6: Censorkorpstilhørsforhold

Masteruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Politik, Samfund og Globale Forhold.

7: Adgangskrav

Adgang til masteruddannelsen i offentlig ledelse er betinget af, at ansøgeren har gennemført mindst:

  1. en relevant bacheloruddannelse (f.eks. inden for statskundskab, jura eller økonomi),
  2. en relevant professionsbacheloruddannelse/mellemlang videregående uddannelse (f.eks. inden for pædagogik, undervisning, sygepleje eller socialrådgivning),
  3. en relevant diplomuddannelse gennemført som et reguleret forløb, eller
  4. en udenlandsk uddannelse på samme niveau
Krav om relevant erhvervserfaring

Ansøgere skal desuden have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse, herunder erfaring med ledelsesmæssige opgaver. Der lægges vægt på, at ansøgerens erhvervserfaring som helhed er relevant for uddannelsen.

Universitetet kan optage ansøgere, der ikke opfylder adgangskravene, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed. Dog kan der ikke dispenseres fra kravet om to års relevant erhvervserfaring.

8: Uddannelsens titel på dansk og engelsk

Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i offentlig ledelse. Den engelske betegnelse er Master of Public Governance.

9: Uddannelsens normering angivet i ECTS

Masteruddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret deltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 60 ECTS.

10: Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet

Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).

Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).

Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.

11: Dispensationer

Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

12: Eksamensregler

Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

13: Regler om skriftlige opgaver

Studienævnet kan fastsætte, om, og i hvilket omfang, den studerendes sproglige præstation indgår i bedømmelsen af den enkelte prøve.
Ved afsluttende prøver (bachelorprojekt, afgangsprojekt, masterprojekt og kandidatspeciale) indgår stave- og formuleringsevne altid i bedømmelsen.
Bedømmelsen er en helhedsvurdering, hvorfor den studerendes sproglige præstation ved afsluttende prøver både bedømmes i den skriftlige projektrapport og ved den mundtlige prøve.

Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ved ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere fra kravet om, at stave- og formuleringsevnen indgår i bedømmelsen,
medmindre stave- og formuleringsevnen er en væsentlig del af prøvens formål.

Masterprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.

14: Regler om krav om læsning af tekster på fremmedsprog

Det forventes, at den studerende kan læse akademiske tekster på engelsk samt anvende opslagsværker m.v. på engelsk.

Endvidere forventes det, at den studerende besidder skriftlige og mundtlige færdigheder i engelsk på et niveau, der muliggør aktiv deltagelse i gruppediskussioner.

15: Eksamensbevisets kompetenceprofil

Masteruddannelsen i offentlig ledelse (MPG) ved Aalborg Universitet har til formål at kvalificere og udvikle den offentlige leders evne til at udføre professionel ledelse i en politisk styret og offentlig sammenhæng med henblik på at styrke lederens kompetence til at reflektere over og videreudvikle egen ledelsespraksis.

Uddannelsen er en internationalt anerkendt videregående uddannelse inden for samfundsvidenskab og ledelse for personer med et fagligt og personalemæssigt ansvar, der er er ansat i staten, regioner, kommuner, hel- og halvoffentlige selskaber og virksomheder eller private organisationer (virksomheder, foreninger m.m.), der udfører opgaver for det offentlige, samt ledere, der på anden måde har markante relationer til den offentlige sektor.

16: Uddannelsens kompetenceprofil

Uddannelsen skal sætte den studerende i stand til at bruge en bred vifte af metoder, teorier og perspektiver, der bidrager til indsigt i og udsyn om vilkår og muligheder for professionel ledelse i en politisk og offentlig kontekst. Den studerende tilegner sig ny viden om værdier, strategier og vilkår for ledelse i offentlige organisationer, arbejder med sin evne til at identificere og imødegå forandringsbehov samt styrker sin refleksion over egen ledelsespraksissis.

For at imødekomme denne overordnede kompetenceprofil skal uddannelsen facilitere opfyldelsen af følgende kompetencemål for studerende, der gennemfører et fuldt uddannelsesforløb:

Viden

  • Viden, forståelse og refleksion om offentlige ledelse, styring og organisationer, som er baseret på højeste nationale og internationale forskning.
  • Viden om værdier og vilkår for ledelse i og af offentlige organisationer og politikområder.

Færdigheder

  • Mestre fagområdets teorier, metoder og redskaber samt være i stand til at vurdere og vælge imellem teorier, metoder og redskaber i forhold til analyse af konkrete ledelsesfaglige problemstillinger.
  • Formidle fagområdets viden til både fagfæller og ikke-specialister og demonstrere evne til at arbejde problembaseret og projektorienteret.

Kompetencer

  • Kompetence til at identificere udviklingsbehov og handlemuligheder, formulere og omsætte visioner og strategier til handling, herunder at balancere krav om effektivitet og kvalitet, gennemføre forandringer i praksis og sikre målrettet drift.
  • Kompetence til at reflektere over egne iagttagelses- og handlemuligheder, egne ledelsesvilkår og egen ledelsespraksis.
  • Evne til at udvikle personlige kompetencer, præferencer, værdier og handlemåder og bevidsthed om de kontekster og relationer man indgår i.

17: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse

Masteruddannelsen er et afrundet forløb, der udbygger de kundskaber og den indsigt, den studerende har erhvervet i adgangsgrundlaget.

Masteruddannelsen er normeret til 1 årsværk, svarende til 60 ECTS-point. Et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år inklusiv ferie, hvilket svarer til en årlig arbejdsbelastning på 1650 arbejdstimer. Arbejdsbelastningen omfatter skemalagt undervisning, hjemmeforberedelse, udarbejdelse af skriftlige arbejder, projekter, øvrige aktiviteter i forbindelse med undervisningen samt selvstudium og eksamensforberedelse og –deltagelse.

Masteruddannelsen i offentlig ledelse er opbygget af grundmoduler, kernemoduler og valgfrie moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelemen­ter, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer.

Grundmoduler (GM):
Ledelsesfagligt grundforløb (5 ECTS) har til formål at introducere den studerende til lederskabets forskellige aspekter (herunder det personlige lederskab, ledelse af andre og ledelse med andre) og særligt den offentlige leders udfordringer i en politisk styret kontek

Personligt udviklingsforløb (5 ECTS) har til formål, på et solidt teoretisk grundlag, at udvikle den studerendes personlige lederskab i samspillet mellem egen person (indersiden) og den organisatoriske opgave (ydersiden) inden for den offentlige sektors institutionelle kontekst.

Forskningsdesign og –metode (3 ECTS) har til formål at udvikle den studerendes kritiske sans og evne til at forstå samfundsvidenskabelige undersøgelser samt gennemføre egne undersøgelser og analyser i forbindelse med de skriftlige opgaver på uddannelsen og masterprojektet. De studerende introduceres samtidig til problembaseret læring (PBL).

Kernemoduler (KM):
Kernemodulerne (5 ECTS) har til formål at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer vedrørende centrale ledelsesopgaver i en politisk og offentlig kontekst og på forskellig måde give uddybninger af de elementer, der er taget op i ledelsesfagligt grundforløb. Den studerende skal deltage i kernemoduler i et omfang svarende til 20 ECTS.

Valgmoduler (VM):
De valgfrie moduler (5 ECTS) har til formål at give den studerende mulighed for uddybninger af kernemodulerne og for selvstændige specialiseringer. Den studerende skal deltage i valgfrie moduler i et omfang svarende til 15 ECTS.

Masterprojekt:
Masterprojektet (12 ECTS) har til formål at træne den studerende i at beskrive, analysere, bearbejde og afrapportere en eller flere komplekse problemstillinger på et højt fagligt niveau. Herunder skal den studerende kunne reflektere over problemstillingens relation til egen rolle som leder og/eller til egen organisation. Masterprojektet skrives individuelt eller i grupper på højest tre personer og faciliteres af metodeworkshops og projektvejledning. Den fulde uddannelse afsluttes med masterprojektet.

Regler om afslutning af uddannelsen

Uddannelsen kan gennemføres som en 2-årig deltidsuddannelse og skal være afsluttet senest 6 år efter studiestart.
Studienævnet kan dispensere herfra.

18: Uddannelsesoversigt

Masterprojektet afslutter uddannelsen. Den studerende kan først gennemføre prøven i masterprojektet, når alle uddannelsens foregående moduler er bestået

Grundmoduler: Den studerende skal i løbet af uddannelsen gennemføre alle tre grundmoduler: Forskningsdesign og -metode, Ledelsesfagligt Grundforløb, og Personligt Udviklingsforløb.

Kernemoduler: Den studerende skal i løbet af uddannelsen vælge fire af de seks moduler (i alt 20 ECTS-point).

Valgfrie moduler: Den studerende skal i løbet af uddannelsen vælge tre valgfrie moduler (i alt 15 ECTS-point). De valgfrie moduler udskiftes løbende så de så vidt muligt tilpasses aktuelle udviklinger og de studerendes efterspørgsel.

Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder

Udbydes som: 1-faglig
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Forskningsdesign og -metode
(SMG140097F)
Kursus 3 Bestået/ikke beståetIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Grundmoduler Kursus 5
Kernemoduler Kursus 5
Valgfrie moduler Kursus 5
2. Semester
Grundmoduler Kursus 5
Kernemoduler Kursus 5
Valgfrie moduler Kursus 5
3. Semester
Kernemoduler Kursus 10
Valgfrie moduler Kursus 5
4. Semester
Masterprojekt
(SMG140024C)
Kursus 12 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk

 
Grundmoduler
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Ledelsesfagligt grundforløb - LFG
(SMG140242S)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Personligt Udviklingsforløb - PUF
(SMG140004S)
Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk

 
Kernemoduler
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Kommunikation og ledelse
(SMG140015C)
Kursus 5 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Ledelse af reform og forandring
(SMG140014C)
Kursus 5 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Offentlig styring
(SMG140018C)
Kursus 5 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Det personlige lederskab og dialogisk coaching
(SMG140017C)
Kursus 5 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Strategisk HRM: Attraktive arbejdspladser og arbejdsliv
(SMG140016C)
Kursus 5 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Strategisk ledelse i offentlig politisk kontekst
(SMG140019C)
Kursus 5 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk

 
Valgfrie moduler
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Bæredygtig ledelse i offentlige organisationer. Perspektiver på ledelse med relation til FNs verdensmål
(SMG140090BÆ)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Evaluering, performance og offentlig ledelse
(SMG140093F)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Ledelse af fagprofessionelle
(SMG140106F)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Ledelse af medarbejder- og brugerdrevet innovation af velfærdsservice
(SMG140096F)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Paradoksledelse - at navigere i spændingsfelter
(SMG140107F)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Rekruttering og fastholdelse i den offentlige sektor
(SMG141093R)
Projekt 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Forandrings- og projektledelse
(SMG140094F)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Ledelse af kunstig intelligens og digital transformation i den offentlige sektor
(SMG140092B)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Sundhedsjura
(SMG140093B)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Økonomi og ledelse: Udvikling af økonomistyringen
(SMG140095F)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Forvaltningsret for offentlige ledere
(SMG1400025FR)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Gruppebeslutninger/Forhandling
(SMG1401GR)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Ledelse af offentlig digitalisering
(SMG140025IT)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Ledelse af uddannelsesinstitutioner
(SMG140092UDD)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Uddannelsesledelse
(SMG140098U)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk

19: Henvisninger til uddybende information

Yderligere oplysninger om uddannelsen kan findes på www.mpg.aau.dk.

20: Ikrafttrædelse og overgangsregler

Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2025.

Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2018 efter sommereksamen 2026.

Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.

21: Ændringer til studieordningen

Prodekanen for uddannelse har den 30. april 2025 godkendt, at modulet "Uddannelsesledelse" tilføjes til de valgfrie moduler gældende fra foråret 2026.