Studieordning for bacheloruddannelsen i energi, 2025, Esbjerg

I medfør af lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.

Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.

Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 69 af 26. januar 2023 (universitetsadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen).

Uddannelsen udbydes i Esbjerg.

Bacheloruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Byggeri, Energi, Elektronik og Maskin i Esbjerg.

Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Civilingeniøruddannelsernes censorkorps.

Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse.

I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav Dansk A, Engelsk B, Matematik A med et gennemsnit på minimum 4,0, samt ét af følgende sæt krav:

  1. Fysik B og Kemi C
  2. Fysik B og Bioteknologi A
  3. Geovidenskab A og Kemi C

Bacheloruddannelsen med specialisering i Dynamiske Systemer giver ret til betegnelsen

  • Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (Energi med specialisering i Dynamiske Systemer). Den engelske betegnelse: Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Energy Engineering with specialisation in Dynamic Systems)

Bacheloruddannelsen med specialisering i Termiske Processer giver ret til betegnelsen

  • Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (Energi med specialisering i Termiske Processer). Den engelske betegnelse: Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Energy Engineering with specialisation in Thermal Processes)

Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.

Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).

Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).

Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.

Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.

Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.

Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.

Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog

Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:

En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.

En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.

Personer der har opnået bachelorgraden i energi har følgende kompetenceprofil:

Viden

  • Har viden om teori, metode og praksis inden for termisk, elektrisk og mekanisk energiteknik og dets reguleringsmæssige forhold.
  • Har grundlæggende viden om projektorganisation og projektstyring herunder mødeplanlægning, problemløsning og processtyring
  • Har grundlæggende viden om business cases, forretningsforståelse, entreprenørskab og innovationsmetoder
  • Har kendskab til digitalisering inden for det energitekniske område
  • Har kendskab til digitale læringsprocesser
  • Kan forstå og reflektere over teorier, metode og praksis inden for ovennævnte energitekniske områder
  • Har viden om og indsigt i grundlæggende termiske, mekaniske og elektriske forhold i form af varmeledning, strømningslære, termodynamik, kredsløbsteori, elektricitetslære, materialelære, elektriske og termiske maskiner, hydraulik, statik og styrke- og svingningslære og anvende digitale metoder til analyse og optimering
  • Har viden om og indsigt i ingeniørmæssigt matematisk grundlag
  • Har viden om og indsigt i grundlæggende reguleringsteknik, samt laboratorieteknik, digital dataopsamling inkluderende deres lagring og behandling

Derudover gælder for dimittender, der har specialiseret sig i:

  • Dynamiske systemer: Har viden om og indsigt i analyse og design af dynamiske systemer, herunder såvel elektriske, mekaniske såvel som hydrauliske systemer.
  • Termiske processer: Har viden om og indsigt i køle- og varmeteknik, forbrænding, termisk procesdesign og termiske energisystemer.

Færdigheder

  • Kan anvende problembaseret læring i en ingeniørmæssig kontekst og digitale metoder relateret hertil
  • Kan anvende metoder og redskaber inden for termisk, elektrisk og mekatronisk energiteknik og anvende disse færdigheder ved beskæftigelse inden for det energitekniske område
  • Kan vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller med udgangspunkt i opstillede digitale energitekniske, matematiske, simulerings- og/eller analysemodeller
  • Kan styre et projektforløb frem mod målsætningen baseret på et iterativt og reflekterende procesforløb frem mod projektløsningen
  • Kan formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
  • Kan styre og regulere enheder inden for det energitekniske fagområde
  • Kan foretage videnskabelige analyser og simuleringer i forskellige egnede simuleringsværktøjer på baggrund af opnåede resultater fra modeller eller praktiske digitale eller analoge målinger på energitekniske systemer

Kompetencer

  • Kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- eller arbejdssammenhænge
  • Kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang inden for det energitekniske område
  • Kan indgå i et effektivt team-samarbejde på baggrund af opnåede personlige samarbejdskompetencer, herunder evne til aktiv lytning og at kunne give konstruktiv feedback og motivere i samarbejdet
  • Kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer, også inkluderende e-læring
  • Kan arbejde med forskellige projekttyper, herunder multi- (med flere grupper i et større samlet projekt, hvor hver gruppe tager sig af et del-emne) og tværfaglige projekter
  • Kan omsætte akademiske kundskaber og færdigheder til praktisk problembearbejdning og løsning
  • Have opnået evne til at kunne foretage helhedsvurdering og lave kritisk refleksion omkring problemstillinger
  • Har efter endt bacheloruddannelse i Energi opnået erhvervskompetencer inden for planlægning, produktion, distribution samt forbrug af elektrisk, termisk og/eller mekanisk energi, samt regulering af energitekniske systemer.

De opnåede kompetencer sætter den studerende i stand til at udføre funktioner inden for projektering, udvikling, rådgivning i danske eller udenlandske virksomheder og offentlige institutioner. Eksempler på typer af virksomheder og erhverv, der ansætter bachelorer i Energi er energiforsyningsselskaber, vindmølle-, maskin- og procesindustrien samt elektroteknik- og rådgivende virksomheder

Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.

Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:

  • Forelæsninger
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde
  • Workshops
  • Opgaveløsning (individuelt og i grupper)
  • Digital læring på forskellig vis fx flipped class-room, blended learning, game eller quiz
  • Lærerfeedback
  • Faglig refleksion
  • Porteføljearbejde
  • Laboratoriearbejde

Bacheloruddannelsen i Energi indeholder faglige elementer inden for såvel det termiske, det elektriske, det reguleringsmæssige som det mekatroniske område og er fælles for alle studerende på 1.-4. semester, mens studiet deler sig ud i to specialiseringer, der fungerer som i alt 50 ECTS valgfag: Termiske Processer og Dynamiske Systemer på 5.-6. semester.

Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispensere fra ovenstående.

AAU micro moduler

I løbet af uddannelsen udbydes der en række AAU micro moduler.

AAU micro er små frivillige læringsmoduler inden for et afgrænset emne. AAU micro kan bruges som understøttende læringsmoduler i forbindelse med projekter såvel som uddannelsens øvrige moduler.

Alle moduler bedømmes gennem individuel, gradueret karakter efter 7-trinsskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).

Uddannelsens moduler på de fire første semestre

Fælles forløb for alle energistuderende på 1. - 4. semester. Fra 5. semester vælger den studerende imellem 2 forskellige specialiseringer: Termiske Processer og Dynamiske Systemer.


Bachelor i energi med specialisering i termiske processer


Bachelor i energi med specialisering i dynamiske systemer


I ovenstående moduler indgår videnskabsteori og videnskabelige metoder igennem alle projektarbejder (15 ECTS moduler), idet disse bygger på problembaseret læring som videnskabelig metode. Der undervises desuden i dette samt andre videnskabelige værktøjer i kurset Problembaseret læring.

Studiestartsprøve

Omfang
0 ECTS-point

Formål
Formålet med studiestartsprøven er at fastslå, om de nye studerende har påbegyndt uddannelsen. Nye studerende på uddannelsen skal derfor deltage i og bestå studiestartsprøven for at fortsætte på uddannelsen. Hvis ikke den ordinære studiestartsprøve eller reeksamen bestås, bliver de studerende udmeldt af studiet den 1. oktober.

Indhold
Studiestartsprøven er en skriftlig prøve baseret på introduktionsforløbet og de studerendes forventninger til og motivation for studiet.

På baggrund af de studerendes svar er det muligt at bedømme, hvorvidt de studerende reelt har påbegyndt uddannelsen.

De studerende modtager bedømmelsen ”Godkendt” eller ”Ikke-godkendt” baseret på deres svar på den skriftlige prøve. Bedømmelsen ”Godkendt” gives, når den skriftlige prøve er besvaret og afleveret. 

Reeksamen
Hvis de studerende ikke deltager i eller består studiestartsprøven, skal de studerende deltage i og bestå reeksamen, som også er en skriftlig prøve. De studerende skal deltage i og bestå reeksamen for at kunne fortsætte studiet.

Hvis de studerende ikke deltager i eller består reeksamen, og de studerende ikke har særlige omstændigheder, der kan medføre dispensation, vil de studerende blive udmeldt fra deres studie uden yderligere varsel d. 1. oktober.

Tidspunkt for studiestartsprøven
Studiestartsprøven vil blive afholdt i de første uger af semesteret. Reeksamen vil blive afholdt umiddelbart herefter.

Klageadgang
De studerende kan påklage resultatet af studiestartsprøven til Universitetet. Klagen fremsendes til sl-klager@adm.aau.dk senest to uger efter, at resultatet fra studiestartsprøven er meddelt. Hvis Universitetet ikke giver medhold i klagen, kan Universitetets afgørelse påklages til Styrelsen for Forskning og Uddannelse, såfremt klagen vedrører retlige spørgsmål.

Når du skriver en projektrapport, skal følgende omfang og format overholdes:

Maks. antal sider

Det tilladte maksimale antal sider for en rapport fastlægges ud fra semester og antal studerende i projektgruppen og beregnes ved hjælp af følgende formel:

Maksimale antal sider = fast værdi + faktor x ECTS x antal studerende

‘ECTS’ refererer til antallet af ECTS for projektmodulet.

‘Fast værdi’ er:

  • 5 sider for miniprojekter
  • 20 sider for 1. – 5. semester bacheloruddannelser
  • 30 sider for diplomingeniørpraktikrapport, diplomingeniør- og bachelorprojekt og virksomhedsophold
  • 30 sider for 1. – 4. semester kandidatuddannelser

‘Faktor’ er:

  • 0,8 for miniprojekter
  • 1,0 for semesterprojekter
  • 1,2 for lange kandidatspecialer
  • 1,5 for bachelor-, diplomingeniør- og kandidatspecialer
  • 1,5 for diplomingeniørpraktikrapport og virksomhedsophold

Et eksempel på beregning af det maksimale antal sider for en bacheloropgave af 4 studerende: 30 + 1,5 x 15 x 4 = 120 sider.

Antallet af sider tælles fra den første indholdsside, inkl. appendix. Appendix er en samling af materiale, der er relevant for projektet, men ikke en del af hovedfokus og derfor ikke hører hjemme i rapporten; f.eks. detaljeret beskrivelse af forsøgsopstillinger, yderligere eksperimentelle eller modelresultater, teoretiske udledninger osv. Forside, titelblad, resumé, indholdsfortegnelse, liste over tabeller og figurer, nomenklatur og kildehenvisninger tælles ikke med i sideantallet. Bilag tælles heller ikke med i sideantallet. Et bilag er teknisk dokumentation, der ikke indeholder væsentlige tekstafsnit skrevet af de studerende. Det kan være datablade fra instrumenter, udskrift af programkode, diagrammer, yderligere tabeller eller figurer, der samler data uden ledsagende tekst, kopi af kommunikation med eksterne kontakter osv. Desuden tælles blanke sider før begyndelsen af et nyt kapitel ikke med.

Skriftstørrelsen skal være minimum 11 pt.

Den nuværende version af studieordningen er offentliggjort på Aalborg Universitets hjemmeside for studieordninger.

Semesterbeskrivelser

Yderligere information om semesterbeskrivelser er tilgængelig i Moodle. Moodle indeholder studierelateret information, dvs. kursusbeskrivelser, kursuslitteratur, tidsplaner og information om aktiviteter og begivenheder.

Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2025.

Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2024 efter sommereksamen 2027.

Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.

View all fonts in this project