I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Kunst, Sundhed og Teknologi
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Musikvidenskab, -didaktik og -terapi
Ansøgere med retskrav på optagelse:
Adgangsgivende uddannelser med retskrav:
Ansøgere uden retskrav på optagelse:
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse:
Adgangskravet til kandidatuddannelsen er en gennemført relevant dansk eller international bacheloruddannelse eller professionsbacheloruddannelse. En relevant bacheloruddannelse eller professionsbacheloruddannelse defineres som relevant, hvis centrale fagområder giver kompetence i et omfang svarende til et minimum af ECTS indenfor:
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.mag. i Musikterapi. Den engelske betegnelse er Master of Arts (MA) in Music Therapy..
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Kandidatuddannelsen i Musikterapi er en forskningsbaseret heltidsuddannelse, som skal give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på ph.d.uddannelse.
Det overordnede formål med kandidatuddannelsen i Musikterapi er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt med klientmålgrupper i musikterapi på et niveau, der lever op til danske standarder i sundhedssektoren og er baseret på den nyeste internationale forskning.
Viden
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af viden er, at den studerende efter endt kandidatuddannelse i Musikterapi på erfarings-, forståelses- og refleksionsniveau har viden om:
Færdigheder
De overordnede mål for den studerendes udvikling af færdigheder er, at den studerende efter endt kandidatuddannelse i Musikterapi skal kunne:
Kompetencer
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af kompetencer er, at den studerende efter endt kandidatuddannelse i Musikterapi skal kunne:
Kandidatuddannelsen løber over fire semestre (1.-4. semester). Undervejs har den studerende mulighed for at påvirke sin uddannelse, dels ved hjælp af valgmoduler på 1. og 2. semester, dels gennem valg af projektorienteret forløb og klientmålgruppe i 3. semesters 16 ugers lange projektorienterede forløb. Det projektorienterede forløb kan foregå i udlandet forudsat at Studienævnet kan godkende forløbet og supervisionsforhold. På 4. semester skrives kandidatspeciale inden for et fagrelateret emne, der fx kan være knyttet til det projektorienterede forløb på 3. semester.
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Studieaktiviteterne omfatter kurser og projektenheder inden for hhv. obligatoriske og valgfrie moduler samt projektorienteret forløb på 3. semester. De obligatoriske moduler omfatter i alt 110 ECTS-point, mens de valgfrie moduler omfatter i alt 10 ECTS-point. Modulerne giver tilsammen den studerende mulighed for at nå de i § 16 formulerede mål.
OBLIGATORISKE MODULER
Videregående musikterapiteori samt terapiteori | 1. semester | 10 ECTS-point |
Klinisk improvisation 1 | 1. semester | 5 ECTS-point |
Læreterapi: Individuel terapi | 1. semester | 5 ECTS-point |
Musikterapeutisk, psykodynamisk orienteret gruppeledelse | 1. semester | 5 ECTS-point |
Videregående musikterapiteori og –forskning | 2. semester | 15 ECTS-point |
Klinisk improvisation 2 | 2. semester | 5 ECTS-point |
Interterapi | 2. semester | 5 ECTS-point |
Klinisk supervision individuelt og i gruppe | 3. semester | 15 ECTS-point |
Formidling af musikterapiudøvelse | 3. semester | 15 ECTS-point |
Kandidatspeciale | 4. semester | 30 ECTS-point |
VALGFRIE MODULER, HVORAF DEN STUDERENDE SKAL VÆLGE TO*
Musikterapeutisk assessment | 1. semester | 5 ECTS-point |
Guided Imagery and Music | 2. semester | 5 ECTS-point |
Kunst, Kultur og Sundhed | 2. semester | 5 ECTS-point |
Sundhedspsykologi* | 2. semester | 5 ECTS-point |
Seksualitetens psykologi* | 1. semester | 5 ECTS-point |
Introduktion til dataintensive digitale metoder i humanistiske projekter** | 2. semester | 5 ECTS-point |
De angivne valgfrie moduler oprettes i det omfang studienævnet vurderer, at der er tilstrækkelig tilmelding til dem.
*Udbydes fra Psykologi
**Udbydes fra Læring, IT og Organisation
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
På uddannelsens 1. semester afsluttes følgende obligatoriske kursusmoduler: Videregående musikterapiteori samt terapiteori, Klinisk improvisation 1, Læreterapi: Individuel terapi, samt Musikterapeutisk, psykodynamisk orienteret gruppeledelse. Studienævnet for Kunst, Sundhed og Teknologi udbyder endvidere følgende valgfrie modul på dette semester: Musikterapeutisk assessment. Ligeledes udbydes Seksualitetens psykologi fra psykologi.
På uddannelsens 2. semester afsluttes følgende obligatoriske kursusmoduler: Videregående musikterapiteori og -forskning, Klinisk improvisation 2, og endelig Interterapi. Studienævnet for Kunst, Sundhed og Teknologi udbyder endvidere følgende valgfrie modul på dette semester: Guided Imagery and Music og Kunst, Kultur og Sundhed. Ligeledes udbydes Sundhedspsykologi fra psykologi samt Introduktion til dataintensive digitale metoder i humanistiske projekter fra Læring, IT og Organisation.
På uddannelsens 3. semester er den studerende i et 16 ugers projektorienteret forløb og semestret afsluttes med prøve i følgende obligatoriske kursusmoduler: Klinisk supervision individuelt og i gruppe samt Formidling af musikterapiudøvelse.
På uddannelsens 4. semester udarbejder den studerende et kandidatspeciale inden for uddannelsens faglige område.
Undervisningsform
Undervisningsformen på kandidatuddannelsen varierer imellem forelæsninger, workshops og færdighedsundervisning, som tilrettelægges afhængigt af det enkelte moduls læringsmål.
Ved bedømmelsen af de enkelte prøver gives enten en karakter efter 7-trinsskalaen eller bedømmelsen bestået/ikke bestået. Prøverne er enten interne eller eksterne.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Videregående musikterapiteori samt terapiteori
(KAMTP20201) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Klinisk improvisation 1
(KAMTP20202) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Læreterapi: Individuel terapi
(KAMTP20203) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Musikterapeutisk psykodynamisk orienteret gruppeledelse
(KAMTP20204) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfrie moduler 1. semester
Vælg 5 ECTS
| 5 | |||||
2. Semester
| ||||||
Videregående musikterapiteori og -forskning
(KAMTP20205) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig og mundtlig | Dansk |
Klinisk improvisation 2
(KAMTP20206) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Praktisk | Dansk |
Interterapi
(KAMTP20221) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Valgfrie moduler 2. semester
Vælg 5 ECTS
| 5 | |||||
3. Semester
| ||||||
Klinisk supervision individuelt og i gruppe
(KAMTP20222) | Kursus | 15 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Formidling af musikterapiudøvelse
(KAMTP20223) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KAMTP202010) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Den studerende skal vælge valgfrie moduler som tilsammen udgøre 10 ECTS-point.
Valgfrie moduler 1. semester Vælg 5 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Musikterapeutisk assessment
(KAMTP202011) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Introduktion til psykologisk rehabilitering
(KAPSY2021VM6) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgfrie moduler 2. semester Vælg 5 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Guided Imagery and Music
(KAMTP202012) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Kunst, Kultur og Sundhed
(VMKST20221) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Sundhedspsykologi
(BAPSY2020VM5) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Introduktion til dataintensive digitale metoder i humanistiske projekter
(BADATAINT20) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Studienævnet offentliggør og vedligeholder på sin hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen. Du kan læse mere om uddannelsen på https://www.kommunikation.aau.dk/uddannelser/musikterapi
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2023.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 14. november 2022 godkendt, at valgfaget ”Seksualitetens psykologi” udskiftes med ”Introduktion til psykologisk rehabilitering” gældende fra efteråret 2023.