I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 35 af 13. januar 2022 (universitetsadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterbekendtgørelsen).
For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb)
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Politik og Samfund
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Historie
Kandidatuddannelsen i Historie (1-faglig)
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse:
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse:
Kandidatuddannelsen i Historie som centralt fag (2-faglig)
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse:
Bemærk, at adgangsbetingelserne for optagelse på Historie som centralt fag er, at den studerende har gennemført en bacheloruddannelse i Historie som centralt fag.
Adgangsgivende uddannelser på kandidatuddannelsen med Historie som sidefag
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse:
Bemærk, at adgangsbetingelserne til kandidatsidefaget i Historie er, at den studerende har gennemført en bacheloruddannelse med Historie som bachelorsidefag.
Andre muligheder for at søge om optagelse:
Adgang til kandidatuddannelsen forudsætter, at ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende bachelor- eller professionsbacheloruddannelse. En bachelor- eller professionsbacheloruddannelse defineres som relevant, hvis uddannelsen som minimum indeholder:
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.mag. i historie. Den engelske betegnelse er Master of Arts (MA) in History.
Kandidatuddannelsen i Historie som centralt fag giver ret til betegnelsen Cand.mag. i Historie og (sidefag). Den engelske betegnelse er Master of Arts (MA) in History and (minor subject).
Den 1-faglige kandidatuddannelse i Historie er en forskningsbaseret heltidsuddannelse normeret til 120 ECTS.
Den 2-faglige kandidatuddannelse med Historie som centralt fag er en forskningsbaseret heltidsuddannelse normeret til 120 ECTS.
Den 2-faglige kandidat med Historie som centralt fag og hovedområdeskift er en forskningsbaseret heltidsuddannelse normeret til 150 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
1-faglig kandidatuddannelse i Historie
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Kandidatuddannelsen giver den enkelte studerende mulighed for en individuel kompetenceprofil.
1-faglig kandidatuddannelse i Historie med selvvalgt specialisering
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Kandidatuddannelsen med selvvalgt specialisering giver den enkelte studerende mulighed for en individuel kompetenceprofil.
2-faglig kandidatuddannelse med Historie som centralt fag
Viden
Færdigheder
Kompetencer
2-faglig kandidatuddannelse med historie som centralt fag ved hovedområdeskift
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul består af et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point. Disse afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Kandidatuddannelsen med Historie som centralt fag og sidefag
Centralt fag
Kandidatuddannelsen i Historie som centralt fag består af det centrale fag på 75 ECTS og et sidefag på 45 ECTS. For at opnå kompetence til at undervise i de gymnasiale uddannelser skal sidefaget ligge inden for disse uddannelsers fagrække.
Det centrale fag i Historie består af en række konstituerende fagelementer, i alt 75 ECTS inklusive kandidatspeciale på 30 ECTS.
Sidefag og studietidsforlængelse
Kandidatuddannelsen med Historie som sidefag består af sidefaget på 45 ECTS og et centralt fag på 75 ECTS. Hvis det centrale fag ligger inden for et andet hovedområde end humaniora, forlænges sidefaget i historie med 30 ECTS til i alt 75 ECTS.
1-faglig Kandidatuddannelse i Historie
Den 1-faglige Kandidatuddannelse i Historie kan enten læses med eller uden specialisering. Specialiseringen består af konstituerende fagelementer på mindst 90 ECTS, inklusive speciale på 30 ECTS.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
A: Kulturarv som proces - Arkivdannelse, genstandssamlinger og kulturarvsbevaring
(HISKA23A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
B: Digital historie 2
(HISKA23B) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
D(i): Historiedidaktik - Historie som dannelsesfag
(HISKA23DI) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
E: Historieformidling, kommunikation og brugerinddragelse
(HISKA23E) | Kursus | 15 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
F: Projekt
(HISKA23F) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
H: Projektorienteret forløb
(HISKA23H) | Projekt | 25 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
I: Specialeforberedende modul
(HISKA23I) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
4. Semester
| ||||||
K: Kandidatspeciale
(HISKA23K) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Selvvalgt specialisering | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
C: Selvvalgt periodeprojekt 1
(HISKAS23C) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
B: Digital historie 2
(HISKA23B) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
E: Historieformidling, kommunikation og brugerinddragelse
(HISKA23E) | Kursus | 15 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
G: Selvvalgt periodeprojekt 2
(HISKAS23G) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
H: Projektorienteret forløb
(HISKA23H) | Projekt | 25 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
I: Specialeforberedende modul
(HISKA23I) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
4. Semester
| ||||||
K: Kandidatspeciale
(HISKA23K) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Historie som centralt fag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
Sidefag
| ||||||
Sidefag | 30 | |||||
2. Semester
Sidefag/Centralfag
| ||||||
Sidefag | 15 | |||||
D(ii): Historiedidaktik med praktik - Historie som dannelsesfag
(HISKA23DII) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
P: Politologi, økonomi og sociologi
(HISKAC23M15A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
3. Semester
Centralfag
| ||||||
B: Digital historie 2
(HISKA23B) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
U: Brug af historien
(HISKAC23M18) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
I: Specialeforberedende modul
(HISKA23I) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
4. Semester
Centralfag
| ||||||
K: Kandidatspeciale
(HISKA23K) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Historie som centralt fag ved hovedområdeskift | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
Sidefag
| ||||||
Sidefag | 30 | |||||
2. Semester
Sidefag
| ||||||
Sidefag | 30 | |||||
3. Semester
Sidefag / Centralfag
| ||||||
Sidefag | 15 | |||||
U: Brug af historien
(HISKAC23M18) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
I: Specialeforberedende modul
(HISKA23I) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
4. Semester
Centralfag
| ||||||
D(ii): Historiedidaktik med praktik - Historie som dannelsesfag
(HISKA23DII) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
P: Politologi, økonomi og sociologi
(HISKAC23M15A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
T: Periodeoverskridende temaer i historien
(HISKACM23M17) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
5. Semester
Centralfag
| ||||||
K: Kandidatspeciale
(HISKA23K) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
Sidefag
| ||||||
M08 Oversigtsforløb i dansk og europæisk historie ca. 1550–1900
(HISBA21M08) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M09 Tidlig moderne periode ca. 1550–1900
(HISBA21M09) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M22 Supplerende metodefag
(HISKA23M22) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
M15 Politologi, økonomi og sociologi
(HISBA21M15A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
2. Semester
Sidefag/Centralfag
| ||||||
M10 Oversigtsforløb i europæisk og dansk historie indtil ca. 1550
(HISBA21M10) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M11 Ældre perioders historie før ca. 1550
(HISKASM11) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Centralfag | 15 | |||||
3. Semester
Centralfag
| ||||||
Centralfag | 30 | |||||
4. Semester
Centralfag
| ||||||
Centralfag | 30 |
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Linje: Sidefag med studieforlængelse | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
Sidefag
| ||||||
M08 Oversigtsforløb i dansk og europæisk historie ca. 1550–1900
(HISBA21M08) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M09 Tidlig moderne periode ca. 1550–1900
(HISBA21M09) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M22 Supplerende metodefag
(HISKA23M22) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
M15 Politologi, økonomi og sociologi
(HISBA21M15A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
2. Semester
Sidefag
| ||||||
M10 Oversigtsforløb i europæisk og dansk historie indtil ca. 1550
(HISBA21M10) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M11 Ældre perioders historie før ca. 1550
(HISBA21M11) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M12 Materiel kulturarv
(HISBA21M12) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
M13 Digital historie
(HISBA21M13) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
Sidefag/Centralfag
| ||||||
L: Flerfagligt projekt
(HISKAC23L) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Centralfag | 15 | |||||
4. Semester
Centralfag
| ||||||
Centralfag | 30 | |||||
5. Semester
Centralfag
| ||||||
Centralfag | 30 |
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Linje: Sidefag med studietidsforlængelse (m. samfundsfag som centralt fag) | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
Sidefag
| ||||||
M08 Oversigtsforløb i dansk og europæisk historie ca. 1550–1900
(HISBA21M08) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M09 Tidlig moderne periode ca. 1550–1900
(HISBA21M09) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M16 Tværvidenskabelige metoder
(HISBA21M16) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
2. Semester
Sidefag
| ||||||
M10 Oversigtsforløb i europæisk og dansk historie indtil ca. 1550
(HISBA21M10) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M11 Ældre perioders historie før ca. 1550
(HISBA21M11) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M12 Materiel kulturarv
(HISBA21M12) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
M13 Digital historie
(HISBA21M13) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
Sidefag/Centralfag
| ||||||
L: Flerfagligt projekt
(HISKAC23L) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Centralfag | 15 | |||||
4. Semester
Centralfag
| ||||||
Centralfag | 30 | |||||
5. Semester
Centralfag
| ||||||
Centralfag | 30 |
Studienævnet offentliggør på moodle mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2023.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2022 efter sommereksamen 2024.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 9. juli 2024 godkendt, at der foretages mindre ændringer i indholdet af modulet "Projektorienteret forløb" på 3. semester. Dispensationen er gældende fra efteråret 2024.
Prodekanen for uddannelse har den 30. september 2024 godkendt, at prøveformen ændres fra skriftlig til mundtlig på modulet "Politologi, økonomi og sociologi" gældende fra efteråret 2024.