I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 69 af 26. januar 2023 (universitetsadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Socialt Arbejde.
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Kandidatuddannelsen i Socialt arbejde.
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse:
Akademiske uddannelser:
Professionsbacheloruddannelser:
Adgang til kandidatuddannelsen i socialt arbejde forudsætter, at ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse. En bachelorgrad ses som værende relevant, såfremt den studerende har bestået moduler svarende til minimum 30 ECTS indenfor et eller flere områder, som er relevante ift. kandidatuddannelsen i socialt arbejde. Dette kan f.eks. være kulturstudier, internationale og/eller interkulturelle relationer, samfundsfag, filosofi, antropologi, sociologi, sundhedsfag, pædagogik, organisation og ledelse, international politik og relationer, migration og kommunikation etc.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.soc. i socialt arbejde. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Social Sciences in Social Work.
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Det overordnede formål med kandidatuddannelsen i socialt arbejde er, at den studerende skal erhverve sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.
Den studerende skal gennem uddannelsen opnå:
Viden om:
Færdigheder i:
Kompetencer til:
Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng med afsæt i forskellige bacheloruddannelser. Uddannelsen er baseret på en problembaseret læringsmodel, som anvendes og bedømmes gennem specifikke faglige mål på de enkelte semestre, og gennem en individuelt udarbejdet portfolio, som de studerende udarbejder gennem deres studie. Her skal de studerende kort beskrive deres udvikling af interpersonelle kompetencer, strukturelle kompetencer og meta-kognitive kompetencer i forbindelse med det fagligt funderede problembaserede arbejde.
Uddannelsen er opbygget af fire semestre, som hver især indeholder forskellige faglige moduler:
1. semester består af tre fag, som tilsammen udgør det sociale arbejdes felt: teorier om socialt arbejde, teorier om sociale problemer og videnskabsteori og metode, og som udprøves i form af en problembaseret projektrapport.
2. semester består af fire fag, som tilsammen dækker semestrets mål i socialpolitiske perspektiver, organisatoriske perspektiver, aktørperspektiver samt retlige perspektiver, og som udprøves gennem en projektrapport, der bygger på en empirisk forankret undersøgelse samt en digital formidling af projektet.
På 1. og 2. semester er det en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende har afleveret en individuel portofolio til vejleder/ koordinator inden projektaflevering. Hvis portfolio ikke er afleveret, kan resten af gruppen godt gå til eksamen, men de, der ikke har afleveret, kan ikke. De skal gå til reeksamen.
3. semester er tilrettelagt som et fordybelsessemester på 30 ECTS, hvor de studerende gennem personlige valg har mulighed for at konstruere en specifik kompetenceprofil. På tredje semester kan de studerende vælge mellem:
Linjefagene er udvalgt med baggrund i aktualitet i forhold til socialt arbejde i bred forstand og i forhold til aktuel forskning. Der udbydes et begrænset antal linjefag fra linjefagskataloget hvert år, som afspejler aktuel forskning inden for socialt arbejde. Det konkrete udbud af nedenstående linjefag vælges og udbydes af studienævnet, og skifter fra år til år. På linjefag er der en max- og minimumsgrænse på antal deltagere, og kan udbydes på tværs af Campus København og Aalborg, og undervisningen gennemføres fysisk og/eller digitalt.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde linjefag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt linjefag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
På 3. semester skal der afleveres en individuelt udarbejdet portfolio, som indgår i den samlede bedømmelse af den skriftlige aflevering på linjefag eller projektorienteret forløb. Portfolio indgår her i den samlede bedømmelse. Portfolio berører ikke antallet af anslag, men må max udgøre to sider.
4. semester er ligeledes et fordybelsessemester, som består af udarbejdelse af et kandidatspeciale.
På 4. semester er der to muligheder:
Det konkrete udbud af Linjefag vælges og udbydes af studienævnet.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Det sociale arbejdes felt
(KASOA20241) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Det sociale arbejdes kontekster
(KASOA20242) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Mulighed A
| ||||||
Linjefag | Projekt | 30 | ||||
3. Semester
Mulighed B
| ||||||
Projektorienteret forløb
(KASOA20246) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KASOA20247) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Linjefag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Arbejdsinklusion i socialt arbejde med udsatte voksne og unge
(KASOA20243A) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Børn og unge i udsatte positioner
(KASOA20243B) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Frontlinjer i det sociale arbejde
(KASOA20243C) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Problemkonstruktioner og styringslogikker i socialt arbejde på social og sundhedsområdet
(KASOA20243D) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Samskabelse i socialt arbejde - Demokratiske processer, magt og social inklusion
(KASOA20243E) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Tid i det sociale arbejde
(KASOA20243F) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Transnationalt socialt arbejde - Migration og medborgerskab
(KASOA20243G) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside: www.soc.aau.dk/uddannelser/studienaevn/socialt-arbejde og gennem det interne kommunikationssystem mere udførlige oplysninger om uddannelsen. Yderligere information om PBL og portfolio findes ligeledes på uddannelsens hjemmeside.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2024. Studieordningen træder i kraft for studerende, der pr. 1. september 2024 påbegynder deres 1. og 3. semester.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2023 efter sommereksamen 2024.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 8. maj 2024 godkendt, at der tilføjes en forudsætning for deltagelse i modulerne "Arbejdsinklusion i socialt arbejde med udsatte voksne og unge", "Børn og unge i udsatte positioner", "Frontlinjer i det sociale arbejde", "Problemkonstruktioner og styringslogikker i socialt arbejde på social og sundhedsområdet", "Samskabelse i socialt arbejde - Demokratiske processer, magt og social inklusion", "Tid i det sociale arbejde" og "Transnationalt socialt arbejde - Migration og medborgerskab". Dispensationen er gældende fra efteråret 2024.
Prodekanen for uddannelse har den 9. juli 2024 godkendt, at fejlteksten under indholdet af modulet "Det sociale arbejdes kontekster" på 2. semester slettes. Dispensationen er gældende fra foråret 2025.