I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriet bekendtgørelse nr. 19 af 9. januar 2020 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 2272 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (deltidsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Masteruddannelsen udbydes i København.
Masteruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen hører under Studienævn for Byggeri, By og Miljø.
Masteruddannelsen hører under Ingeniørernes Landsdækkende Censorkorps/Bygning.
Optagelse er betinget af, at ansøgere har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse.
Relevante adgangsgivende uddannelser er:
Optagelse forudsætter desuden, at ansøgere har 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemførelse af den adgangsgivende uddannelse.
Relevant erhvervserfaring er:
Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i bygningsfysik. Den engelsksprogede betegnelse: Master of Building Physics.
Uddannelsen er normeret til 60 ECTS-point, der svarer til 1 års heltidsstudier. Hvert af de 4 semestre vil kunne gennemføres på et halvt år og hele uddannelsen i løbet af to år. Uddannelsen udbydes efter reglerne om deltidsuddannelse.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende ved uddannelser, der udbydes på dansk, kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
Masteruddannelsen er en forskningsbaseret videregående uddannelse inden for videreuddannelsessystemet for voksne, og har til formål at give studerende med praktisk erhvervserfaring og en forudgående uddannelsesbaggrund en videregående uddannelse inden for faget bygningsfysik.
Kompetenceprofilen
En master i bygningsfysik skal have viden færdigheder og kompetencer, som anført herunder:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsen er tilrettelagt som en deltidsuddannelse over 4 semestre og indeholder 7 kursusmoduler samt masterafhandlingen på 15 ECTS-point. Kurserne afholdes gennem fx:
Feedback på øvelser og præsentationernes funktion er dels at uddybe løsningerne af opgaver, som de studerende har arbejdet med i mellemperioden, dels at præsentere nye opgaver, som skal løses i næste mellemperiode og styrke de enkeltes komptencer i forhold til samarbejder. Formuleringsopgaverne bygger på og uddyber behandlingen af emner fra forelæsningerne og de muligheder der er for at tilgå viden ved at være tilknyttet et universitet. Der vil blive anvendt computer, digitale værktøjer og webbaseret opgaveløsning; især til træning af konkrete færdigheder.
Masterprojektet kan løses i en gruppe af to eller individuelt og vejledning sker via mødekonsultation, e-mail og fjernundervisning.
Mindre skriftlige opgaver eller større projektopgaver som udarbejdes i de enkelte fag udarbejdes i studiegrupper og evalueres løbende. Gruppearbejdet og gruppedynamikken indgår i den samlede vurdering af den enkelte studerendes præstation ved eksamen. Ved vurderingen indgår den enkelte studerendes ansvar for det samlede projekt, den enkelte studerendes gruppedisciplin ved fremlæggelsen af projektet til eksamen samt anerkendelsen af den efterfølgende eksamination med uddybende spørgsmål i pensum til den enkelte studerende.
I nedenstående skema gives en mere udførlig oversigt over modulerne på masteruddannelsen. Skemaet viser de fire semestres indhold, ECTS-fordeling, bedømmelse og prøveform.
For at sikre variation i prøveformer skal hvert kursusmodul på hvert semester evalueres ved en mundtlig individuel eksamen eller ved mundtlig eksamen i gruppe. Eksamen tager i højere eller mindre grad udgangspunkt i obligatorisk skriftligt arbejde udført i studiegrupper.
Projektmodulerne evalueres altid ved mundtlig eksamen baseret på pensum og derfor er det sikret, at der anvendes både mundtlige og skriftlige fremstillinger på semestre bestående af flere undervisningsmoduler.
Alle moduler bedømmes gennem individuel karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Varmeteori og -praksis
(B-BF-M1-9) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Fugtteori og -praksis
(B-BF-M1-10) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Lufttæthed og ventilation
(B-BF-M1-11) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Energi-, varme- og fugtberegningsmetoder
(B-BF-M2-13) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Inde- og udeklima
(B-BF-M2-12) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Tilstandsvurdering, efterisolering og renovering
(B-BF-M3-14) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Nybyggeri – nye materialer og byggetekniske løsninger
(B-BF-M3-15) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt
(B-BF-M4-16) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Afslutning af masteruddannelsen
Uddannelsen skal være afsluttet senest seks år efter, den er påbegyndt.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2024.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.