Studieordning for diplomingeniøruddannelsen i byggeri og anlæg, 2025, Esbjerg

1: Forord

I medfør af lovbekendtgørelse nr. 396 af 12. april 2024 om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (LEP-loven) fastsættes følgende studieordning.

Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen ink. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.

2: Bekendtgørelsesgrundlag

Diplomingeniøruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2674 af 28. december 2021 om uddannelserne til professionsbachelor som diplomingeniør, bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer samt § 5 i bekendtgørelse nr. 863 af 14. juni 2022 om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 56 af 10. januar 2024 om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen) samt bekendtgørelse nr. 2672 af 28. december 2021 om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser med senere ændringer.

3: Campus

Uddannelsen udbydes i Esbjerg.

4: Fakultetstilhørsforhold

Diplomingeniøruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

5: Studienævnstilhørsforhold

Diplomingeniøruddannelsen hører under Studienævn for Byggeri, Energi, Elektronik og Maskin i Esbjerg.

6: Censorkorpstilhørsforhold

Diplomingeniøruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Diplomingeniøruddannelsernes censorkorps.

7: Adgangskrav

Optagelse på diplomingeniøruddannelsen i byggeri og anlæg forudsætter en gymnasial uddannelse eller adgangseksamen til ingeniøruddannelserne

I medfør af Adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:

  • Matematik A (karakterkrav på mindst 4,0 i Matematik A)
  • Engelsk B
  • Fysik B eller Geovidenskab A
  • Kemi C eller Bioteknologi A

8: Uddannelsens titel på dansk og engelsk

Diplomingeniøruddannelsen giver ret til betegnelsen Diplomingeniør i byggeri og anlæg; Professionsbachelor i ingeniørvirksomhed. Den engelsksprogede betegnelse: Bachelor of Engineering in Civil Engineering.

9: Uddannelsens normering angivet i ECTS

Diplomingeniøruddannelsen er en 3½-årig heltidsuddannelse, hvor undervisningens vidensgrundlag er karakteriseret ved udviklingsbasering, professionsbasering og forskningstilknytning. Uddannelsen er normeret til 210 ECTS.

10: Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet

Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).

Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).

Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.

11: Dispensationer

Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside:https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

12: Eksamensregler

Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

13: Regler om skriftlige opgaver, herunder bachelorprojektet

Studienævnet kan fastsætte, om, og i hvilket omfang, den studerendes sproglige præstation indgår i bedømmelsen af den enkelte prøve.
Ved afsluttende prøver (bachelorprojekt, afgangsprojekt, masterprojekt og kandidatspeciale) indgår stave- og formuleringsevne altid i bedømmelsen.
Bedømmelsen er en helhedsvurdering, hvorfor den studerendes sproglige præstation ved afsluttende prøver både bedømmes i den skriftlige projektrapport og ved den mundtlige prøve.

Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ved ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere fra kravet om, at stave- og formuleringsevnen indgår i bedømmelsen,
medmindre stave- og formuleringsevnen er en væsentlig del af prøvens formål.

Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet

14: Regler om krav om læsning af tekster på fremmedsprog

Det forudsættes, at den studerende kan læse tekster inden for uddannelsens fag på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.

15: Regler om afslutning af diplomingeniøruddannelsen

Diplomingeniøruddannelsen skal være afsluttet senest to år efter normeret studietid.

16: Eksamensbevisets kompetenceprofil

Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:

En professionsbachelor har kompetencer erhvervet i et udviklingsbaseret studiemiljø med forskningstilknytning og med relevante, obligatoriske praktikforløb i dialog med aftagerne.

En professionsbachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i de centrale fag og metoder, der er behov for i professionen. Disse egenskaber kvalificerer professionsbacheloren til at udøve erhvervsfunktioner og fungere selvstændigt inden for fagområdet samt til videreuddannelse på et relevant master eller kandidatstudium

17: Uddannelsens kompetenceprofil

Studerende der har gennemført diplomingeniøruddannelsen i Byggeri og anlæg har følgende kompetenceprofil:

Viden

  • Har viden om teori, metode og praksis til analyse og projektering af rumlige konstruktioner på såvel komponentniveau (konstruktionselementer) som på systemniveau (bygningen som helhed).
  • Har grundlæggende viden om projektorganisation og projektstyring herunder mødeplanlægning, problemløsning og processtyring.
  • Har grundlæggende viden om projektøkonomi, forretningsforståelse, byggepladsindretning, udførelsesmetoder og arbejdsmiljø.
  • Har kendskab til digitale læringsprocesser.
  • Har viden om statiske beregningsprincipper, herunder også grundlæggende begreber indenfor kontinuum-mekanik, effekter af vridnings-belastning og instabilitets-fænomener som kipning og foldning.
  • Har kendskab til betonteknologi/byggemateriale teknologi, herunder forhold knyttet til tildannelses-processen samt materialers holdbarhed og levetid.

Færdigheder

  • Kan anvende problembaseret læring i en ingeniørmæssig kontekst og digitale metoder relateret hertil.
  • Kan projektere træ-, beton- og simple stålkonstruktioner samt projektere bærende konstruktioner som rumlige stålkonstruktioner, spændbetonkonstruktioner, elementbyggeri og interimskonstruktioner.
  • Kan projektere bygningsfundamenter (pælefundamenter og direkte fundering) samt jordtrykspåvirkede konstruktioner og grundvandssænkningsanlæg.
  • Kan anvende numeriske metoder i forbindelse med konstruktionsdimensionering, og kunne formidle resultater og teknisk dokumentation i forhold til fagets standarder og tradition.
  • Kan anvende metoder til etablering af prisoverslag for et bygge- og anlægsprojekt, anvende metoder til udarbejdelse af tids- og arbejdsplaner for implementering af et bygge- og anlægsprojekt, og kan vurdere løsninger med hensyn til materiel og bemanding.
  • Kan bruge digitale løsninger til dataopsamling, statistisk dataanalyse, datavisualisering og modellering og simulering. 

Kompetencer

  • Kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- eller arbejdssammenhænge.
  • Kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang inden for det bygningstekniske område med opgaver spændende fra etablering af prisoverslag for et givet projekt, dimensionering af projektets bærende konstruktioner, vurdering og analyse af forskellige løsningsforslag, planlægning og styring af udførelsesfasen, til vurdering af betonkonstruktioners tilstand og levetid.
  • Kan indgå i et effektivt team-samarbejde på baggrund af opnåede personlige samarbejdskompetencer, herunder evne til aktiv lytning og at kunne give konstruktiv feedback og motivere i samarbejdet.
  • Kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer, også inkluderende e-læring.
  • Kan omsætte akademiske kundskaber og færdigheder til praktisk problembearbejdning og løsning.
  • Have opnået evne til at kunne foretage helhedsvurdering og lave kritisk refleksion omkring problemstillinger.

De opnåede kompetencer sætter den studerende i stand til at udføre funktioner inden for projektering, udvikling, rådgivning i danske eller udenlandske virksomheder og offentlige institutioner. Virksomhederne der ansætter diplomingeniører i Byggeri og anlæg er typisk rådgivende ingeniørvirksomheder i Esbjerg og omegn.

18: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse

Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:

  • forelæsninger
  • klasseundervisning
  • projektarbejde
  • Studiekreds
  • workshops
  • opgaveløsning (individuelt og i grupper)
  • laboratorieforsøg
  • målinger og registreringer i felten
  • lærerfeedback
  • faglig refleksion
  • porteføljearbejde
  • selvstudium

Hvor der for moduler gælder særlige forhold vedrørende undervisningsformen, vil dette være anført ved pågældende modulbeskrivelse, jf. nedenfor.

Modulerne evalueres enten ved individuelle mundtlige eller skriftlige prøver som angivet i modulbeskrivelserne.

For individuelle skriftlige prøver opererer studienævnet med følgende muligheder:

  • Skriftlig prøve med løsning af udleveret opgavesæt
  • Multiple choice
  • Løbende evaluering af skriftlige opgaver

For individuelle mundtlige prøver opererer studienævnet med følgende muligheder:

  • Mundtlig prøve med eller uden forberedelse
  • Mundtlig prøve baseret på projektrapport (gruppeeksamen med individuel bedømmelse)
  • Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar
  • Portfoliobaseret mundtlig prøve

Regler om forløb af diplomingeniøruddannelsen

Inden udgangen af første studieår på diplomingeniøruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin diplomingeniøruddannelse. Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispensere fra ovenstående.

AAU micro moduler

I løbet af uddannelsen udbydes der en række AAU micro moduler.

AAU micro er små frivillige læringsmoduler inden for et afgrænset emne. AAU micro kan bruges som understøttende læringsmoduler i forbindelse med projekter såvel som uddannelsens øvrige moduler.

19: Uddannelsesoversigt

Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen (7-skala) eller bestået / ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).

Af uddannelsens 210 ECTS bedømmes 170 ECTS efter 7-trinsskalaen, og 100 ECTS bedømmes med ekstern censor.

Udbydes som: 1-faglig
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Grundlæggende bygningskonstruktion
(25E-BA1-1)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Calculus
(MAT1CALC1345)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
Grundlæggende konstruktionsmetodik
(25E-BA1-2)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
Problembaseret læring
(TECHENGPBL25)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
2. Semester
2. semester valggruppe: Projekter 15
Grundlæggende mekanik og termodynamik
(F-FYS-B2-3B)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
Grundlæggende statik og styrkelære
(25E-BA2-1)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
Lineær algebra
(MAT2LIAL1234)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
3. Semester
Design af bærende strukturer
(25E-BA3-1)
Projekt 15 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Geoteknik og fundering
(25E-BA3-2)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
Stålkonstruktioner
(25E-BA3-3)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
Videregående statik og styrkelære
(25E-MT3-3)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
4. Semester
Projektering af betonkonstruktioner
(25E-BA4-1)
Projekt 15 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Bygningsmaterialer, betonteknologi og -konstruktion
(25E-BA4-2)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
Last og sikkerhed
(25E-BA4-3)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
Spændbeton, elementbyggeri og interimskonstruktioner
(B-BK-D6-24)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
5. Semester
Projektering af trækonstruktioner
(25E-BA5-1)
Projekt 15 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Anvendt statistik
(22MATASTAGB)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
Numeriske metoder og anvendt FEM
(25E-BA5-2)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
Termodynamik, varmetransmission og strømningslære
(25E-EN3-2)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig Engelsk
6. Semester
Dynamik
(25E-MT4-2)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
Materialelære og materialevalg
(K-KT-B4-5)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
6-7. Semester
Diplomingeniørpraktik
(25E-BA6-1)
Projekt 30 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig Dansk
7. Semester
Bachelorprojekt
(25E-BA7-1)
Projekt 20 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk

Kursusmodulet ”Problembaseret læring”, og projektmodulerne ”Grundlæggende bygningskonstruktion" og ”Projektering af Betonkonstruktioner" indeholder eksplicitte læringsmål inden for videnskabsteori og videnskabelig metode.

På 2. semester vælges projektarbejdet inden for etagebyggeri alene eller sammen med et emne inden for brokonstruktioner, hvilket afspejler sig i Valggruppe: Projekter på 2. semester. Herved opnås en valgfrihed på uddannelsen på 15 ECTS.

 
2. semester valggruppe: Projekter
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Projektering af bygningskonstruktioner - etagebyggeri
(25E-BA2-2)
Projekt 15 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Projektering af bygningskonstruktioner - brokonstruktioner
(25E-BA2-4)
Projekt 15 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk

Studiestartsprøven
På 1. semester indgår en intern studiestartsprøve.

Omfang
0 ECTS-point

Formål
Formålet med studiestartsprøven er at fastslå, om de nye studerende har påbegyndt uddannelsen. Nye studerende på uddannelsen skal derfor deltage i og bestå studiestartsprøven for at fortsætte på uddannelsen. Hvis ikke den ordinære studiestartsprøve eller reeksamen bestås, bliver de studerende udmeldt af studiet den 1. oktober.

Indhold
Studiestartsprøven er en skriftlig prøve baseret på introduktionsforløbet og de studerendes forventninger til og motivation for studiet.

På baggrund af de studerendes svar er det muligt at bedømme, hvorvidt de studerende reelt har påbegyndt uddannelsen.

De studerende modtager bedømmelsen ”Godkendt” eller ”Ikke-godkendt” baseret på deres svar på den skriftlige prøve. Bedømmelsen ”Godkendt” gives, når den skriftlige prøve er besvaret og afleveret. 

Reeksamen
Hvis de studerende ikke deltager i eller består studiestartsprøven, skal de studerende deltage i og bestå reeksamen, som også er en skriftlig prøve. De studerende skal deltage i og bestå reeksamen for at kunne fortsætte studiet.

Hvis de studerende ikke deltager i eller består reeksamen, og de studerende ikke har særlige omstændigheder, der kan medføre dispensation, vil de studerende blive udmeldt fra deres studie uden yderligere varsel d. 1. oktober.

Tidspunkt for studiestartsprøven
Studiestartsprøven vil blive afholdt i de første uger af semesteret. Reeksamen vil blive afholdt umiddelbart herefter.

Klageadgang
De studerende kan påklage resultatet af studiestartsprøven til Universitetet. Klagen fremsendes til sl-klager@adm.aau.dk senest to uger efter, at resultatet fra studiestartsprøven er meddelt. Hvis Universitetet ikke giver medhold i klagen, kan Universitetets afgørelse påklages til Styrelsen for Forskning og Uddannelse, såfremt klagen vedrører retlige spørgsmål.

20: Henvisninger til uddybende information

Når du skriver en projektrapport, skal følgende omfang og format overholdes:

Maks. antal sider

Det tilladte maksimale antal sider for en rapport fastlægges ud fra semester og antal studerende i projektgruppen og beregnes ved hjælp af følgende formel:

Maksimale antal sider = fast værdi + faktor x ECTS x antal studerende

‘ECTS’ refererer til antallet af ECTS for projektmodulet.

‘Fast værdi’ er:

  • 5 sider for miniprojekter
  • 20 sider for 1. – 5. semester bacheloruddannelser
  • 30 sider for diplomingeniørpraktikrapport, diplomingeniør- og bachelorprojekt og virksomhedsophold
  • 30 sider for 1. – 4. semester kandidatuddannelser

‘Faktor’ er:

  • 0,8 for miniprojekter
  • 1,0 for semesterprojekter
  • 1,2 for lange kandidatspecialer
  • 1,5 for bachelor-, diplomingeniør- og kandidatspecialer
  • 1,5 for diplomingeniørpraktikrapport og virksomhedsophold

Et eksempel på beregning af det maksimale antal sider for en bacheloropgave af 4 studerende: 30 + 1,5 x 15 x 4 = 120 sider.

Antallet af sider tælles fra den første indholdsside, inkl. appendix. Appendix er en samling af materiale, der er relevant for projektet, men ikke en del af hovedfokus og derfor ikke hører hjemme i rapporten; f.eks. detaljeret beskrivelse af forsøgsopstillinger, yderligere eksperimentelle eller modelresultater, teoretiske udledninger osv. Forside, titelblad, resumé, indholdsfortegnelse, liste over tabeller og figurer, nomenklatur og kildehenvisninger tælles ikke med i sideantallet. Bilag tælles heller ikke med i sideantallet. Et bilag er teknisk dokumentation, der ikke indeholder væsentlige tekstafsnit skrevet af de studerende. Det kan være datablade fra instrumenter, udskrift af programkode, diagrammer, yderligere tabeller eller figurer, der samler data uden ledsagende tekst, kopi af kommunikation med eksterne kontakter osv. Desuden tælles blanke sider før begyndelsen af et nyt kapitel ikke med.

Skriftstørrelsen skal være minimum 11 pt.

Den nuværende version af studieordningen er offentliggjort på Aalborg Universitets hjemmeside for studieordninger.

Semesterbeskrivelser

Yderligere information om semesterbeskrivelser er tilgængelig i Moodle. Moodle indeholder studierelateret information, dvs. kursusbeskrivelser, kursuslitteratur, tidsplaner og information om aktiviteter og begivenheder.

21: Ikrafttrædelse og overgangsregler

Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2025.

Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2024 efter vintereksamen 2027.

Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.

22: Ændringer til studieordningen

Prodekanen for uddannelse har den 29. august 2025 godkendt, en ændring af læringsmålene for modulet "Problembaseret læring". Dispensationen er gældende fra efteråret 2025.