Studieordning for kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation, strategi og ledelse), 2025

I medfør af lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.

Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.

Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 51 af 14. januar 2024 (universitetsadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen).

For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb)

Uddannelsen udbydes i Aalborg.

Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Erhvervsøkonomi.

Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps.

Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse:

  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Aalborg Universitet (AAU).

Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse:

  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Copenhagen Business School (CBS).
  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Roskilde Universitet (RUC).
  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Syddansk Universitet (SDU).
  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Aarhus Universitet (AU).

Vurdering og prioritering af kvalificerede ansøgere sker på baggrund af en individuel vurdering af den enkelte ansøger.

Krav til den adgangsgivende bacheloruddannelse

Adgang til kandidatuddannelsen i Erhvervsøkonomi (Organisation, Strategi og Ledelse) forudsætter, at ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende bachelor- eller professionsbacheloruddannelse. En bachelor- eller professionsbacheloruddannelse defineres som relevant, hvis uddannelsens centrale fag og/eller fagområder giver kompetencer i et omfang svarende til et minimum af ECTS indenfor:

  • Samfundsøkonomi (Mikroøkonomi og Makroøkonomi) [10 ECTS]
  • Statistik og Kvantitative Metoder [10 ECTS]
  • Økonomistyring og Eksternt regnskab [10 ECTS]
  • Finansiering [10 ECTS]
  • Organisation og Strategi [10 ECTS]
  • Marketing [10 ECTS]
  • Fag inden for det Erhvervsøkonomiske fagområde [30 ECTS]

Adgangskrav for optagelse på kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi som sidefag:

Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse

  • Bacheloruddannelse med erhvervsøkonomi som sidefag, Aalborg Universitet

Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse

  • Adgangsbetingelserne til kandidatsidefaget i erhvervsøkonomi er, at den studerende har gennemført en bacheloruddannelse med erhvervsøkonomi som sidefag.

 

Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi, cand.merc. med specialisering i organisation, strategi og ledelse. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Economics and Business Administration (Organisation, Strategy and Leadership).

Kandidatuddannelsen er en to-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.

Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).

Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).

Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.

Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.

Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.

Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.

Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.

Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:

En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.

Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.

Formålet med kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation, strategi og ledelse) er, at kandidaten efter endt uddannelse har opnået følgende kompetenceprofil:

Viden:

  • Skal inden for organisation, strategi og ledelse have viden, som er baseret på højeste internationale forskning inden for fagområdet.
  • Skal kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over fagområdets viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.

Færdigheder:

  • Skal mestre fagområdets videnskabelige metoder og redskaber samt mestre generelle og digitale færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for organisation, strategi og ledelse.
  • Skal kunne vurdere og vælge blandt fagområdets videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller.
  • Skal kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister.

Kompetencer:

  • Skal kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
  • Skal selvstændigt kunne igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.
  • Skal selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglige udvikling og specialisering.

 

Arbejdsgiver kan forvente, at kandidaten vil være i stand til at:

  • selvstændigt tilrettelægge og gennemføre analyser af centrale problemstillinger inden for organisation, strategi og ledelse samt omsætte denne viden til løsningsforslag.
  • sammenholde komplekse teoretiske og praktiske problemstillinger inden for organisation, strategi og ledelse og argumentere for fordele og ulemper forbundet med forskellige løsningsforslag.
  • lede og samt på konstruktiv vis understøtte, at gruppeprocesser forløber professionelt og skaber værdi til kerneforretningen.
  • indgå som en professionel  bidragsyder i faglige og tværfaglige teamprocesser i relation til organisation, strategi og ledelse.
  • selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne omsætte teoretisk viden inden for organisation, strategi og ledelse til konkrete løsningsforslag.
  • påtage sig et professionelt ansvar for at lede mennesker og processer inden for organisation, strategi og ledelse fra idéfase til implementering.
  • yde strategisk og driftsmæssig sparring i forhold til organisation, strategi og ledelse, der er af forretningsmæssig betydning.
  • omsætte abstrakt teoretisk og faglig praktisk viden og indsigt inden for organisation, strategi og ledelse til forståelige budskaber for forskellige målgrupper.

På kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation, strategi og ledelse) prioriteres den studerendes udvikling og læring højt. Dette udtrykkes gennem forventninger til, hvad den studerende tilegner sig af viden, færdigheder og kompetencer gennem studiet og de enkelte moduler.

Studiet er funderet på en problembaseret læringstilgang (PBL), hvor den studerendes evne til at identificere, analysere og komme med anbefalinger til konkrete og aktuelle problemstillinger understøttes selvstændigt og sammen med andre både gennem projekt- såvel som kursusaktiviteter.

PBL er i uddannelsen en integreret del af projektarbejdet samt kursusaktiviteter, herunder forelæsninger, casearbejde, øvelser og virksomhedssamarbejde.

På studiet vægtes tværfaglighed, teamarbejde, individuel læring og progressionen inden for PBL kompetencer højt. Der skabes rum for, at den studerende alene og i samspil med andre gradvist styrker sin evne til at opbygge og forene praksis- og teoretisk forankrede kompetencer på refleksiv vis.

Ydermere, at den studerende formår at argumentere og omsætte disse til konkrete løsningsforslag.

På studiet arbejdes der med at understøtte PBL progression ved, at den studerende styrker sine problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og refleksive kompetencer. Dette sker ved, at den studerende afprøver og får erfaring med forskellige problemstillinger, samarbejdsrelationer, projektformer og refleksionsprocesser.

Det er målet, at styrke den studerendes nysgerrighed, motivation og interesse for de erhvervsøkonomiske kernediscipliner inden for kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation, strategi og ledelse).

 

Kompetenceprofil for erhvervsøkonomi som sidefag

Sidefaget i erhvervsøkonomi er tilrettelagt med 45 ECTS-point på bacheloruddannelsen og 45 ECTS-point (uden studietidsforlængelse) eller 75 ECTS-point (med studietidsforlængelse) på kandidatuddannelsen.

Det overordnede formål med sidefaget er, at den studerende sammen med studier i hovedfaget skal opnå faglig kompetence til at undervise i fag inden for det erhvervsøkonomiske fagområde i de gymnasiale uddannelser sammen med fag inden for hovedfaget. Sidefaget giver endvidere den studerende viden, færdigheder og kompetencer til at bidrage proaktivt i at tilrettelægge og gennemføre analyser af centrale erhvervsøkonomiske problemstillinger og komme med forslag til, hvordan denne viden kan omsættes i praksis. Dette omfatter at omsætte teoretisk og faglig praktisk viden og indsigt inden for erhvervsøkonomi til forståelige budskaber for forskellige målgrupper.

Den studerende skal gennem sidefagsuddannelsen i erhvervsøkonomi opnå:

Viden:

  • Skal have viden om teori, metode og praksis inden for erhvervsøkonomi.
  • Skal kunne forstå og reflektere over teorier, metode og praksis.

Færdigheder:

  • Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
  • Skal kunne formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere.

Kompetencer:

  • Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang.
  • Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer.

 

Bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi som sidefag omfatter følgende faglige områder:

  • Erhvervsøkonomi
  • Mikroøkonomi
  • Makroøkonomi
  • Anvendt Matematik for Erhvervsøkonomer
  • Anvendt Statistik for Erhvervsøkonomer
  • Organisation
  • Eksternt regnskab

Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi som sidefag omfatter følgende faglige områder:

  • Erhvervsøkonomi
  • Økonomistyring
  • Marketing
  • Strategi
  • Innovation
  • Ledelse

 

Kandidatuddannelsen i organisation, strategi og ledelse er en specialiseret, problembaseret uddannelse. Den har til formål at kvalificere kandidaten til at kunne identificere, analysere, bearbejde og løse problemstillinger inden for det organisatoriske, strategiske og ledelsesmæssige område i virksomheder og institutioner og mellem organisationen og dens omgivelser. Særligt lægges der vægt på at udvikle kompetencer inden for forretningsforståelse igennem uddannelsens tre kernefaglige områder: organisation, strategi og ledelse. 

Kandidatuddannelsen i organisation, strategi og ledelse udvikler PBL kompetencer gennem praksisnær og forskningsbaseret undervisning med afsæt i aktuelle problemstillinger.

Formålet med uddannelsen er at udvikle kandidater, der med høj etik og kritisk refleksivitet kan analysere, vurdere, bidrage til og stå i spidsen for drift og udvikling af de organisationer, de bliver ansat i.

Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:

  • forelæsninger
  • klasseundervisning
  • projektarbejde
  • workshops
  • opgaveløsning (individuelt og i grupper)
  • underviserfeedback
  • peer review
  • digitalt understøttet undervisning
  • faglig refleksion
  • porteføljearbejde

Den studerende kan som alternativ til ovenstående muligheder på 3. semester følge et semester på et dansk eller udenlandsk universitet, hvilket skal forhåndsgodkendes af Studienævnet for Erhvervsøkonomi og evalueres som angivet i værtsstedets studieordning. 

 


Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke valgfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.

Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.

Oversigt for kandidatuddannelsen med erhvervsøkonomi som sidefag



For uddybende information se studiets hjemmeside.

Regler om skriftlige produkter findes her.

Regler om kandidatspecialet findes her.

Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2025.

Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2022 efter vintereksamen 2027.

Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.

View all fonts in this project