Studieordning for masteruddannelsen i bygningsfysik, 2024

1: Forord

I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.

Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.

2: Bekendtgørelsesgrundlag

Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriet bekendtgørelse nr. 19 af 9. januar 2020 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 2272 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (deltidsbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen).

3: Campus

Uddannelsen udbydes i København.

4: Fakultetstilhørsforhold

Masteruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

5: Studienævnstilhørsforhold

Masteruddannelsen hører under Studienævn for Byggeri, By og Miljø.

6: Censorkorpstilhørsforhold

Masteruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Civilingeniøruddannelsernes censorkorps.

7: Adgangskrav

Optagelse er betinget af, at ansøgere har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse.
Relevante adgangsgivende uddannelser er:

  • Civilingeniører (bygge- og anlægsområdet)
  • Akademi- eller diplomingeniører (bygge- og anlægsområdet)
  • Bygningskonstruktører
  • Arkitekt (Husbygning)

Optagelse forudsætter desuden, at ansøgere har 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemførelse af den adgangsgivende uddannelse.
Relevant erhvervserfaring er:

  • Mindst to års relevant erhvervserfaring med arbejde indenfor byggeri og byggeteknik på højt niveau, for eksempel ved arbejde som ingeniør. Der kan ikke dispenseres fra dette krav.

8: Uddannelsens titel på dansk og engelsk

Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i bygningsfysik. Den engelske betegnelse er Master of Building Physics.

9: Uddannelsens normering angivet i ECTS

Uddannelsen er normeret til 60 ECTS-point, der svarer til 1 års heltidsstudier. Hvert af de 4 semestre vil kunne gennemføres på et halvt år og hele uddannelsen i løbet af to år. Uddannelsen udbydes efter reglerne om deltidsuddannelse.

10: Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet

Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).

Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).

Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.

11: Dispensationer

Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

12: Eksamensregler

Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

13: Regler om skriftlige opgaver

I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.

Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor. 

Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.

14: Regler om krav om læsning af tekster på fremmedsprog

Det forudsættes, at den studerende ved uddannelser, der udbydes på dansk, kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.

15: Eksamensbevisets kompetenceprofil

Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:

  • En master har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er baseret på integration af forskningsresultater og praksiserfaring.
  • Masteren kan gennem videnskabeligt grundlagte personlige og faglige kompetencer varetage højt kvalificerede funktioner i virksomheder, institutioner m.v.

16: Uddannelsens kompetenceprofil

Masteruddannelsen er en forskningsbaseret videregående uddannelse inden for videreuddannelsessystemet for voksne, og har til formål at give studerende med praktisk erhvervserfaring og en forudgående uddannelsesbaggrund en videregående uddannelse inden for faget bygningsfysik.

Kompetenceprofilen

En master i bygningsfysik skal have viden færdigheder og kompetencer, som anført herunder:

Viden

  • Har specialiseret viden om og forståelse for væsentlige dele af de bygningsfysiske kernefelter:
    • Varme
    • Fugt
    • Tæthedsplaner og ventilation
    • Inde- og udeklima
    • Beregningsmetoder for energi- og fugtbalance i bygninger
    • Målemetoder inden for fugt- og varmeforhold
    • Typiske klimaskærmskonstruktioner for eksisterende og nye bygninger
    • Typiske byggeskader og afhjælpningsmetoder
  • Kan forstå og forholde sig kritisk til disse områder, samt identificere videnskabelige problemstillinger relateret til grænseområdet mellem teori og praksis, som erfaret gennem dimittendens tidligere karriere.

Færdigheder

  • Er fortrolig med bygningsfysikkens videnskabelige metoder og redskaber svarende til de berørte områder.
  • Kan vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger og anvende relevante analyse- og løsningsmodeller
  • Kan vurdere bygningsfysiske problemstillinger, såvel på eksisterende bygninger som på projekterede løsninger, både på ukomplicerede konstruktioner og komplicerede byggesystemer.
  • Kan formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til både fagfæller og ikke-specialister i såvel skirft som tale.
  • Kan udnytte og skabe digitale løsninger til at opsamling og lagring af data, statistisk dataanalyse, datavisualisering, modellering og simulering, til præsentation af teorier, hypoteser og resultater skriftligt såvel som mundtlig, samt til organisering og udmøntning af samarbejdet internt i projektgrupper samt med eksterne partnere. 

Kompetencer

  • Kan styre og udvikle bygningsfysiske løsninger i arbejdssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
  • Kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt arbejde med bygningsfysisk grundlag og kan medvirke til reduktion af energibrug i bygninger.
  • Kan løse problembaserede opgaver for et givent bygningsfysisk problem og vurdere komplekse løsninger i samspil med andre.
  • Har kompetencer indenfor og kan deltage i udviklingen af digitalisering af det byggede miljø og kan digitalt og effektivt samarbejde, kommunikere og udveksle information, data og resultater med tilstødende fagligheder

17: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse

Uddannelsen er tilrettelagt som en deltidsuddannelse over 4 semestre og indeholder 7 kursusmoduler samt masterafhandlingen på 15 ECTS-point. Kurserne afholdes gennem fx:

  • seminarer med forelæsninger, opgaveregning og mundtlig fremlæggelse
  • skriftlige opgaver med individuel vejledning via e-mail, telefon eller videolink
  • individuelle formuleringsopgaver – mundtligt ved seminarerne, skriftligt i mellemperioderne
  • gruppebaseret opgaveregning, formuleringsøvelser, præsentation, fremlæggelser, videnformidling, opgaveløsning og sparring
  • laboratoriemålinger eller felt målinger af fx fugt, varme, tæthed og energi
  • miniprojekter udført i studiegrupper og bindende samarbejder, som er større skriftlige arbejder, der understøtter kurserne ved, at de studerende opnår fortrolighed med samarbejde, væsentlige begreber og metoder
  • større projektopgaver som afslutning på udvalgte kurser

Feedback på øvelser og præsentationernes funktion er dels at uddybe løsningerne af opgaver, som de studerende har arbejdet med i mellemperioden, dels at præsentere nye opgaver, som skal løses i næste mellemperiode og styrke de enkeltes komptencer i forhold til samarbejder. Formuleringsopgaverne bygger på og uddyber behandlingen af emner fra forelæsningerne og de muligheder der er for at tilgå viden ved at være tilknyttet et universitet. Der vil blive anvendt computer, digitale værktøjer og webbaseret opgaveløsning; især til træning af konkrete færdigheder.

Masterprojektet kan løses i en gruppe af to eller individuelt og vejledning sker via mødekonsultation, e-mail og fjernundervisning.

Mindre skriftlige opgaver eller større projektopgaver som udarbejdes i de enkelte fag udarbejdes i studiegrupper og evalueres løbende. Gruppearbejdet og gruppedynamikken indgår i den samlede vurdering af den enkelte studerendes præstation ved eksamen. Ved vurderingen indgår den enkelte studerendes ansvar for det samlede projekt, den enkelte studerendes gruppedisciplin ved fremlæggelsen af projektet til eksamen samt anerkendelsen af den efterfølgende eksamination med uddybende spørgsmål i pensum til den enkelte studerende.

18: Uddannelsesoversigt

I nedenstående skema gives en mere udførlig oversigt over modulerne på masteruddannelsen. Skemaet viser de fire semestres indhold, ECTS-fordeling, bedømmelse og prøveform.

For at sikre variation i prøveformer skal hvert kursusmodul på hvert semester evalueres ved en mundtlig individuel eksamen eller ved mundtlig eksamen i gruppe. Eksamen tager i højere eller mindre grad udgangspunkt i obligatorisk skriftligt arbejde udført i studiegrupper.

Projektmodulerne evalueres altid ved mundtlig eksamen baseret på pensum og derfor er det sikret, at der anvendes både mundtlige og skriftlige fremstillinger på semestre bestående af flere undervisningsmoduler. 

Alle moduler bedømmes gennem individuel karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).

Udbydes som: 1-faglig
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Indeklima - materialer, fugt og skimmel
(B-BF-M1-13)
Projekt 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Varmeteori og -praksis
(B-BF-M1-9)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
Fugtteori og -praksis
(B-BF-M1-12)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
2. Semester
Tæthedsplan og ventilation
(B-BF-M2-14)
Projekt 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Energi-, varme- og fugtberegningsmetoder
(B-BF-M2-15)
Kursus 10 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
3. Semester
Tilstandsvurdering, efterisolering og renovering
(B-BF-M3-14)
Projekt 10 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Nybyggeri – nye materialer og byggetekniske løsninger
(B-BF-M3-15)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
4. Semester
Masterprojekt
(B-BF-M4-16)
Projekt 15 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk

19: Henvisninger til uddybende information

Afslutning af masteruddannelsen
Uddannelsen skal være afsluttet senest seks år efter, den er påbegyndt.

20: Ikrafttrædelse og overgangsregler

Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2024.

Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2022 efter sommereksamen 2026.

Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.

21: Ændringer til studieordningen

Prodekan for uddannelse har den 17. marts 2024 godkendt, at modultitlerne tilrettes i "anbefalede faglige forudsætninger", gældende fra efteråret 2024.