I medfør af lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 51 af 14. januar 2024 (universitetsadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen).
For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Mekanik og Fysik
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Fysik og Astronomi.
Optagelse på bacheloruddannelsen i fysik forudsætter en gymnasial uddannelse.
Uddannelsens specifikke adgangskrav er jf. Adgangsbekendtgørelsen:
samt ét af følgende sæt krav:
Adgangskrav for optagelse på uddannelsen som sidefag er de samme som angivet ovenfor.
For at blive optaget på sidefaget skal den studerende desuden have bestået minimum 120 ECTS (svarende til de første to studieår) af det centrale fag. Studienævnet kan dispensere fra dette.
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i fysik. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Physics.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
En person, der dimitterer med en bachelorgrad i fysik, skal have følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Viden:
Dimittenden skal:
Færdigheder:
Dimittenden skal:
Kompetencer:
Dimittenden skal:
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
• forelæsninger
• klasseundervisning
• projektarbejde
• workshops
• opgaveløsning (individuelt og i grupper)
• lærerfeedback
• faglig refleksion
• porteføljearbejde
Generel opbygning af de naturvidenskabelige gymnasiefaglige uddannelser:
De naturvidenskabelige gymnasiefaglige uddannelser ved Aalborg Universitet omfatter Datalogi, Fysik, Geografi, Kemi, Biologi, Idræt og Matematik. Alle naturvidenskabelige gymnasiefaglige uddannelser kan opbygges af to fag, hvoraf det ene betegnes det ”centrale fag” og det andet ”sidefaget”. Desuden kan der læses et-fags uddannelser i Matematik, Datalogi, Idræt, Biologi og Geografi. Bacheloruddannelserne i Fysik og Kemi kan kun læses sammen med et andet fag fra den gymnasiale fagrække.
Tofags-uddannelsen i naturvidenskab kan opbygges af et centralt fag i naturvidenskab og et sidefag i enten naturvidenskab eller et fag fra den gymnasiale fagrække, der ligger uden for det naturvidenskabelige hovedområde.
For opnåelse af faglig kompetence i et fag fra den gymnasiale fagrække kræves mindst 90 ECTS-point (tre semestre) for naturvidenskabelige sidefag og mindst 120 ECTS-points (fire semestre) for sidefag uden for det naturvidenskabelige hovedområde. Det gælder desuden også, at der studietidsforlænges når idræt vælges som sidefag.
Regler omkring forløb og afslutning af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.
Microcredentials
I løbet af uddannelsen udbydes der en række AAU micro moduler.
AAU micro er små frivillige læringsmoduler inden for et afgrænset emne. AAU micro kan bruges som understøttende læringsmoduler i forbindelse med projekter såvel som uddannelsens øvrige moduler.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
I uddannelsen indgår videnskabsteori og videnskabelige metoder i projektmodulet på 2., 3., og 6. semester. Der undervises desuden i dette samt andre videnskabelige værktøjer i kurset Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund.
Oversigt over forskellige kombinationer: På denne hjemmeside kan du læse mere om Aalborg Universitets udbud af gymnasielæreruddannelser: https://www.aau.dk/uddannelser/bliv-gymnasielaerer/
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Fysik centralfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
Introduktion til projekt- og laboratoriearbejde (P0)
(M-FYS-B1-3) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Modeller, målemetoder og dataanalyse (P1)
(M-FYS-B1-4) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Indledende elektromagnetisme og kredsløbsteori
(M-NT-B1-3) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Calculus
(MAT1CALC1345) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Problembaseret læring
(TECHENGPBL20) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
2. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
Fysiske fænomener i forskellige størrelsesskalaer (P2)
(M-FYS-B2-2) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Lineær algebra
(MAT2LIAL1247) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Generel og uorganisk kemi
(M-NT-B2-2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Grundlæggende mekanik og termodynamik
(F-FYS-B2-3B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
3. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
Fysikkens grundlag
(M-FYS-B3-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Elektromagnetisme
(M-NT-B3-2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Faststoffysik I
(M-NT-B3-4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Mekanisk fysik
(F-FYS-B3-4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
4. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
Fysikkens metoder
(M-FYS-B4-1A) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Grundlæggende kvantemekanik
(M-NT-B4-3A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Anvendt optik
(M-NT-B4-4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Astrofysik
(F-FYS-B4-4A) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Optik - workshop
(M-NT-B4-2) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
5. Semester
Delt semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(M-FYS-B6-2) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Statistisk mekanik
(M-NT-B5-4A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
15 ECTS på sidefag | 15 | |||||
6. Semester
Semester på sidefag
| ||||||
30 ECTS på sidefag | 30 |
Tofagsuddannelsen - Fysik som sidefag og centralt fag inden for det naturvidenskabelige hovedområde med undtagelse af Idræt.
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Linje: Naturvidenskabeligt centralfag (med undtagelse af Idræt) - Fysik sidefag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
2. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
3. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
4. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
5. Semester
Delt semester
| ||||||
15 ECTS på centralfag | 15 | |||||
Elektromagnetisme
(M-NT-B3-2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Faststoffysik I
(M-NT-B3-4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Indledende fysik
(M-FYS-B5-1A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
6. Semester
Semester på sidefag
| ||||||
Fysikkens metoder
(M-FYS-B4-1A) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Astrofysik og astronomi
(F-FYS-B4-4) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Grundlæggende kvantemekanik
(M-NT-B4-3) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Anvendt optik
(M-NT-B4-4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Anvendt statistik
(22BMATASTA1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Tofagsuddannelsen - Fysik som sidefag og centralt fag inden for Biologi.
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Linje: Biologi centralfag - Fysik sidefag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
2. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
3. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
4. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
5. Semester
Delt semester
| ||||||
15 ECTS på centralfag | 15 | |||||
Elektromagnetisme
(M-NT-B3-2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Faststoffysik I
(M-NT-B3-4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Indledende fysik
(M-FYS-B5-1A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
6. Semester
Semester på sidefag
| ||||||
Fysikkens metoder
(M-FYS-B4-1A) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Lineær algebra
(MAT2LIAL1247) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Astrofysik og astronomi
(F-FYS-B4-4) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Grundlæggende kvantemekanik
(M-NT-B4-3) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Anvendt optik
(M-NT-B4-4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Tofagsuddannelsen - Fysik som sidefag og centralt fag inden for humaniora/samfundsvidenskab.
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Linje: HUM/SAMF centralfag - Fysik sidefag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
2. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
3. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
4. Semester
Semester på centralfag
| ||||||
30 ECTS på centralfag | 30 | |||||
5. Semester
Delt semester
| ||||||
15 ECTS på centralfag (Bachelorprojekt) | Projekt | 15 | ||||
Indledende elektromagnetisme og kredsløbsteori
(M-NT-B1-3) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Indledende fysik og kemi
(M-GE-B2-2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Calculus
(MAT1CALC1345) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
6. Semester
Semester på sidefag
| ||||||
Fysiske fænomener i forskellige størrelsesskalaer (P2)
(M-FYS-B2-2) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Lineær algebra
(MAT2LIAL1247) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Generel og uorganisk kemi
(M-NT-B2-2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Grundlæggende mekanik og termodynamik
(F-FYS-B2-3B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Studiestartsprøven
Omfang
0 ECTS-point
Formål
Formålet med studiestartsprøven er at fastslå, om de nye studerende har påbegyndt uddannelsen. Nye studerende på uddannelsen skal derfor deltage i og bestå studiestartsprøven for at fortsætte på uddannelsen. Hvis ikke den ordinære studiestartsprøve eller reeksamen bestås, bliver de studerende udmeldt af studiet den 1. oktober.
Indhold
Studiestartsprøven er en skriftlig prøve baseret på introduktionsforløbet og de studerendes forventninger til og motivation for studiet.
På baggrund af de studerendes svar er det muligt at bedømme, hvorvidt de studerende reelt har påbegyndt uddannelsen.
De studerende modtager bedømmelsen ”Godkendt” eller ”Ikke-godkendt” baseret på deres svar på den skriftlige prøve. Bedømmelsen ”Godkendt” gives, når den skriftlige prøve er besvaret og afleveret.
Reeksamen
Hvis de studerende ikke deltager i eller består studiestartsprøven, skal de studerende deltage i og bestå reeksamen, som også er en skriftlig prøve. De studerende skal deltage i og bestå reeksamen for at kunne fortsætte studiet.
Hvis de studerende ikke deltager i eller består reeksamen, og de studerende ikke har særlige omstændigheder, der kan medføre dispensation, vil de studerende blive udmeldt fra deres studie uden yderligere varsel d. 1. oktober.
Tidspunkt for studiestartsprøven
Studiestartsprøven vil blive afholdt i de første uger af semesteret. Reeksamen vil blive afholdt umiddelbart herefter.
Klageadgang
De studerende kan påklage resultatet af studiestartsprøven til Universitetet. Klagen fremsendes til sl-klager@adm.aau.dk senest to uger efter, at resultatet fra studiestartsprøven er meddelt. Hvis Universitetet ikke giver medhold i klagen, kan Universitetets afgørelse påklages til Styrelsen for Forskning og Uddannelse, såfremt klagen vedrører retlige spørgsmål.
Mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen, er offentliggjort på studienævnets hjemmeside.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2025.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2024 efter sommereksamen 2027.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.