I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet
HD-uddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 774 af 12. juni 2018 om den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD og bekendtgørelse nr. 863 af 14. juni 2022om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises yderligere til bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 2. del hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 2. del hører under Studienævn for MBA og HD.
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 2. del er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps.
Optagelse på HD 2. del fordsætter, at ansøgere har gennemført en af følgende uddannelser:
Universitetet kan efter en konkret vurdering optage ansøgere, der ikke opfylder adgangskravene, hvis ansøgeren har uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed.
Ansøgere skal desuden have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende forløb/uddannelse. Relevant erhvervserfaring, der er opnået sideløbende med adgangsgivende forløb/uddannelser, medregnes ved optagelse i HD 2. del.
Universitetet kan ikke dispensere fra kravet om 2 års relevant erhvervserfaring.
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 2. del giver ret til følgende betegnelser:
Specialisering i organisation og ledelse
Den danske betegnelse er HD (Organisation og ledelse). Den engelske betegnelse er Graduate Diploma in Business Administration (Organization and Management).
Specialisering i regnskab og økonomistyring
Den danske betegnelse er HD (Regnskab og økonomistyring). Den engelske betegnelse er Graduate Diploma in Business Administration (Financial and Management Accounting).
Specialisering i finansiel rådgivning
Den danske betegnelse er HD (Finansiel rådgivning). Den engelske betegnelse er Graduate Diploma in Business Administration (Financial Planning).
Uddannelsen er normeret til 1 årsværk, svarende til 60 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation. Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog
'§15: Eksamensbevisets kompetenceprofil' indgår ikke i HD-studieordninger.
Generelle læringsmål for personer der har gennemført den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 2. del, uafhængigt af valgt specialisering:
Viden
Den studerende skal have viden om centrale og praksisrelaterede teorier og modeller inden for det erhvervsøkonomiske fagområde.
Færdigheder
Kompetencer
På HD 2. del på Aalborg Universitet får den studerende desuden en indføring i AAU's PBL-model således evnen til at arbejde problemorienteret styrkes, både selvstændigt og i samarbejde med andre, samt på tværs af fagligheder. Dette opnås blandt andet gennem projektarbejde på en del af uddannelsens semestre, samt i aktiv inddragelse i undervisningen (f.eks. gruppearbejde).
Dette udprøves indledningsvist på den valgte specialiserings første projektarbejde*, hvor den studerendes PBL-kompetencer vurderes på et simpelt og konkret niveau med udgangspunkt i det pågældende moduls fagområde.
Afslutningsvist udprøves den studerendes PBL-kompetencer på uddannelsens Afgangsprojekt på et komplekst og abstrakt niveau med udgangspunkt i specialiseringens obligatoriske fagmoduler.
*På hver specialisering drejer det sig om følgende:
Læringsmål for personer der har gennemført den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 2. del i Organisation og Ledelse:
Viden
Den studerende skal opnå en teoretisk og metodemæssig viden om centrale og væsentlige begreber og modeller inden for organisation og ledelse. Den opnåede viden skal være på et sådant niveau, at den studerende kan forstå, reflektere over og vurdere teorier, metoder og praksis i forbindelse med organisation og ledelse.
Færdigheder
Den studerende skal kunne anvende erhvervsøkonomisk teori og metode til at identificere og forstå organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger. Den studerende skal i forlængelse heraf kunne vurdere og behandle problemstillingerne med henblik på ny erkendelse og begrundede løsningsvalg.
Kompetencer
Læringsmål for personer der har gennemført den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 2. del i Regnskab og Økonomistyring:
Viden
Den studerende skal opnå en teoretisk og metodemæssig viden om de mest centrale og væsentlige begreber og modeller inden for specialiseringens fagområder, dog med særligt vægt på fagområderne virksomhedens økonomistyring og ekstern rapportering. Den opnåede viden skal være op et sådant niveau, at den studerende kan forstå og reflektere over teorier, metoder og praksis i forbindelse med styring af forskellige virksomhedstypers økonomi.
Færdigheder
Den studerende skal ud fra aktuelle økonomiske styrings- og rapporteringsmæssige problemstillinger i såvel private som offentlige virksomheder kunne kombinere en anvendelsesorienteret fokusering med relevante teorier og metoder med henblik på mulige løsningsvalg.
Den studerende skal selvstændigt kunne identificere relevante økonomiske styrings- og rapporteringsmæssige problemstillinger på tværs af virksomhedstyper og størrelse. I forlængelse heraf skal den studerende kunne vurdere og foreslå relevante løsningsmodeller til konkrete problemstillinger inden for de ovennævnte fagområder.
Kompetencer
Læringsmål for personer der har gennemført den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 2. del i Finansiel Rådgivning:
Viden
Den studerende skal opnå teoretisk og metodemæssig viden om de mest centrale og væsentligste begreber og modeller til brug ved den kundevendte finansielle rådgivning på et sådant niveau, at den studerende kan forstå, reflektere over og vurdere teorier, metoder og praksis i forbindelse med rådgivningen.
Færdigheder
Den studerende skal ud fra aktuelle problemstillinger i den finansielle sektor i kombination med rådgivningsmæssige problemstillinger kunne kombinere en anvendelsesorienteret fokusering med relevante teorier og metoder.
Den studerende skal selvstændigt kunne identificere relevante finansielle problemstillinger primært for privatkunder og sekundært for mindre virksomheder. Efterfølgende skal den studerende kunne vurdere og foreslå relevante løsningsmodeller til konkrete rådgivningsmæssige problemstillinger.
Kompetencer
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 2. del er et afrundet forløb, der udbygger den viden såvel som de færdigheder og kompetencer, den studerende har erhvervet i adgangsgrundlaget.
Den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD 2. del er opbygget i forskellige specialiseringer, der er opbygget af en række moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer. Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng
Udbud af specialiseringer
Studienævnet beslutter forud for hvert optag, hvilke specialiseringer der udbydes på uddannelsen. Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde alle specialiseringer hvert år.
Nedenfor kan struktur og opbyning for specialiseringen i HD 2. del i Organisation og Ledelse ses:
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Organisation og ledelse | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Organisation og ledelse
(HDO_S1_M1) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Strategi og strategisk udvikling
(HDO_S2_M1) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Valgfag
Vælg 10 ECTS (ekstern censur)
| Kursus | 10 | ||||
Valgfag
Vælg 5 ECTS (intern censur)
| Kursus | 5 | ||||
4. Semester
| ||||||
Afgangsprojekt
(HDO_S4_M1) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Nedenfor kan struktur og opbyning for specialiseringen i HD 2. del i Finansiel Rådgivning ses:
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Finansiel rådgivning | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Investeringsrådgivning
(HDFR_S1_M1) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Skatteret og juridisk metode
(HDFR_S1_M2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Styring af finansielle virksomheder
(HDFR_S2_M1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Finansielle virksomheders produkter og services
(HDFR_S2_M2) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Ledelses- og organisationsudvikling i finansielle virksomheder
(HDFR_S3_M1) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfag
Vælg 5 ECTS (intern censur)
| ||||||
4. Semester
| ||||||
Afgangsprojekt
(HDFR_S4_M1) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Nedenfor kan struktur og opbyning for specialiseringen i HD 2. del i Regnskab og Økonomistyring ses:
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Regnskab og økonomistyring | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
1. semester
| ||||||
Eksternt regnskab
(HDR_S1_M1) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Strategisk ledelse og strategiprocesser
(HDR_S1_M2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
2. Semester
2. semester
| ||||||
Økonomistyring
(HDR_S2_M1) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Skatteret I
(HDR_S2_M2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
3. Semester
3. semester
| ||||||
Valgfag
Vælg 10 ECTS (ekstern censur)
| Kursus | 10 | ||||
Valgfag
Vælg 5 ECTS (intern censur)
| Kursus | 5 | ||||
4. Semester
4. semester
| ||||||
Afgangsprojekt
(HDR_S4_M1) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfag Vælg 10 ECTS (ekstern censur) | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
HRM
(HD2_S3_M1A) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Regnskabsanalyse og virksomheders finansielle planlægning
(HD2_S3_M1B) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Styring af finansielle virksomheder
(HD2_S3_M1C) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Valgfag Vælg 5 ECTS (intern censur) | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Forandringsledelse
(HD2_S3_M2A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Skatteret II
(HD2_S3_M2B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Strategisk salg og marketing
(HD2_S3_M2C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Projektledelse
(HD2_S3_M2D) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Compliance
(HD2_S3_M2E) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Anti-hvidvask og terrorfinansiering (AML/CTF)
(HD2_S3_M2F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Smartnership forhandling
(HD2_S3_M2G) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Air Transport Management
(HD2_S3_M2H) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Tysk sprog og forretningskultur
(HD2_S3_M2I) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Distanceledelse og ledelse af hybridt arbejde
(HD2_S3_M2J) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Bæredygtig turismeudvikling: Forandringer i virksomheder og destinationer
(HD2_S3_M2K) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Innovation og entreprenørskab i turisme: Samskabelse og lederskab
(HD2_S3_M2L) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Studienævnet kan aflyse valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt et valgfag aflyses, sikrer studienævnet, at de studerende tilbydes andre valgmuligheder.
Studienævnet offentliggør og vedligeholder på sin hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2024.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter vintereksamen 2026.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.