I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriet bekendtgørelse nr. 19 af 9. januar 2020 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 2272 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (deltidsbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Masteruddannelsen i IKT og Læring udbydes i et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Copenhagen Business School, Københavns Universitet, Roskilde Universitet og Aalborg Universitet. Undervisningen er tilrettelagt som webbaseret fjernundervisning med virtuelle perioder i kombination med fremmødeseminarer.
Masteruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen hører under Studienævn for Masteruddannelsen i IKT og Læring (MIL)
Masteruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Kommunikation og oplevelsesdesign.
Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i ikt og læring. Den engelske betegnelse er Master of ICT and Learning.
Masteruddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret deltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 60 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Viden
Obligatoriske moduler
Kernemodul 1 | 1. sem | 10 ECTS-point | |
Kernemodul 2 | 2.-3. sem | 10 ECTS-point | |
Kernemodul 3 | 2.-3. sem | 10 ECTS-point | |
Masterprojektmodul | 4. sem | 15 ECTS-point |
Valgfrie moduler, hvoraf den studerende skal bestå tre i alt*
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Data, demokrati og algoritmer A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Data, demokrati og algoritmer B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Data, demokrati og algoritmer C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Design A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Design B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Design C | 1.-3.sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digital didaktik A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digital didaktik B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digital didaktik C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digitale kompetencer A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digitale kompetencer B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digitale kompetencer C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Materialitet og brugerpraksis A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Materialitet og brugerpraksis B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Materialitet og brugerpraksis C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Organisationer, udvikling og teknologi A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Organisationer, udvikling og teknologi B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Organisationer, udvikling og teknologi C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Teknologiforståelse og kritik A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Teknologiforståelse og kritik B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Teknologiforståelse og kritik C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Generelle prøvebestemmelser
Undervisning
Undervisningen er tilrettelagt som net-baseret undervisning, workshops og vejledning med online perioder i kombination med fremmødeseminarer.
Prøverne er enten interne eller eksterne. Hvor intet andet er anført, bedømmes prøverne af eksaminator og en intern medbedømmer eller en ekstern censor.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Læring og digitale teknologier
(MASMIL20241) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgmoduler | ||||||
2. Semester
| ||||||
Digitalt læringsdesign
(MASMIL20242) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgmoduler | ||||||
3. Semester
| ||||||
Læring og digitalisering i organisationer
(MASMIL20243) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgmoduler | ||||||
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt
(MASMIL20247) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Studieordningen for Masteruddannelsen i IKT og Læring indeholder otte valgfagsmodulområder, hvoraf alle udbydes som A, B og C således det er muligt for den studerende at tage alle tre valgmoduler inden for samme fagområde.
Valgmoduler | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Valgmodul i IKT og læring: Data, demokrati og algoritmer A
(MILVM20211) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Data, demokrati og algoritmer B
(MILVM20212) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Data, demokrati og algoritmer C
(MILVM20213) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Design A
(MILVM20214) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Design B
(MILVM20215) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Design C
(MILVM20216) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digital didaktik A
(MILVM20217) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digital didaktik B
(MILVM20218) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digital didaktik C
(MILVM20219) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digitale kompetencer A
(MILVM202110) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digitale kompetencer B
(MILVM202111) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digitale kompetencer C
(MILVM202112) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Materialitet og brugerpraksis A
(MILVM202113) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Materialitet og brugerpraksis B
(MILVM202114) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Materialitet og brugerpraksis C
(MILVM202115) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser A
(MILVM202116) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser B
(MILVM202117) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser C
(MILVM202118) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Organisationer, udvikling og teknologi A
(MILVM202119) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Organisationer, udvikling og teknologi B
(MILVM202120) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Organisationer, udvikling og teknologi C
(MILVM202121) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Teknologiforståelse og kritik A
(MILVM202122) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Teknologiforståelse og kritik B
(MILVM202123) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Teknologiforståelse og kritik C
(MILVM202124) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Uddannelsen offentliggør og vedligeholder på sin hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder modulbeskrivelser: www.mil.aau.dk.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 01.09.2024.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2021 efter sommereksamen 2026.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.