I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriet bekendtgørelse nr. 19 af 9. januar 2020 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 2272 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (deltidsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Masteruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen hører under Studienævn for Efter- og videreuddannelse i Kultur og Læring.
Masteruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Uddannelsesvidenskab, Gymnasiepædagogik og Læring.
Adgang til uddannelsen forudsætter, at ansøgeren har gennemført mindst en af følgende uddannelser:
Erhvervserfaring
Adgang til uddannelsen forudsætter endvidere, at ansøgeren, uanset uddannelsesbaggrund, har mindst to års relevant erhvervserfaring efter endt, adgangsgivende uddannelse. Det vil sige, at ansøgeren skal have arbejdet i mindst to år i en funktion, som er relevant for studiet af procesledelse og organisatorisk forandring. Som eksempler på relevante arbejdsfunktioner kan bl.a. nævnes:
Dispensation
På grundlag af konkret vurdering kan universitetet dispensere fra adgangsbetingelserne, hvis det skønnes, at ansøgeren har uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med de uddannelsesmæssige adgangskrav.
Universitetet kan ikke dispensere fra kravet om to års relevant erhvervserfaring.
Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i procesledelse og organisatorisk forandring. Den engelske betegnelse er Master of Process Leadership and Organizational Change.
Masteruddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret deltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 60 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog
En master har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er baseret på en integration af forskningsresultater og praksiserfaring.
En master kan gennem videnskabeligt grundlagte personlige og faglige kompetencer varetage højt kvalificerede funktioner i virksomheder, institutioner m.v.
Masteruddannelsen i Procesledelse og Organisatorisk forandring tilbyder studerende med praktisk erhvervserfaring en forskningsbaseret videregående uddannelse inden for procesledelse og coaching som organisatorisk forandringsressource. Uddannelsens specifikke fokus er procesledelse gennem organisatorisk coaching forstået som en samtalebaseret læreproces, hvor en forandringsagent igangsætter, leder og orkestrerer organisatoriske forandringsprocesser.
Det overordnede formål med uddannelsen er således, at den studerende skal opnå kompetencer til at iværksætte, udvikle og vurdere læreprocesser i organisatoriske kontekster. Dette overordnede formål uddybes i nedenstående delmål:
De overordnede læringsmål for tilegnelsen af viden er, at den studerende efter endt masteruddannelse skal have opnået:
De overordnede mål for tilegnelsen af færdigheder er, at den studerende efter endt masteruddannelse skal have opnået:
De overordnede mål for tilegnelsen af kompetencer er, at den studerende efter endt masteruddannelse skal have opnået:
Uddannelsen bygger på en tværfaglig, problemorienteret tilgang og vil i sin tilrettelæggelse inddrage deltagernes erfaring og praksis. Uddannelsen involverer en betydelig grad af samarbejde blandt de studerende samt blandt de studerende og organisatoriske aktører i de studerendes arbejdspladsorganisationer eller øvrige professionelle virke. Uddannelsen vil være tilrettelagt som en kombination af forskellige undervisnings-, arbejds- og samarbejdsformer:
Uddannelsen tilrettelægges som en kombination af klasserumsundervisning (auditorium), træning (laboratorium) og praktiske eksperimenter med afsæt i konkrete organisatoriske kontekster og organisationsrelevante problemstillinger (praktikum), der kombinerer refleksion og handling. De studerende fører gennem uddannelsen logbog for at fastholde egen lære- og udviklingsproces.
Modul | Semester | Omfang |
Læring og coaching i teori og praksis | 1. semester | 15 ECTS-point |
Videnskabsteori og metode | 2. semester | 5 ECTS-point |
Coaching og facilitering i grupper og teams | 2. semester | 10 ECTS-point |
Procesledelse og coaching som organisatorisk udviklingsressource | 3. semester | 15 ECTS-point |
Masterprojekt | 4. semester | 15 ECTS-point |
17.1 GENERELLE PRØVEBESTEMMELSER
Ved bedømmelsen af de enkelte prøver gives enten en karakter efter 7-trinsskalaen eller bedømmelsen bestået/ikke bestået.
Stk. 2.
Prøverne er enten interne eller eksterne. Hvor intet andet er anført, bedømmes prøverne af eksaminator og /eller ekstern censor.
Stk. 3.
Projekter, emnestudier mv. kan udarbejdes i fællesskab af indtil 6 studerende. Masterprojekter kan udarbejdes i fællesskab af indtil 3 studerende. Ved prøver i projekter, emnestudiermv. gælder normalt følgende prøveform:
En mundtlig prøve med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre. Projektrapporten / det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar.
Projektrapporten udgør følgelig grundlaget for eksaminationen og bedømmelsen og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præsentation. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerene eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation.
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i den af den/de studerende udarbejdet projektrapport.
Den enkelte studerende har mulighed for at få meddelt bedømmelsen i enerum. I givet faldf, skal dette ønske meddeles ved eksaminationens begyndelse.
Stk. 4.
Hvor der ved skriftlige arbejder er fastsat regler for arbejdets omfang, svarer en side til 2400 tegn med mellemrum. Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling, idet titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resume og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal medtælles noter men ikke illustrationer. Sidetal anføres enten på forsiden eller i et forord.
Stk. 5.
De angivne prøvetider ved mundtlige prøver er inkl. votering og meddelelse af resultatet.
Stk. 6.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, indgår en vurdering af den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk korrekthed og overensstemmelse med normerne for formelt, akademisk skriftsprog samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig faktor i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på baggrud af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke at bestå alene på grund af den ringe sproglige præstation.
Stk. 7.
Uddannelsen skal være afsluttet senest seks år efter, at den er påbegyndt. Der kan ikke holdes orlov på uddannelser under Lov om åben uddannelse.
Stk. 8.
De studieelementer, der ligger til grund for den enkelte prøve, normeres som andele af årsværk, idet et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år inkl. ferie. Et årsværk er lig 60 ECTS-point.
Stk. 9.
For at bestå uddannelsen skal alle prøver være bestået med mindst karakteren 02 eller bedømmelsen "bestået". Der udregnes et vægtet gennemsnit af karakterne fra de prøver, som bedømmes af de enkelte prøvers vægt i ECTS-point. Dvs. at gennemsnittet defineres som summe af de enkelte karakterer, hver multipliceret med den tilhørende prøves ECTS-omfang, divideret med summen af ECTS-pointene for de prøver, der indgår i gennemsnittet.
Prøverne i uddannelsens moduler kan enten være interne eller eksterne og bedømmes enten efter 7-trinsskalaen eller bestået/ikke bestået.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Læring og coaching i teori og praksis
(MAPROF20231) | Kursus | 15 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Videnskabsteori og metode
(MAPROF20232) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Coaching og facilitering i grupper og teams
(MAPROF20233) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Procesledelse og coaching som organisatorisk udviklingsressource
(MAPROF20234) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt
(MAPROF20235) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Studienævnet formidler løbende mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. februar 2023.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter vintereksamen 2024/25.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 20. september 2023 godkendt en opdatering af adgangskravene i § 7 gældende fra februaroptaget 2024.
Der er ikke tale om en skærpelse af adgangskravene.
Prodekanen for uddannelse har den 9. oktober 2023 godkendt, at det tilføjes i § 7, at en diplomuddannelse (60 ECTS) kan give adgang til masteruddannelsen.