I medfør af lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 51 af 14. januar 2024 (universitetsadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen).
For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Erhvervsøkonomi.
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps.
Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Adgangskrav for optagelse på uddannelsen som sidefag:
Optagelse på bachelorsidefaget i erhvervsøkonomi forudsætter endvidere, at den studerende har bestået de første to studieår (120 ECTS-point) af et centralt fag. Studienævnet kan dispensere fra dette krav, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Economics and Business Administration.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Studienævnet kan fastsætte, om, og i hvilket omfang, den studerendes sproglige præstation indgår i bedømmelsen af den enkelte prøve.
Ved afsluttende prøver (bachelorprojekt, afgangsprojekt, masterprojekt og kandidatspeciale) indgår stave- og formuleringsevne altid i bedømmelsen.
Bedømmelsen er en helhedsvurdering, hvorfor den studerendes sproglige præstation ved afsluttende prøver både bedømmes i den skriftlige projektrapport og ved den mundtlige prøve.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ved ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere fra kravet om, at stave- og formuleringsevnen indgår i bedømmelsen,
medmindre stave- og formuleringsevnen er en væsentlig del af prøvens formål.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Kompetenceprofil for bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi som 1-faglig
Formålet med bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi er, at den studerende efter endt uddannelse har opnået følgende kompetenceprofil:
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
Arbejdstager kan forvente, at bacheloren vil være i stand til at:
På bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi prioriteres den studerendes udvikling og læring højt. Dette udtrykkes gennem forventninger til, hvad den studerende tilegner sig af viden, færdigheder og kompetencer gennem studiet og de enkelte moduler.
Studiet er funderet på en problembaseret læringstilgang (PBL), hvor den studerendes evne til at identificere, analysere og komme med anbefalinger til konkrete og aktuelle problemstillinger understøttes selvstændigt og sammen med andre både gennem projekt- såvel som kursusaktiviteter.
PBL er i uddannelsen en integreret del af projektarbejdet samt kursusaktiviteter, herunder forelæsninger, casearbejde, øvelser og virksomhedssamarbejde.
På studiet vægtes tværfaglighed, teamarbejde, individuel læring og progressionen inden for PBL kompetencer højt. Der skabes rum for, at den studerende alene og i samspil med andre gradvist styrker sine evne til at opbygge og forene praksis og teoretisk forankrede kompetencer på refleksiv vis.
Ydermere, at den studerende formår at argumentere og omsætte disse til konkrete løsningsforslag.
På studiet arbejdes der med at understøtte PBL progression ved, at den studerende styrker sine; problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og refleksive kompetencer. Dette sker ved, at den studerende afprøver og får erfaring med forskellige problemstillinger, samarbejdsrelationer, projektformer og refleksionsprocesser.
Det er målet, at den studerendes nysgerrighed, motivation og interesse for de erhvervsøkonomiske kernediscipliner inden for bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi skal have de optimale muligheder for at blive udspillet og indfriet.
Kompetenceprofil for erhvervsøkonomi som sidefag
Sidefaget i erhvervsøkonomi er tilrettelagt med 45 ECTS-point på bacheloruddannelsen og 45 ECTS-point (uden studietidsforlængelse) eller 75 ECTS-point (med studietidsforlængelse) på kandidatuddannelsen.
Det overordnede formål med sidefaget er, at den studerende sammen med studier i hovedfaget skal opnå faglig kompetence til at undervise i fag inden for det erhvervsøkonomiske fagområde i de gymnasiale uddannelser sammen med fag inden for hovedfaget. Sidefaget giver endvidere den studerende viden, færdigheder og kompetencer til at bidrage proaktivt i at tilrettelægge og gennemføre analyser af centrale erhvervsøkonomiske problemstillinger og komme med forslag til, hvordan denne viden kan omsættes i praksis. Dette omfatter at omsætte teoretisk og faglig praktisk viden og indsigt inden for erhvervsøkonomi til forståelige budskaber for forskellige målgrupper.
Den studerende skal gennem sidefagsuddannelsen i erhvervsøkonomi opnå:
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
Bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi som sidefag omfatter følgende faglige områder:
Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi som sidefag omfatter følgende faglige områder:
Bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi sætter den studerende i stand til at identificere og analysere centrale erhvervsøkonomiske problemstillinger i et tværfagligt perspektiv, samt at udarbejde konkrete løsningsforslag, der er af forretningsmæssig betydning.
Den studerende opnår gennem uddannelsen erhvervsøkonomiske færdigheder i at styre interne processer i en ny eller etableret virksomhed - og organisation generelt - samt eksterne processer, hvor samspillet med virksomhedens omgivelser er afgørende.
Uddannelsesforløbet indeholder en bred vifte af teori, videnskabelige metodefag - herunder anvendt kvantitativ og kvalitativ metode - og øvrige redskabsfag til at analysere forretningsmæssige problemstillinger. Dette sker hovedsageligt gennem casearbejde, samarbejde med praksis, projektarbejde, øvelser, seminarer og forelæsninger, hvor samspillet mellem teori og praksis udforskes.
Den studerendes viden, færdigheder og kompetencer udvikles hovedsageligt på uddannelsen igennem problemorienteret læring, både individuelt og i teams, hvorfor den studerende sættes i stand til at samarbejde, kommunikere og styre opgaver relateret til konkrete erhvervsøkonomiske problemstillinger.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispensere fra ovenstående.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
| Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
|
Introduktion til erhvervsøkonomi
(BAEØK20221) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Mikroøkonomi
(BAEØK20222) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
Anvendt matematik for erhvervsøkonomer
(BAEØK20226) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
PBL, projektstyring og videnskabsteori
(BAEØK20224) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
|
Makroøkonomi
(BAEØK20225) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
Anvendt statistik for erhvervsøkonomer
(BAEØK20223) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
Organisation
(BAEØK20227) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
|
Eksternt regnskab
(BAEØK20228) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
|
Grundlæggende erhvervsjura
(JUR-AND-2-22) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
|
Anvendte kvantitative metoder
(BAEØK202210) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
|
Økonomistyring
(BAEØK202211) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
Marketing
(BAEØK202212) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
4. Semester
| ||||||
|
Innovation, entreprenørskab og forretningsmodeller
(BAEØK202213) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
|
Anvendte kvalitative metoder
(BAEØK202214) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
|
Operations and Supply Chain Management
(BAEØK202215) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
|
Finansiering
(BAEØK202216) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
5. Semester
| ||||||
|
Erhvervsøkonomiske problemstillinger i praksis
(BAEØK202217) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
|
Strategi
(BAEØK202218) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
Videregående anvendt videnskabsteori
(BAEØK202219) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk og Engelsk |
6. Semester
| ||||||
|
Bachelorprojekt
(BAEØK202220) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
| Valgfag | 10 | |||||
Valgfag | ||||||
| Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
|
Videregående marketing
(BAEØK202222) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
|
International Business
(BAEØK202223) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
|
Koncernregnskab
(BAEØK202224) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
|
Videregående økonomistyring
(BAEØK202226) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
Forretningsmodeller og værdiskabelse
(BAEØK202227) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
|
Investering og porteføljestyring
(BAEØK202228) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
|
Informationsteknologi i virksomheder
(BAEØK202229) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
|
Videregående organisation, strategi og ledelse
(BAEØK202231) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
|
Udvidet erhvervsret for iværksættere
(BAEØK202232) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
Udvidet erhvervsret internationale køb og salg
(BAEØK202233) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
| Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
| Centralt fag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
| Centralt fag | 30 | |||||
3. Semester
| ||||||
| Centralt fag | 30 | |||||
4. Semester
| ||||||
| Centralt fag | 30 | |||||
5. Semester
| ||||||
| Centralt fag | 15 | |||||
|
Introduktion til erhvervsøkonomi
(BAEØK20247) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
Mikroøkonomi
(BAEØK20222) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
Anvendt matematik for erhvervsøkonomer
(BAEØK20226) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
6. Semester
| ||||||
|
Makroøkonomi
(BAEØK20225) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
Anvendt statistik for erhvervsøkonomer
(BAEØK20223) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
|
Organisation
(BAEØK20227) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
|
Eksternt regnskab
(BAEØK20228) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
På bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi er videnskabsteori og videnskabelig metode en integreret del af undervisningen, og fremtræder i særlig grad i følgende moduler:
Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke valgfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
For uddybende information se studiets hjemmeside.
Regler om skriftlige produkter findes her.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2025.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2022 efter sommereksamen 2027.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.